Jump to content

min billiga hobby som blev dyr.....


Widell

Recommended Posts

Har varit lite orolig hela tiden för att det skulle bli problem med titanplattan & skruvarna i handleden när jag ska tig svetsa så i dag gjorde jag ett test o det gick bra fick ingen stöt. Dock va jag lite ostadig på handen. Nu är det bara o invänta o se va läkarna säger den 19onde om jag får börja belasta handleden snart eller om det blir nån mer operation.

DSC_0081.jpg

Link to comment
Share on other sites

Om det är gjort av en ostadig hand så har jag nog parkinson :-)

om du har parkinson så vet jag inte vad jag har... :-)

Widell: Vad handlar du de fina ProGold-grejerna?

Link to comment
Share on other sites

om du har parkinson så vet jag inte vad jag har... :-)

Widell: Vad handlar du de fina ProGold-grejerna?

har man inte stöd när man svetsar med tigen så är det svårt att inte skaka till nån gång. i vissa fall så kan man ju till & med gunga till när man andas o flytta sig lite för mycket. eller när man trycker på knappen när man kör 4takt såna små saker kan göra att det skiter sig.

Jo de fina Pro Gold slangarna & kopplingarna har jag inhandlat från rallyshop.se lite lång leveranstid men det blir bra när man får sakerna. det är ju speciella anslutningar som ska användas till dom slangarna. de ser ut som en dammsugarslang inv & det är dels därför de är så böjbara.

AN 16 slangen är böjbar... det är en 125 skiva jag jämför med.

DSC_0085.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jäklar vilken fin slang! :thumbsup:

Lite skillnad mot slangarna ifrån KL-racing som jag har till mitt torrsumpssystem. Dessutom verkar det svårt att få kopplingarna helt täta.

Får nog byta till Pro Gold med så småningom.

Link to comment
Share on other sites

Jäklar vilken fin slang! :thumbsup:/>

Lite skillnad mot slangarna ifrån KL-racing som jag har till mitt torrsumpssystem. Dessutom verkar det svårt att få kopplingarna helt täta.

Får nog byta till Pro Gold med så småningom.

Är det många som använder Teflontejp i sina skruvkopplingar ??

Link to comment
Share on other sites

Det vet jag faktiskt inte. Jag hade ingen tejp till mina iaf.

Widells slang är förmodligen en veckad teflonslang, och de är betydligt lättare att få helt täta än gummislang med modellen av kopplingar som jag har till oljan på min bil.

Till bränslesystemet har jag vanlig teflonslang och de kopplingarna ser annorlunda ut och blir garanterat täta.

Link to comment
Share on other sites

jag har inte använt sån tejp på mina saker. de jag anv nu är an6 gummi & till an 12 några gamla från nascar som är mycket mjuka & följsamma o pressade. det nya för året är ju lite fler an 12 & nån AN16 dock har jag inte startat bilen en för jag får inte bruka min stackars hand tillräckligt för att det ska va lönt att köra den en men nästa v så hoppas jag på glada besked från leverantörer & sjukhuset.... fast som jag ser det får man det inte tätt i själva slangen med dessa kopplingar så har man gjort nått brutal knas. man gängar på en alu hylsa utanpå teflonslangen så den ligger jäms med i ytterkant, skär rent om det behövs. Då är det ca 1cm slang som komprimeras när man skruvar på kläm muttern. lite smörj på kläm mutterns gängor så blir det lättare & gängorna tar inte stryk

Link to comment
Share on other sites

fick paket i går. så ser de kopplingarna ut.

DSC_0096.jpg

Förhoppningsvis så blir det inte allt för mycket att justera i mappen nu när det är en 2,3L istället för en 2,0L

hoppas på att det räcker med att justera motorstorleken men det får man se när man startat den.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fina kopplingar! Är det veckad PTFE-slang?

När jag bytte från 2,0 till 2.3 på min 900 för ca 13 år sedan vill jag minnas att det var en hel del man fick ändra för att motorn skulle gå bra. Borde gå att få en hint om hur mycket genom att jämföra mapparna mellan motorerna.

Link to comment
Share on other sites

Det fixar killen i fråga på en liten lagom åktur ner till södra Öland så är det klart sen tyvärr så är han lite allergisk mot nira. så det krävs lite övertalning :)/> ca 7 mil till södra udden & mindre trafik en på norra delen. många fina vägar mellan östra & västra sidan med nästan ingen trafik alls på.

Dock så har jag råkat ut för ett stort problem men hoppas på att lösa det under den kommande v. Den nya torrsumpspumpen låste sig. efter att den gått i ca 40 min. varför vet jag inte o inte läge att lägga sig på midsommarafton & riva ner det o kolla va det är för fel.

så skål & ha en trevlig midsommar

10456005_522022047924562_8496221386082951904_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

ja ha då vart det bara skrot av den nya torrsumps pumpen :mad: frågan är hur långt alu spånen har tagit sig. förhoppningsvis inte förbi oljefiltret.

en bit av väggarna inne från pumpen som har skalats bort.

DSC_0102.jpg

frågan är varför det skedde & hur det skedde.

Link to comment
Share on other sites

Hej, några frågor. Tittade på dina bilder på framvagnen. Är det Volvo 240 styrväxel du har ? Såvitt jag kan se verkar den okortad, stämmer det ?

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Ok, tack för svar. Kortade min 240 styrväxel120 mm för att få noll bumpsteer, men då fjädringsrörelsen är relativt begränsad är nog den bumpsteer som ev uppkommer försumbar.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

fjädringsvägen är inte så stor på dessa bilar så jag sket i att korta den trots att det va planen att göra det från början men så glömdes det bort & så har jag förträngt det.

Link to comment
Share on other sites

Fram så brukar nog dom flesta ha 120-140mm ca på sina dämpare ,bumpsteer kan uppstå på mycket små fjädringsrörelser så det är viktigt att det är

rätt ifrån början.Bilen kan bli riktigt farlig att köra om det görs fel.sad.gif

Din SFRO kille vid 2:an ska kolla detta och om han inte är nöjd så får du göra om.

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket bump har du? När jag gör framvagnsjusteringar så kollar jag att styrlederna sitter lika långt in på båda sidorna först och främst, för bara ett par millimeter fel påverkar bumpsteer, iofs har jag instrument upphängda, men med flera cm fel borde bumpsteer vara ganska stor i ditt fall. Alla inställningar man gör påverkar pga längden på styrstagen vid toe, camber och caster iom att alla vinklar förändras, men om man utgår från det man tror, eller vad andra har erfarenhet av så är det en bra start. Det finns ju fler BOE byggen, hur har dom gjort?

Link to comment
Share on other sites

Framför allt höjden på styrväxeln påverkar mycket ,räcker med nån mm för att det ska vara bra eller dåligt sad.gif.

Precis som christer skriver så kan en felaktig styrväxellängd på flera cm vara livsfarligt att köra med , så detta med bumpsteer

är nog det viktigaste man bör ha koll på för sin och andras säkerhet.

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Hej.stämmer bra. Har inte de plåtarna men ska använda en Ford Escort styrväxel. Hittade en här :http://www.motorsport-tools.com/escort-mk2-heavy-duty-lhd-24-high-ratio-steering-quick-rack-competition-spe.html

Vi skruvade isär en idag och mätte upp att den ska kortas 50 mm. Det är en axel med gängad tapp. inte krångligt att korta. Ytterhöljet är av plåt bara att kapa och svetsa, tror tom att det är samma splines på styrväxeln som 240, 9/16" 36. Förlängarna till styrstagen ska vara 155 mm.

Mvh Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

o själv så har jag en 240 med annan utväxling i som ger 2,5 varv fullt höger till vänster.

bilen är i gång efter torrsumps haveriet, tvättat o tvättat o tvättat o skruvat o skruvat. hoppas att jag fått bort alla spånor o att det håller nu.

så jag kör med den gamla pumpen.

o den blev väldans så röd när jag fick se den utomhus... allt är inte färdigt.

DSC_0105.jpg

Edited by Widell
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

rätta mig om jag har fel nu. men ett sånt här projekt att bygga en egen bil blir aldrig färdigt finns alltid saker man vill göra om & förbättra. att man får köra den på vägen är ju en stor sak som jag kallar för en bonus då man kan testa ut o se om det dyker upp några små fel. för hög vattentemp, oljetemp, läckande bromsvätskebehållare, skvalpande från tanklock, olika störande vibrationer vid vissa varvtal, mm mm mm

Link to comment
Share on other sites

rätta mig om jag har fel nu. men ett sånt här projekt att bygga en egen bil blir aldrig färdigt finns alltid saker man vill göra om & förbättra. att man får köra den på vägen är ju en stor sak som jag kallar för en bonus då man kan testa ut o se om det dyker upp några små fel. för hög vattentemp, oljetemp, läckande bromsvätskebehållare, skvalpande från tanklock, olika störande vibrationer vid vissa varvtal, mm mm mm

De lite större bil tillverkarna brukar ju köra sina prototyper i ca 3 år . varför skall vi köra mindre ( nu inne på 3:e versionen av rattstång + 2:a av handbroms + 2.5:e på kyl rörs dragning )

Link to comment
Share on other sites

jag har gjort en del små förbättringar med. Det va en del riktigt lyckade saker. el-servo, annan termostat till kylvatten & annan termostat till oljan. blivit av med den lilla svampigheten i bromspedalen jag hade innan med gummislangen mot de nya stålomspunna. Nu är den riktigt lättstyrd, vattentempen håller sig runt 80 grader (kanske lite lågt) oljetempen mellan 90 till 100 så det kommer gå att köra hårt med bilen utan att den blir för varm. inge kul när oljetempen ligger runt en 110 till 120 grader vid relativt lugn körning som det gjorde innan när original termostaten fick bestämma

Link to comment
Share on other sites

efter allt bök o skit så har jag fått ihop bilen. kört ca 50 mil med den o inte haft ett onormalt lågt lambda förutom på kallstart. på nått vis så har jag ett läckage på 20% i alla cylindrar.... det går troll i skiten.

Link to comment
Share on other sites

Surt med motorn! Har du gjort ett leak-down test?

Ang oljetemperatur så har jag själv problem med för hög oljetemperatur. Var uppe i 130grader efter bara 5 varv på Mantorp.

Kör ju med elektrisk vattenpump och hade en vattentemperatur på 106grader utan termostat monterad.

Håller på att tillverka ett scoop under noskonen som ska trycka upp luft genom den liggande kylaren vilket förhoppningsvis får ner tempen under 120 grader. Ska även försöka få till styrplåtar mellan ic och vattenkylare.

Funderar också på att bygla vattenpumpen på maxvarv och köra med termostat istället. Vilken termostat kör du med nu?

Link to comment
Share on other sites

"Funderar också på att bygla vattenpumpen på maxvarv och köra med termostat istället.

Vilken termostat kör du med nu" ??

Ett problem är ju att om man får för hög hastighet på vattenströmmen så får man

turbulenser och kyl-effekten minskar.

Du kan ju prova med en vattentemp.- mätare före och efter kylaren så går det kanske

att få fram när man har den bästa kyl-effekten.

Link to comment
Share on other sites

Jo gjort ett leak-down test vilket kan va lite missvisande nu. skulle gjort en precis efter jag smällt i hop motorn med så jag hade nått att gå efter men det glömdes bort. så man hade sett om den gått in sig eller om det blivit värre. fast tror det är toppen som är problemet nu efter jag har rivit ner det. men det blir till att leta upp en bra topp o så byter jag alla lager, ringar & honar ur den lite här hemma o smäller ihop den med en annan topp

jo problemet på dessa bilar är ju oftast för dålig genomströmning av luft. det kan nog jämföras med den gamla hederliga myggstruten(eller va det kallas för)dom anv när dom körde mopeder.

fick fatt i en 72gradig termostat till vattnet mins inte vart jag va o hämtade den. det va nån som hade den hemma. o den till oljan köpte jag en termostatstyrd sak som man skruvade på mellan filterhuset & filter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

inget roligt skruvande nu eller inget skruvande alls kan man nog påstå. piskar på bilen lite i bland. nya hårdare fram fjädrar på väg hem. Bild från senaste konbanekörningen.

inte tanken att man skulle va riktigt så långt ut där men det va en så dum vändning så det bara blev så

Syab2014-08-31_3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fredags nöje efter jag lurat ut kusinens grabb att köra 7an en runda... han fick bara köra på det låga laddet & jag hade inte behövt slå från magnetventilen då han inte nytjade de 0,9baren som grundtrycket är ställt till heller.

är ute i mycket god tid då den är till nästa års motor.

10649793_565723190221114_8151885006868956476_n.jpg?oh=48bcaf1ff3dd94dfff966f5b77547010&oe=54893B6B

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

inför vintern. bilen fortfarande påställd & försäkrad. (aldrig avställd eller oförsäkrad för den delen)topplock klart, blocket om hornat klart, osäker på om det blir 2,0 eller 2,3 nästa år har inte bestämt mig. blir ingen kapning av ramen i år för att få plats med annan låda. förhoppningsvis så blir det lite modifiering på oljekylhistorian.. o nått annat på bilen med men hoppas bli klar med solstad Saaben så jag kan ta mig runt till nån annan körning utom kornbana i kalmar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Är det fler en jag som inte har lust eller ork att va i garaget denna höst / vinter ?

Då ork & lust uteblivit så står bara bilen i garaget & tar plats. Får se om man får nån lust efter nyår att göra nått kul med bilen eller hur det blir. Hur som så funkar den om jag inte rör den, rör jag den så kommer det troligtvis bli panik i vår att få ut den på vägen är jag rädd för. inte ens skruvat ihop ny motor trots att alla delar är färdiga för det. känns inte som att det är nån brådska heller för den delen. hoppas få mer energi & lust i mars o göra nytta då. Ritningarna till solstaden skall läggas på nån mm på höjden så de passar 100% märkte jag efter testbiten bockats. kommer bli ett tungt as den där ramen. går åt nästan 2st 3000x1500x3mm 108,00 kg st vilket redan ligger hemma på jobbet. skall göra press verktyg till lättingshålen i ramen så det blir en sån där förstärknings bock men kanske lite överkurs då det är 355 material men har tillgång till sakerna så lika bra att göra det med en gång så jag slipper ångra mig sen.

Link to comment
Share on other sites

skulle behöva städa garaget o se om det hjälper att få i gång nån inspiration till att börja göra nått med bilen. va ute o körde med bilen i dag 6grader varmt våt vägbana snorhalt med R-däck... kul va det men nog sista turen för året

mycket jobb nu med minst 50 timmar i v men brukar va o sniffa på 60 timmar. skulle behöva jobba imorgon söndag med. men kanske skulle ta tag i städningen av garaget istället.

Link to comment
Share on other sites

jo det borde man göra. men tar tyvärr på mig för stort ansvar när jag jobbar "hemma" i verkstaden på firman jag jobbar åt. leveransdatum är till för att hållas & det blir stressigt med tid ofta. mitt huvud spinner iväg & jag kan inte släppa det = dålig sömn, trött, blir lätt irriterad, inte hungrig, mm mm låter nyttigt ? vet med mig att det är ett stort problem men trivs med jobbet förutom det. nu är det snart julledigt så man kan ladda batterierna ledig från den 22 till den 19januari så då borde jag få lite ny energi. en förhoppningsvis kul resa sker iallafall Italien & åka skidor. hoppas man inte bryter några ben.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...