Jump to content

dispanser? bes perioder.


Thomas

Recommended Posts

Jag har meilat transportstyrelsen ang. min slutsiffra 0.

man kan ansöka om dispans och få annan period som är ägarstyrt. det kostar 1200:- oavsett om det blir godkänt eller ej. efter nyår 2600:-

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Blanketter/Vag/Fordon/dispens_undantag_krav_fordon_ansokan.pdf

Link to comment
Share on other sites

Spelar det någon roll när du besiktigar?

jag har 9 och besiktigar antingen nu på hösten eller till våren när man tar ut den, ser inga problem i det...

Du bor ju trots allt i den södra delen av landet.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju trevligt att ha besiktningen gjord så det bara är ut och köra så fort våren kommer. September är ju inga problem, men i oktober kan det bli lite värre.

Tur man inte har en etta iaf, då hade jag definitivt sökt dispans också. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sökte i Måndags 21:30 och idag ringde en trevlig kille från transportstrelsen upp mig.

Det var inga problem alls så nu har jag besiktningsperiod Maj-Sept.

Kan ju i princip köra 2år per besiktning om man besiktigar i maj.Men min mening var ju att få slippa besiktiga i Oktober-Febr.

Link to comment
Share on other sites

Bra idé att flytta bes.period. Jag har också 0 i slutsiffra och jag besiktigade förra veckan.

Det är ju alldeles för kallt att köra så jag tog bilen på släp, det funkar bra.

Det är skönt att ha besiktningen klar innan våren.

Link to comment
Share on other sites

Ja året ut kostar det 1200:- och efter 2600:- att ansöka om dispens. skont att det inte var några problem med att få dispens.

hmm så du menar att med liiiite planering av din besiktnings period fixar du två år ... det är ju intressant

Link to comment
Share on other sites

jupp. besiktiga t.ex. i maj och kör till sept. året efter.

Men jag kör nog in varje år för då kan jag plocka ut den i April och även år 2 så att säga kan jag köra i oktober om jag vill.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...