Jump to content

MNR Backlådan?


vedde

Recommended Posts

Hej

Någon som hört om någon annan som har haft problem med havererad låda?

/Fredrik

Sista posten i Henrik H Seven bygge: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7827&st=50

Då var det dags för en liten uppdatering... Ca 100mil han det bli innan första, och förhoppningsvis enda, haveriet kom. Backväxellådan från MNR sa upp sig i samband med en backning uppför en backe. Har inte öppnat den, men enligt MNR har do haft ett likadant haveri tidigare, och beror tydligen på en felaktig härdning av en axel... Så, nu har den flyttat in i byggaragret igen för att ta lös lådan. Den ska till England för analys... Lite mera förbättringar blir det säkert, iform av nytt insug, mappning av motorn mm mm

/ Henrik

tror att han sålde bilen efter detta och att bilen ägs av någon annan

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Min ville inte vara med idag när vi skulle mappa in sprutet.

Han väl köra 5 minuter innan den inte ville driva mer :banghead: :banghead: :banghead: :banghead:

Totalt har väl lådan gått max 20min väldigt lugn körning.

Däremot funkade backen.

Väldigt kul när man åkt 44 mil för att mappa den :mad:

Men jag slet ur den och öppnaden och och med hjälp av Andreas på PPF så stel opererade vi den.

Så nu är den iallafall mappad :revs:

Vad hände med din?

Link to comment
Share on other sites

Menar du att lådan låste ihop sig eller att baken inte gick att få ur?

Tittade du i den?

Tråkigt att höra :(

Det är väl därför den mekaniska verkstaden som gör vitala delar till den lådan gått i konkurs :-(

Är det någon som vet om det kommit igång med någon ny produktion av backlåda på MNR?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej

Lådan skickad och nu inspekterad av MNR med följande diagnos:

"We have examined and repaired the box-were you issued with the operating instructions?-set attached

On examination , the dog gear has been chipped , and the broken part ,has fouled the shaft and spring-resulting in the mechanism being jammed.

This issue has been caused by either engaging reverse , whilst the car is moving too quickly , or incorrect/partial selection of reverse , causing the gears to grate and sheer..

The repair cost is as follows-

New dog gear £60

New shaft £45

New spring £12

Labour £95

Total £212 , plus insured courier return at £90=£302

As a gesture of good faith , i will share the cost with you-and settle for only £150"

OK så det var skit bakom spakarna, svårt när man inte får instruktionen förrens efter lådan gått sönder, mej jag har aldrig lagt i backen under fart i alla fall.

De verkar ju ha reservdelar så man kanske kan ge sig på att laga den själv om den går sönder igen, för £150 + 600Sek för frakt blir ganska dyrt om det händer igen. Med bilderna från Gerhards tråd kan man nog fixa den själv.

Går med post från dem nästa vecka så jag borde ha den veckan efter det.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

De va väl rätt juste deal o ett halvt erkännade att lådan inte helt ok .gerhards moddning kanske vägen man ska gå ?

Vi har 2 grejjor på gång som kanske passar dig ! kompressor anders o jag ska bromsa våra bilar nästa sön i eskilstuna samt körning på gelleråsen med opel klubben den 23 sep ?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jo det var väl det de visste, och att de inte skickiat med någon instruktion. Men även jag fattar att man inte kan lägga i backen vid hög fart!

Är det så att Dogg kuggar skall läggas i under rörelse med en bestämd och distinkt rörelse? I instruktionerna stod att bilen skall vara i rörelse med kopplingen nedtryckt och 1:an i.

Micke - Du har PM om de andra två sakerna.

Link to comment
Share on other sites

Nu mal bankens tröga kvarnar för att få över en internationell banköverföring till england så de kan skicka lådan åter till mig.

I spion filmer sker det alltid på millisekunder men i verkliga livet tar det runt 5 bankdagar - till england! till Ulan Bator, Katmandu, Banjapur ellar andra icke västerländska länder hade jag förstått men till england. SUCK!

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag hade gärna använt PayPal eller via visa men de har inte sånt. De vill väl garantera pengarna då det är utland. Jag hinner nog få den innan nästa körning den 22:a.

Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
De vill väl garantera pengarna då det är utland

De är väl minst lika osäkert att skicka pengarna "utomlands" till ett AB i utlandet som man inte har nån koll på ?

Går dom i KK är man "rökt".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...