Jump to content

31:roadster Hot Rod


steel

Recommended Posts

Hej, i väntan på Kapten är det dags för 31:an att få sig en uppgradering.

Ska lacka karossen, vilken färg vet jag ej, kanske orginal. Demonterar karossen då det blir lättare att meka och lacka.

post-3428-0-39453600-1420920459_thumb.jpg

post-3428-0-62261200-1420920803_thumb.jpg

Ska byta turbo, spridare och grenrör. Måste även bygga om avgassystemet.

Fick tag på en orginal 14T med 7:ans vinklade avgashus billigt och har en konverteringssats till 19T. Blir en extern öppen dump så nära spjällhuset som möjligt.

Ska montera Delhpi 998 cc spridare då det ska köras på E85.

Mitt choppade Japanrör från Brutus T4 ska dit, måste bara svetsa igen hålet efter 5:e burken.

post-3428-0-17050300-1420921111_thumb.jpg

Kommer även att flytta över den portade toppen från Autotech värstingmotorn med Köhler kammar och hårdare fjädrar.

Kommer att bli en del delar över till T4 . Autotech block med Verdi stakar, fräst vevhusventilation, toppdeckad och omfrästa kolvar för bättre kylning. Portat grenrör med STOR turbo. Orginal renoverad T4 topp. PM :a .

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 325
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Saabdräparen kommer såklart att prioriteras smile.gif Brutus har flyttat till Halmstad. Bedömde det som att ska man köra ifrån små Saabar ska det göras rejält. Det ryms ju inte så många hästar i en liten 2 liters motor. Sålde därför den till förmån för Super V8:an.

31:an är lite kuriosa, har alltid velat ha en Hot Rod, nu blev den lite annarlunda bara för att det var ett kul projekt. Men med kommande setup är den god för ca:350hk och även den kommer nog att röra på sig .

Hoppas du får möjlighet att komma upp när jag börjar med C4 axlarna, det blir nog lite intressant att se. Kommer att hårdköra detta projekt ( Super V8), ta enklaste vägen, siktar på bes i vår. Får fila på den senare.

Mvh Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Passar alla kvällar utom tisdag kväll. C4 axlarna kommer som det verkar på torsdag. Du är välkommen Christer !

Det var inte så enkelt med Delphi spridarna, de är lågohm 2,2 ohm och så kallade peak n hold. Det innebär att det krävs en Peak & hold injector driver board ifall jag ska köra dem med MS3. Hittar bara byggsatser med massa kretsar och kort, pill, pill.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Hej, det är en automatlåda från volvo 960, Aisin 34-40LE, den är elektronisk styrd vilket öppnar för en del roliga saker plus att den passar bolt on på vitmotor familjen.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Bexander, har nu vägt reserv lådan. Bara växellådan väger 56 kg ! Turbinen och svänghjulet 18 kg plus ca 6-7 liter olja !! Inget lättviktar alternativ direkt.

Har forskat vidare med spridarna, tror jag struntar i Delphi spridarna, 998 cc lite väl mycket flöde dessutom. Har ingen lust att krångla med extra drivers osv. Var inne ett tag på att byta sprut till Maxxecu, de har inbyggda drivers som klarar lågohm och peak n hold, och sätta

Megasquirtet på Super V8:an. Men är för sugen på att bygga Super V8 för det.

Har dessutom 4 st Siemens Deka 6900371 högohm som ger 420 cc vid 3 bar. De klarar 320-340 hk bensin vilket är ungefär vad turbon ska ge, varför det får duga med det.

Klädde av 31:an kostymen idag ca 2 timmars skruvande.

post-3428-0-46810600-1421091003_thumb.jpg

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Rikard, det låter kanon ! Du tar inte Delphi 998 cc i inbyte ?? Med 577 cc kan jag gå vidare med E85.

Bexander, håller med, känns lite 1700 kallt med växelspak. Ska mixtra lite med tiden för lock up:en , har kört med 3 sek nu, men ska nog ner till 0,5-1 sek för mer manuell känsla. Är faktiskt väldigt fränt att hålla plattan i bott och bara skicka växlarna laugh.gif

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Hej, provmonterade mitt choppade Japangrenrör och blivande 19t turbo. Var ett tag orolig att det skulle ta i ett chassierör men klarade de sig med 15 mm tillgodo.

post-3428-0-69494200-1421268863_thumb.jpg

Jämfört med orginal S/V 40 grenrör kommer Japangrenröret att flöda oceaner !!

post-3428-0-07167900-1421268870_thumb.jpg

Har även tvättat och börjat demontera Autotechmotorn för att byta topp. Kommer nog att köpa ett insug med plenum till T5 från KL-racing och choppa ner till 4 burkar och vända så spjällhuset kommer framåt mot intercoolern.

Återkommer om det.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Har nu meckat isär T4 motorn och Autotechmotorn. Skulle skifta topparna, men då kom hökögat Kent I Tolvsbo på besök och såg att det var fräst i kolvarna på Autotechmotorn och inte på T4:an.


Jaha, beror det på att det är en vassare kam i AM så de fräst i kolven så inte ventiltallriken tar i kolven. Eller är det gjort så i alla fall, men varför inte på T4:ans kolvar. Diskussionerna gick högt och lågt. Vi kom fram till att det var bäst att provmontera med modellera eller liknande.

Tröttnade och åkte till Biltema och köpte kamfixeringsverktyg i stället.

Mvh Pär

post-3428-0-28157100-1421353045_thumb.jpg

post-3428-0-12810600-1421353053_thumb.jpg

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Provmonterade topp och kammar idag med kartong i 1:a cylindern och vevade runt. Inte ett märke i kartongen. Mao fräsningen i kolvarna ingen betydelse för Köhler kammar. Plockade även ihop Autotechmotorn med T4 toppen, börjar bli haj på detta...

Gjorde rent för montage så fort packningssatsen kommer:

post-3428-0-16630100-1421439925_thumb.jpg

post-3428-0-98337700-1421439932_thumb.jpg

Hoppas den dyker upp i morgon.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Har börjat konvertera turbon idag, ( beg+konverteringssats=locost). Från 14t till 19t, blir dock tvungen att svarva upp mellandelen för större kompressorhjul.

post-3428-0-88365900-1421520755_thumb.jpg

Här ser man skillnaden mellan 5:ans raka hus och 7:ans vinklade avgashus:

post-3428-0-46462800-1421520826_thumb.jpg

Det ombyggda ( locost ) japanröret jämfört med donatorbilens ( locost =1800 kr för hela bilen ) :

post-3428-0-98540700-1421520860_thumb.jpg

Kommer att bygga om oljekylningen till separat oljekyl då iom att kylaren hamnade bak inte kyler 100 % och oljekylen idag går via växlare och kylvatten:

post-3428-0-10221300-1421521003_thumb.jpg

Man ersätter växlaren med en adapter aluplåt med AN10 uttag för vidare koppling med slang till kyl. Finns en adapter på Speeding 400 kr, NJAEEE FAN........får nog fixa med silvertejp, NJAEEE FAN menar såklart frystejp. Inte lätt, man vill ju sköta sig laugh.gif

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Fått delar och börjat skruva ihop motorn. Har provmonterat T5 plenumet och insuget. En omgång med vinkelslipen så passar det nog smile.gif Är en burk för mycket iaf och lite för långt och lite för brett, hmm.........

post-3428-0-67789300-1421783404_thumb.jpg

post-3428-0-48775100-1421783411_thumb.jpg

Mvh Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Idag fick 31:an sig en duvning.

Sågade vidare på insuget till T5 som ska anpassas till T4. Kapade, choppade, slipade och sektionerade, blev en massa bitar :

post-3428-0-61810600-1430941127_thumb.jpg

"Helsvetsade" med silvertejp och skruvade dit. Passade helt OK:

post-3428-0-47722400-1430941204_thumb.jpg

Verkar som om det räcker med att vinkla upp slanganslutningen till kylarslangen så passar det:

post-3428-0-08933400-1430941283_thumb.jpg

Nu ska det dit vacumanslutningar samt spjällhus.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej, har äntligen fått lite gjort på bilen. Lånade en TIG av Kent i Tolvsbo här på forumet för att svetsa ihop insuget.........la ner det. Kommer inte ut till sommaren om jag ska göra det.

Har konverterat en 14t turbo med 7:ans vinklade utblås till en 19t. Fick svarva om huset för att få plats med det större turbinhjulet.

post-3428-0-57139900-1434048006_thumb.jpg

Turbon på plats med det avkortade Japangrenröret.

post-3428-0-05926500-1434048014_thumb.jpg

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Hej, har fortsatt med plocka ihop bilen. Svetsade nytt avgassystem i tunnväggigt rostfritt och monterade tryckrör till IC:

post-3428-0-59846700-1434485515_thumb.jpg

Monterade dit öppna dumpen på insugsidan, ska se om teorierna håller med mindre turbolagg. Fick även dit Rickards fd. 577 cc spridare.

post-3428-0-34800700-1434485507_thumb.jpg

Upp med laptoppen och ändra lite parametrar, önskas 340 hkr !! Har även mixtrat med inställningarna för tomgång, Idle, måste läsa på mer där.

Nåväl den startade i.a.f. Får mappa när det blir bättre väder och tid finnes:

post-3428-0-99674700-1434485520_thumb.jpg

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jaha, nu kommer finväder och inge regn. Glad i hågen tänkte jag att jag skulle börja mappa och ändra lite parametrar för att få lite tryck i bilen efter alla modifieringar.

Då visar det sig att min son glömt laptopen med programvaran i Idre när vi var där över midsommar.........ska man skratta eller gråta. Arg blev jag i alla fall :banghead:

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Hej, har nu börjat mappa 31:an. Kör med Megasquirt MS3V3 med MS3X.


post-3428-0-00370400-1463037358_thumb.jpg



Efter det att allt fungerat hyfsat lyftes karossen på, blir lite Ratrod utan puts. Har lite för många projekt på gång för finlir.



Men har nu gasat runt på småvägarna i byn så grannarna skäller och viftar med nävarna, de påstår att jag kört 150-200km/h med fara för husdjur och småbarn ????

Mig veterligen finns det varken småbarn eller husdjur i byn, bor 14 st här, förutom nån kattkrake och att jag då måste kalibrerat hastighetsmätaren väldigt fel. Men nog om det.


Den börjar gå bättre och bättre, kör autotune i Tunerstudio, men laddtrycket bygger väldigt fort och överskjuter och klipper tändningen redan vid 3000-4000 varv. Använder closed loop och misstänker att det är PID inställningarna som är fel. Har nu P=90, I=5 och D=2 Overboost protection är 220 kpi med 10 kpi hysteres. Frekvensen på solenoiden 30 Hz (samma som tomgångsventilen). I boost mappen är det 220 kpi vid ca 3000 varv och 70 % gas och uppåt.


T4 motor -00, Verdi stakar, Köhler kammar, shoppat japangrenrör, 19t turbo och 3" downpipe, borde ge ca 300-330 hkr.


Läst massor om PID inställningarna, men blir inte klokare.....inser att jag måste logga varje körning.


Till frågorna: Vart törs jag lägga overboost protection, ser att jag har samma som i boostmappen ? Hysteres ??

Hur mycket laddtryck törs jag lägga på i boostmappen på låga varv ??

Är det värt pengarna att lämna bort mappningen till de som kan ??


Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...