Jump to content

Recommended Posts

Vet att det skrivits mycket om detta men vill bara se om jag har fattat rätt.

Av erfarenhet går det inte att prata med försäkringsbolagen innan man har ett riktigt objekt och jag är ju ännu i planeringsstadiet så provar här istället.

Man kan försäkra sin sjua på två sätt:

1) Entusiastförsäkring (typisk bilsport & MC men även övriga bolag kan ha liknande). Detta faller bort för mig då jag skall använda min sjua åtminstone delvis som bruksbil. Dvs handla mat och åka till jobbet.

2) Vanlig bilförsäkring. Detta borde fungera bra så länge man inte är snål. Eventuellt försäkrar man i bolaget "me-myself-and-I" och betalar bara trafik. Det är i det långa loppet det bästa bolaget att försäkra i enligt mig själv.

För mig är det alltså ett givet val med 2). MEN.... Finns det någon variant på 2) där man även får köra på banträffar? Detta finns iofs inte i mina säkra planer men säkerligen något jag vill prova.

Känns alltså som att jag vill ha bitar ur båda 1 och 2 men att denna kombination inte finns. Är det rätt uppfattat?

Följdfråga på det. Får man köra oförsäkrad på banträffar?

Obs: Att köra en sjua som "det är tänkt" dvs bara utfärder och bana är inget alternativ för mig. Att låtsas som det regnar och köra till jobbet någon enstaka gång eller shoppa "på vägen till utfärden" är inte heller alternativ för mig.

Link to comment
Share on other sites

En del av svaren finns Här.

Tackar!

Då tolkar jag det som att man kan köra bana om man har SMA-licens och evenemanget är kopplat till det. I så fall fungerar ju alt 2) för mig. Stod dock inget uttryckligen, alternativt missade jag det, om att det går att köra med en oförsäkrad bil. I och med att SFRO2 var tillräckligt så förutsätter jag att det är grönt. Sedan får man bara se till att inte köra in i något så bilen pajjar :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har min Sjua försäkrad som entusiastbil hos Länsförsäkringar, för mig som ung kille i Sthlm så är skillnaden i försäkringskostnad enorm så valet var ganska enkelt. Under besiktningen talade vi lite om det här med att ha den "som bruksbil" och även om man inte har någon garanti vid en eventuell olycka utifrån vad som sas där, så fick jag höra att det inte är något problem att ta bilen till jobbet då och då eller åka och handla en solig dag. Det finns ju inga "bevis" för vad man hade för avsikt med färden. De kan ju inte bevisa att man inte tänkt åka på en fintur eller dylikt efter jobbet. Så länge man inte pendlar eller verkligen kör den som bruksbil så tror jag inte det är några bekymmer, det finns ju en gräns på 500mil/år för att förhindra sådan användning av bilen.

VIKTIGT: Gällande försäkring på bana är både SBF och SMA personförsäkringar och täcker inte skada på bilar. Någon sådan försäkring finns i princip inte längre med några få väldigt speciella undantag, någon enstaka Lotus har lyckats få genom Länsförsäkringar Östergötland, och Porsche- och BMW-klubbarna har någon form av samarbete för sina egna träffar. Men kort sagt kan man säga att bilförsäkring på bana inte gäller. :banghead:

Att köra oförsäkrad bil går kanske på en del träffar, men nästan alla träffar har krav på att bilen ska vara besiktigad och i trafik, och att då ha den oförsäkrad tenderar att ganska snabbt bli dyrare än att ha den försäkrad. :prop:

Men självfallet ska du inte låta dig skrämmas av det, ta ut den på bana sen. Det är ju där den trivs som bäst! :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

VIKTIGT: Gällande försäkring på bana är både SBF och SMA personförsäkringar och täcker inte skada på bilar. Någon sådan försäkring finns i princip inte längre med några få väldigt speciella undantag, någon enstaka Lotus har lyckats få genom Länsförsäkringar Östergötland, och Porsche- och BMW-klubbarna har någon form av samarbete för sina egna träffar. Men kort sagt kan man säga att bilförsäkring på bana inte gäller. :banghead:/>

Bilsport & MC's entusiast gäller för vagnskada på bana om det inte är tävling eller träning inför tävling. Så vår kinnekulle-körning och för mig som inte tävlar eller har för avsikt att tävla så gäller den.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte använda en försäkring som inte täcker att jag använder bilen till jobbet. Även om det aldrig händer något så skulle det varje gång jag bryter mot reglerna gnaga i mitt huvud och jag skulle grubbla över det istället för att njuta av körupplevelsen. Helt enkelt så jag är kopplad i hufvudet. Magsår som ett brev på posten...

Synd att bilen inte är bättre försäkrad på banan men eftersom jag troligen ändå väljer att bara ha trafik så spelar det kanske mindre roll. Ända problemet är att jag kanske blir ännu fegare än jag redan är om jag någon gång ger mig ut på bana. Jag är en sådan som alltid kommer sist när man kör hyrkart för att jag inte vågar köra som en vilde :)

Kan nu hur som helst bocka av försäkringen som ett ickeproblem och då är jag ett steg närmre att kunna bygga.

Link to comment
Share on other sites

Martin: --- Då tolkar jag det som att man kan köra bana om man har SMA-licens och evenemanget är kopplat till det. I så fall fungerar ju alt 2) för mig. Stod dock inget uttryckligen, alternativt missade jag det, om att det går att köra med en oförsäkrad bil. I och med att SFRO2 var tillräckligt så förutsätter jag att det är grönt. -----

Övertolka inte, jag skrev en del av svaren finns i tråden inte alla och heller inte att allt kommer gälla även vid andra tillfällen. Varje körning är sin egen körning.

Kinnekulle tråden är ett exempel på hur det tolkades vid det tillfället. Jag var banchef då. Banchefen avgör om en ekipage får släppas ut på banan. Till kommande Kinnekulle 2013 så blir det förändringar. Kraven kommer att skärpas jämfört med 2012. Detta kommer presenteras i en kommande Kinnekulle 2013-tråd.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...