Jump to content

Megasquirt 1 Lassekort


Recommended Posts

Hej,

Jag har haft problem med en väldigt stökig TPS signal under ganska lång tid. Dvs signalen for upp och ner okontrollerat och det gjorde att invärdena blev tokiga och det var omöjligt att ställa in accpumpsfunktionen utifrån TPS. Jag försökte med MAP-baserat utan videar resultat.

Jag har nu gått till botten med detta och eftersom felen var designfel tänkte jag att det kan vara bra att dela med sig här då det kanske finns vissa som kör Lassekortet här och tillhörande reläkort.

Det var inte bara ett fel utan tre fel:

Om vi börjar med själva Lassekortet ( är en svensk variant avMS1 ) var det två fel på detta och det tredje var på reläkortet.

1. En av kondensatorerna som skall filtrera TPS signalen skulle vara på 22 nanofarad och den var endast på 0,2 nanofarad. Det gör att en massa störningar kan gå igenom. Klassikt plockfel av komponent tror jag.

2. En designmiss på kortet gjorde att de fyra kondensatorer som skall filtrera signalen inte var jordade. Detta innebär att de inte fyller någon funktion överhuvud taget

3. Det tredje felet fann vi på reläkortet där vi hittade en designmiss till som var att man inte separerat signaljord och matningsjord. Det behövs inte lång kabel mellan styrbox och reläkort för att det skall uppstå störningar.

Efter att dessa var åtgärdade blev TPS signalen hur stabil som helst.

Med vänliga hälsningar

Henrik Smedberg

Ford GT40 replica

Ford 5.0 , MS1 2.2 med extrakoden Lassekort, EDIS8

Tunerstudio

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej!

Intressant det du skriver.

Vet du om det endast är på "Lassekorten" (vilket jag inte har en aning om vad det är, men misstänker att det är en Svensk kopia på MS) eller finns felet även på de "riktiga" korten?

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Endast lassekorten, det är ett ms1 med v2,2 kretskortsdesign/kopia/stöld, fast med ytmonterade komponenter.

Det går ju att sätta fel komponenter på ett originalkort också, men inte designmissarna då kretskorten säljs av utvecklarna för att delvis finansiera det jobbet de gör.

Hade ett lassekort på en bmw e28, ms1 v2,2 på alfan som jag sålde i samband med ett motorbyte och har nu ett ms2v3 liggamde i väntan på motivation

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...