Jump to content

Utökning av kontrollbesiktning


Recommended Posts

Se där nu är vi på gång igen i ett nytt område igen. Tror knappt att lilla Sverige kan hålla emot mer än något år.

När mopederna är klara för kontrollbesiktning är det väl dags att ta ett krafttag för kontrollbesiktning av cyklar. Tänk vad mycket fin motion vi kommer få när vi skall cykla minst en gång per år till besiktningsstationen och tänk på alla besiktningsmän och kvinnor som får cykla ett varv runt stationen i samband med den årliga kontrollbesiktningen av cykeln. Hälsofrämjande. Självklart skall varje cykel registreras så en årlig skyltavgift kan tas ut. Det som blir en knivig fråga är "Trängselskatten". Cyklarna kan ta sig förbi kamerautrustningen. Det måste hanteras. Det blir helt enkelt självklart att ha en Årlig kontrollbesiktning för cykel när nu mopederna snart har. Rullatorer? Kanske kan ingå i "Intäkts-området cyklar".

För att inte Antas mfl skall börja klaga så införs parallellt med Trängselskatten en Glesbygdsskatt. Uppbyggd på samma sätt utom att det inte kommer finnas några kameror. Glesbygdsskatten debiteras som en medianvärde på föregående års genomsnittliga debiterade Trängselskatt för en utvald grupp "standardcyklister". "Standardcyklisten väljs statistiskt ur befolkningsregistret år 1. Efterföljande tre år indexuppräknas för att sedan år fyra igen ta fram en ny "Standardcyklist" till kommande period. Perioden följer ordinarie mandatperioder. Utdebitering i samband med att skyltavgiften för cykel skickas ut.

Man skulle kunna tro att jag raljerar i stycket ovan men det värsta är nog att på flera punkter kommer jag att får skriva orden "Vad var det jag sa!" om något år.

Västmanland, 27 okt Sverige emot mopedbesiktning

Sverige 27 okt 08:28

På måndag tar EU:s transportministrar upp frågan om obligatorisk besiktning av mopeder, ett förslag som Sverige är emot, uppger Ekot.I Sverige finns 270.000 registrerade mopeder, och enligt EU-kommissionens förslag dessa kontrollbesiktigas på samma sätt som alla bilar. Besiktningstvånget skulle även gälla de tusentals gamla eller långsamma mopeder, som inte behöver registrerades.

Från Sveriges sida anser man förslaget ovanligt dumt, och att det visar på att byråkraterna i Bryssel inte har en aning om hur ett glesbefolkat land som Sverige ser ut utanför storstäderna.

Det är långt till besiktningsstationerna och en 15-åring skulle kunna få åka 10-20 mil på sin moped, för att komma till besiktningen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kan å det varmaste rekommendera VVFS 2010:144 den är en ändring utgiven av Transportstyrelsens. Föreskrifter om ändring i föreskrifterna (TSFS 2009:31) om cyklar, hästfordon och sparkstöttingar.

Just orden -- Föreskrifter om ändring i föreskrifterna --- tycker jag känns extra bra att läsa. Får vi sedan in detta till ett nytt EU direktiv då blir det nog

Föreskrifter om ändring i föreskrifterna om ändring i föreskrifterna.

Peter M vi har regler och ändringar på hästfordon och sparkstöttning, visst känns det tryggt? Hmm med vi kanske för få regler. Det här med rullatorer har jag inte hittat än och faktum är att sådana syns i stor omfattning numera. Jag har till och med stött på dessa fordon inklusive förare på väg 572 (gamla E18/E20) vid eller rättare sagt i rondellen i närheten av Bensingatan - väg 572. Jag fick vackert vänta efterom rullator och förare redan var inne i rondellen och jag var på väg in i östlig riktning. Den andra gången fick jag köra efter rullatorfordonet. Här behövs en VVFS eller än bättre en harmoniserad EU-regel / föreskrift.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det borde vara krav på kompass i alla fordon, samt att det samtidigt ska vara tillåtet att köra över långsammare fordon om man närmar sig från sydväst.

Krav på färdskrivare för att kunna bevisa sin oskuld ska naturligtvis ingå som en naturlig följd av EU-legitimerade massakrer. Ska även gälla mopeder och slädar dragna av renar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...