Jump to content

Automatisk skalning av bilder i forumet


xtimmyx

Recommended Posts

Finns det någon funktion vi kan använda oss av i forumet för att skala bilder man klickar på så de anpassas till skärmstorleken.

Vet inte om ni andra upplever det men för mig så är många bilder så stora när jag klickar på dem att jag inte ens kan se halva bilden. :unsure:

Högupplösta bilder i all ära, men ofta är de så stora att man måste sitta och scrolla runt över bilden för att få en suppfattning om vad bilden ens föreställer. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Det finns en funktion som heter "Resize" i både Xp och i W7. DEt är ett litet trevligt enkelt och effektivt tilläggsprogram. Ja, jag håller med det är synd på bilder i forumet som är så stora att man bara ser en hjulmutter eller popnit men missar "bilen"......

Använder man tex Resize till 800 ungefär då blir bilden bra på skärmen och upplösningen helt ok.

Kan väl nämna att det är lite självmarkerande med högupplöst för dessa tar Mb i utrymme och utrymmet är begränsat om man väljer att ha bilderna inom forumet. En bättre variant är att lägga bilderna på tex Photobucket eller motsvarande tjänst för att sedan länka därifrån.

Link to comment
Share on other sites

Själv kör jag bara Mac eller Linux så någon sådan hjälp får jag inte. :)

Men det finns ju gott om forum med olika lösningar på detta, antingen att bildernas maximala upplösning begränsas och skalas om efter uppladdningen, men då mister man ju möjligheten att ladda upp riktigt högupplösta bilder i de fall det verkligen behövs. Så den snyggaste lösningen om inte lagringsutrymme är ett problem är ju en där storleken på bilden anpassas efter skärmupplösning och det finns en liten knapp för att visa den i full upplösning. Har inte stenkoll på hur forum-programvaror fungerar men är övertygad om att någon av dessa funktioner borde gå att aktivera med några mindre knapptryck av en administratör om det är en funktion som efterfrågas av fler än mig. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 months later...

nån som vet hur man gör på w8?

I Windows 8, om du inte har något bättre program, kan du använda Paint.

Leta reda på bilden och högerklicka, välj Redigera. Paint startas.

Eller tryck på Start-tangenten och skriv Paint, sen Arkiv - Öppna, leta reda på bilden.

När du har bilden öppen klickar du på Ändra storlek (eller använder snabbknappar CTRL+W).

Klicka på Bildpunkter och skriv i lämpligt värde, t.ex. Vågrätt 800. Med bibehåll bredd-höjd-förhållande ikryssad kommer höjden ändras av sig själv.

Nu är inte Paint superbra på att skala ner bilder men det är bättre än inget smile.gif

Jag använder ett program som heter BorderMaker som ändrar storlek och lägger till ram och vattenmärke om man vill ha det.

Max 800x600 tycker jag är lagom för bilder som ska upp på nätet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...