Jump to content

Hur svårt är det egentligen?


Henrik Nilsson

Recommended Posts

Jo det undrar jag ju så att säga... Min farsa peppar ju en inte direkt genom att säga att det inte går, och den kommer aldrig bli godkännd, och då har du gjort allt i onödan... etc etc. Han syftar då på svetsarna, det andra lär inte vara några problem... men om jag inte har svetsat förr, har tillgång till MIG, GAS och EL-svetsar, hur svårt är det att lära sig att svetsa "godkända" svetsar? Vill ju sätta igång nu innan hösten intågar på allvar... Tur att låssas-farsan är lite mer possitivt inställd i alla fall :)

MVH Henke

Link to comment
Share on other sites

Hej

Hur svårt det är att lära sig svetsa beror lite på vilken fallenhet man har. Men ett gott tips är att gå en kurs, lära sig av nån som kan, skaffa lite böcker och framförallt öva.

Att svetsa är så mycket mer än att bara smälta lite metall, och det tar tid att komma överens med utrustningen.

När jag var i ditt läge för ett bra tag sedan, övade jag på mindre viktiga prylar i 3-4 månader (någon kväll i veckan) innan jag började bygga ihop kritiska saker. Då hann jag bygga motorstöd, vinställ, växelspak, avgasrör, grenrör, motorkärra - alltså en hel del saker som ändå är "bra att ha".

Är man ovan underlättar det om man har lite kraftigare material att jobba med också.

Lycka till

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag var i ditt ställe för ca 8-9 månader sen...

Jag skaffade mig en begagnad MIG-svets och började träna med min svåger och ett par kollegor som mentorer. I våras började jag att punkta ihop de förkapade rören, det blev bra, och nu håller jag på att helsvetsa ramen.

Alla svetsar blir inte fotomodeller men de är ordentligt genombrända..

Det är definitivt lättast att svetsa från ovansidan en plan svets...

"A word of advise" : slipa ett litet v vid fogarna så svetsen inte ligger ovanpå materialet (där gjorde jag fel och fick slipa bort en del svetsar)

Lycka till....

Link to comment
Share on other sites

Ett annat tips från en annan Helsingborgare är att inte bara kolla om det ser snyggt ut på ytan utan att såga upp teströren och se hur svetsen ser ut på insidan... Be gärna någon van svetsare att bedöma om det bränt igenom tillräckligt.

Link to comment
Share on other sites

Tjenare,

Alla pratar om svetskurser. Är det någon som har sett att det verkligen finns? Jag har sökt en del här i Stockholm men inte hittat någon bra. Antingen har det varit svetskurs för konstsmide eller så har det varit rena företagsutbildningar= dyrt.

Micke

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
OK! Jag kommer förmodligen gas punkta ihop ramen först... sedan lämna till någon som kan MIG svetsa ordentligt... kan det vara en bra idé?

MiG är lättast och du kan fåtag i en för ett par hundra

köp bökerna från insjön och prova och prova :ph34r:

tills det svir i ögonen :D

och lycka till

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...