Jump to content

min billiga hobby som blev dyr.....


Widell

Recommended Posts

kan avslöja att jag har en nyrenoverad motor nu & den är i hopp parad med lexus lådan så långt ser allt ut att funka. dock visade det sig att kardan tunneln är för smal & behöver breddas.... det är på gång....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

kopplingen testad & tycks funka som den skall. så nu är det en salig blandning av delar till kopplingen, tryckplatta sachs racing, 6puckad fjädrad Toyota R154 lamell, volvo 850 slavcylinder, kopplings cylinder saab 9000. Tunnel färdigsvetsad & förstärkt. imorgon skall rören avfettas, torkas & ruggas upp innan de målas. kardanen är iväg skickad för svetsning & balansering. knutkors till knutkors C/C 482mm en av de kortare jag vet om. Finns planer för att göra lite nya plåtar till kardantunneln nästa v.

Link to comment
Share on other sites

kopplingen testad & tycks funka som den skall. så nu är det en salig blandning av delar till kopplingen, tryckplatta sachs racing, 6puckad fjädrad Toyota R154 lamell, volvo 850 slavcylinder, kopplings cylinder saab 9000. Tunnel färdigsvetsad & förstärkt. imorgon skall rören avfettas, torkas & ruggas upp innan de målas. kardanen är iväg skickad för svetsning & balansering. knutkors till knutkors C/C 482mm en av de kortare jag vet om. Finns planer för att göra lite nya plåtar till kardantunneln nästa v.

Ja det är f... inte lätt att bygga om med den plats bristen vi har.

tycker vi behöver Bilder oxå !

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det har inte skett nått på ett tag i garaget nu men nu är jag hemma från 3dje skidsemestern detta året, blev en sista oplanerad tripp till ST Anton. Det sista jag gjorde innan jag åkte på semestern va att lacka de nya rören i ramen torsdagen den 18onde. resan bokades kl 2000 på samma kväll & på fredagen den 19onde åkte jag. jag hoppas kardanen ligger på jobbet så jag kan börja skruva ihop bilen snart......

Link to comment
Share on other sites

Dryg

mm lite men jag låg sömnlös några timmar o funderade innan o så åkte jag o testade om det funkade att göra så. vilket det gjorde så nu så kan jag göra såna till 76mm rör. kommer kanske nått drygare om ett tag........ har lite funderingar som jag har förträngt & jobbar fortfarande på att förtränga vem vet nån sömnlös natt till så kanske tankarna & funderingarna blir testade men det är mycket drygare så jag jobbar för fullt med att förtränga det.

Link to comment
Share on other sites

Det där låter inte bra....har du funderat på medicinering ??? :D

Mvh Pär

hmmmmm ja jo eller inte tror inte det finns nåt som hjälper mot de jag har..... nu är det så att det är 7an som ska ut först sen kanske det blir dumma försök på mina tankar.

Link to comment
Share on other sites

ja ha då lägger jag till några bilder till.

nya bränsle lednings dragningen.

DSC_7503.jpg

annan vinkel

DSC_7504.jpg

Sen blir det lite mer rött i bilen i år...

DSC_7505.jpg

Kan inte göra den övre biten innan lådan är på plats då växelspaken inte hamnar på riktigt samma ställe som innan.... blir nog nått där så jag kan justera den dit jag vill ha den sen men en sak i taget. (försöker jag intala mig)

det som återstår nu är att göra nya kardanfångare men det väntar jag med tills jag har kardanen hemma. sen är det bränsleledningarna som skall få en An koppling ute i motor rummet & så lite små plock här o där... hoppas på uppstart näst nästa v. men bara varmkörning & så blir det lite mer att byta.... 870cc spridarna skall i :) så det går att vrida på effekt kranen lite till i år :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fick leverans idag......

DSC_7508.jpg

I går fick jag 2st vevhusventilations filter anslutningsdiameter 28mm. Fick även hem några (28mm diameter utv) aluminium böjar idag till mina små behållare. Så imorgon blir det att stanna kvar på jobbet o svets dom klara & så skall jag svetsa en aluminium tank till en vän........ tror det flyter på rätt bra nu om jag får säga så men då har jag säkert glömt bort nått.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jädrans va snyggt !! Måste vara kul att vara en hejare på Tig och maskinbearbetning, man får oanade möjligheter till tillverkning av fingrejer !

Är väldigt begränsad själv då det mest avancerade man kan hitta på med vinkelslipen är notchning av nått rör.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Jädrans va snyggt !! Måste vara kul att vara en hejare på Tig och maskinbearbetning, man får oanade möjligheter till tillverkning av fingrejer !

Är väldigt begränsad själv då det mest avancerade man kan hitta på med vinkelslipen är notchning av nått rör.

Mvh Pär

Tackar för det.

Anser dock inte jag är en hejare på maskinbearbetning är självlärd där & har mycket kvar att lära mig. Det brukar bli halvdant när jag gör nått i svarven/fräsen men mer övning så blir nog resultatet bättre

Link to comment
Share on other sites

om det va ju nån som va intresserad av att se hur min torrsumps tank ser ut inuti så har jag nu tagit några bilder på de nu när jag rengjorde allt innan montering.

DSC_7516.jpg

DSC_7518.jpg

nackdelen är att det är svårt att kolla oljemängden. brukar anv tig tillsats & sticka ner i behållaren & så kollar man på den

Link to comment
Share on other sites

uppstartad & provkörd en liten runda. tycks va mycket trevliga steg i växellådan.

skall göra ett Short-shift kitt till lådan i morgon så det inte blir så långa slag. & även byta ut led plasten längst ner på kulan mot en led i mässing som jag tänkte göra.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Är lexus lådan samma som S2000 och RX8?

Vad heter den egentligen? Aisin AZ 6 eller nåt sånt?

Om det är samma spak set, kan man få köpa en sån fin short shift grunka av dig?

/vedde

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

ja det är en aisin låda som är 6 växlad. vissa säger att det är samma i S2000 & RX8 hur vida det stämmer eller ej vet jag inte så mycket fördjupade jag mig aldrig i. S2000 lådan ser annorlunda ut men hur vida det är samma saker inne i dom vet jag inte.

Tyvärr så är jag inte så sugen på att göra en sån bit just nu iallafall. har fullt upp både hemma o på jobbet tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

em kompis kompis som är jäklig på nirat & saab motorn har nu tittat på mappen justerat & städat i den en massa så nu kan vi fortsätta att mappa nån dag då kompisen & jag har tid samtidigt & det är kväll eller mulet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jag va där med 7an den stod på utställningsområdet skitig....

Det va han som är med ute o mappar min bil som körde med sin 7a.... Diket som körde en 10a nånting med lite strul & kassa däck...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Såg också din bil på emmaboda igår, knäppte ett par kort på den.

tyckte den så riktigt trevlig ut! hoppas mappningen blir bra till slut.

måste bara fråga, hur bred är boe7 ramen?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hejsan Bohica. Tog ett tag innan jag fattade vem det va. ska hälsa dom.

jag har funderat på om man ska försöka sälja bilen. har inte plats för den när jag vill påbörja ett annat bygge. kommer nog inte försöka sälja den aktivt men vettigt bud så gör jag mig av med den.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan Bohica. Tog ett tag innan jag fattade vem det va. ska hälsa dom.

jag har funderat på om man ska försöka sälja bilen. har inte plats för den när jag vill påbörja ett annat bygge. kommer nog inte försöka sälja den aktivt men vettigt bud så gör jag mig av med den.

Lugnt..

Jasså vad blir det då för projekt? Nått täckt eller kanske gå på Magnus linje med tyska karosslinjer hehe? Verkar ju poppis hehe.. Innan du säljer henne i så fall får du komma ner och visa upp henne och bjuda på en provrunda. Jag har en liten trevlig nerlagd flygplats 3km bort som du kan få rasta henne på.

Suttit och funderat lite på att kanske göra ett oreggat projekt lite för att brosan ville bygga en men tyvärr så saknades kapitalet för honom och nu är det lite av en omöjlighet som sagt.

Men han va väldigt väldigt imponerad av din bil och gillade den skarpt.

/T

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

inte för att däckkontot behöver lida så farligt nu men dessa däcken jag har sen förra året ser nästan nya ut. ett semi R däck mycket trevligt sådant om jag får säga det själv, rätt bra bett, slittåliga yokohama advan neova ad08

upplever dom inte alls som Rdäcket 888 orna jag hade innan. de hade bra fäste tills det släppte o sen va det för sent att häva en sladd dessa släpper lite tidigare & inte lika liten fäste till inget fäste tidsmässigt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

hejsan. nej det är inget nytt på g. känt mig rätt färdig med det hela ett bra tag & gjorde det enda rätta sälja den till nån som jag hoppas finner mycket nöje med den & har tid att anv den betydligt mer en va jag gjorde 5 turer sommaren som va & 5 turer sommaren innan så det va dags. nu finns inte tiden & orken men hjälper en vän med vissa bitar till hans mycket extrema bilbygge.

Link to comment
Share on other sites

Hej Allihop

Jo det blev en locost seven till slut efter nästan 20 års tvekande och sökande, har alltid varit en dröm att äga en super seven. Förmedlades av en god vän in Kalmar.

Ett fantastiskt bygge av Widell, och en av de snyggaste jag sett.
Nu står den i utanför Tibro för vintergenomgång av motor och så. Den hade dragit lite olja enligt Widell, som jag också konstaterat efter en del körning, men det är nog identifierat nu vad det är. Tänkte det kunde bli ett eget kapitel, gjorde bla en ventilfjädertryckare i trä för få bort knastren.

Vänliga Hälsningar

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...