Jump to content

Hur vet man vad som gäller idag?


Recommended Posts

Fick hem SFRO 1.2 igår och satte mig genast och läste.

Blev dock lite konfunderad då i princip hela kapitlet med bestämelser är märkt att det inte gäller ännu. Verkar ju inte som det finns något datume på när de nya reglerna eventuellt träder i kraft.

Hur vet jag vad som gäller idag? Måste jag själv läsa och tolka transportstyrelsens regelverk?

Link to comment
Share on other sites

20kw/100kg -Gäller inte! bara som en varning, det är fortfarande strikt 15Kw/100kg.

Japp, det vet jag :) En av de saker som jag reagerade på direkt när jag läste att 20kW går om tex bromsar klarar det.

Idag gäller VVFS 2003:22 för amatörbyggda bilar. Utöver att läsa allt generellt i VVFS 2003:22 så bör du specialstudera 41 Kap.

Ref till länkar under rubriken Regelverk

Urk, det var så alltså. Har lite svårt för språkbruket i denna typ av texter så inte helt självklart att tragla sig igenom det. Det var det jag tyckte var det bästa med SFRO-boken, att de tolkat denna text och skrivit så man förstår. Nu känns det ju nästan som man slängt pengar i sjön när man ändå måste läsa orginalreglerna :(

Link to comment
Share on other sites

Ställ frågor här på de specifika saker du undrar över. Jag tror Calle är den ende som läst VVFS.

det är det forumet är bra för. Så har jag gjort och säkert många med mig. Börja bygg så kommer frågorna efter hand.

/Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Martin: Såja ta det lugnt, du har inte slängt några pengar i sjön. Du skall lägga upp en strategi hur du vill ditt bygge skall vara bestyckat.

Exempel: 5.5 * 20,3 = 112hk 5.5 * 27,1 = 148 hk

7.5 * 20,3 = 152hk 7,5 * 27,1 = 203 hk

Med det menar jag om tex 200hk MÅSTE finnas, då planerar du ditt bygge efter det. När räknar du med att göra SFRO 1? 2013, 2014, bilen klar 2014? 2015.

Tyvärr tror jag att man upphäver VVFS 2003:22 snart nog det skulle faktiskt förvåna mig om det skulle dröja ett år till men jag önskar verkligen att VVFS 2003:22 fortsätter att gälla åtminsone tills jag slutar bygga bilar för det nya "harmoniserade regelverket" är klart sämre för att inte tala om krångligare att läsa. Den enda punkten som möjligen skulle kunna vara bättre för några är just effekt/vikt men alla hk efter 175hk är inte lätta att få ner i backen.

Link to comment
Share on other sites

Kraften är inget problem. Jag har alltid vetat om att 15kW gäller så planerar för max 150hk (Duratecen är 147). Om jag väljer SAAB-motor spräcker jag iofs det med 4 hk, men det borde vara lösbart då även 150hk nog är för mycket för de flesta sjuor.

Nej, det som bekymrar mig är det man inte vet om som man inte ens inser att man skall fråga om. Ett typexemel skulle kunna vara att man inte vet att 4-punktsbälte är fel. Men varför skulle man ens fråga om det är tillåtet eller ej?

Jag är inte superorolig då jag ju läst så mycket jag kan på forum och många regler redan diskuterats. Jag är dock funtad så att jag gärna vill läsa kravspecen.

Från början var den aggresiva planen att börja i sommar och regga våren 2014. Nu när jag lusläst fler byggtrådar så är det optimistiskt. Jag lurades nog lite av att britterna kan bygga en komplett bil i moduler och deras bygglogar indikerade ca 250h.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Martin: Då så, då är du ju hemma. Jag trodde det var 225 hk som kravet låg på en stund här men som jag läst dina inlägg så är det en "normal bil" du tänker bygga = skattevikt på 750 till 825 kg det ger räknemässigt 20,3 * 7,5 eller 8,25.

4 hk hit eller dit har ingen som helst betydelse. Det är när du kommer med en 650 kg bil och 175 hk eller 225hk motor du får börja hoppas och kanske tänka om .......

Fyrpunkt eller trepunkt. Svaret finns klockrent på forumet i många trådar men även i både grön och röd SFRO. 3-punkt som standard men sedan är du smart och sätter dit fästen för 4-5-eller 6-punkt så finns allt klart. 3-punkten argument och det kloka argument är att den i princip allt hamnar säkerhetsmässigt rätt. I alla fall om man inte har för tjocka kläder på sig, men det är ju samma i en vanlig bil.

En felaktig 4-punkt när man kör är livsfarlig att använda. 4-punkt kräver att den tas på ordentligt det är en hel procedur. 3-punkt är också en procedur men en snabb sådan och därför är risken att "slarva" liten.

Planera ditt bygge som du faktiskt gör nu, välj bra kombinationer, ställ många frågor och rätt vad det är har du också en bil att cruisa runt med.

Link to comment
Share on other sites

De viktigaste sakerna är ändå lika mellan nu gällande regler och det som är beskrivet i boken.

Det är effekt, bälten och tank (plasttankar är inte okej) som är de viktigaste skillnaderna.

Vi stöter konstant på Transportstyrelsen för att få veta om/när de nya reglerna kommer. Tyvärr är det rätt mycket jobb att skriva motsvarande kapitel i boken mot gamla reglerna så vi gör det helst inte innan vi vet när det ändras. När vi skrev boken hade vi ju info om att nya regler skulle gälla från 2010 eller kanske 2011 men det höll inte :-(

/Gustaf Ulander,SFRO

Link to comment
Share on other sites

De viktigaste sakerna är ändå lika mellan nu gällande regler och det som är beskrivet i boken.

Det är effekt, bälten och tank (plasttankar är inte okej) som är de viktigaste skillnaderna.

Vi stöter konstant på Transportstyrelsen för att få veta om/när de nya reglerna kommer. Tyvärr är det rätt mycket jobb att skriva motsvarande kapitel i boken mot gamla reglerna så vi gör det helst inte innan vi vet när det ändras. När vi skrev boken hade vi ju info om att nya regler skulle gälla från 2010 eller kanske 2011 men det höll inte :-(

/Gustaf Ulander,SFRO

Tack Gustaf!

Om det bara (eller nästan bara) är dessa tre saker som siljer så är allt grönt. Dessa har jag koll på via all forumsinformation jag läst.

Link to comment
Share on other sites

De viktigaste sakerna är ändå lika mellan nu gällande regler och det som är beskrivet i boken.

Det är effekt, bälten och tank (plasttankar är inte okej) som är de viktigaste skillnaderna.

Vi stöter konstant på Transportstyrelsen för att få veta om/när de nya reglerna kommer. Tyvärr är det rätt mycket jobb att skriva motsvarande kapitel i boken mot gamla reglerna så vi gör det helst inte innan vi vet när det ändras. När vi skrev boken hade vi ju info om att nya regler skulle gälla från 2010 eller kanske 2011 men det höll inte :-(

/Gustaf Ulander,SFRO

Hur är det med att använda begagnade bälten, är det tillåtet? Om det är tillrådligt är naturligtvis en annan femma, men hur ser rådande bestämmelser ut?

Jag är inte snål, det är bara det att resurserna stundom är knappa och jag har fina bälten från donatorsierran sparade.

Link to comment
Share on other sites

Dagens regler säger inget om nya/gamla bälten. Det är förstås viktigt att veta att de fungerar, tar man dem från en donatorbil som man vet inte är krockad är det väl ganska säkert.

Rekommendationen är förstås nya bälten, inte minst för att det då är lättare att få bälten som verkligen passar bilen. Handlar man på till exempel Ebay.uk finns nya bälten med E-märkning för några hundralappar.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...