Jump to content

kvd länk på fireblade mk


LUPUS

Recommended Posts

Någon här som är ägare till den? Sista bilden är där en svenskregad bil bredvid samt en locost Sweden flagga.

Skulle gissa att bilden kommer från tjolöholm och troligtvis förra året.

EDIT: http://forum.locostsweden.se/index.php?showuser=4520

2 min Google på detta fourm --> ClaesDK

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

på KVD står den som "Oreggad" så det finns nog inget svensk reg-nummer på den. Det kan nog tyvärr bli svårt att få SFRO att godkänna den där.

Hej rutinerade seven folk

På vilket sätt kan den vara svårt att få genom sfro godkännande för just den bilen?

Med vänlig hälsning, Erik

Edited by erikjo
Link to comment
Share on other sites

erikjo: --- På vilket sätt kan den vara svårt att få genom SFRO godkännande för just den bilen? --- Bilen är reggad i England vilket ger vid handen att man troligen måste "bygga en ny bil" dvs ta hand om kvd-bilen avidentifiera den med chassinr och sedan driva projekt "amatörbyggd bil". Med det som grund så kan det uppstå ett par rätt stora problem eller egentligen det borde uppstå ett par stora problem. Certifikat på rören i bilens ram samt certifikat på materiel i bärarmar. SFRO mfl bör kräva dessa och förmodligen har den som köper bilen inga certifikat att visa upp. Sedan finns alltid risken att det är en 1,6mm ram och det imponerar inte på en SFRO besiktare eller ska inte imponera på en SFRO besiktare. Det finns 1,6mm ramar i drift i Sverige trots det som står i SFRO egen röda besiktningsbok. 2mm som min skall en gatreggad ram innehålla.

Sedan kan det vara en bunt andra saker som behöver justeraras, tex. vill man köra som höger eller vänsterstyrd, besiktningsmässigt har det ingen betydelse men vänsterstyrd är mer vanligt i Sverige.

Den delikata frågan kit-car eller ej, är det tillåtet? DEt här är en riktigt delikat fråga. Beroende på hur man läser regelverket så är svaret ett klart och tydligt Ja och lika klart och tydligt Nej. Kul eller hur?

En sak som alla kan vara överens om det är är bilen byggd i "lösvirke" med korrekta certifikat, korrekt byggd, inte för stark motor till vikten och allt monterat som minst måste vara monterat då är det ingen som helst diskussion om att bilen är inom begreppet "Amatörbyggd" Begreppet Kit-car är i alla fall hittills en gråzon i en mängd olika "grå-zon toner". Det finns att läsa mer om i de olika regelsamlingarna samt SFRO röda handbok.

Grundregeln är att vid alla byggen egenbygget från att nästan att bryta malmen själv till ett helt eller delvis "kit-car-bygge" skall byggaren kontakta sin kommande SFRO besiktare och gör upp med vad man vill, hur han ser på önskemål och bildrömmen.

Hoppas du fick lite svar på frågan erikjo

Link to comment
Share on other sites

Cealm låter lite pessimistisk, med all rätt. Ingenting är lätt eller självklart, men jag tycker det finns en del positiva saker man kan lyfta fram också. :)

Det finns många registrerade MK Indy redan i Sverige, så tillverkaren borde vara känd av SFRO.

Det borde också gå att begära nödvändiga intyg av tillverkaren, även om det säkert kan ta lång tid att få svar från dom.

Det finns inget specifikt som hindrar att man köper någons påbörjade bygge och gör färdigt och registrerar. Även om bilen funkar att köra så kan det behövas en hel del jobb innan den är godkänd, och någonstans på skalan mellan "köp och registrera som den är och kör" (vilket är högst troligt att det inte går) och "strippa bygget ner till blästrad ram och bygg om från scratch med egna ideér" borde en punkt finnas där SFRO tycker att bilen kan räknas som amatörbyggd.

Link to comment
Share on other sites

gka: ---- Cealm låter lite pessimistisk, ---- Oh, nej inte pessimistisk det här är den optimistiska beskrivningen.

Skämt åsido. SFRO måste trycka på sin "gilla knapp" men även om SFRO trycker gilla så kan besiktningsorganet säga stopp och inte gilla. Och vad gör man då som ny bilbyggare? Det jag vill förmedla är att man till 110 procent förstår "rollspelet" för både personer som material oavsett vad man bygger, eget eller tar över eller kit.

Bara godstjocklek signalerar skrikande rött för 1,6 trots att alla engelsmän kanske kör 1,6 men jag är i Sverige och vill inte få en diskussion vid SFRO / besiktningsorgan

Sedan kan man laborera med allt möjligt annat men vissa grundläggande saker skall bara vara "odiskutabla" eller pessimistiska. Sedan är det som du säger gka bara positivt med byggen.

Link to comment
Share on other sites

Hej på er ........ igen!

Jodå, man trillade tillbaks i Seven träsket; köpte en Locost racebil i Norge. Komplett, vagnboksbesiktigad och klar med nyrenoverad R1 motor och helkaross (vad man i Norge kaller en SevenEleven).

Blir väl till att jag som gammal gubbe slänger mig med i några race i Norge och tar stryk av ynglingarna - det bjuder jag på bara jag får ha roligt.

Om man skulle vilja SFRO besiktiga vore det lika enkelt att ta min f.d. norsk racebil. Jag kan inte begripa att denna engelskreggade manicken är någon bra affär.

Jag har själv kollat med SFRO och visst får man regga även om man utgår från en "gammal" racebil. Man måste dock plocka den ner, blästra ramen stålren och gå hela vägen.

Njet, jag betalade inte alls 94 lax för min bil även om den har diffspärr, racingbromsar med ventilerade skivor i alla hörn och mycket roliga prylar.

Att det fattas hastighetsmätare, ljus, handbroms och en backväxel är inget problem.

Jag ska fortfarande hamna långt under dessa 94'.

Killen jag köpte vagnen av hade en till likadan till salu utan motor - någon som är sugen?

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Lite trist ; att antyda att denna person som köpt denna betalat för mycktet .

Jag tycker de är helrätt köp ovasätt va man ska ha den till ! "trackday bil" eller ta sig besväret att regga den i sverige.

Men visst ! har inget annat för sig o bor i skåne, sig så kanske man gå break even på att ta hem en sån från uk ?

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Vad alla är possitiva... Är inte helt säker på vad bilen är byggd på för delar men den sombygger på ett kit från england lär väl aldrig hamna under 100K!? Så vida man inte bor på skroten o renoverar rostiga prylar hela nätterna. Se nu till o va lite objektiva o hjälp gode erik att fastna i 7 träsket. fege, jag tror du har ett besök innom kort.

Patrick

Link to comment
Share on other sites

Hej rutinerade seven folk

På vilket sätt kan den vara svårt att få genom sfro godkännande för just den bilen?

Med vänlig hälsning, Erik

Erik, välkommen och grattis! :)

Du har PM. :)

Link to comment
Share on other sites

Mm grattis :thumbsup:

Tack alla.

Jo, jag är väldigt grön inom området på 4 hjul. Det var mer eller mindre ett impulsköp men då det visar sig att min kamrat som har liknande livsstil också nyligen köpt samma motsvarande Seven utan min vetskap. Således är det väl sannolikt att tro att det är en genetisk likhet (eller defekt om du frågar frugan) som gör att man snubblar över racerbilar.

Givetvis är det inte kul om man betalar för mycket. Men i brist på kunskap så är väl sannolikheten högre att man träffar fel. Dock har jag efter någon dags surfande och med lite erfarenhet från liknande område (fast på 2 hjul) försökt övertyga mig själv att det är en del komponenter och jobb som kanske motiverar åtminståne ett pris i närheten.

Det blir kul)

Tack

/Erik

Edited by erikjo
Link to comment
Share on other sites

Hej Erik,

Först och främst ska du veta att SFRO finns för oss, inte tvärtom.

Min erfarenhet av SFRO och deras besiktningsmän är att det finns en stor skopa sunt förnuft och dessutom ett genuint intresse att hjälpa till.

Kontakta SFRO och ta reda på exakt vad du måste göra för att kunna registrera bilen.

Link to comment
Share on other sites

...(eller är dokumentationen en lika viktig del som bilen i sig?)

Dokumentationen är en del av bilen. Det är för:

- Bilen skall vara byggd i matrial som anses vara tekniskt säkra.

- Urspungskontrollen, så att vi slipper en massa handel med stulna delar.

Det är sunda krav. Utan dem skulle vi bjuda in till att "chop shops" byggde osäkra konstruktioner i det här landet.

Jag håller 100% med Peters kommentar, de SFRO besiktningsmän jag pratat med är synnerligen kloka och hjälpsamma. De finns till för att vår hobby skall få fortleva och utan oss bilbyggare finns ingen hobby att hålla ordning på. Det är alltså en symbios. :)

Link to comment
Share on other sites

En grej vad gäller specifikation på ramen är att det finns 2 sätt att göra detta. Rätt sätt och fel sätt.

Rätt sätt är att ta reda på vad det är för ram och kontakta tillverkaren och få specen, detta kan ta extremt lång tid engelsmännen är inte direkt snabba på vissa saker.

Fel sätt är att helt enkelt bara skriva på det pappret du visar för din SFRO man vilket material det är.

Jag väntade över ett halvår på papper på min ram från england. Jag visste hela tiden att det var rätt men ville ha ett riktigt intyg. När det hela kom till krita ville inte enns min SFRO kille kolla på intyget utan hade jag vetat de från början hade jag lika gärna kunnat säga rätt material på en gång och sluppit massa krångel.

Link to comment
Share on other sites

---- skolåda med papper och dokumentation tillhörande ett Seven projekt ---- Mycket blir betydligt enklare om man som bilbyggare har allt, gärna i boksavsordning men inget är omöjligt och SFRO är en bra organisation som är vårt byggstöd. Men hur bra än SFRO är så är de endast rådgivande till de besiktningsorget som sköter regbesiktningen. De flesta bilar är ju byggda på ett ok sätt. För Sverige med helst 2,0 i gods är Englands bilar lite tunna med 1,6mm gods, se röda SFRO handboken sid 112 kolumn 2 stycke 3 till 5. Se även kolumn 1 sid 112 stycke 3.

Kan du säkra ramen till dimension 25x25x2 så är mycket vunnet, kan du sedan säkra kvaliten i ramen samt bärarmarnas kvalité då har du inte mycket att fundera kring. Lyckas inte det då blir lätt en del jobb och kanske även en del extra kostnader. Det går att ta rätt på om ramens materiel är rätt (då menar jag inte dimension utan att metallreceptet duger).

Bärarmarna går alltid att göra om i fall det skulle krävas. De gamla som mall / jigg.

Det kommer bli en jättebra bil men ta kontakt med SFRO och gör upp hur projektet skall drivas. Det spelar ingen som helst roll vad jag säger eller skriver det är SFRO och kommande besiktningsorgans synpunkter som gäller.

Hoppas det går bra för dig och det skall bli kul att följa projektet i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Nu ska jag be om ursäkt om någon uppfattade det som om jag "dissade" köparen.

Det var väl bara som så att om man kollar på vad man kan köpa en besiktigad och klar bil för i Sverige eller t.ex vad jag batalade för min bil utan svenska papper tycktes priset omedelbart vara högt.

Å andra sidan såg bilen riktigt trevlig ut så om alla matrialmått stämmer och det i det stora och hela bara rör sig om att plocka ner bilen och byta framljusen innan SFRO besiktning OCH man har lite tid över i vinter så har köparen en riktig fin bil.

Kära nån; roligt att ytterligare en Seven hittat en ägare i Sverige och visst håller jag med om att man troligen inte kan bygga bilen för dessa pengarna.

Grattis till köpet - vi kanske ses på någon bana framöver!? :thumbsup:

Jo; en sak till; såhär ser en "SevenEleven" ut:

post-4757-0-80924100-1352101704_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Hel rätt av er båda två....finns inte en chans att få ihop nått hyffsat snabbt under 100 k

Om nu inte sjävla byggandet o jagandet av delar mm mm så är de helrätt väg o gå dessutom är de bec,ar :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
1352131934[/url]' post='119717']

Hel rätt av er båda två....finns inte en chans att få ihop nått hyffsat snabbt under 100 k

Om nu inte sjävla byggandet o jagandet av delar mm mm så är de helrätt väg o gå dessutom är de bec,ar notworthy.gif

Tänkte bara återrapportera att bilen plockades ner och projektet började från noll. SFRO 1 och 2 gjordes, buller, effektmätningar mm. Flyttade ratt till vänstersidan och nytt avgassystem. Nytt bromssystem, bälten, ljusmodifieringar, lite förstärkningar, justering av bärarmsinfärstning för större caster mm mm. Bilen fick plåt juni 2013 och den rullar nu sedan dess.

Tycker nog att det var en ok resa. Då jag inte hade så stor erfarenhet av detta så var det värt en del att motor, el, plastkåpor och mycket annat var så att säga relativt enkelt i projektet.

Funderar på att sätta på bur som nästa projekt.

Med vänlig hälsning, Erik

Edited by erikjo
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...