Jump to content

Seven Volvo turbo


Petta_B

Recommended Posts

Hej alla forumläsare.

Jag heter Peter Bengtsson och bor utanför Katrineholm. I höstas köpte jag ett påbörjat Sevenbygge av Thomaz här på forumet. Det är en bokram med Sierra bakaxel och bromsar. Motorn är en Volvo B230fk. Jag har svetsat färdigt ramen nu och byggt om bakvagnen för delad bakaxel. Jag har varit dålig på att ta bilder men har tänkt att bli bättre på det och lägga upp dessa i tråden. Nu har den i alla fall fått hjul på. Ska försöka bifoga några bilder.

//Peter :)/>

post-5228-0-78020200-1358613065_thumb.jpg

post-5228-0-12112100-1358613125_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack för välkomnandet. Bygget har stannat upp lite. Håller på att leta grejor. Stolar har jag svårt att hitta som passar. I England finns det några modeller som skulle passa min lilla bil, men de verkar inte intresserade av att skicka till Sverige. Därför vore jag tacksam för tips på leverantörer i Sverige.

Styrning och pedaler är nästa grej att ge sig på. Styrstagsförlängningar har jag lagt ut för svarvning. Ska försöka få tag i ett rör till förlängning av rattstång. Kalldraget med id 17 borde inte vara så svårt att få tag i.

Pedalställ har jag ett från Ford Sierra. Verkar lite svårt att få plats med, men med lite vilja så ska det nog gå. Om någon gjort det tidigare så är jag även där tacksam för tips.

Nä nu blir det garaget i några timmar . Fick just lite inspiration.

Link to comment
Share on other sites

Är det plaststolar du letar efter?

Kan bli enklare att byta från hängande till stående pedalställ. både kontruktionsmässigt och platsmässigt. eller en medelväg som jag själv valt, stående broms och koppling samt hängande gaspedal. Men det kanske inte går att ändra inriktningen av praktiska skäl.

Link to comment
Share on other sites

Tack för välkomnandet. Bygget har stannat upp lite. Håller på att leta grejor. Stolar har jag svårt att hitta som passar. I England finns det några modeller som skulle passa min lilla bil, men de verkar inte intresserade av att skicka till Sverige. Därför vore jag tacksam för tips på leverantörer i Sverige.

Bara för att man är nyfiken.

Vilka stolar har du kollat som de inte vill skicka till Sverige? Skall ju själv leta stolar vad det lider.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade egentligen tänkt mig vanliga sportstolar men inser att de är oftast för breda. Jag hittade dessa http://www.kitspares.co.uk/shop/item.php?cat=12&product=4888&catsub=8 , men får inget svar av dem angående frakten. Har tagit kontakt med kitcarsweden för hjälp med kontakt men de har hittils inte heller lyckats.

Jag har inte tänkt tävla med bilen så FIA godkända känns överkurs.

Link to comment
Share on other sites

Andra stolar

* http://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/seats/caterham-r500-race-seat'>http://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/seats/caterham-r500-race-seat

* http://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/seats/cobra-racer-pro-fibreglass-seat'>http://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/seats/cobra-racer-pro-fibreglass-seat (jag tycker detta är bland det snyggaste klädda stolen)

* http://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/seats (filtrera på "narrow" i vänsterkanten)

* https://www.europaspares.com/38/SEATS.html (finns många olika stolar under kategorierna)

Sen måste jag säga att ögat säger att glasfiber/kolfiber stolar är jobbiga att sitta i, speciellt under längre resor. Så är det inte, har en del dagar i alla fall kört 30-40 mil utan några som helst problem. Om jag blir trött så är det inte pga stolarna utan att det svänger och blåser :)

Link to comment
Share on other sites

Det har hänt lite i helgen i alla fall. Rattstången är på plats. För att nå ner till styrväxeln tänkte jag kapa den korta axeln som sitter på styrväxeln och förlänga den med ett kalldraget 25x4 rör.Det är 17 invändigt. Mätte axeln till 16,5 så det borde passa bra.

Motorfästena är också färdigsvetsade så nu kan man lyfta i motorn igen. Bilder kommer.

Link to comment
Share on other sites

Vad kul!! Har undrat vad som har hänt men det projektet gick verkligen till rätt köpare :)/>/> . Dom stolar du såg hemma hos mig köpte jag från dess. http://www.midlandwheels.com/Shop/C-993-Cub-Sport.html Inga problem med frakt till Sverige

Tack för tipset Thomaz. Nu har jag beställt likadana som dina fast med gul söm.

Link to comment
Share on other sites

Så kom äntligen stolarna. Det tog mindre än en vecka från beställning tills de kom hem. Kan rekommendera Midland wheels de var både billiga och snabba. Nu blir jag sugen på att skruva i dem så jag kan torrköra lite. Nästa bild på stolarna så är de monterade.

post-5228-0-70437700-1360174203_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu har det stått lite stilla igen. Har beställt tank och pedalställ. Kommer förhoppningsvis i veckan. Under tiden har jag titta lite på kardan. Där är jag inte riktigt klar över hur jag ska göra. Jag har ju som sagt en sierradiff och en m47 låda. På lådans utgående axel sitter en fast fläns och på diffen skruvar man dit en fläns. Kan man sätta en fast kardanaxel mellan dessa flänsar? Hur går det då med rörelsen i längsled? Diffen är visserligen bultad i ramen men växellådan är ju gummiupphängd. Jag vore tacksam om någon kunde hjälpa mig.

Link to comment
Share on other sites

Ta loss splinesdelen sätt den mot medbringaren bak dvs ta loss ena delen som "pekar framåt" och den sätts ihop med medbringaren på växellådan och sedan svetsas mot kardanröret. Så har jag gjort på de bilar jag byggt och kommer göra samma på kommande bilar.

Hoppas jag förklarade begripligt.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Du bör ha allt som behövs. möjligen att du skall byta till nya knutkors när du ändå tar isär i sort sett allt. Plus att kardanröret med "hålsplinsen" räcker och inte är för kort, men den borde räcka. Kanske med lite marginal.

Sid 84 till 86 i Röda SFRO boken är bra att läsa om du inte redan gjort det. Speciellt sid 86 för svetsning av kardan.

Link to comment
Share on other sites

Tack! Jag tror jag förstår. Då behöver jag inte köpa en massa nya delar. Får se om jag klarar av att svetsa kardanröret själv.

när man svetsar kardanstången själv så betänk att denna snurrar minst lika fort som motorn när högsta växeln är vald,

bör balanseras för det kan uppstå en del intressanta vibrationer om den skapta kreationen inte är hundra rak.

PeÅ

Link to comment
Share on other sites

jag hade vibrationer i min kardan vid första provkörningarna.

De berodde på att jag hade en lite för stor damask över splines-delen

och den slungades ut till en obalanserad balong av centrifugalkraften.

Och så jäkla stor var den inte och inte tung heller = känslig skit dethär....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag har det hänt lite. Jag hissade ner bilen på golvet för första gången. Den har ju hela tiden stått på ett rullbord som har varit fantastiskt. Kan starkt rekommendera ett sådant till de som har begränsat med utrymme.

Så nu står den för första gången på sina hjul. Chassinummer stansade jag in, så nu har sjuan fått sin identitet också. Nästa steg blir att lyfta i motor och låda igen, sen dags för SFRO1 :)

Link to comment
Share on other sites

Har du någon bild på det där "Rullbordet" ??

post-5228-0-18456200-1363456706_thumb.jpg

Det är en boardskiva med ett underrede av reglar och i botten 4 hjul. Man kan först svetsa ramen och sedan höja upp ramen på klossar så man uppnår rätt markfrigång. Lätt att rulla omkring i sitt lilla garage. Den enda bild jag hade var denna. Hoppas du förstår.

Link to comment
Share on other sites

Kan inte nog understryka fördelarna med ett rullbart "byggbord".

Jag svetsade mitt "byggbord" av L-profiler och satte sedan 4 hjul från Clas Olson i varje hörn.

Hjulen kunde rotera fritt efter lodaxeln vilket gjorde det lätt att flytta hela "ekipaget".

Fick dessutom bra arbetshöjd.

På bilden syns bara bakre delen av byggbordet.

post-291-0-55586100-1363457941_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tack alla för gratulationerna.

Nu börjar den riktiga utmaningen: att färdigställa.

Till att börja med så ska jag rätta till de anmärkningar jag fick. Svetsningen av bärarmarna och rattaxeln borde gjorts med TIG. Så nu blir det att slipa ner svetsarna och få dem omsydda av någon duktig TIG:are. Dessutom så behövde de främre undre bärarmarna förstärkas. De är byggda enligt Haynes roadster boken med laserskurna plåtar. Det var tydligen inte tillräckligt. Under stötdämparinfästningen behövdes en förstärkningsfjäder och mellan rörändarna och spindelleden behövdes också fjädrar. Bra att veta om någon bygger enligt samma ritningar. Jag kan ta lite bilder på det när jag är klar.

//Peter

Link to comment
Share on other sites

Grattis.

Men sa han inget om att det saknas diagonaler mellan övre och nedre ramrören bredvid motorn? Eller syns dom inte pga kameravinkeln?

Tack.

Enligt "Bokram" ritningarna som den är byggd efter ska det inte vara några diagonaler där. Däremot är det några andra digonaler tillagda.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte riktigt när du säger fjäder ?? Jag tänker på en fjäder typ chassifjäder.

Jag jobbar som mekanik konstruktör och i min värld heter det fjäder. Egentligen en vinkelrät förstyvningsplåt. På engelska brukar den benämnas Rib.

//Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så nu har man slipat ner alla svetsar på A-armarna.De ramlar ju inte isär precis så genombränningen verkar vara bra. Men nu får en kille TIG:a dem så SFRO blir nöjda. Det blir nog inte hållbarare men kanske snyggare.

Link to comment
Share on other sites

Magnus 2074: --- Fick nämligen underkänt på att min rattaxel var svetsad (tig-svetsad) på min SFRO1 besiktning. Svets var absolut no no oavsett metod. ----

Har du någon bild du kan lägga in i forumet hur din rattaxel ser ut som underkändes?

Sånt här är spännande, jag har en svetsad godkänd rattstång på en av bilarna, den bil som är kvar. TIG-svetsad kan väl också nämnas.....

Den andra bilen har en förlängd rattstång enligt "röda boken" principen så den är väl också svetsad i någon mån med sina pluggsvetsar.

Link to comment
Share on other sites

Hittade en gammal bild på hur den såg ut före tig-svetsningen.

post-4695-0-76812600-1365970153_thumb.jpg

Ena ändan var migsvetsad (skulle göras om) och den andra tig-svetsades och hade 4st pluggsvetsar enligt SFRO handboken. Även om man följde SFRO:s riktlinjer ville han inte godkänna en svetsad axel.

Har beställt nya dyra borgesson knutar och en DD axel för att gå runt problemet.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick bom på samma sak på min sfro 1:a, och det var helt rätt bedömt tycker jag.

Pluggsvetsat eller genomgående bult gör ingen skillnad om man sedan avslutar med en helsvets utanför, man har ju skapat en ny brottzon.

Det är tur att våra Sfro gubbar är på oss, annars vet man inte hur det skulle sluta. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har du en svetsad rattaxel?

Fick nämligen underkänt på att min rattaxel var svetsad (tig-svetsad) på min SFRO1 besiktning. Svets var absolut no no oavsett metod.

Jag hade svetsat rattaxeln enligt Haynes roadsterboken. SFRO representanten hade godkänt det om den varit TIG:ad. Ingen pluggsvetsning utan bara ett varv runt med TIG:en i båda ändar.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade svetsat rattaxeln enligt Haynes roadsterboken. SFRO representanten hade godkänt det om den varit TIG:ad. Ingen pluggsvetsning utan bara ett varv runt med TIG:en i båda ändar.

Vilket strider mot uppgifterna i SFRO boken sida 53 där det beskrivs hur man ska göra. Alltså med pluggsvets.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...