Jump to content

Seven Volvo turbo


Petta_B

Recommended Posts

Jag tog bort slangen från inluften och kände på axeln. Den hade ett litet glapp radiellt men det gick att röra den ett par mm axiellt. Det är väl inte så bra så jag får nog plocka isär turbon och kolla om det går att renovera eller om jag måste byta

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

post-5228-0-54520800-1476032575_thumb.jpgpost-5228-0-43420900-1476032585_thumb.jpgDet blev en ny turbo. Vann en auktion på tradera. 671kr för en ny volvo turbo (td04-14t) tycker jag var okej. Jag fick skaffa nya nipplar till olja och vatten, Vrida kompressordelen 90gr, bygga nytt fäste till WG:n.

Den gamla downpipen passade inte heller så jag gjorde en ny fläns. Idag monterade jag allt utom avgassystemet. Allt fick plats fint. Det blir spännade att se om den slutar ryka och kanske till och med går ännu bättre

Edited by Petta_B
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nu har det gått ett tag sen jag skrev här men nu har jag problem. Bilen startar men går fruktansvärt illa. gasar man upp så bluddrar den och det puffar och smäller ur ljuddämparen.

Allt började med att den var omöjlig att starta när den var varm. Sen började den att gå orent så jag började byta lite komponenter. Ny tändspole, ny tändmodul, nya stift, nytt bränslerelä, nytt "radiorelä". Gjort rent tomgångsmotorn, kollat alla vakumslangar. Bytt vevaxelgivare. Kollat LMM + lambdasond. De verkar hela har mätt dem och kollat trådarna i LMM:en.

Kollade tändningen och den stod en aning lågt så jag höjde den några grader genom att skifta kablarna till vevaxelgivaren och jordade två stift till bränsleboxen.

Inget jag gör verkar göra någon skillnad. Nu är jag tömd på ideér. Om någon här på forumet är duktig på Volvo så vore jag tacksam för all hjälp jag kan få.

//Peter

Link to comment
Share on other sites

Hej! 

Ditt problem med att motorn inte går att starta när den är varm påminner mig om min gamla 960. För några år sedan hade jag exakt det problemet med den. Felet då var vattentempgivaren till sprutet (på min 960 fanns det 2 olika givare, en till mätaren och en till sprutet). Så jag bytte givare, och sedan gick den perfekt (givetvis satt givaren på baksidan av motorn mot torpedväggen). 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Stinrew sade:

Hej! 

Ditt problem med att motorn inte går att starta när den är varm påminner mig om min gamla 960. För några år sedan hade jag exakt det problemet med den. Felet då var vattentempgivaren till sprutet (på min 960 fanns det 2 olika givare, en till mätaren och en till sprutet). Så jag bytte givare, och sedan gick den perfekt (givetvis satt givaren på baksidan av motorn mot torpedväggen). 

Jag har läst om det tidigare så jag har mätt givaren vid olika temperaturer och den verkar fungera. Men tack för tipset, jag kanske ska byta den i alla fall, fast den sitter inte något bra till😝

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, ktm_micke sade:

Hur är det med bränsletrycket? Kanske pumpen som börjar ge upp.

Jag har en 044 pump. Jag mätte på fuelrailen och den gav 3,6 bar med vakumslangen bortkopplad så det borde räcka.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...