Jump to content

Kolfiber delar


Henke_HJCC

Recommended Posts

Skulle kolla om de finns intresse för riktigt tillverkade kolfiber delar.

Jag har tänkt att gjuta upp lite delar till mig själv med prepreg (förlaminerad kolfiber).

Detta är samma prepreg som både TTA, STCC och Koenigsegg använder sig av. Detta vakuumsugs och bakas på samma sätt.

Frågan är. Finns där en marknad för seven bilarna? Detta sätt är inte direkt locost.

Exempel. Glasfiber noskon kostar 1500.- medans en prepreg kostar runt 6000.-. Skärmar CSR 1000.- medans prepreg kostar runt 3500.-.

Med prepreg är det 100% ren kolfiber. 100% ren racing och väldigt lätta produkter. Frågan är ju om folk är villiga att betala för detta eller man är nöjd med kolfiber/glasfiber varianten.

Link to comment
Share on other sites

Gör du skärmarna med glasfibermatta eller väv annars? En vakuminjicerad glasväv blir ju både lättare och enormt mycket starkare än handlagd huggen matta pga högre fibertäthet. Man kan ju göra skämen starkare med halva vikten på det sättet. Viktvinsten med prepreg kolfiber jämfört med vakuminjicerad glasfiberväv blir väldigt dyr per kilo..

Link to comment
Share on other sites

Snackar vi injecering med epoxy eller polyester/vinylester? En injecering kostar ungefär lika mkt att göra som en prepreg gör. Kan köra med prepreg glasfiber också. Bag, mesh, breather och peelply kostar ju. Kan välja bort mesh med prepreg.

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Med prepreg är det 100% ren kolfiber. 100% ren racing och väldigt lätta produkter. Frågan är ju om folk är villiga att betala för detta eller man är nöjd med kolfiber/glasfiber varianten.

Jag tror de är helrätt att göra lite grejjor i prepreg även om de inte är en kiosk vältar produkt.

På min önske litsta står de en noskon o crs skärmar.

Edit: måste man inte baka prepreg i en autoclav ?

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Det finns prepreg som härdar vid 80-120grader. Dock har man de problemet att man har bara en "shelflife" på 1 månad. Sen efter de är den förstörd. Man kan utöka den med att förvara rullen i en frys på -22 grader. Då kan man ha den i 3-4 månader.

Den prepregen tar också längre tid att genomhärda jämfört med autoklav. 8-12h vid 80-120grader icke autoklav. 1-2h vid 260-550grader i autoklav.

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
medans en prepreg kostar runt 6000.-

biligt tycker jag ! dyrt material plus massor med jobb o få ihop en sån :thumbsup:

80-120grader icke autoklav.

Har du tillgång till de ?

Link to comment
Share on other sites

Jag har tillgång till de. Det är inte så dyrt som många tror. Det är dyrt pga av att jag måste köpa 50m2 i ett svep. Jag tänkte göra hela min MK indy i prepeg kolfiber. Ska snickra ihop en schysst ugn.

Link to comment
Share on other sites

För några år sedan tråffade jag Knutte Söderqvist, känd Top Fuel-teanägare och tillverkare av kolfiberinsug till TF-bilar, under en resa till Santa Pod.Vi diskuterade olika tillverkningsmetoder och han hade testat de flesta. Det han hade fastnat för var en enkel demonterbar låda av reglar,gipsskivor och isolering. Till uppvärmning använde han IR-värmare av terasstyo kopplade via en termostet.Fungerar tydligen alldeles utmärkt. Jag har sjålv tänkt att testa detta vid tillverkning av lite delar till min 7:a.

Locost!! :lol:

// Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag kommer göra CSR framskärmar i ren kolfiber och självklart vakuumsugt. Kommer dock köra med den blöta metoden. Den är lite billigare material mässigt men tar mer än dubbelt så lång tid att göra.

Har lämnat iväg en uppsättning skärmar till en lackerare för att få en spegelyta till dom nya formarna som ska göras. Ska få dom i denna veckan så kanske kan jag hinna göra nya formar i nästa vecka.

Anledningen att jag inte kommer köra med prepreg direkt är att formarna måste göras i epoxi. Har provat värma upp en form till 90 grader och då blev den helt mjuk och hade jag då haft den i bag hade den blivit skev. Efter jag pratat med min säljare rekommenderade han att jag skulle köra först med handpåläggning och skippa injecering. Injecering är en dyr metod som är bäst för stora delar så som båtar. Att injecera en noskon är totalt overkill. Prepreg som jag skrev måste jag ha epoxi formar som tål värme. Handpåläggning är den långsammaste metoden men gör man de på rätt sätt och håller "pre-cure/post-cure" när de gäller bagen så är de exakt lika bra som prepreg. Att göra en form i epoxi är snuskigt äckligt dyrt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har beställd lite roliga saker nu inför provgjutningen. Jag har åter igen snöat in på injecering. Kommer prova göra CSR skärmar så fort materialet kommer in. Prova göra lite "budget" injecering. 600g twill kolfiber med 2x300g glasfiber och istället för att använda epoxi ska jag köra med polyester. Detta är mest för att se skillnaden.

Link to comment
Share on other sites

Bekymret med polyester är att det krymper så förbaskat vid härdning. Sen är inte ångorna att leka med heller ... utan mask blir det i och för sig roligare ju längre man håller på :wohow:

Håller själv på att göra stolar i kolfiber till mitt bygge och använder då lågviskös epoxy. Matta och infusion blir det för min del. Härdning runt 20 grader i en vecka. En kostnadsbesparing skulle vara att gå ihop några stycken och köpa epoxi och härdare i "storpack".

Edited by Siduna
Link to comment
Share on other sites

Att polyester krymper gör den men inte så mycket som många tror. Det var på 90 talet med den gamla polyestern de hände. Idag har jag ytterst lite krymp när jag gjuter de andra. Ångorna löser man med friskluftsmask så det är de enda som är farligt men åter igen mycket mildare än den gamla typen utan vax.

Problemet med epoxi är att det är sju resor farligare och de räcker med en droppe på huden kan förstöra livet med en allergis reaktion. Detta gör att man inte kan vara i närheten av plast längre oavsett om det är i köket eller i garaget. Min svärfar har gamla kollegor som har detta och även han har väldiga känningar efter ha jobbat med epoxigolv.

Sen problemet är att själva formen måste göras med epoxigelcoat och epoxi för att hålla i längden. Den tar väldigt mycket styrk av vakuum och själva epoxin. Detta har jag redan labbat med. Jag har köpt 20kg epoxi innan men kan även köpa 220kg. Men fungerar polyestern för mig nu kommer jag köra de istället annars kommer jag inte alls göra ngt i kolfiber. Blir för omständigt att ha dubbelt av allt. Räcker att jag köper 220kg fat redan med polyester.

Bekymret med polyester är att det krymper så förbaskat vid härdning. Sen är inte ångorna att leka med heller ... utan mask blir det i och för sig roligare ju längre man håller på :wohow:/>

Håller själv på att göra stolar i kolfiber till mitt bygge och använder då lågviskös epoxy. Matta och infusion blir det för min del. Härdning runt 20 grader i en vecka. En kostnadsbesparing skulle vara att gå ihop några stycken och köpa epoxi och härdare i "storpack".

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
Problemet med epoxi är att det är sju resor farligare och de räcker med en droppe på huden kan förstöra livet med en allergis reaktion.

Håller med dig ! faliga grejjor de där,gäller o va skit noga o inte kladda runt i de där eller kapa i delvis ohärdat material.

Jag färstår dig skulle inte heller vilja ha en sån arbets miljö,förr eller senare när man håller på hela dagarna så får man nåt kladd på sig ! om jag fattat

rätt så läggs allt sånt på banken o rätt va de e så är de kört.

Kan ju räcka att man har fel hand skydd i fel material.....

Edit : Om jag har fattat rätt så är lamenerings epoxy högmolekylär DVS molekylerna så stora att dom inte kan passera lungornas aveoler o därmed inte kan komma ut i "systemet" ? men jag kör iaf med andnings skydd både vid lamenering samt kapning i färdigt laminat plus skydds kläder för kolfiber dammet inte är så spec kul....

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Det kommer som ett brev på posten. Inte kul att bli en säck potatis som 40 åring. Nog om de. Fick bekräftat att jag får mina grejor till testgjutningen i nästa vecka :)

Jag ska prova på CSR framskärmarna. Hoppas hoppas hoppas. Risken är att hela min MK kommer injeceras på detta sätt. Så länge man blir av med alla dom små bubblorna är jag nöjd för det är ett helvete mellan väven att få luft fritt.

Link to comment
Share on other sites

Provet gick sådär men jag lärde mig sjukt mycket på detta test.

Eftersom jag är lite snål och visste att det skulle gå åt helvete så använde jag bara yttersta lagret med kolfiber och sen ersatte jag med glasfiber de andra samt att jag använde mig av polyester istället för injecerings epoxi. Fick en jobbig läcka på påsen men de är tackvare jag hade helbag. Detta gjorde sen att jag inte fick 100% vakuum när själva injeceringen var färdig som i sin tur gjorde att jag fick två torrytor i hörnen. Men tur är väl att jag inte fick 100% vakuum för kolfiber lämnade ett litet avtryck i formen. Detta är för att jag inte kör med den dyra formgelcoaten.

Vad har jag lärt mig ikväll.

- Bättre flödes kontroll

- Mer noggrann med 100% vakuum innan injeceringen påbörjas

- Fläns på kolfiber formarna

- Formgelcoat i kolfiber formarna

För att sammanställa detta på ett enkelt sätt. Man måste prova för att se resultat och lära sig. Det är en helt ny värld. Att injecera en vinge är väldigt enkelt men så fort där kommer lite formar och annat måste man börja tänka.

Kolfibern lagd. 600gr/m2 matta

2013-01-08-23-10-59_framskarm_006.jpg

Glasfiber och peelply lagd

2013-01-08-23-10-59_framskarm_008.jpg

Baggad och klar. Hade några jobbiga läckor på baksidan.

2013-01-08-23-10-59_framskarm_009.jpg

Resultatet

2013-01-08-23-10-59_framskarm_016.jpg

Resultatet

2013-01-08-23-10-59_framskarm_017.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det kommer att bli fräckt den saken är klar.

Följer fortsättningen med intresse!

Har intalat mig själv att min bil inte behöver några kolfiberdelar alls men när man ser sånt här böjar man ju känna ett visst sug att ompröva det beslutet. Fast i så fall får du ju se till att tillverka baksärmar i kolfiber också. Annars blir det bara fånigt.

Personligen bryr jag mig inte så mycket om vikten så jag hade accepterat att det bara är ett lager kolfiber (styling alltså) :)

Link to comment
Share on other sites

Har idag beställt mer roliga saker och kommer även gjuta nya formar. Det är självklart jag kommer gjuta bakskärmar i kolfiber också. Målet är att gjuta nya formar för kolfiber gjutningar. Men formarna jag har idag går inte att gjuta kolfiber i utan där blir avtryck.

Kommer gjuta upp CSR 230mm nu först. Sen kommer dom andra bredderna. Sen bakskärmar, noskon m.m.

Tråkiga är att det kostar väldigt mkt att gjuta upp nya formar men vad gör man.

Sen kommer jag bara köra de i ren kolfiber. Blir bättre och kostar inte mycket mer än vad glasfibern gör. Jämför man med "styling" kolfibern är den runt 200gr/m2 jämfört med min 600gr/m2. Mönstret är biffigare på ngt sätt men de är tackvare vakuumtrycket.

Kollade idag med min leverantör angående kolfibern. Finns för tillfället endast i 100m rullar (130m2 x 500.-/m2 = 65000.-).

Lite snabbt räknat vad de kostar att gjuta upp 1st CSR. Priserna tagna från Carbix:

1m2 600gr/m2 matta 500.-

Peelply 40.-

Mesh 60.-

Bag 90.-

Slang 50.-

Flow spiral 40.-

Tejp 50.-

Injecerings epoxi 545.-

Pris: 1375.- per skärm. Då räknar jag inte med allt tid jag lägger ner, vakuumpumpen, formtillverkningen m.m.

Priserna jag använt mig av är utpriser till slutkund som jag tagit från Carbix. Detta är bara för att ni ska få en hum om hur mkt de kostar. Att lägga ett lager glasfiber istället gör 250.- per skärm.

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
Injecerings epoxi 545.-

Skit va dyrt...med Injecerings epoxi ! Jag betalar i en liters förpackning (vanlig) utan rabatter 440 kr för 1,35 kg som borde räcka till 2 kvm 600 grams matta.

Link to comment
Share on other sites

Jag betalar inte ens i närheten av de priset heller MEN jag får ju köpa i större kvantitet (typ 20kg+). Jag räknade på vad de kostade för en "privat" person att gjuta. Det går säkert att få billigare men all utrustning runt leker man inte heller med. Innan jag själv började gjuta i kolfiber tyckte jag de var konstigt och onödigt dyrt men nu förstår jag vad som kostar.

Att jag ska gjuta en skärm kostar inga 1375.- /st men istället måste jag gjuta 10 par minst för exempelvis 3000.-/par. Då kanske jag kommer ifatt materialkostnader men då är inte formkostnaden täckt eller tiden. Då måste jag upp i 20par till. Alltså när jag sålt 30 par börjar jag vinst. Men i locost världen är 3000.-/par för framskärmar väldigt mycket pengar. Ska man då ha bakskärmar och noskon är de inte locost utan hicost istället.

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

3000 kr paret tycker jag är ok för ett par justa skärmar i cf,oavsätt va materialkostnaden är !

Tyckte bara att de va lite mysko att de kostar 545 kr att blöta ner 600 gram cf med epoxy,spec med injcering som du skrev tidigare spar "plast"

Fina skärmar du fått till :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

1200 gram är de... 2x600gr matta använder man för att komma upp i rätt tjocklek. När jag testade gick där ca 0,5kg varav 0,2 i catchpoten. Men den blev också för tunn.

Jag tänkte faktiskt ta 3000.-/paret för skärmarna. Då i ren kolfiber och injecerings epoxi. Resultatet blir desamma som ni ser på bild fast mycket klarare yta. Så fort formarna är klara kommer där börja göras skärmar på löpande band.

Nästa på tur är bakskärmar + annan bredd på framskärmarna. Som en rolig parantes kostar CSR skärmar i kolfiber från caterham 252 pund per skärm vilket blir 5300.- /par. Då är dessa klarlackade också men ändå. Bakskärmarna är ännu dyrare.

Micke: Tackar. Dock hoppades jag på bättre resultat. Har du injecerat ngt roligt? Några bra tips? Lite roligt bilder?

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

1 kvm 600 grams matta borde räcka till 2 lager i en skärm ?

Näe tyvär inga tips,har ju bara fått en grundkurs i cf av k anders o han är ju stuckatör, samt snokat runt lite hos swe composit där jag köper material :prop:/>/>/>/>

Drömmen vore om man kom på hur man får nåt ut ur formen som är klart utan massa efter jobb ?

Näe har inte testat med injecerat nåt,är däremot sugen på bygga en ugn o mixtra lite med prepreg !

Ska väl sätta fart med min ratt när motorn är klar om de är nåt kul ! ja vem vet.

Några bilder på min vinge+ lite annat jox

post-3782-0-97306700-1357771399_thumb.jpg

post-3782-0-53188200-1357771457_thumb.jpg

post-3782-0-36561800-1357771491_thumb.jpg

post-3782-0-85573400-1357771534_thumb.jpg

post-3782-0-86491400-1357771583_thumb.jpg

post-3782-0-34828400-1357771647_thumb.jpg

Nåt sånt liknade som denna är de tänkt att ratten ska se ut.

post-3782-0-93289100-1357772242_thumb.jpg

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

80x45cm behöver man för att gjuta CSR i ett stycke. 1 kvm räcker till en skärm. Där blir ganska mycket spill. Det är inte som att gjuta en vinge där det är minimalt med spill. Prepreg har jag också provat nu. Lätt att jobba med men jag måste ha epoxi gjutformar för att ens ska kunna värma upp till 80grader. Provade på en alu form jag har.

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

stekar formar :thumbsup:

Fattar dock inte riktigt hur dom får ihop ett sånt rör ?

Är de en general skarv i formskarven eller går de att få till nån form av överlapp på fibern ?

Då måste man väl pilla in breader mm mm när halvorna är ihop ?

Eller gör dom den i två delar ?

Link to comment
Share on other sites

Innan jag själv började gjuta i kolfiber tyckte jag de var konstigt och onödigt dyrt men nu förstår jag vad som kostar.

Det är ofta så, man funderar varför det är så dyrt, ända tills man provar själv.

Som en rolig parantes kostar CSR skärmar i kolfiber från caterham 252 pund per skärm vilket blir 5300.- /par. Då är dessa klarlackade också men ändå.

Caterhams skärmar är inte klarlackade, dom har den ytan direkt från tillverkningen.

Sen är jag lite nyfiken på dom delar du kopierar och sedan säljer, har du tillåtelse från dom som äger "rättigheten/designen" ?

Link to comment
Share on other sites

Sen är jag lite nyfiken på dom delar du kopierar och sedan säljer, har du tillåtelse från dom som äger "rättigheten/designen" ?

Ändrar man om storlekarna och vinklarna så är det ingen som kan säga något. Designen är ju en tolkningsfråga. Då kan ju alla tillverkare som gör en skärm bli stämda för det är någon som redan har gjort en rund skärm. Ja vill någon dra en rättsprocess så gör dom de. Jag har fått mina egna grejor rakt av kopierade men jag kan inte bevisa de eller orkar lägga någon tid på. Isf hade man kunnat lägga ner hela locost seven replikor för det är caterham som äger rättigheten och designen på hela konceptet. Samma sak gäller med vingar m.m. Så fort någon ändring görs på originalet är det inte en kopia längre.

Så svaret på din fråga: Nej jag kopierar inget rakt av utan anpassar de för mina behov så jag behöver inte ha tillåtelse från någon förutom min fru att jag får lägga en massa tid i gjuteriet.

Link to comment
Share on other sites

Har beställt material för att göra nya gjutformar som pallar för trycket. Kommer begränsa delar som är till seven bilar till en början.

Tanken är att göra allt till min bil i kolfiber. Marknaden är tyvärr inte tillräckligt stor att göra en massa olika modeller utan tiden får utvisa. Det är inte direkt locost att gjuta dessa delar.

Link to comment
Share on other sites

Sen är jag lite nyfiken på dom delar du kopierar och sedan säljer, har du tillåtelse från dom som äger "rättigheten/designen" ?

http://www.carbonmods.co.uk/Products/carbon-fibre-nosecone-for-caterham-s3.aspx

"This part is not sponsored, licensed or endorsed by Caterham or any other kit-car manufacturer."

Detta är en exakt kopia av caterhams s3 noskon. Carbonmods är en engelskt företag och där finns ingen "copyright" på delar. Dom har alla caterham delar kopierade rakt av utan några som helst licenser eller dylikt från caterham. Sålänge man inte utmärker delen som en original del utan att den är en eftermarknads pryl. Sen är oftast namnet skyddat så jag har ändrat de för de hade jag gjort fel.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och ännu en gång. Jag kopierar aldrig saker rakt av och skulle ALDRIG gjuta av en Tillett stol som exempel. Därför jag ska köpa mina till min bil och inte för att gjuta av.

När allt börjar flyta kommer jag börja jaga lite återförsäljare av mina delar i sverige. Då tänkte jag kontakta blandannat dig.

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått mina egna grejor rakt av kopierade men jag kan inte bevisa de eller orkar lägga någon tid på.

Jag skall inte ”förstöra” din tråd mer efter detta, men då du har råkat ut för kopiering själv förstår du problemet.

Sen tro det räcker med att ändra någon vinkel eller storlek för att sedan kunna ”kopiera” är nog att göra det lite lätt för sig. Det är som du säger en tolkningsfråga. Sen beror det även på om ”ägaren” har designskyddat produkten, då är skyddet mycket starkare.

Jag vet att Tillett har designskyddat sina stolar för att skydda mot kopiering.

http://oami.europa.eu/ows/rw/pages/RCD/communityDesign.en.do

Sen har väl Caterham ”bara” rätt till namnet Super Seven om jag inte minns fel.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, ser att du hann svara en gång till innan jag skickade mitt svar, det kom mat emellan.

Vet att Carbonmods "kopierar", sen varför inte Westfield/Caterham inte agerar kan man bara fundera på. Men troligen att en rättsprocess kostar kanske mer än vad den smakar.

Pratade med en polare inom bilreservsidan för några år sedan om detta, och det är väl så att den enda vinnaren av en rättsprocess är advokaterna :wacko:

Jag är inte ute efter att "jaga" dig, det är mer min personliga åsikt att du rör dig i en gråzon som några vänner har haft problem med :racesmile: No hard feelings

Link to comment
Share on other sites

Som du skrev är de en grå zon och en process kostar mer. No hard feelings alls från min sida och därför jag vill förklara hur jag tänker.

Det är inte alls heller att förstöra tråden för det är ju en del av processen från design till produkt. Jag ser det nästan som så att om någon gjuter av mina produkter är det en komplimang att jag gör asgrymma grejor. Jag vet också att folk ändå köper mina grejor och dom som inte gör de får man helt enkelt ta. Ett visst svinn finns. Precis som jag kunde tekniskt sätt gjuta av en Tillett stol till mig själv mycket billigare än att köpa en färdig men jag vill mycket hellre ha originalet. Precis så tror jag folk tänker om mina grejor. Passar inte exempel original CSR skärmarna deras bil utan mina sitter bättre handlar dom av mig. Hela bilindustrin är en enda stor gråzon med kopierade reservdelar hit och dit. Problemet är när man utger sig för att vara en original produkt. Såg en bra dokumentär om piratkopierade bildelar från Marocko/Algeriet. Dom kopierade inte bara själva delen utan allt från lådor, hologram etiketter och stansningar i godsen. Dessa såldes sen som originaldelar till fullpris.

Åter till plastdelarna. Listan kan göras väldigt lång på rakt av kopior från England och Tyskland på Caterhams delar. Sen är där en sjukt variation av kvalité och priser på dessa. Jag är inte ute efter en stolskalig produktion utan göra en j-ä schysst produkt till svenska marknaden till bra pris.

Som sagt no hard feelings. :)

Link to comment
Share on other sites

Som du skrev är de en grå zon och en process kostar mer. No hard feelings alls från min sida och därför jag vill förklara hur jag tänker.

Det är inte alls heller att förstöra tråden för det är ju en del av processen från design till produkt. Jag ser det nästan som så att om någon gjuter av mina produkter är det en komplimang att jag gör asgrymma grejor. Jag vet också att folk ändå köper mina grejor och dom som inte gör de får man helt enkelt ta. Ett visst svinn finns. Precis som jag kunde tekniskt sätt gjuta av en Tillett stol till mig själv mycket billigare än att köpa en färdig men jag vill mycket hellre ha originalet. Precis så tror jag folk tänker om mina grejor. Passar inte exempel original CSR skärmarna deras bil utan mina sitter bättre handlar dom av mig. Hela bilindustrin är en enda stor gråzon med kopierade reservdelar hit och dit. Problemet är när man utger sig för att vara en original produkt. Såg en bra dokumentär om piratkopierade bildelar från Marocko/Algeriet. Dom kopierade inte bara själva delen utan allt från lådor, hologram etiketter och stansningar i godsen. Dessa såldes sen som originaldelar till fullpris.

Åter till plastdelarna. Listan kan göras väldigt lång på rakt av kopior från England och Tyskland på Caterhams delar. Sen är där en sjukt variation av kvalité och priser på dessa. Jag är inte ute efter en stolskalig produktion utan göra en j-ä schysst produkt till svenska marknaden till bra pris.

Som sagt no hard feelings. :)/>/>

Det här är inte någon enkel fråga - kolla denna länk som har varit upp hos oss tidigare http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=10189&st=0&p=112864&hl=mercedes&fromsearch=1entry112864

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Fredag i nästa vecka kommer en ny formcoat in till min leverantör. Håller på för fullt att förbereda nya formar som ska gjutas. Där måste ju vara en rejäl fläns runt när man leker med kolfiber.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...