Jump to content

RSr1


RSr

Recommended Posts

Jag är osäker vilken håldiameter det skulle vara, tror det var 25mm. jag har kvar plastadaptern mellan lagret och rattaxeln.

Kör även med ett sådant här som stöd på mitten. http://www.conrad.se/UBC-BEARING-ST%c5LAGER-SBBP,-HUSAV-ST%c5LPL%c5T-BORRH%c5LSDIAMETER15-MM-HASTIGHET-DYNAMISK-BELAS.htm?websale8=conrad-sweπ=197102&ci=SHOP_AREA_213335_1101111

Edited by RSr
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det jobbas så sakteliga i garaget, Håller på att passa in karossen. Hur har ni andra fäst instrumentbräda och aeroscreen? Har ni kört nitmutter och insexskruv? vad är lämplig storlek? M5 M4?

För att få Aeroscreenen lagom låg har jag fått slipa bort lite plast. Har någon ett bra tips vad man skall använda för att plasta igen hålen?

1455985_10152387577664046_533486262_n.jpg

1457611_10152390488084046_1854231523_n.jpg

1452227_10152390488009046_1270621652_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Slipa/repa gärna med 40 papper som finast. Desto grövre är bättre. Erfarenheten att de släpper hag jag också fått när det varit för små ytor/större belastningar.

Svårt att laga. Gärna borra hål igenom så man kan fästa på båda sidor där det behövs.

Link to comment
Share on other sites

Om man ska göra rätt ska man plasta från båda hållen så den låses fast. Så när du har dragit bort tejpen så ska du rugga ner de från de hållet också. Då får man inte släppet. Jag har sällan problem med delaminering förutom om delen är gammal (5år+)...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Då har man äntligen fått ur tummen och tillbringat lite tid i garaget.

10154050_10152706667954046_269314851_n.jpg

Instrumentbrädan och vindavvisaren inpassade och fastskruvade. Det blev M4 insex med rundad skalle.

10154941_10152706668369046_1801915125_n.jpg

Har även svetsat fast ett fäste i bågen för backspegeln. Tror det blir betydligt diskretare än originalfästet till spegeln.

Link to comment
Share on other sites

Nä flygmaskinen tillhör en jobbarkompis som lånat lite garageplats för service. Det är inte ofta man tycker att sjuans ram ser löjligt överdimensionerad ut :prop:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Vad ett år går fort..

Jag har skippat MKs lösning och gjort en låda under scuteln där jag har tänkt rymma batteri och elsystemet.

8IMAG0018.jpg

2IMAG0504.jpg

IMAG0502.jpg

Bland annat tänkte jag stoppa dit denna lilla låda. Relälåda med avsäkrade utgångar till alla lysen, blinkers osv.

3IMAG0214.jpg

Har också tillverkat nya infästningar till övre bärarmarna fram för att kunna justera lite enklare.

IMAGcamb.jpg

Väntar bara på mina nya hylsor som jag inte dög till att svarva själv.

Har beställt en massa grejer som är på väg från alla världens hörn.

Link to comment
Share on other sites

Den där relä lådan såg väldigt smutt ut. Har ju en förmåga att bli lite rörigt när man ska få ihop det själv. Den ska googlas !

Mvh Pär

Köpte den av PPF http://server.pure-pf.com/webshop2/index.php?id_product=1772&controller=product&id_lang=7

kanske inte helt Locost men fruktansvärt enkelt.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fick min leverans av hylsor till bussningarna i veckan. Kan rekommendera den här killen. http://www.ebay.com/usr/thelatheman?_trksid=p2047675.l2559

Jag fick måttanpassade för samma pris som vanliga och leverans inom en vecka. Svetsade fast styrbrickorna och provade hylsorna. Hoppas det här kommer att funka.

3IMAG0527.jpg

Jag har även punktat fast två kardanfångare idag. Nu återstår bara att lösa designen till den främre kardanen.

IMAG0515.jpg

Edited by RSr
Link to comment
Share on other sites

Med ovala hål i fästet så skulle jag haft en skapligt stabil bricka mellan hylsan och fästet, eller en svampliknande tvådelad hylsa, så den inte äter sig in i hålen 3817.jpg

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Med ovala hål i fästet så skulle jag haft en skapligt stabil bricka mellan hylsan och fästet, eller en svampliknande tvådelad hylsa, så den inte äter sig in i hålen 3817.jpg

Tack för tipset! En bricka på var sida är ju lätt att fixa.

Link to comment
Share on other sites

Vad är grundtanken med att justera övre infästningen i ramens ända? Är det för att justera caster också?

Blir det inte lätt att man råkar ändra både caster och camber samt påverka bumpsteer när man justerar där?

Många frågor blev det :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Vad är grundtanken med att justera övre infästningen i ramens ända? Är det för att justera caster också?

Blir det inte lätt att man råkar ändra både caster och camber samt påverka bumpsteer när man justerar där?

Många frågor blev det :unsure:/>/>/>

Tanken var att få mer caster genom att ha distenser på sidan av bussningen så att bärarmen kommer längre bak. Sen att kunna finjustera camber. Enda möjligheten annars till camberjustering är genom att skruva in P-änden ett helt varv. Och som bärarmen ser ut på R modellen var det inte så enkelt att sätta justeringen längst ut som jag sett många andra ha.

Edited by RSr
Link to comment
Share on other sites

Om du utöver dina nya fina infästningar ersätter övre yttre leden (transit) med ett ledlager kan du enkelt lossa på det och justera i halvvarv. Då riskerar du inte att ändra caster. Det är vanligt att Caterham har denna lösningen för att enkelt justera camber.

Link to comment
Share on other sites

Om du utöver dina nya fina infästningar ersätter övre yttre leden (transit) med ett ledlager kan du enkelt lossa på det och justera i halvvarv. Då riskerar du inte att ändra caster. Det är vanligt att Caterham har denna lösningen för att enkelt justera camber.

Hmm låter ju mycket enklare :lol: Du råkar inte ha en länk eller en bild

Edited by RSr
Link to comment
Share on other sites

Har inte kollat igenom hela din byggtråd på ett tag nu, men jag gissar på att du använder Sierrans främre spindlar.

Då skulle du kunna ersätta "svampen" med en som det passar ett ledlager till istället. Den enklaste varianten är ett M18x1,5 lager som då passar rakt in i den befintliga bärarmen. M18 är rejält överdimensionerat så du behöver inte fundera på den saken i alla fall :)

Här är bild på något liknande, men inte Caterham. Obs! Bara övre leden, den undre leden på denna bilden kommer bli säkert bli överbelastad.

post-696-0-70888700-1420977614_thumb.jpg

Delarna som används till Caterham ser ut så här, dock blir det svårt att nå undre muttern på en Sierra spindel. Därav förslaget med den nya "svampen" där gängan kan göras i den så du slipper muttern eller bulten beroende på lösning.

post-696-0-52003800-1420977706_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jo det stämmer att jag använder Sierrans spindel.

Då blir det till å klura lite.. :blink:/> Jag har varit ut en sväng i garaget och demonterat på ena sidan för att kunna mäta å fundera. :huh:/>

Edited by RSr
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Idag fick jag en leverans av knappar från Elfa.. Har lite provisoriskt kopplat delar av elsystemet för att testa hur Leash Electronics boxen fungerar.

Rätt smidig lite sak.

10847591_10153615896744046_1704192694542422649_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Efter en ordentlig städning av garaget i helgen har bygglusten återvänt. Först byggde jag klart växling systemet. (Hoppas det funkar i verkligheten!)

Eftersom jag inte kommer att ha blinkersspak och tyckte att det blev konstigt med knappar på ratten monterade blinkersknapparna på växelpaddlarna istället. Tror det kan fungera rätt bra.

11046363_10153759983814046_1878410545958

10422171_10153759984074046_1278575119873

Jag har också rivit ur motorn för lite inspektion, rengöring och modifiering. Började med botten och skall montera baffelplåten i "tråget".

10982867_10153759984434046_1469899139305

Oljefiltret satt som Helvetet! provade alla möjliga avdragare och pollygrip.. Det blev tillslut att slå en fälgnyckel genom filtret för att orka vrida runt det.

11062650_10153759984854046_7359939082381

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Man spar vikten av en kabel... ;)

Skämt å sido så kör jag med en Digidash 2 och har helt enkelt inte kopplat in den och inte funderat mer på det helt enkelt.

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Jag har min i och kör med original instument, den lyser rött lite då och då men jag bortser från den. Jag kollar alltid i siktglaset innan jag kör iväg. Annars måste man täta håletvmed något annat vilket verkar jobbigt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...