Jump to content

TIG-svets Jula artno 210053


cealm

Recommended Posts

Troligen är det en likströmssvets.

För att kunna svetsa aluminium ska det vara växelström med 4-kantvåg.

Jag har upplevt att behovet av alusvetsning ökar (åtminstone för mej) därför skulle jag kolla noga om den har 4-kantvåg.

4-kantvågen lär ska bryta upp aluoxiden (smältpkt ca 2000 c) medan ren alu har smältpkt på ca 600 c.

Eftersom jag inte är tekniker så ta min information med en "nypa salt".

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

har också kollat på den.

jag blir inte häller klok på vad dom menar.

katalogen står det inte för alu.

men in pdf filen står det info om inställning för alu och alulegeringar.

på jula kunde dom inte svara varför det står olika info om samma sak.

Link to comment
Share on other sites

Denna fråga fastnade som klistrer i skallen.

kollade runt lite på youtube, och olika svetsfirmor och på aga.

det blir nog denna svets.

http://svetsshop.se/shop/tig200-ac-dc-225p.html

och så byter jag ut min mison18 gastub till mison AR

så sliper man ha massa olika tuber allså en tub, mig och till tig.

och så kan man byta rullen i migen och köra rostfritt i migen.

Macke

Link to comment
Share on other sites

Mison AR verkar klara det mesta. Även MIG lödning. I tidningen GASOLINE testar man MIG lödning. Måste ta rätt på vad Air Liquides motsvarighet till Mison AR heter.

MisonARmfl.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jämförelse mellan AGA och AirLiquide:

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8283

Arcal 1 är ren argon och det jag använder

Skulle nog inte ge mig på aluminium med den svetsen men den kan fungera till svart och rostfritt.

Jag kollade inte filmen ovan men om man skall svetsa alu med likström skall du koppla jorden till minus och elektroden till plus. Strömmen går från minus till plus och bryter då upp oxiderna.

Fungerar bäst på tunnare material och bara kortare stunder eftersom inträngningen inte blir så bra (ökar med helium) och brännaren blir skitvarm.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en liknande från Tyskland för under 4000:- med frakt.

Vet inte om jag kan rekomendera att köpa från Tyskland... Var lite strul, först fungerande den inte som den skulle, sen skickade dom fel svets, men dom löste det utan att det kostade mig något. Dessutom envisades dom med att endast svara på Tyska.

Fungerar kanon, har svetsat både tunnplåt och grövre grejor dock inte alu ännu.

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar på en sån här:

http://www.ebay.co.uk/itm/200A-AC-DC-TIG-MMA-PULSE-welder-foot-pedal-torch-holder-/350330698093?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item519156396d

Kina javisst men kompisen har en likadan men 315W som funkar kanon. Så lite som jag svetsar kommer den hålla i evighet.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar på en sån här:

http://www.ebay.co.uk/itm/200A-AC-DC-TIG-MMA-PULSE-welder-foot-pedal-torch-holder-/350330698093?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item519156396d

Kina javisst men kompisen har en likadan men 315W som funkar kanon. Så lite som jag svetsar kommer den hålla i evighet.

Jag köpte en 315W och den funkar kanon för mitt behov och kunskap. Köptes även av denna säljare "shop-river" som jag tyckte var bra i kommunikationen. Tog lite tid 2-3 veckor med leveransen från fabriken men sen tog det 2-3 dagar för DHL att komma med den. Köper man sen lite tillbehör så sparar man ännu mer :) Tror jag sparade 5-6000 kr på en exakt likadan maskin i Sverige. Det är också smidigt med Ebay och Paypal...köpte för 20 min sedan ett mobil-skal till sonen..35 kr inkl frakt så orkar man inte åka till en butik ;)

Även mer avancerade byggare kör med denna Jasic 315W, tror både 2fast4u och ajden har sådan :prop:

Link to comment
Share on other sites

Gött att höra, jag tror att 200A räcker för det jag vill svetsa. inte ofta man går över 10mm gods.

Kanske man skall satsa på ett vattenkylt slangpaket och lite tillbehör på en gång då.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Ställer mig mycket frågande till svetsning i aluminium med likström oavsett gas.

Enligt vad jag lärt mig måste det vara växelström, någon som provat och fått det att fungera med likström???

Lars

svetsar stål och rostftitt med likström!

svetsar aluminium med växelström!

Link to comment
Share on other sites

Kanske man skall satsa på ett vattenkylt slangpaket och lite tillbehör på en gång då.

/Fredrik

Vad du än gör så provsvetsa inte ens utan att ha tillräckligt vattenflöde. Det behövs inte lång stund innan det blir så varmt att brännaren läcker som ett såll när du väl får på vattnet.

Jag glömde vattnet en gång, tror inte ens den var igång 30s innan jag kom på det men redan försent...

någon som provat och fått det att fungera med likström???

Ja det fungerar men man måste gå ner så mycket i ström att det bara blir användbart på tunnplåt.

En 1,6mm thorium elektrod klarar inte mycket mer än 30A DC med negativ jord. Du vet själv att det inte är mycket till ström för alu i något grövre gods.

Link to comment
Share on other sites

Det går bra med gas också men det är inte så lätt

Dom här grabbarna verkar ju veta vad dom gör 0:40 in i filmen.

Köpte min Tig från Verktygsboden http://verktygsboden.se/tigsvetsar/tiginverter-200-acdc

Är lite feg av mig så jag vågade inte beställa från Ebay.

Jag har inte svetsat jättemycket med den men den verkar fungera fint, Lite väl många rattar att justera på bara.

Edited by RSr
Link to comment
Share on other sites

Drake: Kolla AndersK inlägg en bit upp i tråden. Länk till inlägg.

Aha, såg inte det inlägget. Trodde att det var tvärtom faktiskt. När jag läste inlägget kom jag faktiskt på att jag provat en gång men elektroden smälte direkt. Kanske ska testa i tunnplåt istället då. prop.gif

Hur tjock plåt kan man svetsa med 30 amp?

Får man någon kontroll på smältbadet med likström?

Link to comment
Share on other sites

Det finns på Ebay också och Jim på tidningen Classic har gjort reportage och en del finns på Webben.

Det går bra med rent Zink också har Jim visat. (Zink anod till båtar)

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Man kan löda aluminium med gasol också:

Det lodet är ganska dyrt på Clas och Jula, men billigare på Tradera ;)/>/>

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=6669

Jeg testet lodding for 2 uker siden. Fungerer og sitter veldig bra. MEN: veldig vanskelig å ha riktig tempratur på delene. Jeg smeltet den ene alu plåten. Jeg skal bygge ferdig bunnpanne i alu plåt til jul, og återkommer med en oppdatering da.

Link to comment
Share on other sites

Det går bra med gas också men det är inte så lätt

Kirkham's grabbar gör sjukt fina jobb. De är polska flygplansbyggare han fått tag i med rejäl erfarenhet.

"Old School" herrarna säger att gas är det enda man skall svetsa alu karosser med. Skall vara ett speciellt flussmedel för att det skall gå. En vän till mig från australien med 40 års erfarenhet var på besök i somras. Han sa va det hette men vi hittade inget i stan så jag har inte testat (inte för att jag är bra med gas så det hade nog blivit skräp ändå). Han gassvetsar alla karosser han bygger eftersom fogen blir så lätt att rikta. Jo, med 40 år bakom sig så är allt lätt brukar jag säga till honom...

Han kan tom tennspackla aluminium, omöjligt säger de flesta.

Aha, såg inte det inlägget. Trodde att det var tvärtom faktiskt. När jag läste inlägget kom jag faktiskt på att jag provat en gång men elektroden smälte direkt. Kanske ska testa i tunnplåt istället då. prop.gif

Hur tjock plåt kan man svetsa med 30 amp?

Får man någon kontroll på smältbadet med likström?

Jo du, elektroden försvinner fortare än tillsatsmaterialet...

Ja det går att kontrollera hyffsat bra bara man gjort rent ordentligt. 1,5 mm alu går ganska bra med DC (kör vanligtvis 55-75A med AC) men jag vet inte riktigt var gränsen går.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en liknande från Tyskland för under 4000:- med frakt.

Vet inte om jag kan rekomendera att köpa från Tyskland... Var lite strul, först fungerande den inte som den skulle, sen skickade dom fel svets, men dom löste det utan att det kostade mig något. Dessutom envisades dom med att endast svara på Tyska.

Fungerar kanon, har svetsat både tunnplåt och grövre grejor dock inte alu ännu.

okej var i tyskland hittade du den.

känner en som har firma i tyskland, så han kan kanske fixa hem en till mig.

Link to comment
Share on other sites

Benroyal svetsarna verkar gå rätt bra plus att man har 5 års garanti, finns från 3500kr uppåt.

Har man tur får man en svets som funkar perfekt i bra många år men har man otur kan man vara utan både pengar och svets, då är det bra att ha en svensk leverantör.

Vissa är super nöjda med dessa kina svetsar medans vissa knappt funkat alls.

Jag stog och valde mellan en Benroyal eller en ewm svets.

Dock blev det en ewm picomig från blocket för 10 000 som klarar tig (dock bara dc), mig och mma. Har dock inte hunnit testa den än.

Mig'en har en puls funktion som gör att man kan svetsa aluminium om man byter tråd och en teflon trådledate.

Nu är det bara att börja leta efter en argon flaska så är det fritt att välja hur man vill svetsa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...