Jump to content

bec smeck


Guest micke r1

Recommended Posts

Guest micke r1

Ställde en fråga på sporthoj,o ställer samma här

Hej

Har använt dessa http://www.boostbysmith.com/ecugen2.html

O tagit bort 300km/t spärren mm mm trodde jag,men nu sist på anderstops långa raka upptäckte

jag att den varvade mer på femman ca 11500 rpm o ca 11000 tusen på sexan.

Den ska ju bryta på 10800 på femman åxå (glädjemätare) eller har inte flashningen tagit.

Kan man göra nåt fel,de va ju bara 2 rutor o bocka i o sen trycka på ...flash ecu ?

Blir de en märkbar skillnad på 1-4 med en sk tre modul funderar på om jag ska köpa en sån o åka

o bromsa,för o se om de blir nån förändring ,innan jag börjar mixtra med ecu igen.

Motorn sitter i en bil,o den gick i varvstoppet dom sista 200-400 meterna så dom där extra rpm på sexan skulle sitta fint,om dom finns där o inte är ett instrument fel pga flashningen el dyl ?

Nån som har grejjat med de där ?

Körde som bäst på 1,46,7 evt med en strypt motor tog även libells tid på mittsverige detta kan bli bra ju i så fall om... :racesmile:/>/>/>/>/>/>

Lutar åt att köpa eller låna en tre modul o åka o bänka med o utan modul på 4 an 5 an o sexan :thumbsup:/>/>/>/>/>/>

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 391
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Guest micke r1

Får väl ta den långa vägen :thumbsup:

Har beställt en tre modul blev den med växel indikator sen blir de o åka bromsa .

På fyran o sexan skulle iaf testa nya grenröret o luftburken,känns dock lite trist o lägga ut

1200 pix på nåt jag inte räknar med o ha kvar i bilen.

post-3782-0-07365100-1345487115_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest micke r1

Jo de e de jag har hållt på o rotat med för nåt år sen o trodde jag lyckats

skummade deras forum idag ser ut som de evt va nån bugg med den gammla versionen av ecu editor.ska flasha om o testa i bromsbänken.

Men nu är jag lätt förvirrad :prop: om vad varv talet stog på orginal samt om jag ska våga mig på att höja de lite för att slippa gå i varstoppet ! med 500 rpm så kanske man slipper de på snabba banor.

post-3782-0-27822500-1346183175_thumb.png

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

eller 198,6 -- inte helt säker på att westfield nya megabusa grenrör är bättre än de gammla som jag lånade av bjarne ?

Nya westfield,s åf har koll på de ! (varför de gamla o nya skiljer sig åt) ?

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

eller 198,6 -- inte helt säker på att westfield nya megabusa grenrör är bättre än de gammla som jag lånade av bjarne ?

Nya westfield,s åf har koll på de ! (varför de gamla o nya skiljer sig åt) ?

Kromat kanske?

//Per

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

jaha ..de bryr jag mig inte om.

frågan va VARFÖR primär rör längd o diameter plus rördragning är olika ?

Hade vart ett japps byggt rör hade jag kallt räknad med att dom ändrat för att de är ger mer mos,men i detta fall tror jag

att dom bytt levrantör som har snickarat ihop ett efter sitt huvud= inte säkert att de är bättre ?

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Mm så kan de va ! men ser man på kvaliteten på svets jobb, rörbockar, kollektorer mm mm

Så får iaf jag kännslan att dom bytt levrantör till en billigare som har sprutat ihop ett rör med migen...tog väl nån timme o slipa svetsar inne i röret (så långt man kom åt)

Om man jämför detta med ett eftermaknads system till en hoj tex "akrapovic" då blir man ledsen i ögat :thumbsdown:

Link to comment
Share on other sites

Mm så kan de va ! men ser man på kvaliteten på svets jobb, rörbockar, kollektorer mm mm

Så får iaf jag kännslan att dom bytt levrantör till en billigare som har sprutat ihop ett rör med migen...tog väl nån timme o slipa svetsar inne i röret (så långt man kom åt)

Om man jämför detta med ett eftermaknads system till en hoj tex "akrapovic" då blir man ledsen i ögat :thumbsdown:

Gör som jag gjorde då! tjacka J-bends, kollektor etc (spd-exhaust http://www.spdexhaust.com/ )kapa svetsa etc lika långa primärer..du kan nog få till det bättre än mig också...

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Mm så kan man göra ! o de kan bli bra,har testat några gg med ett rätt ok resultat

Men tänk att köpa ett färdigt som man vet att de är bra ! där nån har räknat, byggt, bromsat, moddat, bromsat,kapat, ändrat o grejjat.

De tror jag inte wf gjort ?

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Sdb har jag handlat torrsump systemet ifrån ! de läcker olja som f** men de har dom inte hört talas om ! de är nog bara mitt..... som har problem me de.?

Skönt iaf att vi fått en svensk åf som rejsar ! när dom blitt varma i kläderna kanske har koll så allt detta.

Link to comment
Share on other sites

Efter att min Busamotor läckt olja i många år monterade jag SBD-grejor i vintras och sedan dess har jag inte haft en droppe på garagegolvet. Jag har legat under min Busa och försökt förstå varifrån det läcker på din motor men kan inte få till någon bra förklaring. Jag tycker du skall ta kontakt med Steve igen och höra vad han har för idéer på hur lösa det. Det är ju uppenbarligen inget "engelskt standardfel" då flertalet verkar vara felfria som monterat det.

Bjarne

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Men jag kör ju med min :515:

Lite svårt att se exakt va de kommer i från för de kommer när man kör hårt på bana,har ju bara dyra fina an kopplingar överallt o dom läcker inte !

De är nån stans runt scav pumpen (den har jag tätat om en steve,s inrådan) oringarna till rören som matar skav pumpen kan de va eller scav pumpen igen.

Har för mig att du ringde o frågade var min läckte för du åxå hade problem me de,men jag kan ha blandat ihop det ??

inget "engelskt standardfel"

Näe de är ett normal tillstånd............

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Jo, det är korrekt att jag ringde och hade läckage, men det var innan jag bytte grejor till SBD:s. Och det är också korrekt att du kör lite mer och hårdare, i alla fall då och då :hypocrite: men vi har ju samma grejor och min är snustorr.....

Vevhustrycket ökar ju dramatiskt med SBD:s grejor och det har du naturligtvis redan tänkt på och motorn är knappast sliten så problemet borde ligga i materialet (plana ytor, felborrade skruvhål o.s.v.). Hittar du inger lösning innan dess så kan vi i vinter ta mina grejor och jämföra med dina och se om vi kan mäta upp några differenser.

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Sliten tror jag inte att den är ! den har gått ca 500 mil,men trasig kan den va.

Men jag har svårt att tro att att de skulle kunna påverka div anslutningar i tråget mm mm.

Thomas ! kör du med torrsump på din ?

Vevhustrycket ökar ju dramatiskt med SBD:s grejor
? Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

IMPORTANT NOTE

With our latest design the scavenge pump has been significantly improved to increase the rate of oil evacutation from the engine. The engine must remain open to atmosphere, so that the pressure within the engine can equalise. The original breather plate could be retained (the 2008 engine has a reed valve fitted into this breather & it must be discarded).

The breather must be connected to a catch tank which vents to atmosphere, do not connect directly to the main oil tank.

On a competition car or bike we recommend a large catch tank with both breather hoses (one from tank and one from engine) going into the catch tank, the fittings must be of suitable size so that there is no restriction imposed.

It is vital that the hoses are connected to the catch tank in such a way that they cannot be blocked as this would effectively block the breathing of the engine, we often see hoses in catch tanks submerged in old oil or pushed too far into the catch tank with the end of the hose flat against the bottom of the tank, this is NOT acceptable.

Catch tanks should be regularly checked, emptied and cleaned.

22

We can supply a slim-line breather plate to be fitted in replacement of the bulky standard item. (OS-DS-BUSA-BREATHER-01)



Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

OK trodde du hade en bec !

Bjarne ! plåta in under motor o vxl o låna ut bilen till mig (för lite hård bankörning) så ska du få se på olje läckor :) :racesmile:

Undertryck kan de bli om de inte kommer IN luft i motorn via den gammla vevhus venten ! där de på en våtsumpad motor mer eller mindre blåser o ryker vevhus gaser.

Tar man inte bort reed ventilen i den "of the bulky standard item" så blir de nog inte så bra med packboxar o dyl.

Våra vehusgaser hammnar ju i torrsumps tanken o om man har otur eller bygger fel så tar dom med sig olja till cathe tanken .

De senare har haft problem med o kommit tillrätta med.

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Blidde ingen bänkning denna helg heller broms killen va upptaget med annat.

Så de blir att testa moddet på mantorp i stället ! track day på lördagen o skjussa lite ungar på söndagen,s "min stora dag"

Tänkte bo i släpet med frugan satt stopp för de :thumbsdown: så de blir hotel i mjölby :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Så de blir att testa moddet på mantorp i stället ! track day på lördagen o skjussa lite ungar på söndagen,s "min stora dag"

Tänkte bo i släpet med frugan satt stopp för de :thumbsdown: så de blir hotel i mjölby :racesmile:

Jasså du ska också ner dit? Då blir vi åtminstone 3st sjuor tror jag. Kul! Själv åker jag ner tidigt som attan på morgonen. Ligger ju gärna inte över 90-100kmh på motorväg så det tar ju en stund. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

De va inte frågan om ! utan när o var

Svaret är i dag på mantorp :thumbsdown:

Med tanke på hur stiftet ser ut så ser de nog inte så kul ut i cyl 1

Nu är frågan kompressor anders yrar om en tjockare packning o en rotrex kompressor o få ner kostnadena på sikt så tyckte han ...... !!!

Grupp köp på drivremmar

Tror jag går på ett bigblock kit o lite portad topp (kolven är ju troligen jätte trasig) lite dumt så här i efter hand att jag skruvade ut stiftet! när jag kännde att de gick tungt, så de blev gäng paj i hålet.

Trodde väl att de skulle gå o fixa på plats men de är väl de minsta problemet o fixa.

post-3782-0-89213700-1347722325_thumb.jpg

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

:) Boven i detta va luftburken i aluminium !

Motorn har blitt matad med alu som vibrerat sönder på en sommar, va skit noga när jag byggde den trycktäta nit som inte kan släppa i från sig nåt,packningar mellan plåtarna som dessutom va limmade med packnings massa cc 3 mellan nitarna.

Den sitter endast fast i motorn med insugstrattarna i gummi.då spricker de i bockarna ! de fanns inte i min värd trodde jag tänkt på allt.

Skulle byggt en i cf alt köpa en från http://www.reverie.ltd.uk/westfield_hayabusa_airbox_01.php

som jag va inne på med den va svindyr så.......

Surt sa räven

post-3782-0-36621600-1347725921_thumb.jpg

post-3782-0-01560900-1347725942_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Jo cyl klarade sig..

Men jag har köpt ett gen 1 block som ska borras o 4 st nya 84 mm kolvar :prop:

Vedde ! ang anders vet ej ,kolla eniro ! min telefon har fått fnatt o vill inte skicka v-card

Link to comment
Share on other sites

skulle gärna gjort det om jag visste hans efternamn, kompressor-Anders finns nog inte på Eniro. orkar du skriva i ett sms vore jag tacksam.

en uppborrad busa blir väl lätt över 200 kusar, ++.

;-)

/Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Micke

Vad blir det för godis i bilen förutom urborrat och större kolvar? Finns ju liksom möjlighet nu när den är isär. Vad siktar du på för effekt? Nog för att piska Libell eller Kimmen? :hypocrite:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

skulle gärna gjort det om jag visste hans efternamn, kompressor-Anders finns nog inte på Eniro. orkar du skriva i ett sms vore jag tacksam.

en uppborrad busa blir väl lätt över 200 kusar, ++.

;-)

/Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

ska du byta stakar på sammma gång???

orginal funkar till många hk,men ej öka varvet ,då pajar dom ???

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Vedde ! Visst finns de möjligheter med nån ska betala kalaset.

Fefflas ang stakarna ! skulle nog va bra o byta dom iaf den som fått en smocka orginal alt till några bättre ?

Klart är att toppen måste portas på gen 2 om de ska bli bra.(om den jag har går o laga)

Kommer att suga lite på de där när jag hämtat o betalat cyl/kolvar.har inte råd att gå "all in" som man borde :mad:

Link to comment
Share on other sites

Vedde ! Visst finns de möjligheter med nån ska betala kalaset.

Fefflas ang stakarna ! skulle nog va bra o byta dom iaf den som fått en smocka orginal alt till några bättre ?

Klart är att toppen måste portas på gen 2 om de ska bli bra.(om den jag har går o laga)

Kommer att suga lite på de där när jag hämtat o betalat cyl/kolvar.har inte råd att gå "all in" som man borde :mad:

vill du varva mer ,skulle inte smidda vara fel ,annars bör standard hålla ,upp över 250 hk

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

250 skulle sitta fint :notworthy:

Har du nåt recept på de ?

Matte busa ville porta toppen, o som en lågbuget lösning evt slipa om kamaxlarna ! vad tror du om de ?

Link to comment
Share on other sites

250 skulle sitta fint :notworthy:

Har du nåt recept på de ?

Matte busa ville porta toppen, o som en lågbuget lösning evt slipa om kamaxlarna ! vad tror du om de ?

Jag tycker att du kan gå tillbaka tll R1 motorn. Så du får du lite mindre hästkrafter.

//Per :icon_oops: :icon_oops: :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Du behöver inte vara orolig per....din står ju i garaget hela sommraren :lol:

10 mil har den gått i sommar pga regn :turtle: :turtle: :icon_sorry:

//Per

ps den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...