Jump to content

Legokit för noviser


Recommended Posts

Hej,

Kan någon förklara för mig hur reglerna är vad gäller donator vs kit. Hur "fullständigt" får ett kit vara för att det skall kunna gå igenom besiktning och registrering? Jag är alldeles ny på detta område och vill försäkra mig om att mitt första bygge kommer att lyckas. Därför vill jag köpa ett så fullständigt bygga som det går. Men hur fullständigt får kittet vara?

Kunde vara kul och höra från andra i min situation som har börjat med ett bygge utan att ha skruvat förut? Vilka har varit era erfarenheter som kompletta nybörjare?

Link to comment
Share on other sites

Ett tips är att kolla in SFRO:s hemsida och att köpa deras bok.

ALLA kan bygga en bil, det är jag helt övertygad om, bara viljan finns. Det man inte kan får man lära sig på resan, det är det som är det grejen!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

SFRO kommer inte att ha synpunkter på att du har köpt en "komplett" byggsats.

Dock kan Transportstyrelsen ha det.

Det är i din ansökan om ursprungskontroll som du skriver vart du har fått tag i alla delar. Jag säger inte att du ska ljuga, men det är pappersvändare som sitter där, och dom tror att det är ungefär som att köpa bokhyllan Billy på Ikea när man köper en komplett bil i delar.

Jag Tycker du kan köpa ALLT från den som ska leverera ditt "kit" om du vill. Dock är det mycket som är direkt onödigt att köpa, det kan du skaffa billigare själv. Halva nöjet är ju planeringen av bygget!

En god idé är att skaffa motor/vxllåda/diff själv och köra med beprövade saker som det finns flera andra som har använt, då finns det ju någon att fråga!

Ram, bärarmar, spindlar/hubbar, kardan, scuttle, skärmar, noskon, huv, bakdel mm skulle jag köpt från tillverkaren, och kanske stötdämpare samt styväxel och rattstång/styrinrättning. Sedan kan du fixa bromsar, motor, diff, växellåda och sådant allteftersom.

Att komma snabbt i mål är inte en direkt optimal målsättning när man bygger bil. då blir det ofta dyrt...VÄLDIGT dyrt.

Det är ungefär lika lönsamt att ha bråttom i bilbygge som att vara nyfiken i poker =)

Och jag instämmer med föregående, ALLA kan bygga bil. Förbered dig på att du får läsa på lite och att allt inte kommer gå som planerat. Att multiplicera planerad tid med pi är nog att komma ganska nära första gången.

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hjulspindlar kan du också köpa på skrot eller liknande. det är ju mycket som ska till för att få komplatt bil. som mätare o inredning o tank o alla ledningar, rattstång. m.m.m.m.m

Link to comment
Share on other sites

När jag regbesiktigade min i våras så var det den enda frågan dom funderade på om det var amatörbygge eller komplett byggsats. Dom tyckte inte jag hade tillräckligt med kvitton från diverse separata delar tyckte dom. Jag trodde bara transportstyrelsen ville kolla att det inte var stulet så jag skickade bara med några kvitton på motor och växellåda. Dom släppte tillslut igenom men tyckte att reglerna var otydliga från transportsyrelsen. Jag reggade i Uppsala. / Jonas

Link to comment
Share on other sites

Transportstyrelsen lever sitt eget liv, har alltid gjort och kommer alltid att göra. Låter jag pessimistisk? Oh nej, det här är mitt allra bästa uttalande i optimistisk anda.

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket kunnigt folk. Men hur skall man tolka reglerna om man skall hålla sig till dom? Hur mycket kan komma från en källa?

När jag nu sätter igång och bygger, vad brukar vara det som får de som ger upp att ge upp? Vad kan man förvänta vara mandomsprovet i bygget?

Sen tror jag att jag har skurit ner urvalet till Robin Hood, Dax Rush och Tiger. Synpunkter och åsikter om bygger för novis?

Tackar på förhand.

Link to comment
Share on other sites

--- Men hur skall man tolka reglerna om man skall hålla sig till dom? ---- Du behöver inte tolka dem, du behöver bara "förhålla dig" till dem.

--- Hur mycket kan komma från en källa? --- Hur mycket du vill eller ingenting, det är det jag menar med att "förhålla sig till". Du bestämmer dig för hur vill lägga upp ditt bilbygge, du kontaktar SFRO. Resonerar med dem och sedan bygger du. Hela tiden med vetskapen att SFRO inte är myndighet utan rådgivande. Myndigheten är Transportstyrelsen, det är inte ens besiktingsorganet som är myndighet. Det finns hur mycket bilar byggda som helst inom "kit-car-gruppen". Rimligen borde det inte vara något problem men det finns alltid ett men. Alla som bygger bilar bygger inom termen en "fåbils-serie" eller till och med styck-serie. En "kit-car" är ju inte egentligen en "en-stycksbil" eller "få-bils" eller så är den det. Det finns inget entydigt i kit-car. I en helt från 6-meters fyrkant-pipor bil är det lätt att argumentera en-styck. Det kommer fungera bra med kit-car.

--- När jag nu sätter igång och bygger, vad brukar vara det som får de som ger upp att ge upp?--- I ej prioriterad ordning. Barn, fru, sambo, pengar, inget egentligt intresse bara en dröm, garage, sträcka till garaget, nya spännande andra projekt, tålamod det är sällan kunskap den lär man sig om man är osäker i början, och svetshjälp om sådan behövs brukar ordna sig.

--- Vad kan man förvänta vara mandomsprovet i bygget?--- Dig själv när du just insett (börjat spendera) , Nu är det på gång!.

--- Sen tror jag att jag har skurit ner urvalet till Robin Hood, Dax Rush och Tiger. Synpunkter och åsikter om bygger för novis?--- Som vanligt, vad du helst själv vill samt att SFRO tycker att valet är ok. Då har du en bra grund.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Dax räknas väl som en av dom allra bästa, RH är det nog tvärtom med. Har för mig att deras senaste modell inte går att besikta i Sverige? Rätt eller fel? Skillnaden syns väl också på prislappen.

Westfield är en annan med mycket gottt rykte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

RH är det nog tvärtom med. Har för mig att deras senaste modell inte går att besikta i Sverige? Rätt eller fel?

Här är det nog ett ganska stort njae.

RH hade ju ett kitt som inte funka så bra med SFRO

Nu har ju RH bytt ägare och namn till GBS

Deras kit "Zero" är ganska traditionellt, och jag tror nog att bygger man som demtänkt behöver det inte vara så svårt.

Men hur kul e det att bygga exakt som någon annan vill...

Sen är GBS fortfarande ett budget kit, så jag hoppas att man får bättre saker av westfield eller caterham, men jag e faktiskt inte helt säker.

Jag valde GBS Zero för att jag gillade utseendet, kanske ytligt, men det är MIN bil jag bygger...

Allt passar och är snyggt svetsat, jag har fortfarande inte börjat montera karrossen, så det kommer att bli spännande.

Men e man feg går även de delarna att köpa färdigt från GBS.

/Torbjörn

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Såg att MNR kommit med ett kit för Mazda Miata. Väldigt "Komplett" kit, men man plockar ändå väldigt mycket från Miatan.

Detta kanske är något?

MNR Vortx Mazda

Finns ju många som byggt MNR kit tidigare och dessa verkar ju inte vara problem att få igenom i Sverige.

Känns som ett bra pris dessutom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...