Jump to content

Flytta chassinummer


Recommended Posts

Tjena alla locostdiggare!

Jag vill bygga om lite, och det bär sig inte bättre än att det existerande chassinumret kommer att täckas över. Eller kanske jag till och med ersätter röret där numret sitter. Finns det något som säger att man inte får flytta numret, eller rista in det på ett nytt ställe? Det står ingenstans i papprena på bilen var numret sitter, vad jag kan minnas.

Link to comment
Share on other sites

Formellt sett ska flytten kontrolleras vid en regbes eller liknande men på de flesta amatörbyggen är det inget direkt problem, speciellt när det inte är angivet var numret finns. Men det är klokt att dokumentera processen med foton så du kan bevisa att du stansat in rätt nummer igen.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Dokumentation, bra tips.

Skulle det vara bättre att kapa bort sidan med numret ur det gamla röret och svetsa dit som en platta på det nya stället, eller bara stansa in numret på nytt? Det förstnämnda känns mer korrekt, men utan dokumentation så skulle man kunna tro att man täckt över ett gammalt nummer och satt ett nytt ovanpå.

Link to comment
Share on other sites

gka: Bygga om lite = hur mycket är lite? Är det bara att flytta röret som numret sitter på så det knappt syns även om det fanns foto att jämföra mot eller är det att helt ta bort röret och det kommer inget nytt rör till det stället eller i närheten.

På min första bil satte jag chassinumret både bra och dåligt. Bilnummer två tänkte jag mer på just såna här saker, den blev en betydligt mer "anpassningsbar" placering om det skulle behövas. Undrar just hur jag menar nu?. Blir det en bil tre eller fler kommer sådan detaljer som chassinummer mm få sina platser än mer omsorgsfullt valda......än på de två föregångarna...

Link to comment
Share on other sites

Röret ska vara kvar, men behöver kanske bytas för att ombyggnaden lämnar en del hål efter sig, och nya hål kommer att krävas. Det är tänkt att pedalstället ska bultas i röret uppifrån, och där sitter chassinumret. Troligen skulle det räcka om numret satt på framsidan av samma rör röret istället.

Link to comment
Share on other sites

Om numret hamnar på samma rör men "lite flyttat" dvs på framsida eller i sidled. Det finns inga foton, ingen exakt beskrivning i regpappren mm. Då har du inget problem. Det är först nät det finns en exakt beskriven koordinat med en bild som det kan ställa till oreda i ombyggnationen.

Det låter som slutsatsen är ett "icke problem".

Såklart är min absoluta åsikt man inte kan flytta chassinummer hur som helst..............det som är skrivit i detta och tidigare inlägg av mig är endast av hypotetisk karaktär.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...