Jump to content

min billiga hobby som blev dyr.....


Widell

Recommended Posts

Jag tycker nog att du fått hyfsad respons på dina inlägg...

Många använder detta forum som en källa för information/tips, då blir det många som "tittar" i förhållande till hur många som kommenterar.

Edited by Jonas
Link to comment
Share on other sites

Öhhh, lite onödigt tjurigt va?

Det har pratats motorstyrning, intercoolers, foliering, växellådor och bromsljus vad jag minns.

Håller för övrigt med Gerhard. Skulle alla skriva saker efter allt man tycker är bra hade vi haft skitlånga trådar med skitlite intressant innehåll.

Link to comment
Share on other sites

Jo , jag faller under den katerogin, jag läser mycket men komenterar ganska sällan, faktisk så att jag mest komenterar om jag ser något jag tycker ser konstigt ut unsure.gif så det är ju positivt .

Vet inte om jag helt enkelt inte är "gilla" trycka knappen person. Och även om det är kul med uppskattande thumbsup.gif förstör det i bland bra byggtrådar till att bli svår lästa

(speciellt på telefoner)

Så ta inte lite kommentarer som att ingen bryr sig , jag läser det lovar jag prop.gif

Och av egoistiska skäl vill jag gärna se motor ihop byggnads bilder

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Jag tänker lika som ovanstående talare, man läser en massa, men kommenterar inte så ofta. Antalet visningar säger väl mer om intresset att läsa, över 11000 på ett år och några månader. Fler än min och många andra trådar per dag.. Din tråd läser jag alla uppdateringar i. Vissa trådar har jag slutat läsa pga det kommenteras eller skrivs så mycket helt oväsentliga saker i.

Själv skulle jag vilja göra en tråd utan kommentarer bara pga att som Lupus säger, det blir mer lättläst så.

Link to comment
Share on other sites

Jag är också en riktig smygläsare ;)

Tyvärr är jag lika dålig på att kommentera som att uppdatera min egen projekttråd.

Men följer denna och ett par andra här på forumet.

Edited by Magnus 2074
Link to comment
Share on other sites

Får nog lov att erkänna att jag va en riktig bitter fitta i går, hände lustiga saker som ställde till det för mig på alla planen. jobb O privat så jag hade en jäkligt pissig dag. Blev grinig på allt & alla.

Efter en god nattsömn på mer en 5timmar så har jag tagit tag i de som ställde till att lite redigt. Det löser sig nog. Så skit i mitt inlägg & så ber jag om ursäkt.

Link to comment
Share on other sites

Icke bara å se over men også si noe......

Tja som Lupus sa man sier ifra om noe som det inte skal!

I mitt tilfelle da vil jag anskaffe meg kunnskap før jag luret ut kommentarer..... vel?

Men till sist rammen din den slår allt annad som jag har sett på lenge LENGE

Har lest litt igjen å igjen men finner icke noe info om rammen Ø - ø på røren och hvilken rammen var som forebilde.... + bilder!

Har man noe å si da sier man det vel! Vil man njute da leser man en god tråd som denne….

Tacker for en flott reise med å bygge om en Locost som kanskje icke er lowtech.

Hilsen fra Norge

Orvar

Link to comment
Share on other sites

Icke bara å se over men også si noe......

Tja som Lupus sa man sier ifra om noe som det inte skal!

I mitt tilfelle da vil jag anskaffe meg kunnskap før jag luret ut kommentarer..... vel?

Men till sist rammen din den slår allt annad som jag har sett på lenge LENGE

Har lest litt igjen å igjen men finner icke noe info om rammen Ø - ø på røren och hvilken rammen var som forebilde.... + bilder!

Har man noe å si da sier man det vel! Vil man njute da leser man en god tråd som denne….

Tacker for en flott reise med å bygge om en Locost som kanskje icke er lowtech.

Hilsen fra Norge

Orvar

Tackar

Det hela började efter att jag hjälpt en vän att bygga hans riktigt tokiga superseven med en Saab SS 2,0T så från en 93 -04 eller nyare. fick svetsa tank, kylare, ic, en hel del bockanden av plåt va det med, grenrör & insug o sånna små saker satt man o gjorde till honom & då blev jag sugen på att bygga o eftersom att ester killarna hade lagt ner ramtillverkningen & att dom va så smala så hade Boe o jag några gemensamma vänner så jag kom i kontakt med honom så & bestämde mig när jag fick ett bra pris på ramen utan svetsning. Så det är en Boe Ram i grund & botten med diameter 28x2 rör.

Sen gjorde jag vissa ändringar när jag svetsade ramen.

Fick låna jigen & klådde i hopp själva ramen rätt fort.

Tyvärr så har Boe slutat svetsa ramar & kastat svets jigarna så det finns bara de som är gjorda i dagsläget. lyckades få bärarms & bakaxel svets jigarna när han la ner det så de ska ligga ute i garaget.

hade vist lite gamla bilder med.

PICT9039.jpg

seven025.jpg

seven034.jpg

IMG_1249.jpg

IMG_1250.jpg

IMG_1257.jpg

IMG_1258.jpg

Foto0040.jpg

Foto0042.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det skal se ut som denne ..... rammen vill si

Helt synd att Boe har icke svets jiggen mer....

Det hade värt best om CAD tekning hade funnits och seden CNC kuta å bocka rören, sen hade folk "lånet" jiggen!!

Ja ja det blir nå som det blir......

Tack for info och visningen av bilder... men vad med storlek på Boe Ram som bredde, längd, djup osv./etc. i cockpit/motorrum

Var denne rammen konstruerat for oss i 190 cm gruppen! och med tanke på dejlige SAAB super power maskinen... frågar den som icke vet

Hilsen

Orvar

Link to comment
Share on other sites

Det skal se ut som denne ..... rammen vill si

Helt synd att Boe har icke svets jiggen mer....

Det hade värt best om CAD tekning hade funnits och seden CNC kuta å bocka rören, sen hade folk "lånet" jiggen!!

Ja ja det blir nå som det blir......

Tack for info och visningen av bilder... men vad med storlek på Boe Ram som bredde, längd, djup osv./etc. i cockpit/motorrum

Var denne rammen konstruerat for oss i 190 cm gruppen! och med tanke på dejlige SAAB super power maskinen... frågar den som icke vet

Hilsen

Orvar

Boe ramen är stor. hur stor vet jag inte har inga mått i huvudet. jag är 178cm lång har ett justerbart underrede på min stol & det är satt ungefär i mitten när jag kör så det är lätt att justera för längre förare med. inte alla som jag låter köra min bil nu heller så jag har inte försökt få ner nån självmordspilot i förarstolen men det har åkt med långa människor & det har inte vart några problem.

Skulle kunna tänka mig att den är i DD7 storlek

Link to comment
Share on other sites

tackar en vän för att han hjälpt till med att skruva i hopp motorn...

10014587_472338272892940_1938319077_n.jpg

han inte längre i dag innan jag stod o tänkte på annat & balans grunkan till den jag lyfter motorn i hakade upp sig när jag justera tyngdpunkten & sen flyttade den på sig jättefort bara det att jag hade fingret där så den tog med sig en bit på ca 15x8 t=X ville inte mäta med skjutmottet mm o attans vad det blöder från fingrarna.

1782510_472446062882161_525258941_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det blev en liten ramsa som på tv hade varit piiip piiip piiip. Det tråkiga är att skiten vill inte läka riktigt. ingen sårskorpa efter 4 dagar det bara vätskas från såret.

inte gjort nått mer nu en att konstaterat att kardantunneln är lite för trång för den adaptern jag gjort så får göra om & göra rätt. har bara 110mm mellan de pinnarna & det hade behövt va kanske 125mm för att adaptern skulle fått rum utan nån justering. annars så ser det ut som att det får plats utan för mycket bök. spakstället jag gjorde kan jag skrota med det blev för brett så det går inte dit. har en plan på hur det ska lösas dock.

Link to comment
Share on other sites

Lite offtopic kanske men din kompis antar jag är " diket" . Vad händer med den bilen ? Tror jag läste någonstans det fanns nytt Project på G och bilen var till salu stämde det ?

Link to comment
Share on other sites

Lite offtopic kanske men din kompis antar jag är " diket" . Vad händer med den bilen ? Tror jag läste någonstans det fanns nytt Project på G och bilen var till salu stämde det ?

jo det är lite offtopic. ja va ska man säga. Den bilen står utan motor just nu men den är på gång i. han ska ut o åka med den på vägen i år med :)/> det är nog den ultimata glassätabilen. Hur vida det finns andra projekt eller ej kommer jag inte svara på. så hur vida det blir nåt annat får han svara för själv! jo till rätt pengar så är den tokigt grymma bil till salu.

Edited by Widell
Link to comment
Share on other sites

Sår i fingrar som inte vill läka ska man ta på allvar. Jag hade gått till läkare med detdär innan det blir ett större problem!

Link to comment
Share on other sites

Sår i fingrar som inte vill läka ska man ta på allvar. Jag hade gått till läkare med detdär innan det blir ett större problem!

jag va hos distrikts sköterskan i dag så hoppas det ska lösa sig nu. annars nytt besök på måndag sa hon & så skulle hon skicka mig till läkaren.

har varit med om liknande grej innan efter en skada med en bandslip på jobbet & min vänstra tumme. Den gången fick jag en lila sörja de penslade på tummen & så började det läka så fint. Det fick jag inte denna gången trots att jag bad om det. Den gången va det lite större skada dock.

Link to comment
Share on other sites

jag va hos distrikts sköterskan i dag så hoppas det ska lösa sig nu. annars nytt besök på måndag sa hon & så skulle hon skicka mig till läkaren.

har varit med om liknande grej innan efter en skada med en bandslip på jobbet & min vänstra tumme. Den gången fick jag en lila sörja de penslade på tummen & så började det läka så fint. Det fick jag inte denna gången trots att jag bad om det. Den gången va det lite större skada dock.

Den lila sörja som du fick förra gången var gentianaviolett se länk http://www.ne.se/gentianaviolett borde inte användas på klämskador

kenneth

Link to comment
Share on other sites

jo det är lite offtopic. ja va ska man säga. Den bilen står utan motor just nu men den är på gång i. han ska ut o åka med den på vägen i år med :)/>/> det är nog den ultimata glassätabilen. Hur vida det finns andra projekt eller ej kommer jag inte svara på. så hur vida det blir nåt annat får han svara för själv! jo till rätt pengar så är den tokigt grymma bil till salu.

Träffar honom inte så ofta nu förtiden ( tyder ju på att man inte besöker banor så ofta)

Träffar du honom hälsa, är hans minne dimmigt var det hos mig han och en vass bmw parkera trailers en gång de skule till gatebil och titta

Link to comment
Share on other sites

Träffar honom inte så ofta nu förtiden ( tyder ju på att man inte besöker banor så ofta)

Träffar du honom hälsa, är hans minne dimmigt var det hos mig han och en vass bmw parkera trailers en gång de skule till gatebil och titta

Där ser man, kan avslöja att han va inte ute på nån bana så mycket förra året heller. han jobbar för mycket för att hinna med att göra allt han vill göra & han gör inget halvdant. tror bara han va i väg 3gr eller så. gatebil mantorp, rudskogen & så va det nått mer event han va på.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut att skita sig duktigt med BMW växellådan i år. känns inte som jag har tid att sätta kapen i ramen för att bredda den i underkant så det finns nått utrymme för att ha växellåds upphängning bränsle ledningar & kablarna. motor & växellåda ska bak ca 15 till 20 mm till på denna bilden. skulle nog behöva bredda den ca 30mm på var sida för att kunna få det att funka. lägger energin på att fixa alla oljeslangar, rör & en ny torrsumpstank o lite annat. tidsoptimist har jag vart hela tiden men inser nu att jag inte kommer hinna allt jag vill o får skära ner en mer saker jag vill göra innan bilen ska ut i år.

1962724_475759645884136_1466081632_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

se på satan den nya pumpen kanske får plats trots allt... 9mm fritt till ramen & ca 6mm till generatorn när en AN 12 är påskruvad på anslutningen. krävdes dock att jag gjorde ett nytt fäste till pumpen & generatorn.

1498023_480158718777562_570742957_o.jpg

10010756_480158792110888_429714567_o.jpg

Den nya Tig svetsen funkar, dock så är den udda i funktionerna. slopedown funkar endast i 4takt's läget en stor miss tycker jag o man måste hålla inne knappen. surt men man lär sig nog leva med det med. mycket lugn o fin gång på svetsen annars.

Link to comment
Share on other sites

Tänk bara på att motorn rör sig en del ,även med hårda motorkuddar ,på min så har jag ca 8-9mm ifrån ett ramrör och jag har stenhårda kuddar

men ändå har den vart i lite under hårdgasning, men din pump kanske rör sig upp/ifrån röret?

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Tänk bara på att motorn rör sig en del ,även med hårda motorkuddar ,på min så har jag ca 8-9mm ifrån ett ramrör och jag har stenhårda kuddar

men ändå har den vart i lite under hårdgasning, men din pump kanske rör sig upp/ifrån röret?

Jörgen B

jag har 4st motorkuddar, stenhårda volvo valp kuddar, o så har jag 2st M10 till växellådan. men vist chansen finns ju att det ska ta i vid riktigt hård körning & man har fäste med däcken. då så får jag sätta dit ett löphjul & få ifrån pumphjulet lite från ramen. blir mer effekt i år med. äntligen ska 875cc spridarna användas.

Link to comment
Share on other sites

Då va helgen räddad mina snälla jobbarkompisar har kört ut lite små bitar till min nya torrsumps tank :)/>/> bara ett par timmar vid Tigen med nu så är det ju klart.

torrsump-1.jpg

Så fick jag hem lite andra saker som behövs till den nya tanken med. AN 12, AN 16 & påfyllnings hals & lock

DSC_00361.jpg

Så nu va man inte sysslolös denna helgen heller. skönt det

Link to comment
Share on other sites

Trevliga jobbarkompisar du har :racesmile:/>/>

Jörgen B

Ja det underlättar när man är iväg o jobbar i veckorna om delarna ligger klara när man kommer hem. så man slipper göra dom då med.

Hittade en fin 1" en lagers armerad slang i dag, blå & ful till färgen men riktigt böjlig & ska tåla 150grader. Får nog dra nått skydd över den så den inte syns. den ska va mellan pump ut o tanken. så inga stora krav på den. Får en kompis till att pressa slangen sen när jag vet hur lång den ska va o vilka anslutningar jag vill ha. AN16/jic mins inte va den hette men om det ska va raka eller böjda anslutningar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

fick bromsslangar pressade i går av en firma i kalmar

10247435_489805374479563_4582760178240693810_n.jpg

Dock så kommer projektet stå helt stilla i 6 till 8 v minst nu. helt ofrivilligt eftersom jag bröt strålbenet i min vänstra arm i går o är nu mera gipsad. får se när jag får ut o köra 7an.

listan på saker som skulle göras innan bilen skulle ut o rulla blir mindre o mindre för bilen ska ut i år med.

Link to comment
Share on other sites

Snygg bur! Otur med armen, men jag hoppas du hinner få ut bilen i sommar iallafall. Hörde att KSVK lagt sina körningar lite senare på säsongen i år för att fler ska hinna få ut sina bilar, så än finns det hopp.

Link to comment
Share on other sites

Tackar cealm

jo man får försöka ta det så lugnt som man kan. vilket jag inte har lätt för. kanske nyttigt detta för mig. väntar samtal från läkaren i morgon han va skeptisk till att gipset skulle hålla benbitarna på plats så han skulle prata med sin överläkare. så besked i morgon om det blir operation.

tack för det gka

jo det är sant gka att dom lagt dom lite senare så nån tur borde jag hinna med. men hade börjat fundera på Emmaboda o en dag på strippen men det kan jag ju glömma nu.

Link to comment
Share on other sites

Surt med armen.. hoppas det blir bra efter operation och lite vila.

Hur har det gått med folien? Är allt på plats? Har du lackerat noskonen eller har du lyckats klä den med filmen?

Är det fysiskt möjligt att klä noskonen :blink:

Jag funderar på att beställa hem en bit först för att se om noskonen går att klä, funkar inte det får det bli lack på allt.

/Rickard

Link to comment
Share on other sites

Tackar

noskonen o skärmar är lackade. borde gå att foliera noskonen om man är duktig på det men jag vill inte ge mig på det. ska inte ha samma färg på noskon/skärmar som på övriga bilen. mattsvart noskon/ skärmar & det andra i en matt röd folie

Edited by Widell
Link to comment
Share on other sites

så då va skrotvärdet på mig lite högre... kör lite bilder på det med. dock så fnös bara operationsläkaren när jag sa att jag hade en sommarbil att skruva ihop o så sa han det får bli en vinterbil hahaha... han frågade hur länge jag blivit sjukskriven jag sa 2 månader han sa ja det är det absolut minsta men du kan räkna med minst 4 månader i detta fallet eftersom att det är dina ledytor som gått sönder & förvänta dig inte bli helt återställd. men han va nöjd med sitt jobb.

10306737_493149550811812_7048342714933325300_n.jpg

10273873_493149587478475_6398541190813789904_n.jpg

Edited by Widell
Link to comment
Share on other sites

Det där såg inget vidare ut :thumbsdown:/>

Hoppas det läker ihop fort så du inte missar hela sommaren.

Det var mycket metall där, är det en BACHO skiftnyckel som de har skruvat fast??? :unsure:

kenneth

Link to comment
Share on other sites

10273873_493149587478475_6398541190813789904_n.jpg

Det var mycket metall där, är det en BACHO skiftnyckel som de har skruvat fast??? :unsure:/>/>

Skiftnyckel vet jag inte, men jag tycker mig se att du fått inbyggt en stilig camberjustering på den bilden?

Link to comment
Share on other sites

själv så tycker jag det liknar en liten kratta. hur som så planerar jag inget mer nu med bilen den får stå tills jag får ok från läkarna att börja anv handen.

hur som så kommer jag va ute o titta till er när ni kör i sommar Gerhard. men givetvis så hoppas jag att det läker fort o att smärtan lägger sig

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Får inte belasta handen nått riktigt fortfarande. Jäkligt sugen på att få ihop bilen nu. Gjort lite små saker & fått hjälp med diverse saker så som att dra åt bultar o lite annat. svårt att hålla emot o dra åt en M12 med bara 1 hand. Har förälskat mig i ProGold System - BMRS slangar & kopplingar dyra men attans så smidiga & följsamma de slangarna är. AN16 slangen är ju mjukare en en vanlig earl stålomspunnen An6 gummislang. har beställt de sista slang sakerna till den nya torrsumps systemet (progold An12). passade på att beställa bälten med. Det som återstår sen är en massa små pill & att göra nya slangar till den nya oljekylaren & sätta dit en extra tempgivare till vatten ut från kylaren. så detta året ska jag ha koll på när vattnet är som varmast & som kallast lika så på oljan. så lite sker det men det är frustrerande att gå hemma o va handikappad.

Många slangar blir det :)/>

DSC_0069.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...