Jump to content

Ut med det gamla in med det nya....


E28_seven

Recommended Posts

Hej igen alla!!!

Nu var det länge sedan man skrev. Men det har hänt en del. Tanken var ju att bygga en sjua av min gamla e28... Men nu har denna e28 blivit en vinterbil i stället.... Hann väl inte så långt i sjua bygget mer än att riva bakaxeln på bmw:n men som sagt nu är den på igen och bilen skall snart besiktigas... skall bli intressant

Men nu till det roliga. Det är säkert många här inne som likt jag är flitiga blocket besökare.... Jag hittade en mittmotor bil där och beslöt mig för att köpa denna... Så nu har man blivit med projekt och det känns väldigt roligt måste jag säga!!!

Har väl inte hunnit bygga så mycket på den ännu... så här såg den typ ut när jag köpte den

post-5112-0-90864000-1353587891_thumb.jpg

Nu har jag i alla fall börjat med att montera bort ratten och ändra rattstångsinfästningarna, samt ändrat pedalstället lite grann...

Ha det bra och hoppas ni kommer komma med många bra synpunkter under byggets gång

MVH JOnas

Link to comment
Share on other sites

Kul projekt. :thumbsup:

Ett litet tips, kolla över svetsarna, såg ut som det var lite mycket underskärning på någon av bilderna.

Då det går att få snygga svetsar med tig genom att bara smälta ihop materialet är det lätt att snåla med tillsatsmaterialet vilket inte blir så starkt vid den här typen av fog.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen alla locostbyggare...:)/>

Tyvärr har det inte blivit så mycket byggnation nu under helgen... Men däremot har det blivit destå mer pappersarbete... måste ju göras det också. Har tagit kontakt med SFRO Lars och får se när han svarar. Skall Nog försöka få in några byggar timmar i veckan tror jag....

Som svar på Motor frågorna som jag har fått... så jag jag kommer att köra med saab snurra till och börja med. Men blir lite fel i en bil som är väldigt lik en Lola T70 som har V8... så vi får se. Skall få i hop den med saab snurran först tänkte jag. Det är ju inga som helst problem att plocka ur en 400 tillförlitliga hästar ur en sådan motor. Det som jag går och grubblar på just nu är hur viktfördelningen kommer att bli. Är rädd för att jag kommer att få en aldeles för stor del av vikten på bakaxeln... detta kommer ju att göra bilen mer lynning än vad den behöver vara samt att det är ju redan mittmotorbil... så får se lite hur jag skall gå vidare för att få fram lite mer vikt

Ha det så bra så hörs vi snart

Edited by E28_seven
Link to comment
Share on other sites

Vattenpump.

Är det någon här som har koll på hur långa slangarna (rören) för vattnet får vara? eller rättare sagt spelar det någon roll, då tänkter jag på kapaciteten på vattenpumpen, hur lång sträckan är? Tänkte nämligen flytta kylaren från placeringen mellan stolarna till längst fram på bilen.... Några erfarenheter av detta?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Är det någon som kan förklara för mig hur man bygger ett överfyllnadsskydd till Tanken... Med överfyllnadsskydd menas det att soppan skall rinna ner på backen om man fyller för mycket? eller är det något helt annat?

Någon som vet vad man skall tänka på när man dimensionerar utväxlingen för pushrod "fjädring" som ni ser på bilden så är fästpunkterna lite väl inflyttade tycker jag. Vill ej ha moment i bärarmarna... alla fall inte mer än nödvändigt

post-5112-0-93526200-1355178785_thumb.jpg

MVH Jonas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...