Jump to content

Megasquirt


Arrowsmith

Recommended Posts

Varför inte kika lite på megasquirt systemen.....

Jag har startat upp bilen för ett par veckor sedan och megasquirt

sprutet funkar klockrent och har lambda styrning och allt annat

som behövs för miljökraven ska bli fyllda...

Link to comment
Share on other sites

Vad kostar ett Megasquirt?

Vad för delar behöver man ha?

förutom komplett megasquirt box så behövs

iat sensor (intake air temperature)

clt sensor (coolant)

Shunt luft slid från någon gammal K-jetronic

tps (trottel position sensor)(spjäll läges givare)

och en smalbands lambda sensor

tja det är väl på ett unjefär....

+ då en dator att mappa med då naturligtvis

Link to comment
Share on other sites

Var inne på att fixa ett MS och trycka på en turbo ett tag men en kille här i Älmhult som är ganska duktig på turbokonvertering varnade mej.

Han säger att MS är kasst eftersom att det inte inehåller styrning av tändningen. Och att nackdelen med det är att originaltändningen inte hänger med när man börjar ladda lite.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det finns mycket enkla moddar för att inkludera tändningsstyrning i MS (ladda ned ny programvara, och koppla om 2-3 komponenter). Min egen Capri turbo rullar på fint med MS&EDIS, Megasquirt som även styr Fords fördelarlösa tändning. Likaså funkar en annan Capri med dubbelturbo som jag skruvar på alldeles utmärkt med den lösningen.

Vill man köra fördelartändning finns MS&Spark som också funkar bra.

Mitt eget MS låg i en låda och väntade 3 år på att tändningsstyrningen skulle utvecklas :-)

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag funderade över MS&S ett tag innan jag istället valde att sikta på MSD6BTM och det funkar riktigt

bra som det är nu med lågt laddtryck...

Den inbyggda boost retard funktionen har jag inte använt än p.g.a. det låga trycket, men det kommer.

Jag har även en MSD timing computer (som jag inte installerat än) för att fixa kurvan mellan 1000-3000 rpm.

Den backar tändningen vid start för att stiga 20 grader till max förställning vid 3000 rpm.

På det viset så kan man ju dra iväg kurvan ordentligt och ändå få en lättstartad bil med lugna lågvarvsegenskaper...

Som det är nu när jag provkört så har jag 17 grader rakt över och stumsvetsad fördelare...

och eftersom jag plockar signalen till tändning och sprut med halleffekt sensor på kammen så är

tändningen utan kurva nu.... men det duger ju till provkörning iallafall.....

Link to comment
Share on other sites

Ahh, det var precis vad jag ville höra :D

Har snöat in en del på MS och tycker själv (med mina moderata överladdningskunskaper) att det verkar bra.

T.R. pinto: Menar du att jag kan använda min Fördelare rätt av? (CVH 1,6 -88)

Ska titta nämare på ett dylikt och leta upp en 850 fläkt, efter att motorn är uppstartad.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Med MS&S eller MS&EDIS får man ju en helt mappningsbar tändkurva, det tycker jag är en klar fördel gentemot MSD6BTM och deras "timing computer" (utan att vara helt insatt i den).

Fördelaren på CVH går nog inte att använda rätt av, men kör du CVH ska du ha EDIS, helt klart. Det sitter ju originalmonterat på CVH från 1989/90 eller så.

MS&S är anpassat för Bosch fördelare med Bosch tändmodul - Fords eget "TFI-system" är lite annorlunda. Å andra sidan är det ganska lätt att stoppa in delar från en Boschtändning om man ändå vill köra med fördelare.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

Första rekordet för mig att slå isf :-) Men eftersom det fanns en tråd så tänkte jag att då använder jag den ;-)

Jag söker nämligen en mapp som jag kan starta min original zetec med. MS 1

Link to comment
Share on other sites

Det är nästan svårare att få till en "färdig" map än att göra den själv. Det är så många variabler på en motor så du kommer ändå behöva ändra och joxa.

Att hitta en map som passar precis på en motor är inte lätt. Alla väljer ju olika givare, tändning, spridare, bränsletryck, tomgångsspjäll etc.

Följer man MS instruktion för första uppstart så går motorn igång. Då lär du dig också vad som gäller för din bil.

Om du ändå vill ha lite mappar så har jag nog en hel del. Dock är det för Zetec med ITBS och MS-extra kod med direkt tändning (ingen edis) samt Alfa-N. Har även för Duratec fast med speed density. Borde funka på en Zetec då jag flyttade över givarna.

Notera att det är hemmapulade mappar och har aldrig varit i närheten av nån seriös mappare. Har bara kört med Tuner studio och en bredbandare

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått igång motor efter lite självstudier. Och eftersom det nog är som du säger så skiljer sig alla lite från varandra. Jag funderar att, när tiden kommer dit, besöka någon som kan mappa bilen åt mig. Finns lite annonser på blocket såg jag.

Jag tar gärna om du har. Även om tändningen skiljer sig så kanske det är bättre än det jag har nu.

av någon anledning låg tomgången på 3000 rpm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...