Jump to content

Seven Volvo turbo


Petta_B

Recommended Posts

Det är just detta som är så spännande eller irriterande med reglerna och dess tillämpning.

Hur många gånger har jag inte skrivit, "Samma regler olika tillämpning". Det är inte ett specifikt besiktningsorgan på vägen mot regplåtar jag tänker på utan gäller alla.

Är det småsaker är det fullt naturligt med lite olikheter men så grundläggande saker som styrning, effekt mm så blir det anmärkningsvärt. Alla skall tillämpa VVFS 2003:22 för amatörbyggda bilar plus tillkommande SFRO erfarenhetsmässiga riktlinjer.

Det är inte svårt att hitta andra exempel i trådarna där frågor om vad som är tillåtet och inte tillåtet debatteras. Som parentes kan nämnas att jag tror mig med stor sannolikhet att träffa rätt kan gissa var i landet besiktningen gjordes.

Å andra sidan så har vi bra besiktningsorganisationer så som helhet är det svårt att klaga. Det är och förblir en pedagogisk svårighet för alla att förklara det större olikheter som trots allt bevisligen finns / kan finnas.

Link to comment
Share on other sites

Fick lite tid över så här på söndageftermiddan. Vad gör man då? Ut i garaget förstås. Svetsade ihop ett par lykthållare och brände dit dem på ramen.

Det där ser ju bra ut, en sak mindre innan du är i mål

kenneth

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har inte hänt så mycket på bygget den senaste tiden. Det har varit mycket annat i vår, studenten osv. Men nu är i alla fall ramen färdig för lack (tror jag). Jag har kollat runt lite vad jag ska lacka med och fick en superbra kontakt med en kille på en färgfirma i E-tuna. Det blev en hel kartong med grejor, så nu är det bara att spruta på.post-5228-0-47772700-1372589094_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fin ram.

Du kör samma kulörer som jag, först grått sedan övermålning med svart. Jag har samma metod som du en automatmetod tror jag "rinningar", för jag har det på alla ramar så numera ingår det i standardutförandet. Utan rinnngar är tillval (och svårt eller omöjligt) för mig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det har hänt en del även om jag inte har skrivit på länge.Låg på stranden i Spanien i 2 veckor och funderade på bygget. Har bl.a tagit bort oljepluggen från tråget för att vinna markfrigång. Idag beställde jag aluminiumplåtar till golv och kaross. Golvplåten är 2mm tjock. Hur tätt behöver man sätta nitarna, och vilken dimension skall man ha? Räcker Ø3,2mm? Någon som gjort det tidigare kanske kan hjälpa mig, så slipper jag räkna på det. :)

Link to comment
Share on other sites

--- sätta nitarna ---- Jag lagt 4-kantrör i golvet som man egentligen står på dvs golvplåtarna (om mina vore nitade) behöver inte så många nitar för att sitta uppe säkert.

Har du en bild hur ditt golv ser ut nu rammässigt? Skulle jag nita med min konstruktion så räcker 5 till 8cm man eventuellt "råkar stå på golvet" när man går i bilen i övrigt var tionde cm kanske 12cm. Det är avsiktligt jag valt fyrkantrör att stå på för att aldrig en riskera att trampa igenom. Jag till och med provade ut hur jag gick in och ur bilen för att placera dessa rätt. Men som sagt jag har inte nitat golv i Sevenbilarna.

I den Cobra replika jag hade en stund installerade jag al-golvplåt och självborrande skruv. Det golvet blev så sladdrigt att jag svetsade in minst 20mm fyrkant så jag garanterat skulle stå på dessa och självborrande skruvarna satt på 12 eller till och med 15m runtom. Lite tätare just där man klev i och mindre tätt där man inte kounde komma åt tex under stolarna samt fram under pedalställ mm

Det är hur jag tänkte och gjorde och kommer att fortsätta göra, dvs bärande i bilen är de rör jag har i sittbrunnen och golvplåtarna är egentligen inte bärande för förare / passagerare.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också ett ramrör som man kan kliva på men jag kan ju sätta nitarna lite tätare runtom fotplatserna. Åkte till Jula och handlade lite nit. Det blev 4mm. Jag har en nittång men jag tänkte låna en nitpistol på jobbet, för många nitar blir det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu är golvet på plats. Använde 2mm halvhård aluminiumplåt, 4mm popnit och PL400. Jag glömde ta med nitpistolen från jobbet så det blev att klämma för hand. Jag sparade ytterkanterna, för jag har tänkt att sidoplåtarna ska bockas in och nitas ihop med golvplåten.

post-5228-0-11741900-1377950975_thumb.jpg

post-5228-0-20851600-1377951046_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 5 weeks later...

Det har varit lite dåligt med uppdateringar på sistone. Det betyder inte att bygget stått stilla. Idag fick jag en leverans av stålspunna bromsslangar. Tänk att man skiner upp lika mycket som en unge på julafton av en sån leverans. Så i helgen blir det att göra klart bromsarna.

Annars har jag fått på båge och bränslepump. Hjulen är också på förresten. Det går sakta men säkert framåt...

post-5228-0-79275700-1384368324_thumb.jpg

post-5228-0-79534400-1384368556_thumb.jpg

post-5228-0-50882800-1384368584_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu är alla bromsrör och slangar dragna. Nästa problem var bromswirearna. Jag hittade inget bra wirelås så jag fick göra ett eget. M10 skruv som jag borrade ett 3,5 mm hål rakt igenom. Låses med mutter. Fungerar klockrent. Kul när man kommer på en enkel lösning som dessutom är locost. :prop:/>

post-5228-0-03531900-1384787325_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu är alla bromsrör och slangar dragna. Nästa problem var bromswirearna. Jag hittade inget bra wirelås så jag fick göra ett eget. M10 skruv som jag borrade ett 3,5 mm hål rakt igenom. Låses med mutter. Fungerar klockrent. Kul när man kommer på en enkel lösning som dessutom är locost. :prop:/>/>

Det var en smart lösning - så här efteråt önskar jag att jag skulle ha löst det på samma sätt....

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Det har varit lite dåligt med uppdateringar på sistone. Det betyder inte att bygget stått stilla. Idag fick jag en leverans av stålspunna bromsslangar. Tänk att man skiner upp lika mycket som en unge på julafton av en sån leverans. Så i helgen blir det att göra klart bromsarna.

Annars har jag fått på båge och bränslepump. Hjulen är också på förresten. Det går sakta men säkert framåt...

Två av slangarna slutar i en T-koppling med till synes en pluggad utgång. Jag blir lite nyfiken eftersom jag själv står i startgroparna att börja dra bromsrör men ännu inte riktigt hittat det snyggaste sättet att lösa övergången mellan rör och slang till frambromsarna.

Hur har du tänkt göra?

Link to comment
Share on other sites

Två av slangarna slutar i en T-koppling med till synes en pluggad utgång. Jag blir lite nyfiken eftersom jag själv står i startgroparna att börja dra bromsrör men ännu inte riktigt hittat det snyggaste sättet att lösa övergången mellan rör och slang till frambromsarna.

Hur har du tänkt göra?

T-kopplingarna på bilden var bara ditsatta tillfälligt. Om du tittar på bilden nedan så ser du hur jag löst det fram.

Cealm, Handbromsspaken kommer från en Volvo S70

post-5228-0-76600700-1384799796_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack för den upplysande bilden, det ser elegant ut. Jag hade ett uppslag med separata skottgenomgångar (adapters), men det där ser så snyggt ut att jag tror jag snor konceptet. Gängan på slangkopplingen är alltså så lång att man kan gå igenom en plåt och får plats med en mutter på andra sidan?

Ursäkta nivån, det är första bygget..

Link to comment
Share on other sites

Tack för den upplysande bilden, det ser elegant ut. Jag hade ett uppslag med separata skottgenomgångar (adapters), men det där ser så snyggt ut att jag tror jag snor konceptet. Gängan på slangkopplingen är alltså så lång att man kan gå igenom en plåt och får plats med en mutter på andra sidan?

Ursäkta nivån, det är första bygget..

Du har helt rätt. Lång gänga genom fästörat och kontramutter.

Link to comment
Share on other sites

---- Cealm, Handbromsspaken kommer från en Volvo S70 ----

Oj, då är det nog samma i en 1998 V70 diesel, jag kör en sådan dagligen, hmmmm skall bara klara av återbesöket på besiktningen sedan kanske den kan lånas...? Eller sno den....

Link to comment
Share on other sites

Vad tråkigt det är att meka med sina andra bilar när man har bygget i garaget. Idag bytte jag styrleder på frugans Beetle. För en gångs skull gick det enkelt. Behövde varken vinkelslip eller slägga. Nu har jag hela eftermiddagen att ägna åt sjuan. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu var det länge sedan jag uppdaterade tråden men det betyder inte att bygget stått stilla. Bilen står på sina hjul nu och bromsartna är klara och motorn sitter i. Jag håller på med slang och kabeldragning. Då stöter man ibland på små problem. Ett som jag behöver hjälp med är framblinkers. Det som finns att läsa på forumet är inte särskilt nytt. Jag åkte till Swedol och tittade på föreslagna artikeln EL-25140. De hade inte alls rätt märkning längre. Snälla hjälp. Vad använder ni?

Link to comment
Share on other sites

Jag använder blinkers från en Golf mk1. Inte jättesnyggt men funktionellt och typ gratis.

Jag testar ditt förslag "Svinto". Hittade ett par på tradera för 50 spänn. Får väl försöka göra några snygga fästen när de kommer hem. Locost! Kan tänkas att det blir några snygga MC-blinkers efter besiktning.

Link to comment
Share on other sites

Nästan klar med alla slangar. Det blev lite udda placering av IC'n men den fick inte plats i noskonen. Får väl försöka föra luften till den via något scoop eller så.

Avgassytemet klart också. I alla fall nästan. SFRO och SBP kanske inte blir riktigt nöjda så jag får väl slänga dit en burk också.

post-5228-0-49947300-1390669778_thumb.jpg

post-5228-0-32579500-1390669797_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nästan klar med alla slangar. Det blev lite udda placering av IC'n men den fick inte plats i noskonen. Får väl försöka föra luften till den via något scoop eller så.

Avgassytemet klart också. I alla fall nästan. SFRO och SBP kanske inte blir riktigt nöjda så jag får väl slänga dit en burk också.

Byt ut den där vakumslangen som är genomskinlig mot en som är armerad.

Den suger i hop sig och då funkar den inte som det är tänkt

//Per

Link to comment
Share on other sites

Byt ut den där vakumslangen som är genomskinlig mot en som är armerad.

Den suger i hop sig och då funkar den inte som det är tänkt

//Per

Precis som du säger Per så ska jag byta ut samtliga vakumslangar mot nya. De som följde med donatorn var ett riktigt hopplock av slangar.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
post-5228-0-52926300-1414238925_thumb.jpgDet blir trångt när man försöker sätta dit huven. Jag har skaffat ett scoop men det blir ändå trångt. Går det på något vis att vrida fördelaren/fördelarlocket 90 eller 180 grader? Det skulle hjälpa massor. Jag har sett andra med B230 som gjort det, hur?
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det är lite långt mellan uppdateringarna, men bygget står inte stilla. Idag blev det ett par fästen till framblinkers. Blev väl okej men det kanske blir några snyggare efter besiktning.

Ventilkåpan är på plats efter sänkning av oljepåfyllningen. Svanhalsen är borta :)

Annars är det mest inkoppling av motorstyrning. Snart klart, bara snygga till lite.

post-5228-0-57939700-1418578233_thumb.jpg

post-5228-0-57920200-1418578247_thumb.jpg

post-5228-0-85606800-1418578291_thumb.jpg

post-5228-0-89853300-1418578307_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Blev tvungen att modifiera huven lite. Liten bil stor motor. Slängde dit skärmarna också. Eller rättare sagt slet som ett djur för att få till det.Jag tror nästan det var det svåraste på hela bygget.

post-5228-0-35913900-1429356885_thumb.jpg

post-5228-0-69400400-1429356922_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har ett litet problem som jag hoppas få hjälp med. Jag har kopplat all el och allt fungerar utom en liten detalj, motorn. Jag har spänning fram till tändspole och spridare. Soppapumpen låter när jag drar på tändningen. Startmotorn går men jag får ingen gnista på stiften och det kommer ingen soppa genom spridarna. Vad är felet? Tändmodul? Impulsgivare? startspärr? Tacksam om någon som haft liknande problem vill dela med sig av sina erfarenheter. PS. Det är en volvo B230fk , LH2.4-boxar med vikingchip.

Link to comment
Share on other sites

Får du signal från pulsgivaren/vevaxelgivare

Jag har resistansmätt den och får 183 ohm mellan två av de tre stiften. När jag kör på starten borde jag väl få en låg spänning på ett av stiften men det får jag inte. Kan jag räkna med att den är kass då?

Link to comment
Share on other sites

Är den induktiv eller hall? om det är en induktiv magnetkärna med tråd så ska du kunna se med en multimeter spänningspulser. och har du den lös och för med t.ex. en skiftnyckel snabbt fram o tillbaka över/nära den så ska den pulsa.

Aha det är en sån Volvo. sitter den i bakkant av motorn? ibland knäcks den när motorn paras med lådan. Och det är viktigt om det är en sån med givaren bak att svänghjulet hamnar precis i rätt bulthål. Men det kanske du har koll på.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Är den induktiv eller hall? om det är en induktiv magnetkärna med tråd så ska du kunna se med en multimeter spänningspulser. och har du den lös och för med t.ex. en skiftnyckel snabbt fram o tillbaka över/nära den så ska den pulsa.

Aha det är en sån Volvo. sitter den i bakkant av motorn? ibland knäcks den när motorn paras med lådan. Och det är viktigt om det är en sån med givaren bak att svänghjulet hamnar precis i rätt bulthål. Men det kanske du har koll på.

Det är en sådan som sitter mellan motor och låda, se bild. Jag får inget utslag på min multimeter när jag drar skiftnyckeln fram och tillbaka. Den verkar död.

post-5228-0-99972100-1432060389_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag gått igenom eldragningen för sjuttielfte gången. Jag hittade faktiskt ett par lösa tåtar men nu ska allt vara rätt kopplat. Motorn startar inte i alla fall så jag börjar ana att det är något mekaniskt. Som Tomas nämnde här ovan så måste svänghjulet sitta rätt. Jag skruvade bort startmotorn för att kolla att det satt rätt och upptäckte att svänghjulet inte har några hål som givaren kan läsa.Kan det vara så att det sitter fel svänghjul på? Vad blir då den enklaste åtgärden, sätta dit en triggerskiva på remskivan eller lyfta ur motorn och byta svänghjul?

Link to comment
Share on other sites

Det enklaste är nog att sätta dit ett riktigt svänghjul med triggerhål. Att sätta dit någon typ av 60-2 triggerhjul (som behövs om du skall köra original LH2.4 sprut) på remskivor blir nog klumpigt.

Skall du köra med annat sprut, typ MS eller liknande, så kan du använda ett mindre triggerhjul på remskivan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...