Jump to content
Henke_HJCC

MK Indy tävlningsbil

Recommended Posts

Har planer på att bygga min MK Indy för att köras i roadsport a.

Men jag behöver hjälp med att veta vilka dämpare som är bra, vilken motor jag ska bygga på och vilken typ av hjulupphängning jag ska ha.

Någon vänlig själ som kan dela med sig av godiset?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du får kontakta någon som kör Roadsport A med sin MK Indy så kan du nog få lite tips :racesmile:

Grundfrågan är vilken budget har du för bygget?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Budget är bara för att hålla frugan lugn men som aldrig hålls ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fungerande koncept för Roadsport A. Duratec 2,0, separata spjällhus + moddad sump, Quaife dogbox, LSd 3,9x (och ev en 3,6x för Mantorp, Anderstorp om du inte har 5 vxl med överväxel).

Tänk på att med en 2,0 och den vikten en MK Indy hamnar på får du inte varva mer än ca 6700. Labba gärna en del med effektberäkningsmallen för att få ihop en bra kombo. Du kan ladda ner en excel mall på www.mscc.se som är lätttare att leka med än webformuläret på SPVMs hemsida.

Hjulupphängningar så fungerar standard ganska bra. Protech dämparna verkar fungera, gärna med ledlager i ändarna. Beställ för 2,25" fjäder fram då övre gränsen i styvhet för 1,9" ligger vid ca 550lbs.

Bromsar beror sedan på vilken fälg diameter du väljer.

M.m. m.m...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan man besiktiga bilen med en duratec? Varvet kan man väl strypa i boxen?

Jag som tänkte mig pinto 2.0 och weber 45or och berarberad topp. Den ska ge runt 200hk men jag kanske är helt fel ute?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns väl ingen anledning att bygga på Pinton såvidare man inte är Pinto-fanatiker. Med mycket enklare medel och bättre gång får du samma effekt eller mer i en Zetec.

Du sa att budget var av underordnad betydelse och då bygger man på det man anser är bäst. Bygg en motor som är driftsäker och lätt. Standard Duratec med extraktor och 45 spjällhus ger ca 200hk med brett register och hållbar. De flesta som byggt med Pinto har idag bytt till Zetec. De flesta med Zetec vill byta till Duratec osv.. Billigast är att bygga rätt från början och då är prylarna lite dyrare men billigare än att först köpa något man inte vill ha. Du som är VW intresserad, bygg med en 2,0FSI, 2,0 ALT, 2,0 ABF,9A.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Billigast är att bygga rätt från början och då är prylarna lite dyrare men billigare än att först köpa något man inte vill ha.

Och det säger du nu :doh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gissa hur jag har kommit till den insikten :whistling:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min Indy kördes av tidigare ägare i Roadsport A 2009 och verkar ha varit hyfsat konkurrenskraftig.

Det sitter en Yamaha R1-motor i min som man kan komma över från england för en hyfsad peng och går som ett as. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur är det med backväxel?

Edited by AcidSheep

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur är det med backväxel?

Det finns lite olika lösningar. Många verkar köra med en särskild backlåda från MNR eller Quaife men av forumtrådarna här att döma verkar det inte helt problemfritt med både onormalt mycket spel, drivlineförluster och haverier. Men kanske inte är så utbrett problem som det verkar, det är ju sällan de utan problem gormar om hur bra det funkar. ;)

Själv har jag en startmotor från en motorcykel kopplad till ett drev på kardanen. Väger lite, ingen inverkan på drivlinan när man kör framåt, och nära på helt värdelöst. Men duger i krig och besiktning. :prop:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det står mellan zetec och duratec. Ska man ha i en VW motor blir de klabb med växellådan och det är svårt att få bra med effekt som håller utan turbo.

Ska man köra sprut med duratecen eller förgasare?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska man ha i en VW motor........ och det är svårt att få bra med effekt som håller utan turbo.

Tänker du på min motor då eller :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Triggerhjulet skjuvade bultarna som håller fast det på vevaxeln och krockade med vevaxel, stake och kolv innan delar av triggerhjulet hoppade ut genom blocket.

Som svar på den andra frågan bromsades min VW/Audi 1,8 sugmotor till 218,8 hk och då har toppen orörda kanaler.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Morty: Ajj!!! :(

Se det positiva nu kan det ju byggas en ännu bättre motor det hade ju inte hänt annars icon_sorry.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se nu till att bygg en grym, stabil och bra motor. Så ska jag göra mina försök när jag väl ens kommer på hur jag ska göra och vilken motor jag ska bygga på. Jag är så sjukt kluven. Roadsport vs Modsport...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helt orörd 2.0 duratec+GSXR trottelhus+Megasquirt+extraktor-rör ger en skottsäker och väldigt körbar motor. Man kan ta 2.0 Duratec till ca 215-220 bhp utan att det blir allt för kostsamt, därefter skenar kostnaden som vanligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se nu till att bygg en grym, stabil och bra motor. Så ska jag göra mina försök när jag väl ens kommer på hur jag ska göra och vilken motor jag ska bygga på. Jag är så sjukt kluven. Roadsport vs Modsport...

Den gamla motorn var byggd med delar som klarade långt mer effekt och varv än vad jag klämde ur den. Tyvärr missade jag triggerhjulet som inte egentligen är påverkat, trodde jag....

Roadsport vs Modsport. För mig är frågan besiktigad bil vs obesiktigad. Klart du kan köra Modsport med en besiktigad bil men det innebär högre kostnad och fler begränsningar.

Som jag skrivit innan, en Standard Duratec med separata spjällhus, ett bra extraktor rör, programmerbart sprut ger strax under 200 hk och är riktigt konkurens kraftig i Roadsport A i nuläget.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eftersom min ram var färdig med att köra med en sigma tänkte jag köra roadsport b. Man måste börja någonstans. Men jag skulle vilja komma på ett studiebesök och kika på hur du gjort med styrning och lite annat smått och gott ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som jag skrivit innan, en Standard Duratec med separata spjällhus, ett bra extraktor rör, programmerbart sprut ger strax under 200 hk och är riktigt konkurens kraftig i Roadsport A i nuläget.

Hej!

Ursäkta trådkapningen, men även jag går i Duratec tankar. Jag funderar på grenröret. Original ser ju riktigt bra ut, knappast ofta men ser ett så fint rör på en originalmotor, men du menar att det är en begränsning ändå redan innan man når 200Hk?

post-4752-0-44545000-1351535083_thumb.jpg

Mvh

Thomas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duratec grenröret är kanske bättre än genomsnittet, men långt ifrån bra. För min 1,8 med lite vassare kammar och högre toppvarv skulle primärrören vara ca 840mm långa och 41mm i diameter. Kan räkna på ett Duratec när jag sitter vid den riktiga datorn, skulle tro att det hamnar inte jättelångt ifrån det till min motor. Grenröret ska du inte se som en begränsning utan som en av delarna som du kan förbättra andningen med och därmed effekten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enligt mina beräkningar ska en Duratec 2,0 med 4-1 extraktor grenrör ha primärrör på ca 853mm (beräknat från avgasventilens tallrik) och 40,8mm innerdiameter. Beräknat på maxvarv 7200 och standard kammar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur räknar man ut sånt? Jag ska göra ett grenrör till min Sigma 1.6. Ventilerna kommer vara orörda men en annan kam ska på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur räknar man ut sånt? Jag ska göra ett grenrör till min Sigma 1.6. Ventilerna kommer vara orörda men en annan kam ska på.

Vilket effektregister förväntar du dig att motorn ska fungera som bäst? Jag förmodar att du vet att det blir en modifierad motor enligt Roadsport reglementet med en annan kam eller rättare sagt om du ändrar något från original specifikation mellan inlopp till gasspjäll och grenrörpackningen på avgassidan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gammel tråd men prøver like vel. Linken over funker ikke, og jeg lurer på hva for program dere bruker for og regne ut Grenrøret?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...