Jump to content

bec smeck


Guest micke r1

Recommended Posts

  • Replies 391
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

516.gif Bulimia nervosa.....

Jaja, jag ska dessutom slipa ner min vevaxel 0,25 för att fylla ut tomrummet mellan axeltapparna och mina nya tjocka vevlager, så den blir tyngre totalt.

Och eftersom du bara köpte ett batteri, så får du sätta i lågkompkolvar för att få igång den, och en turbo för att hänga med icon_thumbup.gif

Edited by Christer J
Link to post
Share on other sites
Guest micke r1

Lite märkligt att dom bara är på ca 2 amp (tänker på makitas 18 v/3amp batterier till skruvdragare o dyl)

Dessa är ju 3-4 gg så stora o borde va på iaf 10 amp ?

Vedde de blir nog bra dedär,skulle åxå va sugen på en motor som ger mer än ca 200 hk(svårt att hitta nåt mer i en lite mc snurra)

Om man hade råd med en sec låda....

När man blir omåkt av saab maffian/eller nån annan i cec "träsket" får man kanske tänka om :racesmile: (kimmen undantaget+några till)

Link to post
Share on other sites
Guest micke r1

Måste lära mig att sikta inann jag fyrar av :prop:/>/> men är man köp torsk så......(dessutom va sidan på italienska) :lol:/>/>

Li-Po celler - Hur fungerar de?

Li-Po-celler har egentligen samma karaktäristik som ett blybatteri. Dvs att man ska inte överstiga en viss spänning per cell. För Li-Po's är det 4,25 volt EXAKT. Om spänningen blir högre riskerar man skada cellen. När man då laddar en Li-Po-ack är det ju ofta två eller tre celler i serie, vilket ger en spänning på 7,4, resp. 11,1 Volt = 3,7 Volt/cell. Varför är det på detta viset? Jo för att få ut maximal prestanda ur cellerna överladdas de med en viss procent. När sedan laddningen avlägsnas sjunker spänningen lite grand i cellen.

Hur laddar man då en Li-Po? Jo, man börjar med att ladda med en viss laddström (Amperen Helge). Det är denna laddström man omtalar att vara 1C. Dvs om acken är på 1000 mAh (1 Amp) laddar man med max 1 Amp (Constant Current).

googlade lite

Edited by micke r1
Link to post
Share on other sites
Guest micke r1

Som vanligt när man ska testa nåt nytt finns de fallgropar !

Denna gg va de som va som ska bli "go sidan" på yt väven (bara en skydds film) ?

Hoppas de blev rätt :prop:/>

Blev nog ganska bra med rampningen av tempen (La en 20 kg iskall blytacka brevid värme källan) stiger sakta o säkert upp mot 80 grader :lol:

Edited by micke r1
Link to post
Share on other sites

Som vanligt när man ska testa nåt nytt finns de fallgropar !

Denna gg va de som va som ska bli "go sidan" på yt väven (bara en skydds film) ?

Hoppas de blev rätt prop.gif

Haha.. läste just ett examensarbete om fiberlaminering från en elev på KTH angående din fråga, finns mycket att lära.

Link to post
Share on other sites
Guest micke r1

ok då kan man ringa dig då nästa gg ,denna gång hjälpte de inte :thumbsup:/>

Tur att den ska sitta under bilen o man har mera material liggandes i en snöhög.

Edited by micke r1
Link to post
Share on other sites
Guest micke r1

Tog slut på lite saker så jag besökte swecomposit passade på o fråga lite.

Blev rätt sida ner o ytan ser bra ut :lol:/>/>

Åsså fallgroparna

1 Häng inte på en ohärdad varm 6mm glasbit ( när man river av plast o dylikt)

2 Temperaturen (om man ska få en vettig torktid) Hade ca 80 grader i mitten på glaset men ute vid kanterna, Utan för lådan blev de inte varmt nog o inte genom härdat på 4 tim. skulle egentiligen göra en mindre bit.....men vådbrädden o glaset avgjorde (trodde glaset skulle sprida värmen mer ) testar med en infra värmare åxå denna gg o nu kan de stå på mkt längre o inte kollidera med godnatt sagan.

3 Bastu i garaget o ryk från vakumpumpen ohärdad plast på saxar mm mm

3,5 Prepreggen kan hugga fast i glaset så de gäller o passa sig när man lägger dit den

4 prislappen ca 1900 kr för några luckor ska sitta under bilen+ lite spill som man kan ha till annat.

5 Glöm inte att gråta ut hos glasmästaren ! fick en större 8 mm härdad som plåster på såren :lol:/>/>

Edited by micke r1
Link to post
Share on other sites

Tog slut på lite saker så jag besökte swecomposit passade på o fråga lite.

Blev rätt sida ner o ytan ser bra ut :lol:/>/>/>

Åsså fallgroparna

1 Häng inte på en ohärdad varm 6mm glasbit ( när man river av plast o dylikt)

2 Temperaturen (om man ska få en vettig torktid) Hade ca 80 grader i mitten på glaset men ute vid kanterna, Utan för lådan blev de inte varmt nog o inte genom härdat på 4 tim. skulle egentiligen göra en mindre bit.....men vådbrädden o glaset avgjorde (trodde glaset skulle sprida värmen mer ) testar med en infra värmare åxå denna gg o nu kan de stå på mkt längre o inte kollidera med godnatt sagan.

3 Bastu i garaget o ryk från vakumpumpen ohärdad plast på saxar mm mm

3,5 Prepreggen kan hugga fast i glaset så de gäller o passa sig när man lägger dit den

4 prislappen ca 1900 kr för några luckor ska sitta under bilen+ lite spill som man kan ha till annat.

5 Glöm inte att gråta ut hos glasmästaren ! fick en större 8 mm härdad som plåster på såren :lol:/>/>/>

Vissa dagar känns de skönt att ha slutat leka med bilar,,och bara sitta och titta när solen går ner,,med en pils eller två :o

Link to post
Share on other sites
Guest micke r1

Jo så kan man känna ibland .

Men en eller två efter en ban-dag när man slagit till med en stekar tid o drygheten kommer krypande kan va rätt najs åxå :racesmile:

o har man tur kommer per o knackar på släpet o vill krypa ner under täcket :lol:

Link to post
Share on other sites

Jo så kan man känna ibland .

Men en eller två efter en ban-dag när man slagit till med en stekar tid o drygheten kommer krypande kan va rätt najs åxå :racesmile:/>

o har man tur kommer per o knackar på släpet o vill krypa ner under täcket :lol:/>

Är det tur?? då e ja glad att ha otur :icon_oops:

Link to post
Share on other sites
Guest micke r1

H***te va de satt fast i glaset,har alltid penslat på ett lager släpp medel när jag lagt upp vått o de har inte vart några problem

Fick avvända 6 plastkilar o en hammare

Inget att hålla på med tycker jag om man inte har bättre ! lokal,formar,en rykande vakum pump som ryker o kladdar olja,en bättre ugn mm mm.

Kul o testat iaf o man har 2st bitar o kapa lite saker ur :racesmile:/>

Sa jag att luckorna ska sitta fast med m5 titanskruvar (gjorde ett klipp på ebay) :lol:/>

o en sak till hur kan tanken,som christer j tipsade om tidigare bli full med vakum pump olja när det suger igenom den ?

Edited by micke r1
Link to post
Share on other sites

Låter ju märkligt om tanken blir full med olja, har du haft för lite i pumpen så den tappat "greppet" eller fått strömavbrott under tiden du pumpat så det dragit tillbaka?

Eller kan det blivit för högt vakum i formen när den kallnat?

Och du, hoppas du använder bra andningsskydd. Epoxi kanske inte luktar så illa, men det gör skada på riktigt i skallen och nervsystemet.

Link to post
Share on other sites
Guest micke r1

Brukar ha kolfilter mask dock inte denna gg,hade ett utsug vid pumpen o va inte långa stunder där ute.

Har för mig att jag läst nånstans att epoxyn ska va "högmolekylär" o inte tar sig in i kroppen via lungorna.

Tänker på dom som har de som jobb o går i sån miljö hela dagarna har aldrig sett att dom har nån mask. ?

Men du har rätt dumt att chansa, fanns ju dom som plastade båtar med polyester utan o dom mår nog inte så bra ! om dom lever.

Link to post
Share on other sites

Brukar ha kolfilter mask dock inte denna gg,hade ett utsug vid pumpen o va inte långa stunder där ute.

Har för mig att jag läst nånstans att epoxyn ska va "högmolekylär" o inte tar sig in i kroppen via lungorna.

Tänker på dom som har de som jobb o går i sån miljö hela dagarna har aldrig sett att dom har nån mask. ?

Men du har rätt dumt att chansa, fanns ju dom som plastade båtar med polyester utan o dom mår nog inte så bra ! om dom lever.

Jag känner en som jobbade på båtfabrik med polyester en bit in på 80 talet, han har varit sjukpensionär i 30 år nu med lungproblem och han har ännu inte nått den riktiga pensionsåldern..Dom hade abstinens på helgerna!!

Man lurar sig på att epoxi inte luktar. CO luktar inte heller, men dödar på några minuter. En ohärdad droppe epoxi ligger och sprider sin lömska gas i åratal som jag fått lära mig inom flyget. Spill ska inte torkas upp i tron om att det är okej. Ta bort så mycket du kan och häll härdare på både trasan och golvet, sen är det okej.

Har någon läst att folk dör pga gasförgiftning i husvagnar? Gasol är inte giftig i sig, men den innehåller inte heller det viktiga syret. Många gaser är helt luktfria, liksom syre som vi är beroende av. Det är därför man tillsätter luktailla ämnen i vissa gaser. Om gaskoncentrationen blir hög och ersätter syret så dör vi. Oavsett det luktar illa eller inte.

Vissa gaser ger "bara" hallucinationer, andra ger oönskade effekterunsure.gif

Finns många delade meningar om epoxi, är det härdaren eller epoxin som är skadlig? Kör med A1 eller A2 filter med partikelfilter som tillägg om det ska slipas. P2 tex för att var på den säkra sidan.

Edited by Christer J
Link to post
Share on other sites
Guest micke r1
En ohärdad droppe epoxi ligger och sprider sin lömska gas

Nu är du lite nojjig,de är inte cyclon b alt vx gas vi pratar om :515:/>

Däremot är en sån kladdig droppe inte kul att få på fingrarna.

Har såna filter du nämner

Kom på en sak,frugans mamma är uppväxt i gysinge (ett mygghelvete) där gick herr,n i huset med ddt spruten när de va lägg dax :lol:

Edited by micke r1
Link to post
Share on other sites

Nu är du lite nojjig,de är inte cyclon b alt vx gas vi pratar om :515:/>/>

Däremot är en sån kladdig droppe inte kul att få på fingrarna.

Har såna filter du nämner

Kom på en sak,frugans mamma är uppväxt i gysinge (ett mygghelvete) där gick herr,n i huset med ddt spruten när de va lägg dax :lol:/>

Är det inte så att epoxi absorberas (sugs upp) genom huden. Här hjälper inga andningsmasker utan här gäller det att skydda huden.

kenneth

Link to post
Share on other sites
Guest micke r1

inget kladd på på huden är nog prio 1 o nitril en gångs hanskar, brukar ha 2 st lager så man kan ta av sig ett lager ! så man sliper kladda runt med smutsiga vantar.

Vinyl samt latex ska man undvika,tror dom inte är täta nog.

Mask som krister rekomenderar är nog bra .

Tror inte de nämns i produkt bladet tlll epoxyn undan taget om man bearbetar icke 100 % härdat laminat, (kan ta upp till en vecka i rumstemperatur)

Edited by micke r1
Link to post
Share on other sites

Epoxi är starkt allergiframkallande och bar hud ska inte utsättas för detta, har man riktigt otur så kan man bli allergisk

redan vid första gången detta händer och sen reagerar man på det mesta lösningsmedel bla.

Polyester är inte i närheten så farlig vid hudkontakt men mask måste bäras istället då den är värre att inandas.

Men om man vill va på den säkra sidan så använd alltid handskar och mask så "löser" sig det prop.gif

Jörgen

Link to post
Share on other sites
Guest micke r1

klart att jag vill sälja de o få in några hundra lappar som jag kan lägga på annat ! o slippa ha ett relativt nytt batteri stå skräpa o bli gammalt.

Men jag förstår inte varför man ska köpa en bly batteri till en bil,när de finns lättare billigare alt ?

Gamla mobiler hade väl bly accar ?

post-3782-0-56505100-1424890016_thumb.jpg

O vem vill släpa runt på en sån idag ? :)

Edited by micke r1
Link to post
Share on other sites
Guest micke r1

säljer o gärna ett sånt bly monster till en till "bec-kompis"

Jag är inte så impad av detta batteri,tycker inte de har haft så bra bra kapacitet o är inne på mitt andra,kanske beroende på att laddningen på en mc är som den är .

Vet att niclas är nöjd med sitt .

Vad gör man då ? köper ett ännu mindre :prop:

Låna de när du vill o testa ..

Edited by micke r1
Link to post
Share on other sites

Micke, har du testat det nya än? Om du vill utmana det, så testa på bruks eller arbetsbilen och meddela gärna hur det gick för jag är lite sugen på ett Lithium batteri :racesmile:

Link to post
Share on other sites
Guest micke r1

Japp busa motorn va inga problem

Hade ingen bygg bil eller brux bil hemma,så jag testade på grabbens avalache 350 cu/in

Där gick man bet (hade motorn vart varm så hade de nog gått) :racesmile:/>/>

O nu måste jag hitta en laddare till litium batterier om de nu inte går med en vanlig c-tec ?

Edited by micke r1
Link to post
Share on other sites

Det är utan tvekan bättre än mitt biltema.

Jag försöker hitta tid att komma över och hämta någon helg framöver. Sms:a pris om du vill ha cash annars kan jag föra över eller swisha.

Link to post
Share on other sites
Guest micke r1

-500 gram denna vecka o en massa metall skruvar i skrotlådan o en ny leverans på g :)

Inte så dyrt om man snokar runt lite ! o har man fått smak på titan så vill man inte ha nåt annat :)

Christer ett hekto laddtryck till :racesmile:

Link to post
Share on other sites
Guest micke r1

Vedde ! bilden ljuger lite klev ner i några prepreg fallgropar. :prop:

Men dom ska sitta under bilen o dom är iaf lätta o starka så dom får duga.

Link to post
Share on other sites

Blänker och man ser det coola mönstret . Jag önskar att jag kunde göra lika coola grejor som du. Vingen slår allt tycker jag bara för att du gjort den själv.

Du är grym - sug åt dig.

Link to post
Share on other sites
Guest micke r1

Christer !

Henrik phil körde på 55 tider på kinekulle i mod sport 2 med sin aerorace ,med en otrimmad zetec o typ 9 låda. :notworthy:/>

I min värd som vilken locost som helst,utan massa besiktnings jox o kanske lite lättare chassi,slicks mm mm

De är väl en kombo att ha ordning på sin bil o köra massor ?

Alu plåtarna vägde 750 gram........

Edited by micke r1
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...