Jump to content

Nya körkortsregler regler 2013


PeerO

Recommended Posts

Hej och god fortsättning på det nya året.

Det har kommit lite nya körkortsregler bla kan man ta ett nytt utökat B körkort vilket underlättar för dom som inte har BE kort.

http://www.korkortsportalen.se/Nya-korkortsregler-i-januari-2013/

Hälsningar från ett varmt soligt hav på väg söder om ekvatorn.

Hadde helre varit i Garaget. :)/>

Peer O

Link to comment
Share on other sites

Jo tack Thomas allt väl med mig.

Skall väl försöka få sjuan att köra ivår om inte anat kommer imellan som det gjort de senaste åren. Men jag skall inte klag jag är ju inte den enda som har svårt att få tillräklig garagetid.

Ja utökat B-kort gör ju att man får dra vad bilen klarar inte någon påhittad tillägsregel eller ett undantag.

Ha de göt.

Solen skiner ihöjd med Gambia.

Peer O

Link to comment
Share on other sites

Verkar extremt omständigt.

Man ska själv fixa släp och det ska minst vara lastat till halva maxlasten med "styckegods". Tjena...

Bil och släp ska ha en sammanlagd totalvikt på över 3500 kg.

Om man nu fixar all det där, hur tar man sig då till förarprovet utan att ha utökad B-behörighet? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Gör dom inte det svårare än det behöver vara.

I PDF'en som länkas här http://www.transportstyrelsen.se/sv/Publikationer/Vag/Trafikant/Korkort/Kora-personbil-eller-latt-lastbil-med-slapvagn/ så står det

B-behörighet

• Du har rätt att köra en personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3 500 kg.

• Du får dra en lätt släpvagn som väger högst 750 kg i totalvikt.

• Du får även dra en släpvagn som väger mer än 750 kg i totalvikt, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3 500 kg.

Nu kanske mina ögon fortfarande är trötta efter nyår men jag fattar inte snacket om 750 kg...

Link to comment
Share on other sites

Snacket om 750 kg mynnar ut i att du alltid får dra ett max 750 kg tungt släp efter bilen även om totalvikten på ekipaget blir över 3500 kg.

T.ex. efter en personbilsklass 2 fordon på 12000 kg får du dra 750 kg släp på vanligt B-kort (under förutsättning att b-behörigheten togs innan 1 juli 1996)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...