Jump to content

Original motorstyrning Zetec


Recommended Posts

Det har blivit dags att möta sina demoner och gå i clinch med motorstyrningssystemet till Silvertoppen. Det är ny och okänd mark för mig så jag är tacksam för all input jag kan få, särskilt från dem som själva byggt med Zetec och originalsprut.

Jag mjukstartade liet med att läsa nedanstående artikel från Classic Ford magazine, ganska matnyttig tycker jag, men man får inte riktigt alla svar.

Zetec conversion

Några små detaljer som särskilt bekymrar mig är följande:

Punkt 9 på sid 114 (dvs sidan 2 i PDF:en), där visas en bild på en grunka kallad MAP (manifold absolute pressure)som jag inte kan hitta i systembeskrivningen i Haynesboken till Ford Mondeo. Kan det vara avgastryckskillnadsgivaren till EGR:en som de menar?

ecu.jpg

I punkt 18 på sid 115 står följande att läsa: "From the main loom though you will need live feeds for the fuel pump, ignition, brake circuit and an earth...."

Behöver man koppla in bromskretsen mot ECU:n? Är det för att bränslet ska stängas av när man bromsar eller något liknande?

Och så punkt 22 på sid 116, här finns till och med en bild på en hastighetsgivare på växellådan som enligt artikelförfattaren behövs för att ECU;n inte ska gå gå till "Limp home"-läge.

Går detta att koppla förbi eller måste man ha en hastighetssignal från växellådan? Går det i så fall att kombinera med den elektroniska givaren till hastighetsmätaren?

Igår stod jag med kopplingschemat i ena handen och kabelhärvan i den andra för att identifiera vilka kontaktdon med tillhörande kablage jag kan göra mig av med, lyckade identifiera de flesta och tror att jag har hyfsad koll på vilka som inte behövs. Jag är dock vidöppen för tips och goda råd så var inte rädda att komma med förslag. Några aktuella frågor:

Skall man spara diagnosuttagen eller är de överflödiga?

Diagnos.jpg

Bränsleavstängningsbrytare eller "Inertia switch" har jag givetvis glömt att rädda från donatorbilen, ska kolla om jag inte kan ta denna från svärmors Escort.

EGR, Pulse-air och kolfiltret borde väl egentligen få en egen tråd, men vi bakar ihop det här.

Behöver jag behålla något av EGR, Pulse-air eller kolfilterkretsen för att motorn ska gå ordentligt eller kan jag bara kassera allt och plugga anslutningar till avgas- och insugsgrenrör?

EGR.jpg

Slutligen ska tilläggas att jag är medveten om att det finns något som heter Megasquirt, jag är inte omöjlig på något vis men jag vill prova den här stigen först. Det finns liksom åtskilliga andra hål att stoppa 3000 spänn i.

Link to comment
Share on other sites

Skall man spara diagnosuttagen eller är de överflödiga?

-Spara, kan vara bra att kunna felsöka med diagnosdator och släcka ev. felkoder.

Inertia switch?

-Minns inte att jag sparade den

EGR?

-Släng

Pulse-air?

-Släng

Kolfiltret?

-Släng

Jag kopplade in följande:

-Vevaxelgivare

-kamaxelgivare

-tempgivare i termostathus

-spridare

-spjällägesgivare

-tomgångsmotor

-startmotor

-generator

-Insugslufttemp

-LMM

-Lambda

-oljetryckvakt i blocket

Klippte rätt rejält i min kabelhärva, det går att köpa nya kontakter vilket underlättar när man bygger ihop det igen..

Finns dock inte på mekonomen el likn. utan köp via en bil-el-mek eller bilmek.

Har ju bilen i garaget så om du kör fast så släng ett PM eller skriv här så kan jag kolla.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för snabba svar, här behöver man aldrig vänta länge.

Startmotor och generator känner jag mig osäker på hur de ska kopplas in, finns kontaktdon för dessa på ECU-härvan eller är det något man drar själv?

Link to comment
Share on other sites

I artikeln från Classic Ford rekommenderas också att man sparar en snutt av bilens kabelstam för att få mötande kontaktdon enligt nedan.

Contacts.jpg

Detta har jag naturligtvis inte gjort, det är så det blir när man inte vet vad man gör. Nu tänker jag dock i mitt stilla sinne att det inte är så många stift/hylsor man behöver i respektive don, kan det kanske rentav vara smidigare att byta ut donen mot några som är mindre? I värsta fall får jag väl åka till skroten och klippa en bit.

Vad tror ni om säkrings/reläbox då? Ska man använda originalreläerna eller köpa ett par nya?

Fuses.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det är oftast ganska bra kvalitet på originalboxarna, (om man bortser från Ford... Sierra och Scorpio), men de gick att ta isär och reparera, vilket var bättre än att köpa beg. Använd det du kan och får plats med. Montera så de inte hamnar i regnet som på Scorpion tex. Originalreläerna är bättre än nya från tex Biltema e dyl. Det är alltid en bra ide att använda så mycket som möjligt från donatorbilen eftersom du har möjlighet att använda allt du behöver och kan utgå från elscheman som redan finnns. Även till belysning och annat. Koppla in felkodslampan också, så du vet om du har en felkod eller inte. Startmotorn och generatorn finns ju med i motorhärvan, förutom den grova startkabeln som du får dra ny.

Link to comment
Share on other sites

Ronny, kan du inte dokumentera hur du gör.

Jag har haft lite funderingar på att ta klivet in i framtiden och detta tycker jag varit lite oroande.

jag följer dina framsteg med spänning och hoppas man får höra lite motorvrål snart.

/john

Link to comment
Share on other sites

Jodå, jag fotograferar vilt och ska försöka göra lite anteckningar också. Avvaktar dock nog med att "publicera" något förrän jag sett att det funkar. Jag är ju egentligen elallergiker (får kallsvettningar och ångestkänslor av att läsa kopplingsscheman) och ser det här som rena chockterapin.

Saken blir ju inte mycket bättre av att den svenska utgåvan av Haynesboken till Mondeon verkar sakna information som finns i den engelska.

Svante; att din motor ännu inte gått ner i "limp-home-mode" beror förmodligen bara på att du inte kände till det där med hastighetsgivaren. Eller så har artikelförfattaren blandat ihop den med lambdasonden. Jag tror dock att jag hittat kontaktstycket till den på motorhärvan, det bör vara denna (längst ner i bild):

IMAG1397.jpg

Jag har inte kvar växellådan med mötande kontakt utan utgår från kabelfärgerna i kopplingsschemat: svart/orange, röd/grön, vit/blå. Det verkar som att den felaktigt blivit benämnd "hastighetsmätare" i det svenska kopplingschemat för bilar med manuell låda, i schemat för bilar med automatlåda kallas den "hastighetsgivare".

Fortsättning följer, det är fortfarande några kontakter jag inte identifierat.

Link to comment
Share on other sites

Startmotorn kunde jag inte använda.

Om du använder Sierrans startmotor så behöver du göra en distansplatta på 12-13mm(kan kolla mått), min platta blev aldrig klar så jag har brickor, men de ska bytas nu i vinter.

Min gick rätt visset när jag startade den första gången, ville inte varva över 4000rpm, men det var LMM som var kladdig och behövde göras ren. Fixas snabbt och lätt med eletronikspray.

Mitt motorbyte initieras här i min rejsatråd:

Plåtis på rejsa

Link to comment
Share on other sites

Kanon, den tråden ska jag lusläsa. Startmotor lär ska funka med en från Sierra automat har jag hört. När jag fått tag i en sån så lär jag återkomma om kopplingshjälp.

Jag har googlat runt lite på "speed sensor Zetec" och fått lite blandade träffar. Svårt att bedöma trovärdigheten men ett par engelska foruminlägg från olika källor påstår att motorn visserligen går bra utan hastighetsgivaren kopplad till ECU:n, men att man kan få oönskade motorstopp då man stannar i korsningar och liknande om den inte är kopplad. Fan vet, ska försöka höra mig för på andra håll.

"Manifold absolute pressure"-givaren har jag däremot inte blivit klok på än, om ingen info dyker upp så får jag väl avfärda detta som en tidningsgroda.

Link to comment
Share on other sites

Jag är ingen Zetec-expert men kan väl komma med några synpunkter i alla fall.

Till att börja med, Haynes är tyvärr inte rätt källa för att jobba med motorstyrning. De missar väldigt ofta att få med olika varianter av styrsystem, oftast är det bara de engelska versionerna som finns med och ofta inte alla årsmodellsvariationer heller. Kan du hitta Fords egna scheman så är de betydligt bättre. Ganska mycket sånt har ramlat ut på nätet så kreativt googlande kan vara bra.

Om motorn har luftmassemätare så är det inte alltid en MAP-sensor finns med, i alla fall inte för själva motorstyrningen. Däremot kan den som du säger användas för EGR. Om den ska finnas på svenska Zetec/Mondeo vet jag faktiskt inte.

Hastighetsgivaren är inte heller kritisk men det stämmer att man kan få diverse bekymmer utan den. Enklast är kanske att köra MT-75 växellåda med inbyggd hastighetsgivare. Annars hade Sierra med Pinto och katalysator en "lös" hastighetsgivare på hastighetsmätarvajern, men jag tror det är en VR-givare (tvåpolig), det kan vara så att de nyare systemen använder en Hall-givare istället (trepolig). Kanske funkar den elektroniska hastighetsgivaren i en Scorpiolåda (typ 9) men det är jag inte heller säker på.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack Gustaf för att även du bidrog med din kunskap om detta, det här verkar vara en sån där liten detalj som man nästan kan utreda ihjäl sig på.

Jag tror att jag gör så att jag tillsvidare ignorerar hastighetsgivaren men lämnar kvar kontktdonet så att jag kan koppla in den senare om situationen skulle klarna.

Likaså med "Manifold absolute pressure", det kan mycket väl vara som du säger att någon sådan inte satt i min donatorbil. Ska försöka googla fram ett bättre kopplingsschema, det borde ju gå att säkerställa att det inte finns någon kontakt för denna.

Nu ska jag lusläsa Svantes byggtråd och Haynes-boken om motorstyrningssytem, sen blir det förhoppningsvis klipp och släng i motorhärvan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...