Jump to content

Känns de här värdena vettiga?


Recommended Posts

Efter att ha läst rätt mycket i ämnet och även skaffat mej mjukvara för analys har jag nu kommit till den punkt där jag spikat till att börja med bakvagnens geometri. Det verkar finnas olika skolor om vad som är "bra" och "rätt" men jag har försökt att få ihop något hyfsat vettigt ur all information. Så här ser bakvagnen ut:

Camber gain: 0.021 grader per mm nedfjädring. Måhända lite i underkant men OK.

Rollcentrets höjd i vila: 127.2mm

Rollcentrets höjd vid fem grader roll: 128.6mm

Rollcentrets höjd vid tio grader roll: 133mm (Känns lite akademiskt då vi inte ska ha så mycket roll i praktiken...)

Den horisontella förflyttningen av rollcentret är inte mer än 10-15mm vilket känns helt OK för mej.

För framvagnen siktar jag på rollcentrets höjd på ca 95-100mm men jag måste mäta på komponenter innan jag kan börja analysera. (Har lunginflammation så garaget får vara där det är...)

Frågan är, ska jag stå ut med lite mer vertikal rörelse på rollcentret för att nå mer camber gain eller ska jag låta det vara som det är? Lutar åt det senare...

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha läst rätt mycket i ämnet och även skaffat mej mjukvara för analys har jag nu kommit till den punkt där jag spikat till att börja med bakvagnens geometri. Det verkar finnas olika skolor om vad som är "bra" och "rätt" men jag har försökt att få ihop något hyfsat vettigt ur all information. Så här ser bakvagnen ut:

Camber gain: 0.021 grader per mm nedfjädring. Måhända lite i underkant men OK.

Rollcentrets höjd i vila: 127.2mm

Rollcentrets höjd vid fem grader roll: 128.6mm

Rollcentrets höjd vid tio grader roll: 133mm (Känns lite akademiskt då vi inte ska ha så mycket roll i praktiken...)

Den horisontella förflyttningen av rollcentret är inte mer än 10-15mm vilket känns helt OK för mej.

För framvagnen siktar jag på rollcentrets höjd på ca 95-100mm men jag måste mäta på komponenter innan jag kan börja analysera. (Har lunginflammation så garaget får vara där det är...)

Frågan är, ska jag stå ut med lite mer vertikal rörelse på rollcentret för att nå mer camber gain eller ska jag låta det vara som det är? Lutar åt det senare...

Nu var det bra många år sedan jag räkna och simulera på min framvagn (de-dion bak) men 127 i bak och något lägre ifram låter nog vettigt, vet att jag själv optimera mot något lägre roll fram men den delen jag läste mig till och som "olika" böcker r + en chassi guru på jobbet ( saab ) sa var att försöka få tyngdpunkten på bilen att röra sig ungefär som rollcentrum då får man en bil som oxå är lite mera läsbar. Nu tror jag detta nästan med automatik blir bra på sjuor men kan du simulera är det ju bara att testa.

Cambr gain gav jag nästan fan i, det blev en del men jag räknar med att bilen kränger "lite"

kanske skall leta efter data prop.gif på vad jag hade

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...