Jump to content

31:roadster Hot Rod


steel

Recommended Posts

  • Replies 325
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Heja, Daffe/ John !! Nu börjar det likna nått. Ja den borde passa, Åbergs 31 Roadster kaross ska ha samma hjulbas och bredd som A-fordens. Tudorn bygger väl på samma ram orginal. Kan maila och fråga !

Vet att han följer detta projekt med spänning.

Om chassiet inte skulle passa är det väldigt enkelt att förlänga eller bredda det så att det gör det. Min tanke med det hela har egentligen varit att

bygga på samma princip som locost men att göra karosseriet lite roligare. Bistår gärna ifall det krävs.

Tyvärr är inte karossen locost, men tror att man får tillbaka det i andra änden.

Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Kommer att följa detta byggprojekt till 100%. När du startade din tråd med bilder på "gig" så tänkte jag - var skall detta sluta. Nu har jag fått lite mer kött på benen och tycker att detta bygge verkligen är 100% - kommer att följa dig under din resa... Man kan inte annat än känna sig sugen - snygg design och modern teknik - jag köper det till 100%

kenneth

Link to comment
Share on other sites

God kväll. Idag har det varit lite krångel. Först hakade jag åter upp mig på kylaren, var säker ett tag på att sätta den bak, men blir det sämre kylning, drar det upp massa skit ???

Sedan pedalställ :angry:/>/> Man ska ju kunna köra utan att få kramp. Flyttat ratt, bromspedal och gaspedal, ändrat nivå på golv osv i all oändlighet. Till slut svetsade jag fast den :mad:/>/> justeringen på ratten. En parameter borta

samt att den var bred vid nedre infästningen. Pendelarmen till bromsvågen tog i. Sedan gick det lättare, efter choppning av pedal och sidoförskjutning av arm samt kortning av axel till infästning fick iaf bromspedalen plats tillsammans med

bromsvågen ( GAImport komplett med Wildwood cylindrar och koppar 1995 kr ). Tar fästet till gasen i morgon. Ett problem med Roadstern är att karossen smalnar av väldigt vid torpeden. Sedan när man vill sitta lite lägre tar det plats på längden.

post-3428-0-69318500-1359838734_thumb.jpg

post-3428-0-86442300-1359838750_thumb.jpg

Strecket på röret ner mot motorn är kanten på karossens torped, så kopparna hamnar lämpligt.

Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Hej, Kent ! Det var delar till dig med, provkörning till sommaren ja.

John, fick svar från Åberg. Tudorn är lika i torped, hjulhus osv. Enda skillnaden är att den är ca 60 mm bredare i midjan, mitt på.

Pär

Link to comment
Share on other sites

---- kylaren, var säker ett tag på att sätta den bak, men blir det sämre kylning, drar det upp massa skit ??? ----

Jag har alltid förut varit orienterad och trogen till "kylare fram" och har det också men. Nuförtiden börjar jag bli otrogen och gillar bakmonteringen av kylaren mer och mer. Hittills i teorin men ändå. Eftersom jag kör med kylfläkt på nästan jämt så skulle jag kunna ha kylaren bak istället. Det blir lite mer vatten också systemet. Det är bra. På V8an hade det varit extra bra. På den andra bilen spelar det inte så stor roll.

Kommande bilar kommer nog (kanske) få kylet bak men inte med en "till eller från" fläkt utan en varvtalsstyrd fläkt. För dessvärre är det ett förskräckligt oväsen på elfläktar. I alla fall de jag har och jag tror heller inte att det är fullt ös som är bäst utan en bra varavtalsstyrning är modellen, var nu den finns?

Frågan om skit dras upp eller, det tror jag inte är en avgörande fråga. Utrymme och ljud kommer långt före "skit" i problemlistan.

Link to comment
Share on other sites

Tack, Cealm för synpunkterna. Tror nog med det att kylet blir bak, den kommer ganska långt bak plus att jag får en huv över så oljudet kanske minskar. Genom samma huv ska bågen ner och tanklocket kommer därunder, blir nog en tvådelad aluminiumhuv för att få till det.

Då kan man göra häftiga gälar där som dessutom har en funktion !!

Tack Janne, blir riktigt roligt detta.

Hade personalvård idag ( mat och övrig service ) så det blev inte så mycket garage. Besökte Feltema och handlade lite delar dock.

Smet iväg och satte dit gaspedalen. Kan väl inte finnas något krav på att bromspedalen måste vara extra bred på en automatbil ?? Den måste nog smalnas av, i alla fall om man ska köra med stålhätta.

post-3428-0-42877700-1359925039_thumb.jpg

Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Hej, har idag gjort klart fästena för pedalerna och rattaxeln. Samt lockat en del rör och svetsat chassie. Allt för att inte börja med torpeden.

Svetsa torped är inte kul. Men som Reinhold Messner sa när har klängde uppför Mount Everest utan syrgas " Det behöver inte alltid vara kul för att det ska vara kul ". Å andra sidan har han inte alla hästar i stallet, men om det beror på att

han klättrat utan syrgas eller för att det faktiskt inte var kul vet jag inte. Men svetsa torped är inte kul ! Kommer ihåg nu när man håller på att det var inge kul på Sjuan heller. Som tur var tog plåten slut smile.gif/>







Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Satt och studerade din framvagn kommer inte fjädrarna att ta i övre länkarmarna vid utfjädring?

Hade problem med frigång på mina fick joxa rätt mycket med övre stötdämpar infästning innan det gick fritt.

Har du lite mer info om framvagnen längd på länkarmar, gärna någon skärmdump från Casim om du använder det.

Om det är i realtid du bygger så ligger du inte på latsidan.

Bra jobbat.

Link to comment
Share on other sites

Hej, mycket riktigt blir det trångt vid coiloversen. Lade in coiloverserna när jag ritade men använde 60 mm som ytterdiameter men de är 80 mm samt att justerskruven till övre transitspindelleden tillkom, så det blir på håret. I värsta fall byter jag Coiloversen till en klenare variant, dessa är anpassad för V8 egentligen. Hade dem över.

Framvagnen bygger helt på BOE:s geometri. Han byggde ju 10-talet bilar när han var aktiv samt att de i sin tur byggde på Dala-sjuan

eller tvärtom. Jag har samma geometri i Sjuan jag byggde och den fungerar bra. Det jag gjort är att anpassa infästningarna till mitt chassie samt att korta A-armarna ca 20 mm

för att få samma spårvidd fram och bak. Lägger in några PDF:er på måtten och infästning av Coilovers.

A-armar fram.pdf

Framvagn Coil.pdf

Framvagn Geom.pdf

Bygger i realtid!! Har däremot haft förmånen att vara ledig några dagar förra veckan och kunnat spendera dessa i verkstaden :)/>/>/>

Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Idag har det triagulerats klart vid bakstammen. Satt dit tank och Kyl samt börjat provmonterat avgas system. Det blir 3 tum vilket behövs om man ska över 300 hästar enligt X40Nordic.







Jag valde att luta kylaren lite grann beroende på två anledningar, dels kommer den en bit från tanken, mer luft, samt att det passar bättre med luften ut genom den blivande gälade luckan.
Sparade även lilla fläkten från ac-kylen, den kan gå hela tiden som Cealm påpekade eller att man har den tvångstyrd.

Kan även bygga om upphängningen av kylet och bakdelen av karossen då jag lutade kylaren. Som det är nu ligger underkant ljuddämpare i nivå med underkant diffklump.



Här ser man hur luckan bak ser ut, kanske ska sätta perforerad plåt nederst på aluluckan som blir i stället för nuvarande.



Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Sätt två termostatswichar till fläktarna, med någon grads skillnad.

Alternativt sätta den stora på returtemp.

Starta den lilla först...

När den inte orkar hålla ner tempen hoppar den stora igång.

Grymmt imponerad på tempot förresten!

/Torbjörn

Link to comment
Share on other sites

Idag har fästet till kylet, avgas och stödet till bakre delen på karossen byggts om. Ljuddämparen har byggts ihop fram till katalysatorn, måste skaffa en flexgrunka där. Sedan vill jag ha
3" downpipe, men har inte lyckats hitta några passande universaldelar. Känns lite tungt att såga sönder ett eftermarknads S/V40 för 3500 kr. Kanske någon vet vart man kan hitta delar?
Gjorde en riktig tankegroda idag när jag gjorde fästena till avgassystemet, behöver inte gå närmare in på det men kan nämna att jag fick ta vinkelslipen och såga loss hela härligheten :icon_oops:/>









Sedan gav jag mig på TORPEDEN igen, fick nämligen plåten idag...Fixade lite golv samtidigt. Man får ta det bit för bit och inte sressa upp sig.





Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Hej, Peter. Sidepipe funkar nog alldeles utmärkt. Men det finns plats för avgassystemet då jag " lyft " sidorna på chassiet, bifogar en bild. Chassiet är inte plant under som sjuorna, detta för att jag skulle få rätt ridehight på karossen.

Det var jag som inte tänkte mig för bak vid kylet då själva ljudämparen tog mer plats än det behövde.



Nä , ser nu att det inte var någon bra bild, lägger in en PDF i morgon med genomskärning i stället. Lyftet är 105 mm längst ut. edit

Idag svetsade jag klart torpeden och golvet.





Här kan man se hur kylet får luft även fast det sitter bakom tanken.



Nu börjar det se ganska färdigt ut och de stora tagen med vinkelslip och svets är det snart en ände på. Ser fram mot att punkta dit störtbågen så man kan börja se vilket stuk det blir. Har här två alternativ, antingen två tvärgående bågar eller

två längsgående. Med två längsgående kan man leka lite med profilen och låta den se lite ut som en trefönsters kupe. Risken är dock stor att man misslyckas och då blir det bara fånigt. Får fundera.





Beställde idag en plc för automatlådestyrningen. Crouzet Millenium 3, liten behändig som går att köra på 12 v dc. Har tagit en skärmdump på Rekord Coupe killens program. Har liten aning om detta, har dock en kompis som är väldigt duktig, får väl konsultera honom ifall det blir fel, ( eller ?)

Beställde även en bredbandslamda med display.

Kom hem och hade lite dåligt samvete, klappade frugan på kinden och frågade hur hennes dag varit, varvid jag fick till svar " Vad har du köpt nu ?". Suck, tänk att man är så förutsägbar sad.gif/>/>/>


Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Vad skall ni använda PLC:n till? Är det för att "slippa" reläer till blinkers, helljus etc så känns det i min värld som att gå över ån efter vatten eftersom utgångarna på PLC:n troligen inte kan belastas men några större effekter och man ändå måste ha någon typ av relä för aktivering. :515:

Link to comment
Share on other sites

Vad skall ni använda PLC:n till? Är det för att "slippa" reläer till blinkers, helljus etc så känns det i min värld som att gå över ån efter vatten eftersom utgångarna på PLC:n troligen inte kan belastas men några större effekter och man ändå måste ha någon typ av relä för aktivering. :515:/>

Gissningsvis till att styra automatlådan = man kan få paddleshift mm. 8)

Link to comment
Share on other sites

Helt riktigt ezroller :)/>

Hej, X-logic var väldigt prisvärt ! Gav 2800kr för startpaket från Elfa för Crouzet, då var det 8 ingångar och 4 relä utgångar, cd med program och kabel för programering. Iofs var det 2 mikroswitchar av riktigt bra kvalitet för 200 kr st oxå. samt frakt.

Men x-logic var riktigt bra !

Idag vart det " bara " ett locost fäste för filter och pump. Det var lite andra ansvarsfulla uppgifter som pockade på uppmärksamheten, såsom vansinneskörning med skoter över berget, 120 knyck med fulla uppställ på kurvig skogsbilväg med skare i botten och 1,5 dm nysnö, det är KUL :lol:/>/>

post-3428-0-71480700-1360352350_thumb.jpg

post-3428-0-17628800-1360352371_thumb.jpg

I morgon blir det störtbåge, ska bli kul. Har bestämt hur det ska se ut !! Fortsättning följer...

Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Störtbåge ? Frugan var in i garaget och kallade Roadstern Farmor Anka :angry:/>
Nej det vart inte bra ...

Måste ner en bit, får invänta stolarna och se sedan. Klappar nästan skallen i bågen som det är nu.

Trångt blev det vid kylet också. Vilodag i morgon.











Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Den här tråden startade den 14 januari - nu har det snart gått en månad och det känns som du redan är i mål. Är mycket imponerad av ditt bygge. Önskar själv att jag skulle kunna vara lika produktiv. Personligen ligger jag och väntar på SFRO 2 och ljudprov - det ligger några (flera) månader framåt

Jag följer dit byggprojekt....

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Störtbåge ? Frugan var in i garaget och kallade Roadstern Farmor Anka :angry:/>/>

Nej det vart inte bra ...

Måste ner en bit, får invänta stolarna och se sedan. Klappar nästan skallen i bågen som det är nu.

Du har rätt. Det hände nåt konstigt med det coola Rod-stuket. :blink:

Har du funderat på typ "dragracing-kupa"?

Alltså en båge som, mer eller mindre, klär in huvet i en bubbla. (Ja, ja... du vet vad jag menar.)

Link to comment
Share on other sites

Kengren, det är väl så att man är mer eller mindre motiverad periodvis och har även mer eller mindre tid. För min del har det passat bra med bygget i tid just nu, varit ledig några dagar och varit väldigt motiverad då projektet är både roligt och intressant.

Kände dock att det vart en dipp idag då störtbågen inte alls blev bra.

Peter M: tack, nu känns det som alla goda råd är dyra. Vill verkligen ha en riktig störtbåge, ska ju klämma i en del pulver i motorn och lite rejsing vore ju kul. Och för ens egen och anhöriga är det nog bra ifall man kultar. Ska skissa lite.

Pär

Link to comment
Share on other sites

Att din fru säger "Farmor Anka" kan bero på hur du sitter i bilen.

Om jag hade byggt en rod så hade jag siktat på att ha ögonen ungefär fem centimeter högre än ryggstödet på stolen du stoppat i. Då kan buren sänkas minst 20 centimeter.

Du kanske har tänkt fel och satt stolen alldeles för högt. Man ska ju sitta i en rod. Inte på den.

OBS! OBS! Ingen kritik. Jag bara tänker högt.

Link to comment
Share on other sites

Var inne lite på samma sak. Är stolen monterad direkt på golvet eller är det "luft" emellan? Kolla även om du kan luta ryggstödet bakåt för att få ned huvudet. Jag har en Tilletstol i min Sjua och de är ganska tillbakalutade. Kolla här så kanske du kan få någon idè.

Link to comment
Share on other sites

Hej, jag sitter uppe på kardantunneln, anledningen till det är att jag kollade lite i lite Hot Rod tidningar och bilder på nätet. Som det är nu kan jag ha armen ( armbågen ) lite bekvämt vilandes uppe på karosssidan vilket de hade på en del bilder. Men

det är alldeles för högt om man ska ha båge som det verkar. Jag kan sänka stolen ca 150 mm utan problem , blir lite varmt åt rumpan på passagerarsidan då avgassystemet går där, men får sätta några aluplåtar. Sedan får jag flytta på locostpumpfästet ( så klart helsvetsat).

Men måste har rätt stuk, är bara så.

Lägre båge fram blir mer race, helt rätt Cealm.

Ska kolla stolarna.

Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Hej

Som peter säger försök att sänka stolarna så man sitter mer "i" bilen med axeln i höjd med dörrens översida. (min åsikt)

Angående x logic tycker jag de verkar prisvärda jag jobbar en del med Siemens PLC på jobbet dessa kan man inte jämföra priset med.

Hade tänkt att använda x-logic till all styrning av lyse, v-tork mend mera då kan man få funktioner som intervall tork, regnsensor med mera bara fantasin sätter gränser som man brukar säga.

Vad blir det för styrsystem till motorn? Skälv tänker jag använda VEMS det finn en funktion i det som kallas i-button en slags imobilizer funktion så men slipper tändnings lås.

Link to comment
Share on other sites

Hej, det var fina stolar med bra mått, har dock beställt av Acidsheep tidigare och de ser ganska lika ut. De ska vara 40 cm på bredden fram även de så det ska gå att sänka. Sedan kan man luta de en bit bakåt för att få ner huvudet.

Blir nog bra med axeln i höjd med karossidan. Ska gå ut och mäta , kan nog vara 150 mm som det är frågan om. Kom på att det är enkelt att höja hela karossen, men ska nog sätta ner den på hjul innan man ger sig på något sådant.

Intressant med styrsystem, har tillbringat dagen med att sitta vid en slalombacke och surfat runt med mobilen, ( inte så lite trött i ögonen). Har varit inne på MS från början men började titta på WEMS och det är helt klart konkurrenskraftigt med många funktioner. Prismässigt ligger MS3 och WEMS ganska lika. Problemet som jag fattat det är att det inte finns något vettigt forum för WEMS, det svenska wems.se är tydligen nerlagt. MS finns det ju massvis med kunskap och ett bra svenskt forum. Meningen med dessa system är ju att det ska vara DIY system, man vill ju labba själv och inte vara hänvisad till de som tar 6000 kr varje gång man pillat med motorn. Såg förresten att MS hade automatlådestyrning !!!

Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Wems är väl det som de på Savar Turbo är bra på. Jag tror Mattias var med o tog fram det. Jag kan kolla med min son. Han säljer wems.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Hej, intressant. Det finns mycket att lära. Har rotat runt lite och det är inte så självklart, man måste veta ganska exakt vad man ska ha. Både med tanke på vilka givare,
tändspolar med eller utan drivsteg, 4 eller 2 stift. hög/lågohm spridare, hall/vr givare, wasted spark eller sekventiell tändning osv osv. Nu vet jag vad launch controll är oxå smile.gif/>/>

Nu har det micklats med bågen. Blev sänkning med 200 mm fram och 150 mm bak, precis som förslag. Gjorde även en knäck bak under kaross sidan för att få den längre bak,
mer plats åt huvudet.


Sedan har det krånglats med rören mellan bågarna. Utan knäck ( bussfönsterstuk) dubbla knäckar ( konstigt ) knäck framåt ( njaee ) knäck bakåt, ok.
Rörena längst ut, inte bra och svårt att komma in i bilen. En i mitten ( nej ) två i mitten , ok

Har gjort plattor till stöttorna bak då de måsta vara demonterbara samt börjat med infästningen i huvudbågen, måste svetsa i rörhylsor.

För att kuna sänka stolarna 150 mm åker jag på att bygga om kardantunneln, det blev för smalt på passagerarsidan. Det var just bygga om och flytta jag inte skulle göra :mad:/>/> men men.

smile.gif/>/> Nu åker iaf inte Farmor Anka med i bilen !!! Stuket är tillbaka. Synd att bilderna inte gör riktig rättvisa åt stuket. Får göra en Youtubefilm i stället.













Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Hej, tack. Nu känns det motiverande igen. Släpade in frugan och hennes kommentar var : " Nu ser det inte ut som Farmor Anka längre". Öhh men mer då? Tystnad... Sedan började hon prata om sitt jobb istället. Hon har inte samma brinnande som en annan, bara att konstatera.

Har grävt i styrsystem. Har skaffat volvos tändspolar 4 st med inbyggt tändsteg, 4 st stift ( tack Marcus ). De ska tydligen tåla mer än VAG spolar.Med dessa fyrstift behöver man inte komplettera med tändsteg i boxarna. MS3.v3X kan då styra 8 tändkanaler.

På min motor sitter det två tändspolar som sköter 2 tändstift vardera, de har två stift och kräver då tändsteg i boxen eller externt. Man kan då inte heller köra sekventiell tändning utan kör då Wasted spark. Sekventiell tändning taktar man på veven och korrigerar med kammen. VR vev och Hallgivare kam, MS3 klarar bägge. Wasted spark endast med veven. Wasted=skickar en utav två gnistor i tomme, ej i tändläge på ena burken.

MS3 klarar högohmiga spridare , under 4ohm= lågohm över 4 ohm=högohm. Mätte på mina och fick det till 13-14 ohm=högohm.

Puh, nog om styrsystem idag.:)/>/>/>

Har byggt ett extra motorfäste fram idag. Läste på X40Nordic att det vrider bra med lite pulver, tyckte det var bäst. Kombinerade det med intecoolerfäste och fäste till Kylarmaskering och huv. Satt även dit oljekylen till automaten.

post-3428-0-22102900-1360704687_thumb.jpg

post-3428-0-26319600-1360704731_thumb.jpg

post-3428-0-86231200-1360704776_thumb.jpg

post-3428-0-14150300-1360704712_thumb.jpg

post-3428-0-91449000-1360704803_thumb.jpg

Intercoolern är nog mest leksak har jag kommit fram till. Tydligen Kinatillverkad med icke optimalt flöde. Men får bli denna så länge, lite platsberoende.

Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Hej, Janne. Ska till Bjursås på Slopestyle tävlingar.

Här är en intressant tråd om Wasted spark och tändning:http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=31904

Det är Mattias på Sävar turbo ( din pojk Thomas ? ) som verkar vara väldigt duktig på WEMS.

Här är en länk till funktionen på automatlådan :http://caunter.ca/volvo960/ce14807.pdf

Är ju bra om man fattar hur det funkar om man ska programmera PLC :o/>

Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...