Jump to content

Val av bakbromsar MK Indy/sierra


Elken

Recommended Posts

Hej!

Inför vintern blir det konvertering till skivor bak.

Detta p.g.a. att jag skaffade en 7" LSD med bultade axlar och fick med knutar/axlar/lagerhus mm.

Nya sierraok bak kostar ca 1500:- på lokala bildelshandlaren. 600:- på feltema men det vette tusan om man vågar sig på.

På Skroten ca 400:- och så ska man stå och renovera...usch...

1500:- ger jag inte för sierradoningar. Då kan jag lika gärna gå på Wilwood Powerlite (t.om. billigare!).

600:- på biltema känns prismässigt OK, men vågar man?

Råd sökes här, 13" fälgar är ett krav dock så inga stora doningar om ni har förslag på annat än ovanstående.

Med biltemaoken och DS3000 belägg kommer jag undan runt 3500:- med skivor, OK och belägg.

Med Wilwood Powerlite så blir det ca 5500:- inkl belägg. Är detta värt 2000:- extra?

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Biltemas ok har fungerat felfritt för mig iaf nu under 200 mil.

Jag började med att renovera ett par ok som hade suttit på sierran jag tog delar från, köpte nya kolvar (300:-/st alltså 600) sedan packningssats ca 120:-/st totalkostnad 840:- plus allt arbete för renovering. Resultatet jag fick va 2st läckande bromsok, då åkte å köpte biltema istället å smacka dit.

Dock får du endast med oken från biltema. Alltså inte bygeln med glidkolvarna.

Link to comment
Share on other sites

Köpte mina på biltema men har inte kört med dom än. Rally design har också sierra ok och då tror jag även "glidbygeln" följer med vilket det inte gjorde på biltema.

Vet inte hur det är med sierra oken och 13" på en Indy men på Indy R:en ska det tydligen vara rätt trång. Har köp nya fjädrar till mina biltema ok som har ett varv mindre än orginal för att spara lite plats.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med Sierra orginal ok bak men när jag satte på 13" hjulen så var jag tvungen att ta bort returfjädern för handbromsen då den tog i fälgen. Den sticker ut på ett dumt sätt. Nu har jag inte MK utan Gibbs bakre uprights så där kan det skilja sig.

Annars funkar dem bra.

Jag kommer göra bromsuppgradeing i framtiden men bara när jag vågar köra så fort att det utgör ett problem.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med Sierra orginal ok bak men när jag satte på 13" hjulen så var jag tvungen att ta bort returfjädern för handbromsen då den tog i fälgen. Den sticker ut på ett dumt sätt. Nu har jag inte MK utan Gibbs bakre uprights så där kan det skilja sig.

Annars funkar dem bra.

Jag kommer göra bromsuppgradeing i framtiden men bara när jag vågar köra så fort att det utgör ett problem.

/Fredrik

Jag fick också plocka bort fjädrarna samt flytta fram kroken som wiren sitter i. Bara att kapa och svetsa tillbaka lite längre in på armen. Jag kör med Sierra ok, MNR uprights och CXR 13" fälgar.

Link to comment
Share on other sites

Han har RJK350 som nick på http://locostbuilders.co.uk

Annars kan man prova maila gmkrjk@aol.com

Han heter Rob, jag gav £22 för två fjädrar inklusive frakt.

Så här kan man också göra http://locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=134766&page=1

Hej!

Tack för tipsen. Jag tror jag ser ganska tydligt problemet när grejerna väl sitter på plats så det får jag lösa då.

Verkar vara dåligt med bromsokshållare på bildelsbasen...några tips?

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej. Köpte nya broms ok bak till en 850 för några år sedan från biltema, dom har fungerat finfint. Jag tror att det är upprenoverade ok för dom såg likadana ut som dom gammla, samma bokstäver på båda osv. Tyvär ingen båge. Hämta en båge på skroten och blästra av, kanske någon här på forat som har några extra liggandes om du har tur.

//Björn

Edited by Nallemannen
Link to comment
Share on other sites

Jag köpte mina på Bil och industribroms i Helsingborg då jag behövde, dom ville dock ha utbytesok så jag tiggde till mig ett par trasiga på skroten och lämnade in.

Kolla så dom är renoverade av Budweg, då är det ordentligt gjort, då sitter det en "tag" på oket nånstans.

http://www.biloindustribroms.se/

Edit: Snåla inte på bromsarna, det är den bästa livlinan på bilen...

Edited by svante
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Finns det en risk att det är likadana belägg till sierra cosworth som till vanliga sierra? Kanske t.o.m. är samma OK?

Någon som vet?

Mvh

Thomas

Vad jag har för mig så är det större framskivor till cossien än vanliga sierra, bak ska vara samma vad jag vet.

Tror att sierra cossie å scorpio har samma frambromsar.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Funderingen gäller bara bak.

Jag ahr fått för mig att alla cosworth har andra skivor, d.v.s. även ett anant lagerhus med fästöronen längre ut, men att RWD sierra p.g.a. de har solida skivor kan då ha samma OK. Kanske även ventilerade skivor från 4x4 har samma OK?

I såfall passar ju Rallydesigns "CAL001" OK och ligger sjukt bra i pris med hållare och allt.

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Har under dagen fått svar från RD att deras CAL001 bromsok till sierra cosworth med solida skivor är precis samma ok som sitter på std. sierra.

Så, det får bli beställning därifrån.

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej!

Valet föll på Rallydesigns bakre ok till sierra cosworth RWD, vilka är samma som till alla sierra med skivor (förutom cosworth 4wd).

Nu till problemen...

Fälgarna tar i oken...suck. Troligtvis får jag också problam med handbromsmekanismen, d.v.s. med returfjäder och kroken för vajeränden. Fälgarna går troligtvis att svarva ner några milimeter så man klarar frigång mot oket, men då kommer säkert returfjädern ta i istället.

Får kanske bli 15" istället då...

Men nu till min fråga. Kan man använda original handbromsvajer, eller finns det andra lösningar som är billigare/bättre? Tror original kostar runt 350:-

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nästan vilken wire som helst fungerar bara dom har någon slags öggla som fäster i mekanismen på oket, på handbromsen så bör/måste du ändå hitta på nått eget för orginalwiren måste ändå kapa om du inte vill ha en loop med wire nån stans för den kommer bli för lång.

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Valet föll på Rallydesigns bakre ok till sierra cosworth RWD, vilka är samma som till alla sierra med skivor (förutom cosworth 4wd).

Nu till problemen...

Fälgarna tar i oken...suck. Troligtvis får jag också problam med handbromsmekanismen, d.v.s. med returfjäder och kroken för vajeränden. Fälgarna går troligtvis att svarva ner några milimeter så man klarar frigång mot oket, men då kommer säkert returfjädern ta i istället.

Får kanske bli 15" istället då...

Men nu till min fråga. Kan man använda original handbromsvajer, eller finns det andra lösningar som är billigare/bättre? Tror original kostar runt 350:-

Mvh

Thomas

När det gäller Bromsoken. Brukar man inte svarva av gods på bromsoken för att få frigång

mot fälgen ??

Link to comment
Share on other sites

Nästan vilken wire som helst fungerar bara dom har någon slags öggla som fäster i mekanismen på oket, på handbromsen så bör/måste du ändå hitta på nått eget för orginalwiren måste ändå kapa om du inte vill ha en loop med wire nån stans för den kommer bli för lång.

Hej!

Okej, det var just misstanken om att den blir för lång som gjorde mig lite tveksam till köp.

Jag hittar på en annan lösning.

Tackar!

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...