Jump to content

Stuart Taylor möter SX200


M_Starken

Recommended Posts

Hejsan

Jag och en vän beslutade oss för att köpa ett påbörjat bygge. Tror att det är "riek"s Stevart Taylor bygge vi lagt vantarna på.

Ett rullande chassi som tidigare klarat SFRO 1 men då med en Ford-motor.

Sitter (givetvis) Taunus spindlar på och troligen en Taunus bakaxel. :unsure:

Vi tänkte försöka få i en CA18DET i sjuan och har därför införskaffat ett stycke "lik" fabrikat Nissan SX200 (rotiga balkar har fått ett nytt ansikte).

Får väl sätta sig och leta passande fälgar med "enorm" ET :prop:

Finns det någon som har byggt med liknande uppsättning så är jag tacksam för information.

Ska sätta mig och ringa närmsta SFRO-guru när jag fått lite mer koll på bygget.

Passar på att tacka för ett bra forum med mycket matnyttig information.

/Mattias

post-5269-0-48043600-1353415750_thumb.jpg

Edited by M_Starken
Link to comment
Share on other sites

167hk. Då får bilen väga en hel del. Jag var inne ett tag på att sätta i en CA18DET motor men hoppade över då bilen måste väga en hel del. 15KW per 100kg. 124kW ska då bilen minst väga 826kg. Vanligtvis ligger dom på runt 600-650kg (tunga bygge).

Link to comment
Share on other sites

Tjena! Trevligt att flera bygger med CA18det motorn! Själv bygger jag med en! genomförd SFRO 1 och på god väg till SFRO 2. Mycket treevlig motor att bygga på! och den regelm med 15kw / 100 kg går att få förhöjd till 20kw /100kg om man har tillräckliga bromsar och dyigt!

GMY//

Per

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jaha, många helger har gått och inte mycket är gjort.

Hittade lite svar på varför motorn gick dåligt på höga varv (tändspolarna satt fast med en skruv så hela "railen" skakade vid varvning). Tyvärr upptäcktes att det knackar otäckt och metalliskt i motorn. Verkar inte komma från toppen, men det skall undersökas.

Mesta tiden just nu går åt till bruksbilar och att få i ordning på garaget.

Hur vi ska få tid till Sjuan vete gudarna.

Det vi har konstaterat är att spindlarna borde bytas (Taunus) och att Miata spindlar borde passa mer eller mindre rakt av. Någon som har kolla på detta?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jaha, nu har det hänt lite mer. Fast mest på bruksbilarna.

Nya spindlar köpta (MX5) som kan passa nästan direkt. Behöver nya spindelleder sen ska det nog gå att ordna (bilder kommer).

Verkar efter lite chatt med min medbyggare, att vi kommer lösa övre spindelleden genom att brotscha upp hålet.

Det vi saknar är undre spinelleden till MX5-spindeln.

Finns det någon liknande spindelled som kan tänkas passa ? (se bild)

post-5269-0-78443700-1357905276_thumb.jpg

Med befintliga leden blir det för stor vinkel för att det skall fungera i obelastat tillstånd. På bilden sitter det ingen motor i.

Tyvärr verkar bruksbilarna ställa till det för mig.

Galanten har slutat ladda (nästan helt) trots att jag nyss bytt generator (köpte en begagnad, där gjorde man ju bort sig).

Tyvärr vet jag efter erfarenhet att det tar fyra timmar att byta den då den sitter oåtkomligt. Lånat en starthjälp så jag kan komma hem från jobbet.

BMW:n saknar däck fram (vilket jag hoppas att lösa under eftermiddagen).

Bifogar en bild på donatorn. :516: post-5269-0-33960600-1357905287_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jaha, då har man haft en till helg att skruva på bilen, men det verkar som det dyker upp mer frågor än svar.

Kan det gå att sätta undre spindelleden på undersidan av nedre A-armen? Eller blir det något galet då?

Varför? Jo för att få övre A-armen att bli lite mer parallell med undre.

Sedan behövs nog någon form av kil för att vinkeln på spindelleden inte ska bli för stor.

Finns det någon som kan hjälpa till med att brotscha upp spindelleden?

Jag har brotschen, men att göra det för hand kommer ta en evighet så om någon kan hjälpa till med en pelarborrmaskin skulle det tacksamt mottagas.

post-5269-0-79266000-1358713181_thumb.jpg

post-5269-0-45528600-1358713233_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jaha, då har man haft en till helg att skruva på bilen, men det verkar som det dyker upp mer frågor än svar.

Kan det gå att sätta undre spindelleden på undersidan av nedre A-armen? Eller blir det något galet då?

Varför? Jo för att få övre A-armen att bli lite mer parallell med undre.

Det är väl inte så lämpligt om den Övre A-rmen blir parallell med den undre.

Eller vad säger mi andra ??

Link to comment
Share on other sites

Varför skall du ha A-armarna parallella? Normalt är undre A-armen horisontell eller något lutande nedåt medan övre A-armen pekar något uppåt mot övre spindelleden. Övre A-armen är också kortare än undre A-armen.

Link to comment
Share on other sites

Jag uttryckte mig nog lite fel. Övre bärarmen har en ganska stor vinkel i förhållande till undre, kommer inte att bli parallell även om man sätter leden på undersidan av a-armen. Oavsett om vi sätter leden ovan eller under bärarmen kommer vi behöva någon form av kil för att få leden i rätt vinkel mot spindeln. Sätter vi den ovan får vi ännu större vinkel på övre bärarmen.

Se bild med Taunusspindel.post-5269-0-98482000-1358768040_thumb.jpg

Finns det några riktlinjer på vinklar mellan övre och undre arm? Har tittat lite SFRO-handboken men blev inte mycket klokare.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom inte ledpunkterna för övre och undre bärarmen (där armarna sitter i chassiet) inte är vertikala med varandra så måste väll övre och undre bärarmen ha olika vinklar för att inte få camber ändringar vid in/utfjädring?

Enklast är ju att ta bort dämparen och röra spindeln upp och ner så ser du om cambervinkeln ändras, gör den inte det så är det bra, gör den det för mycket kanske du får ändra nått.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom inte ledpunkterna för övre och undre bärarmen (där armarna sitter i chassiet) inte är vertikala med varandra så måste väll övre och undre bärarmen ha olika vinklar för att inte få camber ändringar vid in/utfjädring?

Enklast är ju att ta bort dämparen och röra spindeln upp och ner så ser du om cambervinkeln ändras, gör den inte det så är det bra, gör den det för mycket kanske du får ändra nått.

Det är väl för att man VILL ha en camberförändring vid roll som man har kortare bärarm överst så att inte hjulet ska luta utåt när bilen gör det vid kurvtagning. Som en följd av det hamnar fästena i chassit som dom gör. Det finns ett litet enkelt program som jag tror någon på forumet gjort där man kan prova dom här grejerna. Casim har jag för mig att det heter.

Link to comment
Share on other sites

Jag uttryckte mig nog lite fel. Övre bärarmen har en ganska stor vinkel i förhållande till undre, kommer inte att bli parallell även om man sätter leden på undersidan av a-armen. Oavsett om vi sätter leden ovan eller under bärarmen kommer vi behöva någon form av kil för att få leden i rätt vinkel mot spindeln. Sätter vi den ovan får vi ännu större vinkel på övre bärarmen.

Se bild med Taunusspindel.post-5269-0-98482000-1358768040_thumb.jpg

Finns det några riktlinjer på vinklar mellan övre och undre arm? Har tittat lite SFRO-handboken men blev inte mycket klokare.

Jag kan rekommendera boken; How To Build and Modify Sportscar and Kit Car-

Suspension and Brakes. For road and track.

Författare; Des Hammill. Före detta Racemekaniker i Amerika och Australien.

Boken kan köpas eller beställas på MarGie Bookshop i Sthlm. http://www.margie-bookshop.se/

Link to comment
Share on other sites

Om du flyttar nedre spindelled till undersidan av bärarmen så har du inte ändrat geometrin alls.

Det är inte bärarmens lutning som avgör var ditt rollcentra finns. Det är linjen genom centrum på inre infästning och centrum på kulan i spindelleden.

Tänk dig att du har hjulet på marken och håller upp bärarmens yttre ände med handen. Sänk ner bärarmen och du har exakt samma geometri, eftersom spindelleden inte rört sig. (Eftersom spindelleden sitter fast i spindeln.)

Du måste alltså förlänga spindeln för att ändra geometrin, eller skaffa en spindel med hjulaxeln högre upp.

Miatas spindlar är utmärkta att bygga på, med möjlighet till mycket liten styrradie, men du ska nog fundera på att flytta bärarmsinfästningarna för att få ordning på Rollcentra.

Link to comment
Share on other sites

Lutningen på länkarmen påverkar Camberns ökning. ju mer den lutar ju mer ändrar den längd vid fjädring.

Nja...

Kulan i spindelleden är den punkt som rör sig utåt vid nerfjädring (av chassiet) och därför ska själva bärarmens lutning inte spela någon roll.

Så tänker jag, men jag brukar inte tänka exakt likadant som andra.

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

Jag har provat.

OK. Vet inte ens om vi menar samma sak.

För väldigt längesedan satt jag och spånade på hur mina felaktigt lutande bärarmar skulle flyttas för att fixa RC och samtidigt ge bättre camber gain.

Spånade länge på en distans för att sänka bärarmen, men insåg snart att jag tänkte helt fel.

Den riktiga lösningen var att vända på spindelleden och montera den underifrån. Det flyttade ner kulan i spindelleden med cirka 40 mm.

Så kan man inte göra på vanliga spindlar, men på en gammal Alfa gick det alldeles utmärkt att vända på konstruktionen, då den sitter uppifrån från början.

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Nu har vi äntligen fått spindlarna broschade till rätt hålstorlek och koning.

post-5269-0-36603800-1367169782_thumb.jpg

Det tog en stund innan vi kom på hur man skulle fästa den i svarven för att få den i rätt höjd och vinkel, men till slut blev det bra (men först efter att vi kapat ett av de grövre vinkeljärnen jag sett).

Nu återstår att montera dit spindlarna i övre fästet och hitta en lösning för undre fästet.

Ska sondera Biltema först för att se om något finns där.

Link to comment
Share on other sites

OK. Vet inte ens om vi menar samma sak.

För väldigt längesedan satt jag och spånade på hur mina felaktigt lutande bärarmar skulle flyttas för att fixa RC och samtidigt ge bättre camber gain.

Spånade länge på en distans för att sänka bärarmen, men insåg snart att jag tänkte helt fel.

Den riktiga lösningen var att vända på spindelleden och montera den underifrån. Det flyttade ner kulan i spindelleden med cirka 40 mm.

Så kan man inte göra på vanliga spindlar, men på en gammal Alfa gick det alldeles utmärkt att vända på konstruktionen, då den sitter uppifrån från början.

Lite "off topic".

Jag har övre spindelleden från den nedre från Alfa.

Orsaken är att jag har "inre fjädring". Med fjädern mot nedre bärarmen "hänger" bilen på nedre spindelleden, i Alfas konstruktion "står" bilen på nedre spindelleden. Om den nedre spindelleden brister på Alfa (och min rörhög) så blir det bara skrammel - i hängande fallet faller hela bilen ner på underlaget. Jag har personligen varit med om det två gånger med en Opel i min ungdom - RUGGIGT!

Dock tror jag att moderna spindelledel är av betydligt bättre kvalité numera - men ändå.......

Här går det att se min framvagnskonstruktion MIn Länk

Link to comment
Share on other sites

Hej Antas

Går tyvärr inte att följa din länk. :wacko:/>

Kanske bara är jag. . .

Jag provade nyss och länkningen fungerar.

Prova detta: http://www.blogger.com/blogger.g?blogID=5180334690816673354#editor/target=post;postID=4872953896488684083;onPublishedMenu=allposts;onClosedMenu=allposts;postNum=513;src=postname

Link to comment
Share on other sites

Hmm..... jag kopierar in texten och bilden från bloggen som jag länkade till:

"I min ungdom på 60-talet hade jag en Opel Kadett-65. Dess framvagnskonstruktion var sådan att hela bilen “hängde” på nedre spindellederna. Vid två tillfällen brast en spindelled och bilen rutschade ostyrbar på underredet. En fullständigt idiotisk konstruktion! Tänk om den hade brustit i 100 km/tim med mötande trafik! Jag törs inte ens tänka tanken. Så gott som alla bilbyggen av denna typ “hänger” i undre spindelleden. Det finns några konstruktioner där bilen “står” på övre spindelleden. Effekten blir då, om spindelleden brister, att det blir glappt och en del skrammel. Inga bekymmer med styrbarhet, man hinner bromsa ner farten och stanna. Personligen vet jag inte om det har någon större betydelse om bilen “hänger” med moderna spindelleder men jag slipper iallafall sitta och fundera på vad som skulle kunna hända. Med “stående” spindelled kommer fjäder/stötdämpare att hamna innanför karossen jämfört med utanför vid “hängande” spindelled. Inre fjäder/stötdämpare förekommer på vissa formelbilar så det kommer nog att se “rejsigt” ut. På bilden har jag de båda konstruktionerna monterade (höger-vänster sida). En del byggare tycker att typen med “inre fjädring” ger högre ofjädrad vikt (dvs det som inte är fjädrat t.ex. hjul, bromsar, hjulupphängning). Man strävar efter att få så låg ofjädrad vikt som möjligt för att hjul/fjädring ska hålla kontakt med vägbanan så mycket som möjligt. Jag har vägt båda systemen och det visar sej att det är ingen skillnad i ofjädrad vikt! Genom att shimsa övre bärarmen framåt/bakåt kan jag enkelt ändra castervinkeln. Övre spindelleden måste klara tryck uppåt och det gör vissa spindelleder från Alfa Romeo. Det är ett ständigt diskuterande och brytande av åsikter med likasinnade!

Lägg märke till skillnaden mellan vänster och höger sida på bilden.

Spindelleden i den röda cirkeln visar att bilen "hänger" på den. Leden i den gröna cirkeln visar tydligt att bilen "står" på den leden."

post-291-0-04918600-1367252679_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Efter en låååång tystnad är vi i full fart igen. Barn, bilar och annat tjafs (läs kvinnor, vin och sång) tog upp min dyrbara mektid.

Håller fortfarande på att bygga om till Miataspindlar och har fått dit den vänstra.

post-5269-0-64140700-1388090949_thumb.jpg

Har inte skruvat dit allting än och bilen är upphissad, men ett första försök visar i alla fall att vi fått till det så vi kan ställa

positiv camber.

För att få det att passa fick vi bygga om den nedre A-armen.

post-5269-0-82298400-1388090918_thumb.jpg

Fortsätter med den högra imorgon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...