Jump to content

min billiga hobby som blev dyr.....


Widell

Recommended Posts

Jag har inget remskydd på min bil men jag har en 3mm alu plåt som är fast skruvad i ramen under bilen.. en "pulka" men det kanske inte va saker underifrån du va rädd att få upp i remmen ?

jo det är nog sant. det är ju klart bäst. jag får bara komma på nåt att ha som remskydd.

Link to comment
Share on other sites

Trots att det i dag har varit & är söndag så har jag inte vilat. dagen har varit rätt så produktiv. Gjort 3st Banjo bultar med gänga UNF 7/8, kortat upp ett oljerör 10mm för att få plats under det nya oljetråget, jag har nästan gjort klart de nya oljetråget med. saknade en anslutning 1-1/16 JIC o så är det lite putsning inv med.

DSC_04181.jpg

Link to comment
Share on other sites

Snyggt tråg! Är det bara att rensa den gamla original-oljepumpen invändigt och trycka oljan igenom pumphuset med det nya trycksteget?

Den nya pumpen du köpt, har inte den bara 2 sugsteg och ett trycksteg? Tyckte du skrev att du köpt en 4-stegspump.. Var hittar man sådana fina pumpar?

Blev visst mycket frågor på en gång...

Link to comment
Share on other sites

Tackar, jo det stämmer att det bara är 2st sug o ett tryck hade inte fått plats med en längre pump när jag började mäta o fler slangar det blir trångt iallafall. därför blev det så & jag har bestämt mig för att anv trycksteget till att suga med o fortsätta trycksätta med original pumpen.

pumpen är inhandlad från ebay & är en ny NRC pump

Snyggt tråg! Är det bara att rensa den gamla original-oljepumpen invändigt och trycka oljan igenom pumphuset med det nya trycksteget?

Den nya pumpen du köpt, har inte den bara 2 sugsteg och ett trycksteg? Tyckte du skrev att du köpt en 4-stegspump.. Var hittar man sådana fina pumpar?

Blev visst mycket frågor på en gång...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

är kanske lite dryg av mig.... ska bli rör böjar till det nya oljesystemet

944478_341888195937949_602686722_n.jpg

gjorde en kolvrings kompressor o den funkade klockrent (vet att kolven inte ska va åt det hållet men jag testade bara den ska va vriden med eller motsols ca 180 grader)

968802_341915909268511_157922323_n.jpg

Edited by Widell
Link to comment
Share on other sites

testade konbanan i kalmar i dag. konstaterat att jag har på tok för dåliga bromsar & att bilen är tungstyrd med 260utvmm ratt. dock första gången någonsin som jag provat på så det va kul men hade varit roligare om man hade vågar satsa

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det som brukar hända på R25 28 är att när man "kastar" i växlarna så går en växelarm sönder. inte dreven.

det kom ut en förstärkt på opel för under 200:- artnr. 30732293 arm 200:- 2003

Många säger att detta äe en klen låda men jag håller inte med för trots att den suttit bakom mer än 500 turbohästar så har jag aldrig sett några drev gå sönder i dem och ingen har kunnat visa mig några heller.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Den driver inte på 3an & den låter som en stenkross men jag vet inte får riva ner det på lördag. eventuellt så river jag ner det i morgon förmiddag,

en 25/28 vet inte hur långt den hade gått innan eller va den kom från för bil. men har konstaterat att den inte gillar min behandling av den för den har kastat ut olja,

ne inga speciella däck, trippel 8or 205 or med ca 1,3 bar kalla.

Kanske ska tilläggas att jag kör med ca 1,6bars laddtryck med

Edited by Widell
Link to comment
Share on other sites

japp bara till att köpa ny o slänga i så man kan åka lite till i sommar. men jag passar på att köpa en ZF låda med. Nu har jag ju en opellåda jag kan kapa sönder o para i hopp med ZF lådan..

Link to comment
Share on other sites

Hur ser ZF-lådan ut fysiskt mot opellådan?

Kommer den passa i bilen utan större modifieringar på ramen?

Funderar också på en ZF som garanterat håller för lite hårdhänt hantering.

Mellan vilka varvtal laddar du 1.6 bar?

Link to comment
Share on other sites

ZF lådan DSC00286.jpg

R25/28 lådan $T2eC16R,!zcE9s4g3I8)BRcTbWFGbw~~48_72.JPG

ZF lådan är kanske lite bredare. får se vad som krävs för att få platts med den eller om jag har tur för en gångs skull. kan flytta fram motorpaketet ca 70mm on det skulle va nödvändigt det hoppas jag inte på. eller så får man börja kapa i rören.

Link to comment
Share on other sites

Fick en leverans i dag... 2st R25/28 lådor blev det eftersom att dom inte hade nån ZF av rätt modell till mig. pris för båda lådorna va 2600kr den ena hade gått ca7700mil & den andra ca 15700 tror det va rätt ok pris. nu borde jag klara mig över sommaren.

DSC_0507.jpg

Link to comment
Share on other sites

2 bilder till, med gosaker som trillade ur växellådan....

DSC_0505.jpg

DSC_0506.jpg

Sätt dit en magnetplugg som samlar upp skrotet och slipp skrammlet - kör sedan vidare!

Hörde "Bosse bildoktorn" på radion. En lyssnare tyckte att något lät i bilen - Bosses råd var "skruva upp radion på högre volym!"

Link to comment
Share on other sites

@Antas jo man kanska skulle ha gjort det det fick räcka med den kilometern jag va tvungen att köra hem, lät & kändes inte alls bra va rädd att nått skulle titta ut genom lådan :)/>

@LUPUS jag gick genom en kompis... men han handlade de på signalen i mönsterås. så jag fick dom hem levererade med :)/> tror de hade 3st kvar nu. jag tog de 2 med minst mil :)/> men dom va billiga där även utan rabatt.

1590 st pris ink moms.

Link to comment
Share on other sites

@Magnus 2074 ligger på 1,6bar på 3an vid ca 3800varv, sen håller den det tills varvstoppet på 6700. va o kollade på en ZF 5växlad låda & Den borde med största sanorlikhet få platts. den va omsvetsad till en volvo fläns & då va den ca 550mm lång

Link to comment
Share on other sites

Oj, då har du troligen över 500Nm i vridmoment. Vilken storlek på TD04 har du?

Börjar bli lite nojjig över att lådorna kommer rasa på löpande band i min bil med, även om jag tänkte lägga mig lite lägre i vrid.....runt 400Nm.

Men ska jag byta låda nu innebär det att jag måste skaffa ny koppling, kardanaxel, kardanadapter samt svetsa om ramen. :banghead:/>

Tål R25/R28 lådorna mindre stryk än F28 lådorna? Hade en F28 i min 900 som vägde 1250kg och hade 365hk/520Nm och den höll i flera år med hård körning. Original F25 lådan totalrensade jag 4:ans drev på.

Edited by Magnus 2074
Link to comment
Share on other sites

Det är en 19T med 7ans vinklade hus.

ja lamell behöver man ju ha en annan i alla fall, kardan är inte säkert,då lådorna är på ett ungefär lika långa, kardarnadapter behövs nog, jag är tveksam till att man ska behöva svetsa om ramen. jag tror inte jag behöver det i alla fall men jag har ju ett helvetes gap där som fallet är nu... har ju tryck in motorn 60mm innanför "torpedväggen".

Jag vet inte var i från den förra lådan kom & inte hur längt den gått innan. så jag vågar inte säga så mycket om det. vet inget om F28 F25 lådorna.

Där imot så kan jag rekomendera att hitta på nått vid ventileringen av R25/28 lådan så att du kan trä på en slang & fästa högre upp så du slipper att lådan kastar olja där.

det finns ju en nackdel med ZF lådan... På R25/28 lådan är ju 5an en överväxel & 4an 1:1 medans ZF lådan har 1:1 på 5an ingen "överväxel" bilen kommer gå långsammare & man kommer få växla av bara helsike. dock så kan man ju byta innehållet i bakaxlen & på så vis få en högre toppfart. för en toppfart på runt 200 räcker ju inte till om man ska i väg på nån banträff eller ska köra strippen.

Oj, då har du troligen över 500Nm i vridmoment. Vilken storlek på TD04 har du?

Börjar bli lite nojjig över att lådorna kommer rasa på löpande band i min bil med, även om jag tänkte lägga mig lite lägre i vrid.....runt 400Nm.

Men ska jag byta låda nu innebär det att jag måste skaffa ny koppling, kardanaxel, kardanadapter samt svetsa om ramen. :banghead:/>/>/>/>/>/>/>

Tål R25/R28 lådorna mindre stryk än F28 lådorna? Hade en F28 i min 900 som vägde 1250kg och hade 365hk/520Nm och den höll i flera år med hård körning. Original F25 lådan totalrensade jag 4:ans drev på.

Edited by Widell
Link to comment
Share on other sites

Oj, då har du troligen över 500Nm i vridmoment. Vilken storlek på TD04 har du?

Börjar bli lite nojjig över att lådorna kommer rasa på löpande band i min bil med, även om jag tänkte lägga mig lite lägre i vrid.....runt 400Nm.

Men ska jag byta låda nu innebär det att jag måste skaffa ny koppling, kardanaxel, kardanadapter samt svetsa om ramen. :banghead:/>/>

.

Jag håller 1.3 bar nu med en R25 och har en bänkning från två års sedan med 1.2 bar och då ligger det på 390Nm som mest någonstans runt 3500.

Borde nog lägga en R28 på en hylla som försäkring MOT problem.

Föresten, jag har dock TVÅ stora orginal Omega 3000 hardy knutar på min kardan så det finns lite förlåtande delar vid inspirerande växlingar.

Rök din i en växling eller drog du sönder? ( kanske redan stått? )

Link to comment
Share on other sites

Jag håller 1.3 bar nu med en R25 och har en bänkning från två års sedan med 1.2 bar och då ligger det på 390Nm som mest någonstans runt 3500.

Borde nog lägga en R28 på en hylla som försäkring MOT problem.

Föresten, jag har dock TVÅ stora orginal Omega 3000 hardy knutar på min kardan så det finns lite förlåtande delar vid inspirerande växlingar.

Rök din i en växling eller drog du sönder? ( kanske redan stått? )

Ja det skadar nog inte att ha en liggandes eller ta reda på vart det ligger nån iallafall. fast som sagt jag vet inte hur skicket på den lådan va som jag körde ner. Detta kanske bara va en engångs grej.

Jag har inte nån hardy knut.

låg på 4an, en bil svängde ut framför mig stod på hejdaren & växlade ner till 2an, när bilen plasserat sig där han ville va så började jag köra om & växlade till 3an, när jag va ungefär vid framskärmen på bilen så skrammlade det till. men jag hade redan så hög hastighet att jag rullade om honom. o svängde ner på en grusväg där jag kunde vända o köra hem bilen på 1an. Jag har inte varit snäll mot växellådan innan. spaken ska ju från punkt A till punkt B på kortaste möjligaste tiden.

Link to comment
Share on other sites

@Nallemannen är man på öland så är det stora möjligheter att man ser mig ute o kör om bilen är hel & jag är hemma. så då är det bara att hänga på förmodligen så äter jag nått på kvällen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

ja ha ja då är det ca 2,5 månader innan det är för kallt att köra 7an mer för detta året, då får man äntligen riva ner hela bilen i småbitar o modifiera de man vill göra förbättringar på. sen att man då kan passa på att rengöra den riktigt är ju inget minus. Det är hemskt va skit det sammlas överallt på bilen. Ska bli skitkul att riva ner allt. :)/>

Link to comment
Share on other sites

Är endast hemma torsdags kvällen till söndag när jag börjar jobba igen, Så då kan man lika väl börja i tid så man blir klar i tid med bilen tills nästa år. Det är mycket jag vill göra om. Får se om jag hinner med allt. ett annat problem när man är i väg o jobbar är ju det med delar till bilen med men det löser sig nog. Sen så är man rätt trött efter en 55 till 60 timmars arbete på 4 dagar det brukar funka i några månader men sen så tar orken slut för mig. Det gäller att försöka planera vilket jag är dålig på. får bli som vanligt man hoppar över att umgås med vänner för att sova & att ligga i garaget o skruva bil när man är hemma.

---- 2,5 månader innan det är för kallt ---

Varma kläder ger 1 månad till.

Link to comment
Share on other sites

Då va lambda signalen inkopplad till sprutet det va lite bökigt att kalibrera den signalen så att mätare & det som visas i datorn är de samma.

Skönt att ha det förberätt inför nästa sommar då det blir mer efekt som ska plockas ut.....

passade på att stoppa i ett par andra spridare med.... 20% större det är bara så att jag kan utnytja egt inställningarna i nirat... mata på mer bränsle om det blir för varmt. så ingen mer efekt i år :hypocrite:/>

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett Nira i3+ Fick en mapp av en vän så jag har inte gjort nått i tänningsmappen.

Hur har du tunat fram tändningen ? Orginal eller gått på mera ? Mest med tanke det liiite förhöjda laddet

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

tackar Tabac O magnus för de tippsen.

va o körde lite konbana i dag. gick finfint för mig, 3dje snabbaste tiden. det finns potensial i bilen för inte fan kan jag ratta. men nu så blev det ju så att dagen började närma sig sitt slut & däcken va riktigt dåliga, blev bara halare & halare. En jag känner som kan ratta frågade om han kunde ta ett varv, jag va tveksam, han låg på o frågade. tillslut sa jag okej men ta det lugnt för den är hal så attans i baken. det slutade med att han kanade på en kona o den slog sönder bakskärmen o den i sin tur slog sönder aluminium plåten bak på bilen.

Det kan ske alla. Inget att hänga läpp för. nästa gång är det min tur att göra det.

Går det inte att rikta upp bakplåten som jag vill så får jag göra ny.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det tar tid att rita i autocad när man inte kan med det. blir en massa hål. tur jobbet har både en NC styrd stans nibbler & en NC styrd plasma skärare. så det ska nog gå att skramla fram de nya bakre rambitarna till solstadsaaben under hösten. den stora frågan är om man ska skicka det på galvning efter man kört ut de o bckat dom eller om man bara ska blästra & lacka dom.

lekerlite.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...