Jump to content

Recommended Posts

hur stora spacers axepterar SFRO och SBP ?

hade tänkt mig att öka spårvidden bak och då får man det även fram utan att det ser knassigt ut.

det hade varit trevligt att höra hur stora ni har kommit igenom med.

Link to comment
Share on other sites

Jag har svårt att se varför dom skulle ha något att säga alls, du ändrar bara offsetet och du kunde lika bra ha detta direkt i fälgen. Sedan kommer bilen kanske äta mer hjullager än normalt men det är väl bara att gilla antar jag.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl scrubbradien som är problemet .

kanske jag förklarade lite konstigt.

spacer bak och extra bredda a-armar fram, så får man ut hjulen från karossen.

så det påverkar inte scrubbradien, hoppas jag.

Link to comment
Share on other sites

Jag har svårt att se varför dom skulle ha något att säga alls, du ändrar bara offsetet och du kunde lika bra ha detta direkt i fälgen. Sedan kommer bilen kanske äta mer hjullager än normalt men det är väl bara att gilla antar jag.

Fråga lite angående detta när jag besiktade se7en i år, och enligt killen så är det inte godkänt med bultade spacerplattor.

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Det finns inga regler "mot" eller "för" spacers alls, det finns inget i reglerna om det.

SFRO tycker att man ska undvika spacers om det går, det är en mindre bra lösning som adderar ofjädrad vikt även om spacern "bara" används för att korrigera ET. Men måste man ha spacers är den skruvade varianten normalt sett att föredra om den är korrekt utförd.

Vill man öka spårvidden är det bättre att byta till en bredare bakaxel, något som sällan är ett problem i en Locost.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Det finns inga regler "mot" eller "för" spacers alls, det finns inget i reglerna om det.

SFRO tycker att man ska undvika spacers om det går, det är en mindre bra lösning som adderar ofjädrad vikt även om spacern "bara" används för att korrigera ET. Men måste man ha spacers är den skruvade varianten normalt sett att föredra om den är korrekt utförd.

Vill man öka spårvidden är det bättre att byta till en bredare bakaxel, något som sällan är ett problem i en Locost.

/Gustaf

jag hittade inte något om att man inte fick ha spacers.

Men besiktningen hade annan åsikt. men han kunde inte visa mig något på papper att det inte va tillåtet.

men det är inte första gången dom har klantat sig.

har erfarenhet av det..

tyvärr mer än en gång

Macke

Link to comment
Share on other sites

Förbered dig för två saker. Therealpinto har redovisat SFRO ståndpunkt. Den är bra som grund dvs konstruktionen avgör inte ett totalstopp men inte heller spaca som du vill.

Ring sedan Tekniska på SBP 0771-600800 om jag minns rätt. Jag pratade med dem i veckan om ett släp. Mycket trevliga och med bra och korrekta svar. Se till att få reglerna för finns det inga regler så kan inte sbp peka på ett förbud. Det är inte säkert det är tillåtet för det men din ställning blir starkare. Därefter ringer du tex Göran Dicander på Transportstyrelsen i Borlänge eller Lars Rask eller Dick Thörner (osäker om han är kvar) och resonerar med dem kring frågan för att säkra det hela.

Det är INTE SBP som godkänner en bil de är ENDAST rådgivande. Transportstyrelsen är den som formellt beslutar om en bil kommer in i Fordonsdatabasen eller ej. Sedan får SBP och andra tycka att de är Bossen men så är det inte.

Se till att du även får skriftligt om det hela går din väg i kontakterna. Om det inte går din väg, Planera om.

Så har vi den tråkiga delen. Avmonopoliseringen av SBP där Staten gav oss all en fin present att egentligen inte finns ett övre tak på en registrering.

Tack Staten det var snällt och omtänksamt.

Pga det så tror jag, ärligt talat, att om du inte får skriftligt ok från både Transportstyrelsen och SBP utan du hamnar i någon sorts gråzon med ett , jo det kanske är ok, bygg du så får vi se. Då skall du se till att budgetera ordentligt för SBP-kontrollen. Förut innan avmonopoliseringen då visste vi exakt vad en regbes kostade 1700 kr blev det omkontroll blev det några kronor till. Men nu startar allt på cirka 4000-4500 om man har tur. Ingen gräns uppåt. Bok- och räkning. 2000 första timmen därefter 1000 kr per timme om jag minns rätt.

Lite att fundera på och det är bra att ta ställning tidigt. Jag hoppas att du kan bygga som planerat.

Skall leta rätt på bilder på min CealmSeven med 740 axel och 275 eller om det var 295 utan spacers. Direkt bolt on. Jag gick ner till 225 bak och 205 fram. Ångrar mig inte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...