Jump to content

Emekseven Fas 2


Recommended Posts

Joo.. nu blev jag väldigt sugen att prova skelett.... men vi får se, detta är i första hand en gatbil, inte banbil.

Jag ska sova på saken. :)

Trigger till vevaxeln.

20130331_135835_zpsec2d6bad.jpg

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 285
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vill inte regna på din parad, och det ser snyggt ut, men jag tror kanske att fästet till VR-sensorn är för klent.

Är ganska noga med avstånden mellan triggerskivan och sensorn, och motorvibrationerna gör kanske att det flexar.

Ett stag från skruven där du fäst sensorkabeln hade kanske varit på sin plats.

Link to comment
Share on other sites

Vad för avstånd är lagom? 2mm kanske?

Bra ide med staget där, då kan jag dra den upp till bulten som håller sensorn.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Mera motorfäste, 950g.

20130331_184650_zps313905d6.jpg

600g.

20130331_213803_zpsb5805cd2.jpg

Nu ska det städas i bilens elsystem, innan trionicsystemet kommer på plats.

20130331_215402_zps2a7d74ff.jpg

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Förra gången jag byggde grenrör så uppmärksammades att turbon inte fick luta i axelriktiningen, och det är ju skitbra att folk ser sånt innan man är helt färdig. :thumbsup:

Så vad säger herrarna i konklaven om denna varianten?

20130401_204045_zps82ad3751.jpg

20130401_204052_zps9e9f4ebf.jpg

20130401_204059_zps801a871b.jpg

20130401_204104_zpsff6af037.jpg

20130401_204108_zpsac9d8585.jpg

20130401_204132_zpsc4acd18b.jpg

Jepp, den kommer sticka ut genom huven, antingen det, eller så går det inte att byta tändstift. :icon_blink:

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som övre och nedre länkarm är parallella på näst sista bilden ??

Motorn sitter ju monterad i chassit, så den borde väl vara nedtyngd pga. av det

kan man ju tycka.

Link to comment
Share on other sites

Tabac: Det är en synvilla, plus att den övre länkarmen inte är byggt "rakt", jag kan ta en bild framifrån så syns det bättre.

Thomas: Hur menar du?

Att det blir långa rör gör mig inget, och trångt blir det, men inget som inte går att lösa, och det blir inte mycket längre än det jag hade innan.

Jag kör med intercooler.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte att om du fick aggregatet längfre fram så blir rören kortare. men det kanske är för trångt där.

Där bak så kanske det blir varmt och nära andra saker som kablage datorbox ellelr nåt.

Link to comment
Share on other sites

Trångt är bara förnamnet :D

Så som turbon sitter nu så är den "långt" från allt annat, jag kör nog på detta. Kommer sätta all elektronik bakom torpedplåten, och eventuellt klä denna med isolering vid turbon.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

En sån har jag redan! Fast svart såklart.

Turbon står det Volvo på med stora stolta bokstäver. :P/>

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Tändkassetten hade varit tufft att ha i motorrummet, det är ju en grej dom flesta känner igen från Saab, men den hamnar nog tyvärr bakom torpeden.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Tändkassetten hade varit tufft att ha i motorrummet, det är ju en grej dom flesta känner igen från Saab, men den hamnar nog tyvärr bakom torpeden.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jag har ett par trasiga liggande, du kan få dom och kapa ur en rektangel ur din ventilkåpa ( behöver inte säga var ) och fäll in en motsvarande del av en tändkassett där... thumbsup.gifthumbsup.gif

Link to comment
Share on other sites

Trångt är bara förnamnet :D/>

Ett tecken på att det är trång är att när man tappar en M4 mutter så trillar den inte ner på marken under. :prop:

Har haft blodiga knogar otaliga gånger, efter skruvande på hundkojan:

post-112-0-06383500-1365062609_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Eller varför inte en fordkåpa, sen kan dom klia sig i huvvet, raggarsvinen. biggrin.gif

Det enda dom skulle undra över, är väl varför det sitter Fordmärken på en så tidig Volvo, i senare modeller är det ju Fordloggor överallt i dom.

Link to comment
Share on other sites

Nu ska jag regna på din parad igen ;)

Den bör inte sitta lodrätt utan vågrätt som orignal. Är tydligen olja i den som inte ska rinna fel. T.o.m. så att man inte ska starta bilen på ett par timmar om man bytt till en tändkassett som legat på hyllan.

Detta gäller iofs den svarta kassetten, men gäller säkert den röda också.

Link to comment
Share on other sites

Nu ska jag regna på din parad igen wink.gif

Den bör inte sitta lodrätt utan vågrätt som orignal. Är tydligen olja i den som inte ska rinna fel. T.o.m. så att man inte ska starta bilen på ett par timmar om man bytt till en tändkassett som legat på hyllan.

Detta gäller iofs den svarta kassetten, men gäller säkert den röda också.

Var hittade du den infon Rikard? Jag hittar inget i WIS eller i böckerna om det?

Kom ihåg att dom pajar lite då & då i alla fall.

I Saabs verkstadshanbok visas hur man kontrollerar gnistan med tändkassetten upp och ner, med stiften uppåt och jordkablar mellan alla stiften. Ett bra verktyg att tillverka om inte annat. En kabel med 5 st batteriklammor på så man kan jorda alla stift och den sista sätter man i jord.

Har dock inte provat i längden om det spelar någon roll hur den sitter monterad.

Men kul att mixa olika bilfabrikat. Jag hade för 20 år sen en BMW 320 -76 med Saab 16V topp, men då satt förstås kassetten i toppen..

Link to comment
Share on other sites

När ni ändå är inne på bilmotor HPD så måste jag ju visa denna bilden då det vart en hundkoja ovanför... Hoppas inte att den är för gammal skåpmat.

sprocket-2813.jpg

sprocket-2944.jpg

sprocket-2963.jpg

ett hundkojeblock med bmw mc topp på :prop:

om bildernna inte är önskvärda är det bara att plocka bort

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Behöver inte sitta lodrätt ,allt enligt en Diagnos kille på ex SAAB tekniska som jag känner.

Kilkenny, kör på det som vi pratat om så får du nog lite bättre livslängd på den laugh.gif

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Kanske är en skröna då. Men har läst på flera ställen.

OBS! Se till att inte luta den nya kassetten för mycket! Innehåller en isolerande olja, om den rinner undan för mycket och bildar en luftficka i kassetten kan du bränna den när du startar bilen. Var bara försiktig så går det bra.

Till alla er bärgare som åker runt med en tändkassett, tänk på att förvara dom rätt annars kommer den bara att vara slöseri.

SAABs killar i efterjusteringen har vetat sedan 80-talet att man aldrig får vända på kassetterna... Det stod till och med stora skyltar i början när man introducerade dessa som bärde budskapet, vänd inte på dom!!!

Vad har ni pratat om? Jag vill också ha lång livslängd på min :)/>

Kilkenny, kör på det som vi pratat om så får du nog lite bättre livslängd på den

Link to comment
Share on other sites

Det står faktiskt i första utgåvan I Saabhandboken "DI/APC system" att man måste ha spolarna vända neråt vid testkörning pga att oljan måste täcka lindningen inuti. Sedan i kapitlet för byte av de lösa spolarna (fram till 1991 årsmodell) så står det vänd kassetten upp och ner för att byta spole.

Vi bytte en del lösa spolar pga läckage i dom första för 20-25 år sedan, men sen ersattes den av en kassett utan lösa spolar. Det är ganska sällan man ser dom läcka.

Kör på Kilkenny, den mår nog fint sådär och bättre kylning än i cylindertoppen på Saabarna. Ha en med i reserv du också så är du på den säkra sidan.

Link to comment
Share on other sites

Nu är chassie elen förflyttad in i ett hörn och alla kablar löper längs ramrören istället för precis överallt som innan.

20130408_012707_zpsa89be899.jpg

Nu har jag plötsligt en massa plats för motorstyrningen.

Och drömmen om ett handsfack kan bli verklighet nångång.

20130408_012736_zps4863d3b9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så, då var chassie-elen helt färdig och man behöver tydligen inte vara elektriker för att koppla fel, mycket kablar är det även fast man inte har elhissar eller cdväxlare.

Pust. :)

Link to comment
Share on other sites

Det finns bara tre sätt att montera kassetten på, liggandes under plenumet, liggandes genom torpedväggen (det jag och Jörgen har pratat om) och såhär.

...

Ursäkta att jag hoppar in i tråden utan att ha kollat fakta tillräckligt.

Men hur hanterar knackdetekteringen det montaget? Måste inte kasetten och tändstiften sitta ihop mekaniskt för att den ska fungera?

Edited by srylul
Link to comment
Share on other sites

Tändstiften detekterar förbränningsförhållandet med hjälp av jonströmmar, som mäts i avgaserna efter varje förbränningstakt om jag inte lärt mig fel.

En klassisk knacksensor (akustisk) kommer det sitta i blocket också, men får väl ses som en backup i det här fallet.

Link to comment
Share on other sites

Svetsade 2, 3 & 4:ans rör först, eftersom det är tokigt trångt att svetsa inne i kollektorn.

20130413_151949_zps012074d5.jpg

Ska nog bli bra flöde

20130413_152005_zps95b0a2c4.jpg

4:an är nere i ramen och vänder.

20130413_165629_zpsdadab2b9.jpg

Jag drog om alla rören något för mjukare böjar, och hur jag än bar mig åt gick det inte att få ur stiften om man höll sig innanför huven, så jag struntade i det helt och nu blir det ett rejält hål med halva turbon på utsidan.

20130413_165648_zps35f02da9.jpg

Edit: fixade brutna bildlänkar.

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...