Jump to content

min billiga hobby som blev dyr.....


Widell

Recommended Posts

nej det va dåligt med snö utanför pisterna så det va lite tråkigt men ett mycket vackert landskap. håller mig mestadels i pisterna. men dom hade gjort ett riktigt bra jobb med snökanonerna. dom som åkte till Frankrike fick all snö... det va tydligen några bussar som va 26 timmar försenade ner till sitt resmål. 1meter snö stoppade dom :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

har inte bestämt mig för hur mycket som jag vill göra innan bilen ska ut i år. dock har jag hunnit med några små turer redan i år & dom har varit kalla & hala. men har även gjort lite små saker. har en ny topp lite portad & helt färdig ligger & väntar på att monteras, har även fått hem lite bra ha saker till motorblocket. det som återstår nu borde va att kontakta de i usa o ta hem en ny oljepump vilket jag inte bestämt mig för om jag skall göra eller bara skita i de. luftstyrning till kylare håller på att snickras på. blir nog även till att beställa en fläkt att sätta bakom oljekylaren så hoppas jag på att jag blir av med oljetemp strulet.

DSC_0407.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jag gjorde ett verktyg som jag använde till att göra de kragningarna med. en underdel & en överdel & sen så la jag in de i kantviken & anv bara pressfunktionen i den. gick mycket smidigt.

Det ska bli de nya rambenen till mitt solstad projekt. köpte en ambulans solstad/wiman saab för några år sen som va påbörjad ombyggnad men det va långt från färdigt & det va inte som jag ville det skulle va heller.

så jag gör en ny ram till den i rätt materialkvalitet.

nu är jag faktiskt på jakt efter lite saab 9000 delar eller en hel kaross. dock inom närområdet som jag kan ta delar från till den. så som fram dörrar, stolar, en bra ruta eller så får jag gå o hämta en ny ruta.

Edited by Widell
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

långledigt.... eller 2 extra dagar att göra roliga saker i garaget/eller annan plats.. har en plan för helgen. hoppas kunna få inspiration till att göra 4st nya armar till solstaden. material hemtaget till det iallafall. nästa v så kommer nog axelröret hem till axlarna på solstaden med så förhoppningsvis är allt annat runt om klart innan dess. ska göra nån ny / renovera en av axel tapparna med innan det går att klå ihop ramen & lite småbitar skall stansas ut på jobbet & bockas. eventuellt kolla över kallstartsmappen på 7an med. kommer nog uppdateringar med bilder under helgen. hoppas jag på annars får ni skrika på mig att jag är lat.

Link to comment
Share on other sites

ja efter en dag på jobbet så har jag kommit en liten bit på vägen till mitt mål för helgen. Då när jag rivit ner solstaden & sett att bitarna är bra mycket sämre en va jag trodde de va från början så har det gjort så att det merjobb. vet inte hur jag skall beskriva det. axeltappar som är rostiga, 2st lager som va skurna & tok rostiga & en axeltapp som inte håller måtten.

Bild 1 visar Axeltappen med 2st lagerbanor. sen att det andra är rostigt & behöver få lite behandling ja det utelämnar jag.

DSC_0440.jpg

Bild 2 är motsatt sida. den som är till vik armen. lagerbanorna i den hade klarat sig riktigt bra upptäckte jag när banorna väl va ur. på bilden sitter dom kvar.

DSC_0438.jpg

Så denna helgen är mitt mål att hinna med att göra 4st nya vik armar till att börja med. Vilket Bild 3 till bild 5 visar vik arm & en jig till att svetsa om de i.

Bild 3

DSC_0441.jpg

DSC_0444.jpg

DSC_0443.jpg

Procedur för att göra nya bitar... 100x50x5.. & 355 plåt 4mm

Efter hålsåg 60mm...

DSC_0450.jpg

DSC_0451.jpg

DSC_0452.jpg

Punktade & fog bereda bitar.

DSC_0456.jpg

så där nånting sen va det bara till att börja bränna gick ju hyfsat..

DSC_0457.jpg

DSC_0454.jpg

Nya rörbiten på plats & gamla överdelen bort kapad. klart för att få dit sista plåten med.

DSC_0460.jpg

Så här såg den ut till sist.

DSC_0461.jpg

2st klara idag & hoppas jag hinner göra de 2 andra + lite annat imorgon.

Link to comment
Share on other sites

Tackar Steel

Nu va alla 4 nästan färdiga. skall rostskyddas invändigt innan jag lockar det sista. sen skall det svetsas på ett par M6 svetsbult så man slipper göra hål för att hålla i vajer, bromsslang & luftslang till bälgen. gjorde även en av skarvbitarna. den skall ligga inne i balken när den skruvas ihop. sen kommer det skarvplåtar på utsidan om det med som det skall va en bock på & i den fäster man Durkplåten.

DSC_0466.jpg

DSC_0464.jpg

sen kommer faktiskt en jobb bild med... Svetsa med tig i koppar :) går bra. lite slagg produkter ligger kvar på ytan & ser ut som att det är porer men det är den inte.

DSC_0448.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tackar

Jopp med vanlig Tig inte AC/DC så går det bra i koppar & mässing går att svetsa de med men med AC/DC fast resultaten kan variera mycket på mässings svetsen & inget jag gillar att göra heller då det materialet är mycket tråkigt & svetsarna blir mycket sprick benägna. Detta va i 2mm koppar rör diameter 90 & jag hade ca 150A på tigen blir varmt så attans, i början händer inget & så får man sitta & utnyttja slopedown funktionen o pendla i strömmen så att det inte rasar igenom för mycket... efter lite övning så får man snygga genombränningar med.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Material leverans strul men den 29onde hoppas jag att jag får en 6Meters 80x3 som skall va till axlarna. lager till pendelarmarna letar jag efter till vettiga priser & inte 1000 kr st som jag fått reda på att de kostar. då det är 8st som jag skulle vilja byta ut men får kanske nöja mig med att byta ut 2st.

Åkte på att byta topplockspackning på 7an med dock så hade jag aldrig plockat bort toppen på den motorn innan & förmodar att den va gammal det va ett litet hål i den som gjorde att det va lite vatten på 1ans kolv topp.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

projektet som det aldrig sker nått med är min solstadbil men kors i taket idag så har jag mublerat om så att 7an inte kan komma ut o skruvat dit frontbitarna & mittenbitarna så att axlarna kan göras. Så nu hoppas jag på lite arbetslust skall infalla sig till den förhoppningsvis långhelgen som kommer i v fast vet inte om jag får va ledig då det är tok mycket på jobbet. tok dålig bild suddig precis överallt10423927_683652738428158_782847896337484

Link to comment
Share on other sites

Det där med arbete är ett riktigt skit. Har inte förstått vem som kom på det. Arbetslust i garage och det vanliga arbetet är en helt linjär ekvation som möts vid ca 6-7 timmar på det vanliga arbetet enligt formeln:

Arbetstimmar/lust i garage = 24-(sömn+X-7) , där X är det vanliga arbetets timmar. Mao sover du 8 timmar och jobbar 8 timmar får du lust till 1 timme i garaget :D

Mvh Pär

Edited by steel
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Förra söndagen va det konbanekörning o oljetempen stack upp till 120 grader efter endast 2 varv så jag tröttnade & satteigång med projeckt försöka tvinga luften ta en annan väg & förbättra utsläpps vägarna lite.

Kommer en massa bilder.

det har vart öppet där aluplåten sitter på högersidan på bilden nu får luften mycket svårare att ta sig förbi kylaren utan att passera den.

IMG_20150526_202004.jpg

det har vart öppet där aluplåten sitter på vänstersidan på bilden nu får luften mycket svårare att ta sig förbi kylaren utan att passera den.

IMG_20150526_202011.jpg

o så före o efter bilder uppe med ic monterad.

IMG_20150526_210142.jpg

IMG_20150526_222157.jpg

IMG_20150526_210132.jpg

IMG_20150526_222146.jpg

sen så va det lika bra att göra gälar i huven med.....

Steg för steg....

IMG_20150527_203236.jpg

IMG_20150529_143747.jpg

IMG_20150527_235350.jpg

IMG_20150529_161008.jpg

IMG_20150529_161008.jpg

sen med ny film på med :)

IMG_20150530_200949.jpg

& så gjorde jag en liten dryg skyllthållare med för nån v sen..

IMG_20150501_154828.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk huv. vill du berätta o visa lite närmre hur man får det så bra. värmer du nåt eller är det kall plåt?

Ang. oljan så är ju 120 gr ingen katastrof med en bra och modern olja. Var mäter du? Det riktiga vore att mäta olja som går in i motorn efter oljekylet.

Jag har min givare där den sugen från sumpen och det visar alltid lite för mycket för oljan är som varmast då. jag har tänkt ändra men jag vet ju om det så det gör mig inget.

runt 85-100grader är en bra temp jag kan nämna att på min Gsi motor så sitter original en oljetermostat som börjar öppna vid 107grader.

Link to comment
Share on other sites

Tackar. Som det är nu så mäter jag på det varmaste stället torrsumpstanken men har dratt fram kabel till en givare till då efter oljekylaren & så kopplas det över en 3läges brytare så kan jag ha samma mätarhus till de båda mätställena det skall bara kopplas in & göras adapter så jag kan skruva fast givaren med :)

Skulle ha gjort gälarna för ett par år sen då jag gjorde verktyget till att göra dom men med men det blev aldrig av. De finns de som gör gälar i en nibbler den klipper & viker upp plåten men eftersom jag inte har tillgång till en sån med såna verktyg så fick jag göra på ett annat vis. det hela är rätt lätt men tar en jäkla tid. aluminium är mjukt så man behöver inte värma. man behöver göra en Dyna & en kniv med en styrplåt & nått som samtidigt förhindrar en vridning av plåten när man bankar på den. i mitt fall så blev det så att Kniv delen blev 183mm lång. så jag va tvungen att göra så långa spår med vinkelslipen i huven. för att underlätta så borrade jag med ett 1.5 mm bor i båda kanter innnan jag körde vinkelslipen med en 1.0 skiva. sen kommer man till det tråkiga grada av spåren. de tog jag först vinkelslipen med kapskivan i & bara tog de värsta graderna sen va det fram med kniven & skära bort det som va kvar.

IMG_20150531_083628.jpg

Kniven med styrplåt & ett fyrkants rör som skall hålla ner plåten så det inte bara vrider sig när man knackar ner det

IMG_20150531_083613.jpg

Link to comment
Share on other sites

Attans vilken otur jag har med mina växellådor.... godnatt växellåda nr 2... ca 900mil på dom 2 lådorna som gått åt nu. ja ja bara riva ner & byta... dags att köpa hem 2st lådor till kanske

Link to comment
Share on other sites

Allt går att knäcka med misshandel, hur man hanterar spak och koppling osv. Den största boven med begagnade saker är ju ofta att man inte vet om historian på en gammal växellåda. Min låter som en stenkross och borde rasat för länge sen som det låter och vad den fått smaka på hittills. En jag känner som renoverar menar att det rasslet bara är ett skönhetsfel, och att dom tål massor om man tänker sig lite för.

Link to comment
Share on other sites

jag är inte det minsta snäll mot växellådan. just nu så har jag lusten att skruva med bilen så det gör inte så mycket att den gick sönder heller. Denna låda hette GJ så den va en R25 låda såg jag när jag hade fått ner den. nästa är dock en GL låda & monteras imorgon efter oljebyte i lådan.

Link to comment
Share on other sites

Har dreven gått? Jag har inte sett någon med trasiga drev men däremot att man "sliter" sönder växelväljaren så växeln inte går i. De kan vara svårväxlade vid höga varv. Och lite kinkiga på oljor.

Jag har själv kört med sån låda och skruvat i dem.

Den du menar Björn känner jag ju till. BMW lådan har inte heller varit helt problemfri. Lager som gått ner.

Link to comment
Share on other sites

växlarna går i, den driver inte på 3an denna gången heller & låter som stenkross. bryr mig inte ens om att plocka isär denna lådan just nu iallafall det fick räcka med att kuggorna från den förra lådan trillade ur när jag öppnade den. finns förövrigt bild på det på sidan 2 tror jag det va.

vet att BMW lådan inte är problem fri heller.

Det finns många lådor att fundera på om man skulle byta.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Detta med däck till våra bilar. efter att enbart ha använt mig av trippel 8or & gjort av med minst en omgång bak varje sommar vilket blir lite för dyrt i längden så har jag införskaffat mig ett par nya däck runt om. Yokahama Advan Neova AD08R i storleken 205/50-15 & hoppas på att det däcket skall ge mig mycket körglädje för pengarna & hålla längre. Hur dom är vet jag inte riktigt ännu men de skall ha bättre kall egenskaper en trippel 8orna, bättre regn egenskaper, slitas mindre.

Ni som kör med Semi-R däck va har ni för däcktryck i era däck kalla ? & va väger era bilar ?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Här är jag igen med alla såna här problem som ingen annan råkar ut för... idag när jag va ute o körde tyckte jag kopplingen betedde sig lustigt det lät lite lustigt med gnissel ljud som när nått går torrt inte det ljudet man kan få från lamellen till slut så hände inget när jag tryckte ner pedalen & konstaterade straxt där efter att jag inte kunde växla nått mer & skulle inte ta mig hem på ett trafiksäkert sätt på det viset ringde en vän han kom & hämtade mig stort tack till honom. Har nu rivit ner det hela & konstaterat att lagret mellan veven & ingående axel i växellådan har TOK Skurit. höll på att inte få isär motor & låda, ser inga fel på slavcylindern inget läckage eller annat lustigt så i min fantasi värld va det det lilla lilla nållagret/pilotlagret som ställde till det för mig för jag kan inbilla mig att om ingående axel har ett konstant driv på grund av att lagret skar så pass som det gjorde så gör inte kopplingen nån nytta även om den fungerar som den skall. Eller har jag fel där ?

Edited by Widell
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Annan växellåda av tillverkare Aisin med utväxlingarna

1th gear ratio: 3,87:1

2th gear ratio: 2,18:1

3th gear ratio: 1,48:1

4th gear ratio: 1,22:1

5th gear ratio: 1,00:1

6th gear ratio: 0,87:1

inhandlad nu återstår bara att få dit den & hoppas på att jag inte lyckas knäcka den.....

Hoppas på att den kommer passa bra i min bil.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är denna sommaren slut minusgrader nu på morgonen. så nu får bilen ställas på pallbockar i garaget så man kanske hinner med att göra nått med den. växellådan om svetsad med nytt svep sen nån v...

12111953_756417101151721_187485443142165

12105982_756417117818386_647840396852623

nu återstår det bara att få till nått med slav cylindern men det har jag redan en tanke om hur det skall lösas..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

mmmm saknar &så uppdateringar.... lite små saker har skett i garaget men inget stort. Har jobbat på annan ort & skaffat fruntimmer som hade ett barn så det tar en massa tid. Har dock blivit grymt sugen på att börja riva i att igen så det kan snart va dags att göra nått... sommaren är snart här.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

kullager till solstaden hemma då jag till slut fick ur tummen ur röven o beställde de. bästa priset jag fick här i landet va 950kr st & 8st med frakt från kina blev 2800kr jag beställde från kina.

12631314_808779085915522_485242652263115

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vet inte varför solstad har anv rullager där, yttermått på lagerbanan = 120mm, innerdiameter 65mm = axeltappen..... T= 38.x så det är 2st banor i varje lagerdel & det är 2st lager på varje vik arm. 1st lager skall enligt uppgifter väga nästan 1,5kg. jag hade nog gärna sett att det va en annan typ av lager en ett rullager då det är så liten rörelse där men jag ska inte konstruera om det. Det har vart godkänt med denna typen så det får funka för mig med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...