Jump to content

Björns carbon7


Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • Replies 551
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

---- givetvis gick jag ut i garaget direkt när ---- Allt annat hade varit konstigt ...........

Vad fin din bil blir, det kan inte vara så långt kvar till "rullar själv" eller hur?

Link to comment
Share on other sites

---- givetvis gick jag ut i garaget direkt när ---- Allt annat hade varit konstigt ...........

Vad fin din bil blir, det kan inte vara så långt kvar till "rullar själv" eller hur?

Tack :)

Den rullar själv nu, men jag har styrningen kvar+ allt ska helsvetsas ( har en del svetsar som ska göras om också:) håller på att lära mig svetsa)

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

--- Lika bra och bredda karossen medan det är varmt----

Det ser så förbaskat lätt ut när andra bara justerar eller förlänger en plast del. Några plankor här och där och lite silvertejp och kladdig plast på fiberrik matta och så är det klart. Plast är svårt (tycker jag). Jag har kortat en skärm och det blev väl ok men inte är det lätt.

Link to comment
Share on other sites

Plastningen är i full gång:) första försöket bubblade sig lite, jag antar att jag var för snabb med lager nr 2. Men sen blev jag rätt nöjd :) jag fundera på att köra med flippfront efter ha fått inspiration från peers locost. Vad använder man för lim för att limma ihop front och huv eller plasta man bara ihop dem? Här kommer lite dåliga bilder!

u5abu7en.jpg

para6equ.jpg

Är det någon som har erfarenhet av en sådan här lyft? Finns på verktygsboden för 3700kr

eju5epuh.jpg

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Jag använd trä distanser och montageskruv i svulsten/ skarven för att få noskon och huvens form att bli något så när jämn. Tejpade ena sidan och fulle springan med plast röra. Tog sedan bort skruv och trä distanser och plastade i hopa resten.

"Trädistanser gjorda Biltema färg röra brädor" Billigt för en hel påse.

Min modell av gångjärn blev inte riktigt bra fungerar dock så länge. Nya idéer kommer att testas i vinter.

Skall vara lätt att lyfta väck hela fronten samtidigt som jag vill att en del av gångjärns fästet skall fungera som skydd för kylaren.

Det skulle även vara önskvärt att få till att hela fronten lyfter lite i nosen när man öppnar den. Ca: 20 - 40mm

Bilderna som Antas tagit på Mickes GT40 visar en annan model som jag skulle vilja titta lite närmare på. Får försöka övertala Mike Lvov att dela med sig av ett par bilder på hans gångjärn eller får jag väl åka och titta.

Kanske kan vara en bra ide att konstruera ett bra gångjärn till noskonen innan du plastar dit huv delen för gott. Den är ganska bångstyrig att hantera idag.

Link to comment
Share on other sites

Bilderna som Antas tagit på Mickes GT40 visar en annan model som jag skulle vilja titta lite närmare på. Får försöka övertala Mike Lvov att dela med sig av ett par bilder på hans gångjärn eller får jag väl åka och titta.

Kanske kan vara en bra ide att konstruera ett bra gångjärn till noskonen innan du plastar dit huv delen för gott. Den är ganska bångstyrig att hantera idag.

Den lösningen verka ju smart :)

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej :)

Ratten är köpt för ca 15 år sedan:) till min första bil. Navet köpte jag på nätet från någon stylingfirma. Snap off navet är beställt från Kina (OBS det är nog inte godkänt) men det är riktigt bra och kostade ca 15$ :)

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kändes viktigt :) själva tanken kostade 1300kr och givaren 250kr resten är frakt. Jag kollade runt lite innan vad det skulle kosta att få en tillverkad men det blev dyrare. Du bor i Kalmar va? Jag kommer att behöva ha hjälp med lite alu svetsning sen, om du är intresserad

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Låter bra :)/> hittade nya gummi bälgar till styrväxlen som är lite roligare än de svarta!emu9uguh.jpg

Www.locost.bloggplatsen.se

Var fick du tag i färgade bälgar? Det ser djäkligt snyggt ut...

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som en OBP tank, likadan som jag har.

Min givare fick jag korta av armen på för att få plats i tanken, annars tog flottören i ena skalvplåten. Men kanske ser annorlunda ut på din?

Kul med gröna bälgar! :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som en OBP tank, likadan som jag har.

Min givare fick jag korta av armen på för att få plats i tanken, annars tog flottören i ena skalvplåten. Men kanske ser annorlunda ut på din?

Kul med gröna bälgar! :thumbsup:/>

Denna givaren skulle vara anpassad till denna tank, hoppas att den är det annars får dem ett arg mail ;)

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Då jag håller på att renovera både garage och hus+ bygger carport så blir det inte så mycket bilbyggande , men man kan ju passa på och köpa lite roliga saker som kommer till att användas lite längre fram i bygget :) så här tänkte jag dölja fula kablar och rör i motorutrymmet jedu7ade.jpg

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 7 months later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hmm trodde jag hade blivit lurad på ett oljetråg så jag beställde ett till! Men nu har jag två så om någon vill köpa ett helt nytt så är det bara att säga till fick min scoop idag5efa5261bb9ee7fe8a5f1ada49dec6ac.jpg

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag har bytt till escort styrväxel istället för Volvo 240. När jag lägger dit den så ser det ut så här:

bce4ce28a78c2df2d7d9328628a6629f.jpg

Är det rätt bredd då? Har jag sån tur att jag slipper korta den? Har beställt en komplett rattaxel med el servo från en Opel corsa med som ska paras ihop med styrväxlen

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

styrväxelns led ska ligga på en linje dragen mellan övre a-armen och den nedre, då har du en bra början.

Och styrarmen bör vara parallel med den undre armen.

Jörgen

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Tack för svaretdet var den linjen jag ville få bekräftad nu ligger den bara lös i ramen med Volvo styrväxel under därför ser det nog lite konstigt ut

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

styrväxelns led ska ligga på en linje dragen mellan övre a-armen och den nedre, då har du en bra början.

Och styrarmen bör vara parallel med den undre armen.

Jörgen

Detta gäller enbart om spindlarna inte har någon inbyggd ackermannkompensering alls, dvs parallellstyrning. En normal spindel gjord för styrväxel framför axeln har styrarmen en liten bit längre ut mot hjulet. Inre ledpunkt ska då flyttas motsvarande sträcka utåt för att minimera bumpsteer.

Edited by jonka
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...