Jump to content

Duratec V6 2,5 mot typ 9 vx-låda?


Antas

Recommended Posts

Går det att montera Fords Duratec V6 2,5 mot typ 9 vx-låda?

Vad måste anpassas mm?

Antas

Ständigmotorbytarfunderare.

Hej antas

det är ingen vanlig kombination med duratec V6 och typ 9 låda

kolla dessa länkar

http://locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=64063

och

http://www.super7thheaven.co.uk/Duratec_V6

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Hmm....jag kan inte se att länkarna ger någon hint om typ 9 vx-lådan.

Tack för länkarna, jag ska kolla varenda kommatecken och bokstav och se om det finns någon möjlighet.

Naturligtvis så går det - kolla dessa två länkar

http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=169019&page=2

http://www.rhocar.org/index.php?showtopic=31973

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Jag återkommer i ämnet när jag har fått svar från Rally Design.

Det är inte samma bultmönster på duratec 2.0 och duratec V6 - kolla denna länk http://www.quad4rods.com/index.php?page=shop.browse&category_id=2&option=com_virtuemart&Itemid=100041 - de säljer sprängkåpor till flera modeller av duratec här är en annan tråd http://www.turbosport.co.uk/showthread.php?91651-V6-24v-Duratec-bellhousing-bolt-pattern

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Aldrig får man vara glad, inget Locost-pris från USA!

Internetsidan (US) tar 594 USD för DUT 9 (osäkert om det är till Duratec V6 2,5) = 3695 SEK (exkl frakt och svensk moms)

Rally Design tar 189 GBP för kopplingskåpa (passar inte Duratec V6 2,5) = 2017 SEK ( exkl frakt och engelsk moms(?))

Link to comment
Share on other sites

Svstsa ihop 2 olika kåpor är en nödlösning.

Ofta är det ju tveksam kvalisort på gjutningarna och sedan para ihop olika gjutningar är recept på huvudvärk :blink:

Det spricker gärna i svetsfogen även om man har tillsats med mycker kisel (ska säga att det är mina erfarenheter)...

Link to comment
Share on other sites

Standardlösningen på alla sådana här problem: Adapterplatta.

Jag kör Honda S2000-låda mot min Jaguar AJV6 3.0 med en adapterplatta i 18 mm aluminium + 8 mm distans mellan vevaxel och svänghjul. Kommer inte ihåg exakt varför vi gjorde så, men det skulle nog gå att lösa med en stålplatta på 10 mm utan distans också.

Körde med en Ford Duratec V6 2.5 tidigare. "Jaguaren" är identisk med en Duratec 3.0 bortsett från topparna, och 3.0 har bara ett extra öra på blocket jämfört med äldre 2.5, så sump, pickup, filteradapter, svänghjul, växellåda/adapterplatta mm är bolt-on rakt av.

Link to comment
Share on other sites

Hur passar ingående axeln i vx-lådan (typ 9) mot lagret i Duratec 2,5 svänghjulet?

Jag kör med aluminiumsvänghjul och sinterlamell från SPEC, och det är helt enkelt ett "kit" för V6an, bortsett från navet i lamellen som är för Honda S2000. Hur det är med typ 9 vet jag dock inte.

Edited by Olofson
Link to comment
Share on other sites

Aluminiumsvänghjul litar jag inte alls på. Jo korta tider men inte i längden. Om det är typ Fidanza med en friktionsplatta i stål på aluminiumsvänghjul. De materialen utvidgas så olika så jag tror rörelserna inte har nåt gott med sig i längden. men det är min hypotes.jag har ett i stål som väger 4kg med startkransen.Men klart att mindre diameter hade inte varit dumt om nu inte kopplingarna blivit så dyra då.

Link to comment
Share on other sites

Har inte haft några problem än iaf... Har ju kört några år med det nu, och jag såg inga tecken på något när jag bytte motor. Sedan är det klart att det blir ännu rappare respons med race-dimensioner på hela paketet, oavsett material, men det blir ju som sagt lite andra priser...

Edited by Olofson
Link to comment
Share on other sites

Peppar peppar min har inte spruckit än. kört 4säsonger men jag gjorde en mellanplatta också som är svetsad emellan de olika kåporna.

Nu har du (antagligen) ett renare material emellan så det kan kanske underlätta en del.

De svep jag varit med om att svetsa är Getrag (bmw) till vanligtvis volvo och där har bmwsmaterial varit vädigt skiftande men oftast inte så bra kvalité. Även om man vet att det skall hända så blir man överraskad varje gång en fog "smäller av"...

Jag vet att Janne på Esther hade bekymmer med omsvetsat svep (det sprack) tills dess att han fick ett custom-tillverkat.

Link to comment
Share on other sites

Har du någon bild på hur du har gjort?

Det finns en del olika sätt att fixa till "specialsvep" allt beror ju på hur mycket kul man vill ha i verksta'n :prop:

Ett är att skaffa ett ämne som du svarvar till så att det passar i lagringen till veven i blocket (man spänner fast det med överfallen) och även passar i lagringen på växellådans ingående axel.

Man behöver även mäta frigång för svänghjul/tryckplatta och anordningen för urtrampningen.

Såga av ett svep som passar på motorn ifråga. Såga av svepet på fårdlådan (gör avsågning av svepen med lite mån ) spänn upp halvorna i fräsen och plana av dessa så att rätt mått uppnås, gör fogberedning. Stoppa i din svarvade axel i block å låda spänn fast å sedan svetsa.

(Nu kommer jag inte ihåg om svepet på en #9 låda var i stål eller i alu då jag slängde mitt så fort lådan stod på golvet i garaget)

Link to comment
Share on other sites

Thomas, jag hittar inga bilder på detta.

Kan "matchningen" mellan svänghjulskåporna bli ungefär som min enkla skiss?

"Skarvplåten" borde väl vara 5-10 mm?

Typ 9 kåpan är av gjutgods (järn), Duratec-kåpan är modernare antar jag och kan vara av aluminium.

Ska de gå att para ihop måste kåporna vara av samma mtrl vilket kan ställa till problem.

Fräsning av parallella skarvytor fixar en av mina klienter "lätt som en plätt".

Antas

Schizofren (dubbla svänghjulspersonligheter).

post-291-0-74158600-1353008498_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort som på din bild Antas. och planlipat mellan gångerna ocg mätt. sedan är det svetsat fullt på utsidan och i partier på insidan.

Du kunde ju svetsat en platta på var del och bultat ihop det i skarvplåtarna,men det kanske är svårt med gjutet. men finns det inte inte nån annan typ 9 kåpa som har alu.

Link to comment
Share on other sites

Var handlade du det? Kostnad?

Beställde via ChicoRaceWorks som har direktkontakt med SPEC. Det var ett gäng år sedan nu, men jag har för mig det hamnade runt 10 lakan + tull inklusive slavcylinder med urtrampningslager. (Det är alltså en Stage 3 + lightweight option med 6 keramiska puckar på fjädrat nav. Finns ett gäng olika alternativ där, från uppgraderad organisk till dragracinglamell i järn.)

Dock tveksamt om det är ekonomiskt lönsamt att beställa från USA - om allt går helt rätt till. ;)

Link to comment
Share on other sites

Dalhems säljer fidanza.http://www.dalhems.com/ProductList.aspx?group=d6b26d19-7994-48c3-9a7b-a1da59de8a02&sort=1&sortasc=0&page=13

här tycker några om det http://www.zatzy.com/allmaent/87986-aluminiumsvaenghjul-foer-nackdelar.html

lite bilder http://www.google.se/search?q=fidanza+alu-sv%C3%A4nghjul&start=10&hl=sv&sa=N&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ei=2lumUJ_qGuWn4gS8woDwCQ&ved=0CFQQsAQ4Cg&biw=1152&bih=721

Link to comment
Share on other sites

Alukåpa till typ 9 satt på Sierra 4x4 (2.8) men att kapa sönder en sån är kanske lite synd. Fast å andra sidan är det ingen som värderar Sierradelar än...

Det finns också alukåpor för Pinto och typ 9 ("RS2000"), de nytillverkas för några tusenlappar. Men eftersom V6 typ 9 har så lång ingående axel brukar man kunna använda en kåpa som passar på motorn och bara göra en tjockare adapterplatta. Så länge man hittar en Durateckåpa som är skruvad i växellådsänden brukar det gå bra.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Citat: "som passar på motorn och bara göra en tjockare adapterplatta."

Såvitt jag har kunnat utröna är det svårt att få tag på kåpor som passar till Duratec V6.

Citat: " Durateckåpa som är skruvad i växellådsänden brukar det gå bra."

Har inte hittat några alukåpor som är skruvade i typ 9 (förutom den du nämner).

Detta borde innebära att "skarvning" av kåpor måste ske ändå och då borde inte adapterplatta behövas.

Ditt inlägg är intressant men jag behöver nog ett förtydligande.

Jag har annonserat på Blocket under köpes om intresse för en Cosworth V6, får väl se om det dyker upp någon motor ur någons gömmor.

Cosworth V6 skulle göra det betydligt enklare eftersom den passar typ 9 dessutom har jag ett svänghjul från en 2,8 (som du tipsade om att det skulle vara).

Iofs är Duratec V6 en modernare motor men ack så mycket besvärligare montage. Jag kan få tillgång till en MT75 vx-låda (kopplingskåpa av alu) om det är lättare att anpassa mot den.

Ytterligare en fundering är hur mycket effekt klarar typ 9 och MT75(jag tänker inte köra banracing)?

Svårigheter är till för att utmanas!!!

Antas

Evigutvecklare

Link to comment
Share on other sites

Min fasta övertygelse är att om man vill ha en 2.9 24v är det klokast att köpa en hel bil. Köper du dessutom en tidig (före 1995, utan antispin) får du en 7,5" diff med diffbroms också...

MT-75 håller bättre än typ 9. Men i en Locost duger typ 9 V6 utmärkt bakom 24v också.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...