Jump to content

Camber justerare?


vedde

Recommended Posts

Hej

Jag tänkte låta få tillverkat camberjusterare för fram(M18x1.5) samt bak(M12) Någon som har några bra tips om vad jag skall tänka på att be om?

Jag har ritningar och bilder som jag tänkte ta med och visa så de förstår vad jag vill ha. De får också fixa de främre bärarmarna(borra ur röret) åt mig.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

glöm inte att be om att dom ska göra ett fint jobb :prop:/>

Det kan vara trångt vid A-armarna fram - be dem göra "sexkanten" tjockare/längre (ej större diameter)så du får på blocknyckel

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Räcker det med M12? I boken(Gibbs) är det M20 uppe yttre bak. Det hade jag tänkt använda. Och där nere bak inre hade jag tänkt ha två M16 men det kanske är alldeles för kraftigt?

/peter

Link to comment
Share on other sites

En hjulupphängning kan knappt bli för kraftig. Det är en så viktig del och du kanske trimmar på nångång och då är det bra med kraftig o likaså om du skulle stöta mot något.

Link to comment
Share on other sites

Tvivlar starkt på att det satt M12:or i Clarks momentstag.

Var har du hittat uppgifterna att det skulle vara momentstagen som var orsaken? Den allmänna uppfattningen är väl att det var en vanlig punka?

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

När det gäller de momentstagen på Jim Clarks bil har jag ingen aning om vad de hade

för dimension på bultar.

Den versionen jag har hört, så var det så att något brast i bakvagnen.

Antingen infästningen av momentstag eller momentstagen själva.

Link to comment
Share on other sites

Säkert, det var ju Colins koncept att lätta så mycket det bara gick. Och kanske lite till i vissa fall.

A walk on the edge, men det gav resultat också och förändrade sättet att bygga bilar på. Det är väl bara en galen Arboga-bo som inte fattat konceptet riktigt.

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...