Jump to content

Recommended Posts

Det verkar som man måste ha en anordning för att avfrosta på utsidan av vindrutan och få bort imma på insidan.

Gäller det även sjuor som a) inte körs på vintern och B) är helt öppna?

Jag kan inse att det finns skäl att inte undanta en sjua (kan ju faktiskt köras på vinern) men jag har inte läst i de trådar jag sett att folk har värmare.

Link to comment
Share on other sites

Har du ruta, dvs du ser igenom den när du kör i normalställning så måste du ha vindrutetorkare och defroster. Är den tillräckligt låg kan den ses som vindavvisare.

Hur bilen används normalt har ingen betydelse, det är regler för amatörbyggt fordon ej specifikt sevens

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Precis det jag trodde.

Tyckte dock att jag bort sett mer om detta i olika byggloggar. Kan ju vara så att alla byggloggar jag läst har kört med aeroscreen.

Westfield har en elektrisk ruta. Någon som vet om den är bra nog för att klara kraven?

Link to comment
Share on other sites

Westfield har en elektrisk ruta. Någon som vet om den är bra nog för att klara kraven?

Ingen aning, frågan är om den klarar av imma, frost på utsidan efter att bilen har stått....men som sagt ingen aning.

Link to comment
Share on other sites

VVFS 2003:22

32 Kap. Defroster och värmesystem (sid 186).

1§ Bil, med undantag för chassi utan förarhytt, skall om

den är försedd med vindruta vara försedd ha defroster som kan hålla

vindrutan fri från imma och is. Personbil......

"Normalt" är ett Sevenliknande bygge inte försett med förarhytt vilket medför att defroster inte behövs.

I mitt fall hade SFRO och SBP inga synpunkter på att jag saknade defroster.

En praktisk erfarenhet: jag har sufflett och har märkt att det vid kraftigt regn inte skulle vara en nackdel att ha defroster.

Vid besiktningen hos SBP hade jag hela Vägverkets författningssamling med mej, hade markerat de partier jag antog skulle kunna bli diskussioner om.

Tyvärr gjorde både SFRO och SBP mej besvikna, inte fan fick jag tillämpa mina yrkesskador - inga diskussioner, allt gick smidigt och utan diskussioner!

Antas

Paragrafkusk

Link to comment
Share on other sites

VVFS 2003:22 41 kap är det speciella kap som gäller för amatörbyggda bilar och där står hur defroster mm skall behandlas.

Det är två saker som gäller: (ref. sid 237)

1 - anses bilen ha en vindruta? Normalsvaret är Ja om rutan är högre än cirka 15cm och då gäller 45 §, dvs vindrutetorkare och vindrutespolare.

2 - Är det Ja på punkt 1 samt att karossen är täckt då krävs defroster enligt 46 §

45 § Fordon med vindruta skall ha vindrutetorkare och vind-rutespolare.

Vindrutetorkare skall uppfylla kraven i 31 kap. 29 och 30 §§.

Vindrutespolare skall uppfylla kraven i 31 kap. 31 och 33 §§.

Defroster och värmesystem

46 § Täckt fordon med vindruta skall ha defroster.

Utdrag från 31 kap. (sid 185)

29 § Vindrutetorkare skall ha minst två svephastigheter, av vilka en skall uppgå till minst 45 dubbelslag per minut på våt ruta.

Den skall återgå till viloläge eller särskilt parkeringsläge efter det att vindrutetorkaren stängts av.

30 § Vindrutetorkare skall vara motordriven. Den skall uppfylla kraven i 29 § oberoende av fordonsmotorns belastning och varvtal upp till den högsta hastighet som fordonet kan framföras med, dock högs

Krav på vindrutespolare enligt 27 § 2

31 § Vindrutespolare skall kunna spola vätska i det område som torkas av vindrutetorkarbladen.

32 § Vindrutespolare skall kunna fungera tillfredsställande inom temperaturområdet -18 till +65 C. Den får inte skadas om vätskan fryser till is eller om den utsätts för temperaturer upp till 80 C.

Vindrutespolarens funktion får inte försämras, om 50 % metyl- eller isopropylalkohol eller motsvarande används som spolvätska.

33 § Vätskebehållaren skall rymma minst 1,0 liter vätska. Den skall vara så placerad att påfyllningsöppningen är lätt åtkomlig.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

:)/> Jag hade fel om defroster mao :prop:/>

Om du har hytt hade du rätt men om du inte har det hade du mindre rätt men det frivilligt att ha defroster.

Min erfarenhet är dock att det inte är en nackdel med defroster.

Link to comment
Share on other sites

Om du har hytt hade du rätt men om du inte har det hade du mindre rätt men det frivilligt att ha defroster.

Min erfarenhet är dock att det inte är en nackdel med defroster.

Jag har värmepaket/defroster i min bil. Med suffletten uppe vare inga problem å köra en hösttur när tempen va +5 grader. :thumbsup:/>

Bygger du en bil med tanken att det är en banbil kör du utan värme och ruta.

Bygger du en bil med tanken att den skall användas för att åka till glasskiosken på sommaren men även vara rolig på bana. ja då har du värmepaket och ruta :)

Link to comment
Share on other sites

Min bil är ju glassbil snarare än banbil så jag skall ha ruta, inget snack om saken. Har sett en variant på halvruta man eventuellt skulle kunna tänka sig för banbruk som var enkel att byta fram och tillbaka mellan riktig ruta och denna lilla ruta.

Däremot kanske jag väntar med värmare. Det går ju alltid att sätta dit efteråt om man upptäcker att det hade varit bra. Kanske räcker det att ta av locket över pedalstället så man får in värme från motorrummet. Elruta får man grunna vidare på. Har inte tänkt skaffa tygtak och tror då jag borde slippa imma. Om jag skaffar tak så blir det en half hood: http://www.softbitsshop.co.uk/half-hood-for-rac-roll-bar-463-p.asp

Link to comment
Share on other sites

Martin: Skall du ha värmepaket, planera för det nu inte sen dvs några bra fästen. Ta upp några hål i torpedväggen som du tätar med två plåtbrickor och lite "klet" men då finns det klart. Fixa utrymme så det är färdigt och inte sitter en annat "skrot" ivägen när det är dags.

-- locket över pedalstället så man får in värme från motorrummet. --- Torpedvägg = brandvägg (Firewal) = knappt tillåtet att ta hål i. Den ska vara så tät som det går. Några genomföringar behövs för rattstång men den genomföringen skall vara tätad så bra det går. Det är ingen skillnad på "vanlig bil" kontra Sevenbil. Läs även i röda SFRO boken sid 147 spalt 2 under texten sfro står det om Värmesystem i 3,5 rader. Men obs detta hänvisar till nya reglerna men det står säkert något motsvarande i VVFS 2003:22 någonstans.

Referens via Google:

Firewall is the old terminology which indicates the partition between the engine compartment and the driver/passengers used on old jalopies. It is the sheet metal that goes down from the windshield to the under side of the car directly behind the engine. Today's correct terminology is 'bulkhead'. The numbers you are looking for are inside the car on top of the dash right behind the windshield on the driver's side.

DEt är inte bara dator som har en Firewall bilarna med även om vi normalt säger torpedvägg som i sin tur betyder: Torpedvägg (ursprungligen ett vattentätt skott i fartyg) kallas avbalkningen mellan motorrummet och kupén i en personbil. Torpedväggen är i samtliga moderna bilar klädd med ljuddämpande material för att minska motorbullret i kupén.

Link to comment
Share on other sites

Tack för info cealm.

Tror inte det kommer vara något problem att eftermontera för mig. Kommer se till att hålla det området rent.

Bra att veta att det skall vara tätt in till motorummet. Inget jag reflekterat över tidigare.

Link to comment
Share on other sites

...............Kanske räcker det att ta av locket över pedalstället så man får in värme från motorrummet....

Erfarenheter från "Eriksgatan" denna sommar.

Motorn värmer mycket trots att jag har tätt (nästan) mot motorn, speciellt på varma dagar! Runt fötterna blev det rent av FÖR varmt.

Däremot värmer det mindre när man mest behöver det dvs vid blött väder och låg temperatur.

Kommer nog att montera in någon form av värme, det finns små aggregat med inbyggd fläkt att köpa från England.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Jag fyller på med en eller ett par frågor...

Har byggt upp en ram och ruta nu i höst, den är i Margard/Lexan så den ska vara godkänd. Bilprovningen vill inte godkänna för att den saknar stämpel och därmed inte möjligt att bestämma vilket material den är i. Tidigare hade jag en klar vindavvisare som enligt SFRO var godkänd, men inte av bilprovningen. Så varje gång man kör till bilprovningen måste man montera av den, löjligt men sant?

På grund av detta strul så har jag inte brytt mig om att lägga energi på att sätta dit varken defroster eller vindrutetorkare.

Så min fråga, vad händer om man blir stoppad vid en flygande besiktning?

Gamla "vindavvisaren"

post-19-0-91809900-1357550469_thumb.jpg

Nya rutan (bara mallen på bild)

post-19-0-44886400-1357550405_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Snygg rutram!

Ang. flygande besiktning så skulle jag tro att du passerar igenom utan problem om du har bra sikt. Sen finns det säkert nitiska snutar som gör allt för att fälla men troligen har dom ett intresse av bilen i allmänhet :)

Skulle dom se dig hängande över eller på sidan av rutan för att du inte ser bra igenom rutan så skulle jag förvänta påföljder.

Sen saknar stämpel, hur många har stämpel?

Kan du inte fixa materialintyg från glasmästaren som du kan visa upp?

Link to comment
Share on other sites

Har materialintyg, men dom hävdade att det inte är kopplat till rutan bara för att jag har ett papper...

Min glasmästare skrev ut ett intyg på glaset.

Ingen krävde (SFRO,SBP) att glaset skulle vara märkt, de ville inte ens se intyget!

Fan, jag hade förberett ALLT enl alla gällande bestämmelser och ville briljera men de gjorde mej besvikna (kanske tur det!).

Å andra sidan hade jag massmedia med mej till SBP så de ville väl inte få "bad image".

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Kravet på en framruta är att det ska vara av splitterfritt matrial exvis Polycarbonat eller laminerat glas.är det en vindavisare så finns det inga krav på matrialet specat,, Cealm kanske hittar den infon men jag har inte hittat det.

Jörgen

Ps om man blir stoppad vid vägkanten för en flygande besiktning så är det inte polisen som gör detta utan killar ifrån ts

och i sämsta fall så är det en regbesiktning som du åker på och i bästa fall så är dom bara nyfikna på din bil laugh.gif

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Kommer ihåg en händelse när jag sent en kväll skulle tanka järnhästen (Suzuki Intruder 1400) i Frankrike.

Trött var jag och följden blev att jag tippade in i bensinpumpen!

Jag klämdes fast med vänstra benet mellan hojen och pumpen, kompisen, en fransman och bensinkillen kom springande och räddade mej ur den pinsamma situationen.

Nu till saken!

Hojen var försedd med stor ruta, den trycktes mot pumpen och sprack. Kvar blev en sylvass triangelformad rest av rutan.

Kompisen vägrade att köra vidare med mej om jag inte tog bort "triangeln" med spetsen uppåt.

Resolut tog han fram kniven och knäckte den del som var kvar.

Motorcykelrutor har nog bara "vanligt" plexiglas som kan splittras i vassa delar - jag fick mej en tankeställare.

Man ska nog ta detta med rutmaterial ad notam.

Antas

Järnhästkusk (ibland)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...