Jump to content

Elektronisk handbroms


Hagman89

Recommended Posts

Hej!

Någon som har koll på de här med elektronisk handbroms?

Vilka bilar sitter de på original?

Någon som enbart kan lösgöras via "knappen"? (vissa verkar släppa om man startar bilen och gasar mm)

Tacksam för svar!

Mvh Anton

Link to comment
Share on other sites

Gissar att det här med när bromsen ska släppa sitter i bilens styrsystem. Om man är lite händig med elen är det säkert inget svårt att få sådana ok att fungera. Säkert bara 12 V på ett ställe för att dra och 12 V på ett annat för att släppa.

Annars kan man göra som Peter M.

Mitten i första inlägget ungefär:

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=10023&view=findpost&p=110012

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Tänkte till lite och kom på att där är ett företag som håller på med handikapp anpassning av bilar i närheten.

Ringde och pratade med en kille där ang vilken typ av motor mm dom använde och hur det fungerade med besiktning osv.

Svaret blev en typ av skruvmotor alltså draget läge förblir draget läge. De hade fått fram ett intyg som de använde vid besiktning men det var knutet till företaget.

Tänkte ringa till honom igen och beställa en motor (kommmer inte ihåg priset men likvärdigt med en beg på skroten har jag för mig).

Killen tyckte även att ville jag kunde jag komma dit och titta hur de byggde sina handbromsar så varför inte? Lite inspiration och ideer är ju aldrig fel?

Gissar ju att besiktningen blir glada om man använder en beprövad motor?

Link to comment
Share on other sites

jag är intresserad av det så rapport skulle vara trevligt

Kolla min byggtråd.

Där finns bilder och till och med en liten film.

Först byggde jag med en avancerad elektronisk kontroll, men det skippades senare och byttes ut mot en liten låda med fyra vanliga relän, som vänder polariteten med hjälp av två simpla tryckknappar. Det kombinerades med en automatsäkring så man inte blir stående för att parkeringsbromsen råkat dra för mycket ström.

Det hörs väldigt tydligt när den är "lagom" hårt åtdragen.

Samma på returen. När det hörs att den bottnar släpper man knappen.

Enkelt, effektivt och tämligen idiotsäkert.

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

Kolla min byggtråd.

Där finns bilder och till och med en liten film.

Först byggde jag med en avancerad elektronisk kontroll, men det skippades senare och byttes ut mot en liten låda med fyra vanliga relän, som vänder polariteten med hjälp av två simpla tryckknappar. Det kombinerades med en automatsäkring så man inte blir stående för att parkeringsbromsen råkat dra för mycket ström.

Det hörs väldigt tydligt när den är "lagom" hårt åtdragen.

Samma på returen. När det hörs att den bottnar släpper man knappen.

Enkelt, effektivt och tämligen idiotsäkert.

Här är en länk till det inlägget

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=10023&view=findpost&p=111452

Link to comment
Share on other sites

--- Vad gör man om elmotorn går sönder --- Lagar.......dvs hoppas att man får loss bromsen och kan komma hem. Det brukar vara rätt begränsat med verktyg i en Sevenbil, antingen för att de sällan går sönder eller att verktyg inte får plats.

Link to comment
Share on other sites

Vad gör man om elmotorn går sönder i bromsat läge? Är det redan inbyggt i konceptet?

Då ringer man firman som sålde den och berättar att det har hänt något helt unikt. :lol:

Det är en industriklassad ställmotor som är gjord för kontinuerlig drift i tiotusentals timmar, så den håller nog rätt länge i en Sjua.

Skulle den låsa sig av någon anledning så tar man en åttans nyckel och släpper vajerlåsen.

Link to comment
Share on other sites

Kollade priset på motorn jag hade tänkt att beställa idag. Ca 1600+moms=2000kr

Den motorn Peter använder verkar inte gå att få tag på längre... Ringde företaget som han köpt den av och kollade.

Hoppas att den motor jag har tänk köpa fungerar lika bra.

Återkommer med info så fort det händer något på den fronten.

Link to comment
Share on other sites

Istället för fyra relän kan man använda två återfjädrande tvåpoliga, båda med viloläget kopplat från varsin motorpol(30) till jord(87a?). Påverkade relästiftet(87b?) till plus.

Påverka ena relät, en rikting

Aktivera det andra relät, plus kommer till andra motorpolen och strömmen går andra vägen.

Som en elhiss eller centrallåsmotor

Link to comment
Share on other sites

Istället för fyra relän kan man använda två återfjädrande tvåpoliga, båda med viloläget kopplat från varsin motorpol(30) till jord(87a?). Påverkade relästiftet(87b?) till plus.

Påverka ena relät, en rikting

Aktivera det andra relät, plus kommer till andra motorpolen och strömmen går andra vägen.

Som en elhiss eller centrallåsmotor

Ja, det går precis lika bra med två relän. Hade lite bråttom och slängde ihop en lösning på bänken.

När den funkade åkte den ner i en låda från Kjell å Ko.

Link to comment
Share on other sites

post-5205-0-33488400-1357856335_thumb.jpg

Så här ser motor och fäste ut.

Gjorde ett fäste idag och hoppas kunna svetsa fast det imorgon.

Lyckades hitta en lösning där jag slapp kapa eller byta vajer, så original sitter på. Lätt att hitta när det är dax att byta.

Link to comment
Share on other sites

Så här ser motor och fäste ut.

Gjorde ett fäste idag och hoppas kunna svetsa fast det imorgon.

Lyckades hitta en lösning där jag slapp kapa eller byta vajer, så original sitter på. Lätt att hitta när det är dax att byta.

Jaha, du ska dra i båda vajrarna parallellt. Då får varje ok bara halva dragkraften från motorn. Har du kollat att det räcker till?

Jag gjorde en lösning som innebär att när man drar i ena vajern så spjärnar den andra emot. Alltså drar den alltid lika hårt i båda och motorns maximala kraft går till båda oken samtidigt.

Faktum är att min motor inte drar i vajrarna. De sitter ihop och det är mothållen till höljena som dras isär.

Link to comment
Share on other sites

Nja använder original 740, en vajer från varje ok som är sammankopplat till en. Firman jag köpte motorn från brukade använda original vajern och verkade inte ha problem med den lösningen.

Dock rekomenderade dom att jag skulle kolla så att det fungerade i 16 graders lutning både framåt och bakåt.

Får se vad helgerns garagetid visar...

Link to comment
Share on other sites

PeÅ, jag är lite sugen på att veta hur Passatoken styrs. Är det bara spänningsmatning eller hur ser det ut? Kan man reglera/dosera parkeringsbromsverkan på något sätt?

/Gustaf

12V. Bara polvända för in eller ut och doseringen beror på tiden du matar fram motorn/kolven.

Link to comment
Share on other sites

12V. Bara polvända för in eller ut och doseringen beror på tiden du matar fram motorn/kolven.

Tack, det var bra att veta. Då stannar de i det läget de har när man bryter strömmen?

Ingen som har sådana ok liggande och kan mäta lite? Undrar hur de passar för att ersätta Sierraok.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Oket verkar vara en enkel konstruktion. Ser felsäkert ut iaf.

https://sites.google.com/site/1810martin/passat-b6-electric-park-brake

För vår del behöver man kanske inte ha den elektroniska styrningen som mäter strömmen som motorerna dra. Men utan den finns det säkert risk att något går sönder/bränner om man inte lyssnar och är uppmärksam när man drar handbromsen.

Link to comment
Share on other sites

EPB verkar finnas på Polo nu också! Borde inte det vara en mindre caliper på den?

Edit: Calipern verkar lätt och fin men det verkar inte som om elmotorn är inbyggd i den.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

post-115-13584564135903_thumb.jpg

P-broms Jagga XF är smutt. Passar bolt on mot bromsok Scorpio.

Har någon form av motorfrikoppling i ändlägen ( klickar när man drar motorn)

Tror även det är givare för ändlägen .

Den såg fin ut. Vet du mer om den? Tex:

- Är det en elektrisk driven linjärmotor ungefär som Hagmans?

- "Drar" den wirebiten in och ut?

- Är den kapslad så att den kan sitta under bilen eller måste den sitta skyddat i sitbrunn?

Link to comment
Share on other sites

Tack, det var bra att veta. Då stannar de i det läget de har när man bryter strömmen?

Ingen som har sådana ok liggande och kan mäta lite? Undrar hur de passar för att ersätta Sierraok.

Gustaf

kan du inte kolla med din lokala skrot Gustaf ? riktigt finurligt gjort, ser ut som ett vanligt bak ok på vw/audi men handbromsarmen är utbytt mot en liten elmotor i plastförpackning, funktionen är som ovan beskriven. Två knappar med tidrelä styr anligg/släpp av anligg.

PeÅ

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Väcker liv i denna tråd.

Jag är lite sugen på elektrisk handbroms så man slipper handbromsspaken. Men på sidan 66 i SFROs handbok (v1.2) står det att den måste vara konstruerad så att den går till om strömmen bryts.

Hur har ni som valt elektrisk handbroms löst detta? Det hela känns lite konstigt för traditionell handbroms bromsar ju bara om man själv valt att dra åt bromsen. Eller är det precis det som menas, att om strömmen bryts i bromsat läge så skall de förbli bromsade? Formulering kunde varit tydligare i så fall.

Link to comment
Share on other sites

Det är nog jag som skrivit det och kanske har vi inte riktigt gjort hemläxan, eller så är det dumt formulerat.

Men, en grundförutsättning är att parkeringsbromsen inte får släppa om strömmen försvinner. Om bromsen skulle slå till när strömmen bryts kan det ju vara rätt dumt om det skulle hända under färd.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...