Jump to content

Fräsning, svarvning, pulverlackering, plasmaskärning, blästring m.m.


Rayman

Recommended Posts

Hej på er igen.

Det va längesen man va inne på detta forumet, men nu är jag tillbaka för att fortsätta med mitt nya bilbygge.

Jag har precis startat eget och jag har en liten verkstad med olika maskiner tillsammans med min bror.

Min plasmaskärare (om någon kommer ihåg den tråden) har plockats ner ifrån hyllan nu när jag har någonstans att köra den och är redo för jobb.

Maskiner:

Abene VHF-3:

abene.jpg

Kasuga Nv2

kasuga.jpg

Ecoca SJ-460x1000G

ecoca.jpg

Bridgeport Interact 4 Series 2 CNC

bridgeport.jpg

Sajo bandsåg

Diverse småmaskiner

Pulverlackering:

Här är ett exempel på ett bromsok jag fixade nyss:

b1.jpg

b2.jpg

Pulverlackering ger en yta som är tålig både mot mekaniskt slitage och kemikalier (ej aceton). Det ger även en tunn och jämn färgtjocklek utan rinningar, bubblor, penselmärken eller dålig täckning på kanter.

För tillfället har jag 5 färger hemma. Silver, svart, blå, röd och gul. Jag kan relativt snabbt fixa fram nästan vilken färg som helst. Hos mina leverantörer finns det ca 250 olika. Många är vanliga RAL nummer men färgtillsatser finns för att skapa tillexempel flake-liknande effekter. Skikt med klar pulverlack kan även appliceras om ni vill polera upp ytan till perfektion.

Blästring:

Jag har både sand och glaskulor till blästern. Sand ger effektiv rostborttagning medans glas är skonsamt mot materialet. Med glas blir det ingen materialavverkan eller storlekspåverkan utan det går utmärkt att tillochmed blästra rent lagersäten. Glas har en polerande effekt och ger en halvmatt och fin yta.

m.jpg

Standardsortiment:

Jag hade tänkt upprätta ett standardsortiment med diverse detaljer för både er bilbyggare men även andra.

Till och börja med hade jag tänkt svetsändar, styrstagsförlängare, yttre bussningsrören, bussningar m.m.

Efter ett litet tag skall jag utöka sortimentet med lite med komplexa produkter såsom pedaställ, styrspindlar m.m.

Har ni några förslag på produkter som kan finnas i ett standardsortiment som ni tror kan tillverkas med de maskiner jag har så säg gärna till!

Kommande:

I början av nästa år ska jag skaffa en AC/DC TIG-svets med pulsfunktion vilket gör att jag kommer kunna ta emot sådana uppdrag.

En CNC-plasmaskärare för rör och profiler är färdigdesignad och kommer byggas under första kvartalet.

I mitten av nästa år kommer jag införskaffa en CNC-svarv. Om det blir en fler-op eller med stångmagasin får vi se.

Om ni vill få era produkter pulverlackade eller bearbetade så går det utmärkt att skicka dom till mig, eller lämna dom direkt. Jag håller till i Mölndal, några kilometer söder om Göteborg.

Detta företaget kör jag på heltid, inte hobby. Det innebär att jag kan skära och/eller lacka detaljer åt er väldigt snabbt. Har jag materialet hemma så börjar jag med det inom 24 timmar. Min materialleverantör är annars snabba med bra lagersaldon. Jag kommer ändå vara mycket prisvärd.

Vad är då målet med mitt företag? Det är då inte att konkurrera med sveriges mekaniska verkstäder. Jag har 2 produktklasser som jag vill hålla på med. Den ena är små sportfordon, precis som den jag presenterade för er i slutet av byggloggen för min första bil. Den andra är originella ideér på industrimaskiner för skärning och svetsning (mer bestämt tillbehör). Som ni kanske vet så är produktutveckling riskfyllt och tidskrävande. Inte en krona kan faktureras innan första exemplaret har sålts vilket kan ta lång tid med tanke på produkternas komplexicitet. Fordonsutveckling är dock lite annorlunda. Efter nyår ska byggnationen påbörjas, i april ska den vara gatu-laglig och sedan får jag några veckor på mig att utvärdera den innan nästa prototyp påbörjas. Tanken är att inte hålla på med produktutvecklingen mer än 20-30% av tiden.

Har ni några frågor om mig eller min verksamhet, eller vill göra en prisförfrågan så kan ni antingen ta det här i tråden, via PM eller maila mig på info (a) ryderman.se

Ni kan gärna ta en titt på min hemsida med. www.Ryderman.se

Edited by Rayman
Link to comment
Share on other sites

Hej

Kom att tänka på konförband för dem som vill ha skruvbar bur: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=10820

Kostar 300:-/st genom andra siter.

Camberjusterare enligt ovan men för länkhuvuden och ledlager(uniballs) både gängade hylsan och det insvetsade röret + tunna låsmuttrar för utsidan i de olika dim som används, M18 fram och M12, M14, M16 bak.

Det var det jag kom på nu som du kanske kan tillverka.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej Rayman

Jag har några ritningar som jag hittat på forumet, tror det är Jontes. Jag kan skicka dem när jag kommer hem.

på Camberjusteraren, på konförbanden har jag inte.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Karlskrona: vad ska det vara för yttermått på röret? 33,7?

Ja det är nog lagom:) vad skulle de gå på med bulten och mutter( som på bilden)

Per par:)

Www.locost.bloggplatsen.se

Edited by Karlskrona
Link to comment
Share on other sites

Hej Rayman

Nu hittade jag på lite användbara filer osm jag laddat ner genom åren från olika håll. Det är lite olika ritningar på olika saker som man har i en seven.

Kolla info mailen så skall det ha kommit en del.

God Jul.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Trevligt med en mekanisk verkstad runt knuten! Vad det lider kommer jag att behöva blästra min ram innan lack.

Kan du ge ett prisexempel på blästring, pulverlack och blästring+pulverlack?

/John

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jag har gjort lite delar men jag har inte tagit några bilder.

Jag har dock stora problem med att få fram stångstål av rätt sort. Jag har hittat ett ställe men när man beställer under 100kg per dimension och sort så lägger dom till enorma tillägg för att jaga bort en. 100kg 25mm stång är rätt mycket för mig...

Jag har en hög med svetsändar från tidigare för 25x3mm rör för M14 höger och vänstergänga.

Materialet är SS2142 vilket är ett mikrolegerat finkornstål.

Draghållfasthet 400 MPa, brottgränsen 520-680 MPa och 19% förlängning innan brott.

Materialet har väldigt bra svetsegenskaper. Kraftig fasning på baksidan så svetsfogen går djupt ner!

Jag har dock en hög med bitar som bara är bearbetade i ena änden (den som går in i röret) så jag kan svarva till med annan gänga om ni vill ha det!

sv.jpg

Edited by Rayman
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hej Rayman

Jag skickade ett PM till dig men inte fått svar. Är du igång ännu eller har du för mycket att göra?

Hör av dig då jag skulle vilja ha lite delar till min vinter uppgradering.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...