Jump to content

31:roadster Hot Rod


steel

Recommended Posts

Är det inte dags för dig med Christer, vi kanske kommer på samma ?

Jag åker bort ett par veckor på jobb på Tisdag, så det får bli sista veckan i juni för min del, kollat tider och det verkar gå. Sen finns det ju möjlighet i både Lindesberg och Ludvika att göra enskilt godkännande, så man får väl ligga på lite om tider där. Saknar lite småfix som att skruva fast karossdelar, men nu ska jag åka till lackboxen och hämta nos och framskärmar :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 325
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Oki, tänkte regbesikta i L-a. Men hur gör de med vägning där, mig veterligen finns det ingen våg på stationen ? Är orolig att min kärra är lite för lätt nämligen....

Link to comment
Share on other sites

Oki, tänkte regbesikta i L-a. Men hur gör de med vägning där, mig veterligen finns det ingen våg på stationen ? Är orolig att min kärra är lite för lätt nämligen....

Det vet jag inte, jag åker förmodligen till Lindesberg ,men ska kolla först hur dom gör där. tidigare använde dom Granngårdens våg. Kanske skroten här i byn kan hjälpa till?

Link to comment
Share on other sites

Hej, har nu vägt bilen och den hamnade på +800 kg ( 20 kg hysteres på våg ) med nästan full tank och inga verktyg. Med 147 kW måste den väga 980 kg tjänstevikt. 980 kg -70 kg förare -20 kg reservhjul + verktyg = 890 kg.......

Pratade just med besiktningsman OCH de väger bilen på plats i Ludvika i samband med regbesiktningen.

Ska göra bullerprov och SFRO2 på fredag och regbesikta på torsdag nästa vecka. Lite tight med borde gå.

MEN det fattas ca 90 kg, hur göra ??

Har en 2,0 t med alla plastbitar och nummer.

Kan inte riktigt lista ut vart jag ska få plats med all tyngd som krävs.

Hua wacko.gif

Edit: har sugit på detta ett tag. Tynger ner bilen, har ju min bukplåt från 7:an. Bättre med rätt motor.

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Den hasplåten som vägde 23 kg?

Bra början.

Leta fram ett stort batteri. Jag hade ett på 110 Ah tror jag, vägde runt 35 kg. Du kan ju behålla ditt befintliga batteri också.

Vanlig 6 kg brandsläckare väger nästan 10 kg.

Känner du någon träningsnarkoman kanske du kan få tillgång till skivstångsvikter att lägga under stolarna.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det är den tidigare omskrivna hasplåten smile.gif Hittade 180x20 plst som väger 28,3 kg /m och har kommit fram till att jag måste nog förstärka nämnda plåt, går åt 1,2 m + lite fästjärn och bult. Det ger ca 60 kg !!!

Vill nog inte tappa den på fingrarna den här gången.....

Får inte plats med nånting under sitsarna, sitter på golvet. Måste lyfta karossen om det ska i mer batteri...

Men sedan måste tanken sättas fast lite mer så att den absolut inte kan vicka framåt. Får dit ca 0,95 m - lite urskärning så att det går att tanka, vips 25 kg till.

Sedan Rikards utmärkta förslag med brandsläckare + 10 kg och varningstriangel fylld med plattjärn +5 kg.. Är då i mål !! Totalt 100 kg, har då lite marginal.

Får även i 8 liter till i bensintanken.

( Satte i en stol i nya projektet och torrkörde igår.)

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Någonstans på forumet har jag skrivet ett inlägg med "goda råd" för de som ibland behöver bli tyngre. Kommer inte ihåg i vilken tråd.

--- Pratade just med besiktningsman OCH de väger bilen på plats i Ludvika i samband med regbesiktningen. ----

Du kan också välja en annan väg dvs mina båda bilar vägde jag på godkänd våg (SBP Köping) men vid ett annat tillfälle än regbes. Den godkända vågsedeln får om reglerna inte ändrats vara 30 dagar gammal. Att jag vägde och besiktade vid skilda tillfällen var ett strategiskt beslut som jag tog.

Som erfaren "tungviktare" kan jag ge ett råd på vägen. Varför ha luft i reservhjulet, vatten är tyngre, fyll dock så det inte kluckar eller varför inte bly eller sand i reservdäcket. Ställ om bensinmätaren till så den visar kvartstank och tala om att tanken rymmer xx-liter så du plussar på den bensinvikten.

Få en tung bil är inte svårt det som är svårt ät att få en lätt bil....

Link to comment
Share on other sites

Tack för råd Cealm, ska se hur jag får till det.

Var i Västerås och gjorde bullerprov och SFRO2 idag. Bullret hamnade på 76 dB och ändå har jag 3" tumssystem. Enligt Gustaf R var det mest turbon som pustade och suckade.

SFRO2:an gick bra, blev tre mindre påpekanden. Bakspeglarna för små, håller med, man ser knappt något. Själva hastighetsmätaren satt lite högt, skymdes av ratten. Och sedan märkning av lampknapparna.

Pust ut och jippie prop.gif

I morgon blir det operation nertyngning. Tydligen är det helt ok att tynga ner bilen bara det sitter fast och man inte skruvar bort det efter besiktning...... men det gör man väl....typ.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Har nu tillverkat och monterat tunga onödiga saker.

Plåt för fasthållning av tank, invägd på 24 kg. 25 kg med M20 bult och brickor:

post-3428-0-15639600-1402257468_thumb.jpg

Om jag hade minröjarambitioner med förra versionen av bukplåt är det inget mot denna, 68 kg !!!!! Minst 70kg med alla bultar och brickor.

post-3428-0-61833800-1402257739_thumb.jpg

Vilket elände innan den var på plats, klarade fingrarna dock.

post-3428-0-33276500-1402257748_thumb.jpg

Sedan hittade jag en 2 kg pulversläckare, vägde 4 kg och varningstriangel stuffad med plattjärn 5 kg.

Fyllde till bredden med soppa ca + 5kg.

Inalles ca 110 kg, ska vara lugnt.

Har inhandlat en växellåda till nya projektet.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Tack, Cealm för omtankensmile.gif, men nej. Vikt är effekt, iaf mindre vikt. Däremot kan jag tänka mig att låna ut dem ifall någon känner att de behöver lite skydd.

Här kommer senaste utgåvan av följetongen:

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Enskilt godkännande idag !

Inga anmärkningar förutom att mina Locost Biltema dörrlås inte blev godkända. Måste vara två steg enligt TSTF 2013:63 Kap 16 $21, hellåst + halvlåst läge. Har beställt Bear Claw på Dalhems 695:-

Hade 5 kg tillgodo på vikten, tur jag stoppade plattjärn i fodralet till varningstriangeln. Schablon på 15 kg för verktyg och förare 70 kg, 985 kg blev det, tvunget 980 för mina 147 kW, precis på håret.

Mvh Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Tack, Thomas. Känns riktigt bra, behöver bara visa upp bilen och att jag åtgärdat felet. Ridderstolpe påpekade det redan vid SFRO2 men trodde att det kunde gå, upp till mig att chansa, men men.....

Link to comment
Share on other sites

Grattis steel. När tror du den blir den klar för regplåtar pga dörrlåsen. Du måste in en extra gång med eller men utan tidsbeställning innan de skriver in uppgifter till Transportstyrelsens fordonsdatabas så plåtarna kan frisläppa?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kul, grattis!!

Ett stort grattis - att köra bil kan man lära sig på en bilskola eller som privatist. Att bygga en bil är inget som var man kan göra av någon kurs - det är ett mycket stort jobb som mycket få lyckas med. Är stolt för ditt jobb..

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Tack, allihop. Lite stolt är man allt laugh.gif det är ju trots allt en hel del som ska lira ihop.

Får jag bara dörrlåsen, fick just mail från Dalhems att de kommer onsdag/torsdag nästa vecka, sätter jag dit dem och åker upp ASAP. Behöver bara ringa. Förhoppningsvis veckan efter midsommar, ska bara kolla så besiktningsmannen inte har semester.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej, nu så är det helt klart. Monterade Bear Claw:

post-3428-0-70853900-1403550954_thumb.jpg

Åkte till OPUS och visade upp låsen och 30 min senare fick jag reg nummerlaugh.gif.

Har plockat bort allt skrot, bytt olja och väntar nu på plåtarna.

Har beställt bolt on spacers för montage av de riktiga fälgarna !!

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Jag vet ju att du tänkte ta bort alla fina plåtar för att lätta bilen och det är väl ok men går du inte lite långt med oljebyte också? Kommer du hälla i en light- version? Beräknad viktbesparing?

Link to comment
Share on other sites

Tack , Cealm ! Var du intresserad av minröjarplåten ?smile.gif Tänkte bara hälla i lite olja, 1 liter i stället för 4 liter

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Borde vara det för man vet aldrig när sådana behövs och sitter de som standard är man alltid beredd. Din är förmodligen skräddarsydd så den kan vara svår att passa in men tack i alla fall för att jag fick erbjudandet.

Link to comment
Share on other sites

Grattis till fullbordat bygge! Dags att bränna däck! :D

Det har varit ritkigt roligt att få följa bygget so far, tack!

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Tack, Pac. Kul att du följt bygget, lite detta som är väldigt trevligt med dessa forum. Alltid någon som gläds och/eller blir inspirerad av det arbete man utför och lägger ut. Ibland kan man tycka att det kanske är lite meningslöst och tramsigt det man skriver och de bilder man visar men när någon som du Pac gläds åt det kommer jag att fortsätta.

Mvh Pär i skyltväntans tider.

Link to comment
Share on other sites

--- Mvh Pär i skyltväntans tider ---

Minns jag rätt är fastpriset för saknade skyltar 1500kr. OBS gör inga egna med kartong eller så för det är urkundsförfalskning och faller under brottsbalken dvs åtal.

Att skippa skyltarna är bara "tabellböter".

Eller skall du vänta? Ingen vet helt säkert, kanske inte ens du?

Link to comment
Share on other sites

Tur Cealm att du upplyste mig om det, var faktiskt inne på att ge mig ut på vägarna. Tänkte vifta med lappen med mitt enskilda godkännade om jag blev stoppad, tolkade besmannen att det skulle gå.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Man borde ju kunna få ett intyg på det iom att den är godkänd och försäkrad, skylten är ju bara en formalitet.

Ska man tolka detta som att det är billigare att köra oregistrerat än en registrerad bil utan skyltar? 1200 vs 1500

http://www.aklagare.se/Aklagarmyndigheten/Dokumentsamling/Ordningbotskatalog/

http://www.aklagare.se/PageFiles/3478/Bilaga%2004-1%20V%C3%A4gtrafikregisterlagen%202006-1137.pdf

Link to comment
Share on other sites

Knepigt ?? Strunta i din besiktning, finns väl ingen Polis i Kopparberg. Du kan ju ta några böter innan du kommer upp i besiktningskostnaden.

Nejdufan. tre gånger, kort efter provkörning har dom haft fartkontroll utanför mitt hus! Bla när jag körde ner bilen på lackering så stod dom på min infart när jag kom tillbaka. Två gånger har dom sett mig, men åkt vidare. Kanske skulle smyga fram och fråga om dom vill väga bilen nästa gång? Dessutom har jag fått visa körkort och blåst på min yttertrappa! Har inget med vådakörningar att göra. Fel plats, fel tid. En fartbot på 24 år, det är allt. Men snart har jag mina skyltar! SFRO2 och bullerprov på Fredag, Enskilt godkännade den 7/7, så denna gång hinner jag före! (hoppas jag..)

Link to comment
Share on other sites

---Tänkte vifta med lappen med mitt enskilda godkännade om jag blev stoppad, tolkade besmannen att det skulle gå. ---

Klart att det går och poliser är ofta trevliga men det kan också bli tabellböter. Kartongregplåt och urkundsförfalskning är en annan formell kategori som är värre än tabellböter. En regplåt i kartong kan många tycka är att ändå visa att det finns ett regnummer och vara duktig, men brottet är mycket värre än bara skippa plåtarna.

Min V8 bil ordnade jag med gula plåtar på för att få köra lagligt, Jag fick övertala polisen att de skulle tillverka gula skyltar åt mig sedan får man en räkning på 5 eller om det var 600 för gul skyltarna. Det var det värt att både få skyltar och få träna charmen för att få dessa.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Polisen kanske fortfarande har den där svarta SAAB:en i minnet smile.gif

Gula skyltar var nytt för mig. Du får lägga till charmtroll till meritlistan, Cealm !

Fick mina skyltar idag, sitter på plats bara att ställa på och försäkra !!

Dåligt väder i helgen dock, väntar till måndag.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Hej, nu är bilen påställd och försäkrad. Fick dit spacers med ändrad bultcirkel och kunde klämma dit de RIKTIGA fälgarna. Skärmarna hamnade i hyllan.

Bilen är nu klar för säsongen, lackar och klämmer dit de större spridarna/turbon under vintern.

Ska nu bara mappa och köra smile.gif

post-3428-0-56577000-1404501439_thumb.jpg

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Riktigt fin bil du byggt steel. Du fick en godkänd slutsiffra (4) på regplåtarna för kommande kontrollbesiktning om 3 år.

Du får gärna ta några "runt-om-bilder" på bilen när du får tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...