Jump to content

Värma ett hus med "spillvärme"


cealm

Recommended Posts

Bakgrund: Assartorp (CealmSeven Industries säte) är ett helt vanligt 1974-års hus på totalt 195m2. Vattenburen värme av fabrikat Värmebaronen. En Vedoluxpanna med två acktankar på vardera 500L. I den ena acktanken sitter två värmepatroner samt en del av den acktanken är varmvattenberedare.

Vi gör av med cirka 25 till 30 m3 ved per år. Pannrummet där vedpannan står är väldigt litet, det skulle inte godkännas med nuvarande regler men 1974 och vid bytet av panna 1992 var det inget problem.

Frågan som gärna vill få en lösning: Pannrummet blir rejält varmt, säkert 35 grader eller kanske mer. Den värmen blir bara till nytta i den del av huset som egentligen inte används, det som tidigare varit garage mm. Såklart kommer värmen till nytta där men jag skulle hellre vilja flytta / nyttja energin till husets "vanliga rum". Ett sätt vore en vanlig kanalfläkt från pannrummet. Fast det är inte tillåtet plus att ibland ryker det in lite i samband med påfyllning av ved så den lösningen är inte så bra.

En värmeväxlare? Kanske en stor Intercooler i pannrummet med en "tvärt om uppgift" värma luften som går i insugskanalen.

Har ni några bra förslag eller idéer som jag kan gå vidare med?

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Tror att huset mår bra av lite spillvärme spec om pannrummet finns i källaren !

F.ö.v tror jag inte att de finns så mycket energi att hämta där.

varför inte en stor radiator/värmeväxlare som förvärmer det 8 gradiga tappvarmvattnet ?

Link to comment
Share on other sites

micke r1: Pannrummet är i samma plan. Finns ingen källare på huset. Det finns mängder att hämta men det är alltid knöligt med värmeväxling. Om jag bara fick och att det vore lämpligt skulle jag ha en kanalfläkt som tog värmen direkt ut i övriga huset men får ju inte det och det är inte bra heller. DEn andra varianten vore att göra samma sak men skicka vären till verkstaden. Till verkstaden spelar det ingen roll om det åker med lite "rök". Med den värme som finns att hämta så skulle jag lätt kunna värma hela verkstaden och ändå så skulle övriga delen av huset garage mm få överskotts värme. Det är för lång kanal till verkstaden det fungerar inte heller så bra.

Jag skickar ut värme direkt ur huset med en kanalfläkt 200m3 / timme det har jag gjort i snart 17 år. Säter jag in en värmepump då flyttar jag den fläkten så den blåser ut de 200 m3 runt värmepumpen. Då får den varmt och skönt även om det är 20 minus ute.

Jag har tänkt mycket på detta men inte hittat någon vettig lösning mer än möjligen att "värma värmepumpen". Anar nog att en värmväxlare "kostar mer än det smakar" både i jobb och kanske kronor. Det är väl en uppvärmd värmepump som är lösningen trots allt.

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Har du ingen återvinning på av luften utan skickar ut denn rakt ut ! är de de första jag skulle fixa.

Med en korsluftvärmeväxlare el dyl men har man inget kanalsystem för till luft kan de bli lite meck med de.

Till verkstaden spelar det ingen roll om det åker med lite "rök".

förstår inte riktigt hur du tänker ?

Du ska pumpa ut varm luft från ett litet pannrum som är 35 grader varmt o i samma veva måste du fylla på med kall luft uteifrån har du lite fart på dom fläktarna tror jag inte de blir nån större skillnad på temperaturen mallan de du tar in samt de som kommer ut i garaget.

Första minuterna kanske de kommer lite varm luft till garaget .....o lite rök sen kommer nog bara kall luft

O tar du inte luften ute ifrån i en väl isolerad kanal,utan du tar den inne ifrån så istället får du x m3 till luft till 2*x m3 till luft i timmen som måste värmas upp ?

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Bergvärme är ett bra alternativ men vi har egen borrad brunn 62m och borrar man för bergvärme alltför nära kan det bli olyckligt däremot luft-vatten är en billig lösning. Ett komplett system att koppla in på nuvarande får man för runt 50kkr. Bara borra ett hål är runt 100kkr.

Link to comment
Share on other sites

Kanske dessa kineser http://www.winnerracing.com kan fixa en värmeväxlare (intercooler i större modell).

Annars vore det nog smutt och ganska enkelt att bygga en förvärmare till tappvarmvatten som micke föreslår.

Kanske nåt roligt här http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_trksid=p5197.m570.l1311&_nkw=heat+exchangers&_sacat=0&_from=R40

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Ett kanal system samt en värmeväxlare ny eller om man kan hitta ett beg ! behöver inte bli så dyrt om man gör jobbet själv.

http://www.blocket.se/stockholm/VR_400_DC_Vindmontage_med_80___atervinning_24936100.htm?ca=11&w=3

Man skulle kanske tänka sig att bygga en egen dock med betydligt sämmre effekt än ett köpe förstås,bestående av tex ett 400 mm spiro

rör med ett X antal mindre tex 45 mm inne i det stora o låta avluften passera i det stora o till luften i dom små osso lite gavlar o så....o evt ett vattenburet värmebatteri för att slippa ev kallras i donen kalla dagar :prop:/>

Eller stå o hugga ved några timmar till :lol:/>

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle aldrig gett bort den nya intercoolern jag hade för ett par år sedan. Det är väl egentligen samma princip fast på en bil samt tvärtom att kyla luften. Skulle varit intressant att att på enklaste sätt kopplat in den med några slangar och ett par termometrar. Skulle det inte fungera då vore det lätt att stryka "intercooler för uppvärmning" på listan i hjärnan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...