Jump to content

31:roadster Hot Rod


steel

Recommended Posts

Hej, nu är det dags för nästa bygge: 31:a Roadster med förhöjt 7:a chassie. Skriver mer senare, datorn har hakat sig två !!! ggr och all text försvunnit !!!

Donator V40 2.0t
Låda Aisin 34-40LE, med växelpaddlar.
Axlar volvo 740
Kaross 31:a roadster, Åbergs Glasfiberkarosser i Gävle.

Donator demonterad :

Kabelhärva före, efter och överblivet

Motorpaket :

Axlar och motor i jigg:

Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 325
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skall bli kul att följa den här kärran från start till mål.

steel, nästan mitt på bilden med kabelhärvan tycker jag mig se en blå kabel som plötsligt övergår till gul. Möjligt att jag ser fel men jag vill bara nämna det så det inte blir trassel med elsystemet. I övrigt hittade jag inga uppenbara fel. Kolla upp det är du snäll bara så inget går fel vid provstart.

Link to comment
Share on other sites

Tack, cealm för att du är så skarpsynt, ska kolla kablarna omgående. Vore ju synd om det blev problem senare :)

Har alltid gillat Hot Rods och då framför allt 31-32 Roadster Hi Boy. När hör Hot Rod tänker man automatiskt på V8.

Men nej, inte här !! Enda anledningen att bygga med V8, i mina öron !, är ljudet, ingen dålig anledning iofs !!!

Men låg vikt = prestanda och väghållning.

När jag byggde 7:an valde jag Volvos femcylindriga vitmotor GLT på 170 hkr som är en trevlig motor med behagligt motorljud

men är begränsad då det gäller trimning.

Därför har jag efter mycket funderande valt 2.0t, fyrcylindrig lågtrycksturbo vitmotor på 160 hkr i orginal, vilket ger ca 780 kg

bilvikt. Hos den motorn ( och dess bröder T4 ) finns det potential upp mot 800 hkr, om man vill !!!! Se X40nordics forum för intresserade.

Har en T4 -00 motor i garaget...

I 7:an hade jag M90 manuell låda, därför har jag valt automat i denna, Aisin 34-40LE , men ska ha växelpaddlar, finns en kille på turbobricks samt en

byggare på savarturbo.se, väldigt intressant byggtråd, Rekord C Coupe med Volvo 24V, som byggt om styrningen till paddlar. Fränt !!!

Angående chassiet ska jag bygga liknande Factory Five, och som svar på tidigare fråga, tänkte jag "trä" karossen över chassiet. Alltså helt fristående chassie med

alla funktioner och sedan bara karossen över alltihop med ev någon kontakt för lyse bak etc.

Bygger med 40x40x2 och kryssning med 30x30x2 samt en helbur i 42x3.

Denna gång ska chassiet byggas runt motor och axlar och inte tvärtom så man slipper flytta på allt.

Det finns en byggtråd på rejsa.nu med inspiration se Sväng-Rod 2012 -34 coupe/corvette C5.

Bygger framvagn och knåpar på caden f.n.

Pär

Låg vikt = prestanda och väghållning, med vitmotor 2.0

Link to comment
Share on other sites

Hej, här är länken till växelpaddlarna, den svenska:http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=14184&start=240

Ska troligen hämta karossen på måndag, kan då mäta upp vart torpeden och bakväggen hamnar så jag kan få ut de sista måtten

till chassiet, sedan blir det vinkelslips och svetsorgie nästa helg.

Har börjat tillverka delar till fram och bakvagn samt mätt upp styrväxeln och beställt delar till styraxeln från

Mooneyes Sweden i Kyrkbyn.

Pär

Link to comment
Share on other sites

Hämtade karossen igår. Väldigt fin finish och passform och Åberg själv var väldigt trevlig och tillmötesgående. Finns fler väldigt fina karossmodeller.
Får bli en trefönsters coupe bara man får ordning på chassiet.
Har nu mätt och ritat och mätt och ritat. Måste börja bakifrån med infästning av bakaxel för att kunna bestämma höjd på stolar pedalställ osv. för att kunna
få en placering i höjdled av karossen i förhållande till chassiet. Tyvärr verkar det som om jag måste flytta torpeden ( såga bort).




Var tvungen att gå ut och svetsa lite för att nollställa skallen.
Gjort färdigt bärarmarna och kortat styrväxeln.

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Har själv haft tanken på en rod med bra väghållning stod och drömde lite på Bilportmässan förra året.

Jag såg din A-arma och fick lite funderingar, varför är de krökta på två ställen? Vilken dimesion har du på rören?

/john

Link to comment
Share on other sites

Hej, anledningen till att övre a-armen är böjd är två orsaker. Dels för att jag inte ska få för brant vinkel på coilovern samt att

det blir trångt med trianguleringen vid motorn då jag måste få in allt innanför kylarmaskeringen, kylare, intercooler och oljekyl.

Har flyttat bak motorn 100 mm in i torpeden för att få plats.

Det blir 740 kapade fjäderben fram ala BOE (dalasjuan) och 740 bakaxel med k-stag.

Har ritat vidare och är snart klar med sammanställningen. Delar gärna med mig ifall någon är intresserad !!

Pär

Rören är 20x3 övre och 25x3 nedre

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Hej, lägger in cad filen här när jag är klar, går ej med pdf då jag måsta skala om för att skriva ut, så måttena stämmer inte.

Ladda ner cadstd från cadstd.com, pro varianten. Så kan ni fila bäst ni vill sedan :-)

Kanske skulle vänta ifall den inte blir godkänd...

Pär

Kommer här: Nähä det gick inte hmmm...

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Oj --- det är kaffe som skapar bilar! --- och jag som inte ens tycker om kaffe, drack senast i maj 1995, det är snart 18 år sedan. Det här förklarar alltså varför jag inte bygger så snabbt.....

Link to comment
Share on other sites

Nu är hon här och gastar igen, myskväll !!! Det är väl mysigt här i garaget ...







Kan inte dicka kaffe efter kl 13.00. Kan inte sova , är väl nått psykosomaiskt.

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Halvtid!!! Idag gick jag in självmant då skallen började bli lite trött. Blev lite pyssligt vid torpeden, svårt att " knyta" ihop all triangulering. Detta mest beroende på att jag vill ha motorn så långt bak

samt att turbon och rören till insug och intercooler tar plats. Tittade på FFR:chassie och konstaterar att mitt chassie nästan är mer triangulerat och då ska inte mitt hålla för V8.

Får nog konsultera Ridderstolpe eller om någon annan har några synpunkter. Hittills har jag gjort åt 4 pipor 40x40x2, 3 pipor 30x30x2 och ca 1 pipa 20x20x2 ska räkna ut senare vad det blir i vikt.

Tror nog man skulle kunna bygga chassiet i 30x30x2 och triangulera med 25x25x2 i stället. Får jämföra vikten, men å andra sidan kanske inte det är något bekymmer då vikten ska hamna på 780 kg - 90 kg = 690 kg.







/Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Det är så snyggt det du gör så jag blir otäckt sugen att bygga en själv men jag skall göra klart en bil först som är på G eller två om jag räknar in elbilen.

Du sköter bildinnehållet i tråden exemplariskt också. Tack!

Link to comment
Share on other sites

Tack Cealm, man hoppas att någon ska bli inspirerad och upptäcka hur tillfredställande det kan vara när man lyckas bygga en bil.

Löste problemet med triaguleringen vid torpeden och kardantunneln. Fick sätta dit rattstången för att se så att inget kolliderade. Får göra om en balk vid fötterna, blir trångt för pedalerna annars. Måste rita in alla ändringarna och göra om till 30x30x2 på vissa ramdelar. enklare att se detta i IRL.

Svårt att sitta vid en dataskärm och få en känsla för dimensionerna.







/ Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Du är välkommen Christer, men kommer du om tre veckor får vi nog i bästa fall turas om att skjuta påsmile.gif/>

Räknade lite på vikten om man skulle byta rören till 30x30x2 i stället för 40x40x2 på de ställen som det sitter 40x40 och det skulle göra 13 kg i slutänden.

Tittar man på vridstyvheten har man det dubbla på 40x40x2 jämfört med 30x30x2, så nu är den tanken nedlagd. Ska dessutom tänkt ha ett gäng ystra hästar ombord så det gör nog inget.

FFR:s Chassie väger 125 kg, mitt kommer att väga ca 110 kg med båge.

Är uppe i ca 80 kg nu om man räknar det material jag använt.

Idag har jag gjort om vid balken till växellådan. Gjorde en nedsänkt balk och triangulerade om kardantunneln samt tillverkat ett fäste till växellådan.





Därefter byggde byggde jag ihop k-länken bak med coilovers. Själva infästningen har jag flyttat isär till 180 mm för att få stabilitet i axeln, på bokschassiet är det 110 mm.

Bärarmarna vart kanske lite onödigt långa men det är ett arv från offroadådran.










/Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Tack, Christer kan vara bra att veta. Ska lägga in en bild på Gråben så ska du få se på grejor. Har de bilderna i en annan dator.

Idag har det byggts framvagn och motorfästen fram. Körde fast ett tag med kylaren, Aptrångt att får plats med trianguleringar, intercooler kylare och oljekyl innanför kylarmaskeringen. Var inne på att sätta kylaren bak ett tag eller förlänga huven.

Till slut kom jag på att jag måste nog prioritera att få ur motorn (kan vara bra) och sedan får kylaren lösas senare. Sedan ska man väl helst ha intercoolern framför kylaren ??

Link to comment
Share on other sites

Här kommer bild som utlovat på Gråben. Kan lyfta ena framhjulet 1,2 m utan att motsvarande bakhjul lyfter. 75 cm markfrigång. TGB11 portaler och vacumdiffar.

Rundade grannens brygga i vattnet och ni skulle ha sett hans min :)/>

post-3428-0-61692700-1359540940_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Idag har det tillverkats övre fäste till coiloversen. Passade på att göra fäste till Strålkastarna i samma fäste. Blir det inte bra är det ju ett ypperligt ställe att sätta extraljus på smile.gif/>




Blir lite fränt stuk, kanske ska strunta i karossen !!





/ Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Hej, idag har det monterats spindlar efter det att det ramlat ner ett godispaket från BOE i Färjestad.

Sedan har det byggts fäste till styrväxeln, ska inte bli bumpster och geometrin verkar stämma med a-armar och spindlar.










/ Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

AcidSheep du får krya på dig, lite polyester ångor kanske dödar bacillerna !!

Har varit ute idag och börjat... Imorgon blir en stol plastad och knäckt... Den andra hoppas jag på göra i helgen för sen skicka i början på nästa vecka... Sjukt vad skönt de var att komma ut idag och jobba lite :)

Link to comment
Share on other sites

Låter bra Acidsheep, underleverantörena får inte sinka byggtempot :)/>

dmc12Hank: 1:Goda förberedelser, samlat på mig lite delar ett tag, ritat upp hur det ska se ut.

2: Erfarenhet, byggt några bilar förut , behöver inte klia mig i huvudet så mycket.

3: Fanatism, tyvärr (tyvärr o tyvärr ??) har jag en ådra i mig som när jag väl börjar med något , oavsett , då

är det bara det som gäller: äter, sover, skiter, just det projektet :banghead:/> . Detta till mina närståendes förtjusning, not :angry:/> !

Pär

Link to comment
Share on other sites

Nu är det gjort, har sågat i Åbergs kaross !!!

Och det passade, en lättnads suck. Även fast man mätt några ggr vet man ju inte :prop:/>

Passade även på att triangulera klart vid förarsidan och flyttade en balk så pedalstället kan fixas till i morgon.

Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...