Jump to content

Det var allt bättre förr


cealm

Recommended Posts

Såg detta på Nyhetsplats. En hel decimeter! Undrar om Försvaret har öppet så jag kan kolla om det finns någon begagnad bandvagn att köpa i panik. Jag kanske inte kommer fram till brevlådan imorgon. Jag blir så trött på alla dessa "krigsrubriker" för 10cm snö. Det var bättre förr för när det var november / december då var det naturligt med lite snö, kanske 1 dm eller 2 dm eller en halvmeter rent av. Inget konstigt. Bilarna var av typen V4 med däck 155x15 eller 140-serien med däck 165x15. Bilarna var höga som dagens SUVar i frigång under och tog sig fram för motorerna var klena så de slirade inte. Orkade helt enkelt inte. Dåtidens antispinn. Idag har bilar motorer på 250 hk som antispinnet fixar att de liknar en Saab V4 eller Volvo 140. Tyvärr är däcken 225 eller 230 och höjd över marken 9cm. Då är katastrofen ett faktum när det kommer 10cm snö. SMHI har kanske rätt. Fast det var i alla fall bättre förr!

SMHI.jpg

Link to comment
Share on other sites

Konstaterar att i Konungarikets mitt, dvs Norrbottens kustland, finns inte ens 1 cm snö och ingen är väntad heller.

Yngste sonen som bor i Västerås brukar ringa till civilisationen i norr och uppgivet meddela "nu har det fallit 2 cm snö - nu råder totalt trafikkaos".

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

7 mil norr om Sthlm ca 20 cm under natten och det fortsätter snöa ;-)

Jepp. total kaos i trafiken nu på morgonen.

Man undrar varför det kommer som en suprice varje år.

Bilar och lastbilar stod som maskrosor i dikeskanterna på väg till jobbet.

// Micke

Link to comment
Share on other sites

Såg detta på Nyhetsplats. En hel decimeter! ... inte kommer fram ... Jag blir så trött ... en halvmeter rent av ... klena ... Orkade helt enkelt inte ... katastrofen ett faktum ...

:o/> Hur har det gått? Behöver du hjälp där ute i obygden? :(/>

:prop:/>

Link to comment
Share on other sites

Nya RUBRIKER!

Klass 1 varning, låter klent. Borde vara minst en Klass 0 (noll) varning........ eller kanske klass - (minus) 3. En sådan varning borde "utklassa" alla andra hittills kända varningar.

SMHInr2.jpg

2fast4u: Svårt, svårt vi har fått nästan 10 kanske till och med några ställen på högplatån med 50. Det är hemskt att nå brevlådan och nu kommer det ny snö. Just det ja glömde nämna att det är mätt i mm fast snö inte cm eller dm.......

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

7 mil norr om Sthlm ca 20 cm under natten och det fortsätter snöa ;-)

Jepp. total kaos i trafiken nu på morgonen.

Man undrar varför det kommer som en suprice varje år.

Bilar och lastbilar stod som maskrosor i dikeskanterna på väg till jobbet.

// Micke

Man kan ju undra varför man fortfarande ser bilar på jobbet som har sommardäck. Visst det är först igår som det kommit snö som lägger sig på marken här (trollhättan) men det har varit ishalkla till jobbet för ca 1 månad sen redan.

Är folk så jävla snåla att dom inte vill byta till vinterdäck i "förtid"? Att köra 200 mil extra på sina vinterdäck är en jäkligt billig livförsäkring, visst vinterdäck gör det inte som sommarväglag men det är iaf mycket bättre än sommardäck.

Link to comment
Share on other sites

Fy faan vad jag hatar stockholmstrafiken vintertid.

Det är som en djävla överaskning varje år att det skall komma snö.

Jag fattar det inte, de säger på radion att det är extremt problematiskt nu. Vad är det som är problematiskt?

Sätter man på friska vinterdäck, sänker farten en aning, håller lite bättre avstånd, tar till 5 minuter extra så är det inga problem.

Hörde på radion att det rapporterats ca 50 avåkningar idag??????

Nu har jag gnällt av mig efter 2 timmars köande :banghead:/>

/john

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...