Jump to content

Ny läderratt


Antas

Recommended Posts

Ratten blev för djup för att passa mina shimpansarmar.

När jag har stolen i bakersta läget kommer ratten ändå för nära.

Diameter 345 mm, djup 95 mm, helt klädd i skinn.

Ratten är ny och ej använd.

Pris 600 SEK + frakt.

Antas

Ej roderlös.

post-291-0-98377500-1353863438_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har en "platt" ratt nu, den kommer alltså 95 mm längre fram än ratten på bilden.

Rattstången kommer från donatorn (Ford Scorpio) som ger möjlighet att skjuta ratten framåt/bakåt, även förarstolen är skjutbar.

Eftersom jag är tämligen storvuxen hjälper det inte om jag skjuter fram ratten och drar tillbaka förarstolen, jag kan ändå inte lägga handleden på ratten - den kommer framför! Med den "platta" ratten går det bra.

Att handleden ska ligga på ratten vid rätt avstånd läste jag på ett engelskt forum.

Borde naturligtvis ha tänkt på avstånden när jag konstruerade och byggde - men det var då det!

Överhuvudtaget tyckte jag att det fanns mycket lite information om proportioner och avstånd mm för förarplatsen t.ex. avstånd pedaler-stolrygg, avstånd ratt-stolrygg, avstånd ratt-växelspak.

Trots att jag har långa ben visade det sej att avståndet mellan helt nedtrampad kopplingspedal-ryggstöd blev för långt. Fick göra ett "underlägg" på ca 15 mm på kopplingspedalens trampyta för att det skulle bli bra.

Hade tänkt att även hustrun skulle kunna köra därför krävdes det alla justeringar.

Tänkte mej inte för när jag köpte ratten heller, klantis!

Till alla som står i begrepp att börja bygga - gör mycket mätningar på era "vardagsbilar" och/eller andras byggen innan ni slutligen fastställer hur proportionerna bör vara. Jag står gärna till tjänst och delger mina mått på rörhögen.

Till Forumdeltagare kan jag tänka mej att rabattera priset till 500 SEK.

Antas i högan nord.

Antas

Tidig oplanerare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...