Jump to content

Circ pump vatten?


vedde

Recommended Posts

Hej

Tydligen har SAAB 9-5 en elektrisk cirkulationspump i behändigt format som på SAABen används för att cirkulera vatten till värmepaketet(enligt rykte).

Kan detta vara en pump man kan bruka till att få lite mer fart på vattnet i en BEC? Jag har ju mycket längre slangar än den har i Hojen.

Tänkte för att trycka på lite om man sätter en extra vatten kyl för att mata orginal vatten/oljekylet med. Detta för att slippa leda oljan ur motorn men kanske öka kylningen lite ändå? B)

Någon bilelektrisk SAAB kunnig person som vet(Christer J) ;) ?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Kolla på nån skrot efter en cirkulationspump som oftast finns på dieselbilar till extravärmare. Diverse bilmärken har dessa. http://www.laga.se/r...1325&gruppid=28

http://www.laga.se/resultat.aspx?delkod=8026&bilkod=4026&gruppid=28

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Davies Craig har en Electric Booster Pump EBP Länk

Jag tror mer på detta, då cirkulationspumpen till värmaren är till för att cirkulera till värmepaketet då motorn står stil, parkeringsvärme. Flödar inte speciellt mycket. Denna är ju avsedd för ändamålet.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

jo en sån kan man alltid köpa men £84

är inte direkt locost. tror ni en från skroten skulle hämma flödet så det blir sämre?

har inga värmeproblem utan detta var pm man körde med lite extra kylare.

/Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Nä det är ju såklart.

Tänkte bara om man satten en extra kylare efter kylaren som matar R1:ans vatten/oljekylare så kunde man få lite kallare vatten dit och det ökade motståndet skulle avhjälpas med en enklare pump.

Då vet jag vad som finnes och jag får ta beslut efter finaserna i vinter.

Tack för alla hjälpsamma kommentarer.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...