Jump to content

Svenska Sevenklubben


Superswift

Recommended Posts

hmmm...utan att förringa locost medlemsklubben på något sätt:

71 st av oss totalt 250-270 som är med på forumet har anmält "klubbintresse" (några ID kan vara gamla som personerna bakom dubblerade men några som inte anmält intresse skulle kanske vara intresserade mer om det blev en "riktig" klubb")

Cirka 20-30 med på Se7enDays listan, några dubblerar här också på forumet.

'

Vi är alltså totalt kanske minst 100 som är intresserade av att organisera oss. Just nu så tappar vi väldigt många av dem som har framförallt kit-car bilen Caterham och orginal-Lotusar. Många Westfieldägare hittar oss men Gunnar Berglind blir den naturliga kontakten för Caterhambyggare eftersom det är där de låter bygga sina bilar eller köper kitet ifrån. Bortsett från några som inte vill att deras originalbilar ska sammanblandas med amatörbyggda fordon (vilket man får respektera) så är de flesta oavsett bil, väldigt trevliga och det finns en nyfikenhet på varandras bilar.

Men ingen riktig gemensam plattform bortsett från internet.

Jag skulle vilja starta Svenska Sevenklubben där alla är medlemmar oavsett locost, original, kit-car, banbil etc.

Kanske en enkel medlemstidning, träffar, gemensamma uppställningar på bilträffar etc typ Västerås med enkla klassindelade prisutdelningar typ longdistancepris, billigaste bygge, peoples choice, wildest, etc - precis så som man är van att ha det från andra märkesklubbar. Tröjor och märken goes without saying såklart.

Jag vet att Se7endays värnar om sitt varumärke och Locost Sweden om sitt liksom Lotusklubben etc, men inget hindrar att man skapar ytterligare en gemensam betydligt större plattform? Något som finns utanför datorn?

Synpunkter? Många tycker säkert det är en bra idé men orkar vi sätta ihop ett gäng som ska driva detta också?

Link to comment
Share on other sites

Klockrent :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Alla skall vara välkomna. Det skall vara intresset för biltypen och typen av körning som skall vara avgörande ej märke.

Jag är intreserad att vara med och hjälper gärna till i den mån det är möjligt.

Lev väl

Michael Wänström

SJÖVIK

Link to comment
Share on other sites

:wohow: Det låter helt underbart.....

Jag tycker man skall utgå från forumets medlemsklubb! Där finns redan en blandning av medlemmar oavsett locost, original, kit-car, banbil etc

En riktig klubb måste förenkla det hela med försäkringar och möjligheten att hyra banor sponsorer mm.

Men jag tycker samtidigt att det skall vara i symbios med detta forum så att det inte startas ett helt nytt forum för en ev, ny klubb eller förening!

Link to comment
Share on other sites

Nej nej, inga fler konkurrerande forum etc det räcker bra som det är.

Helst koppla detta forum istället med en länk.

Puhh.... Bra! så bör det nog i så fall vara! :)

Skall bli intressant att följa denna tråd.

Link to comment
Share on other sites

Det är en helt suverän idé och jag är med om det drivs igenom.

Det liknar väl den som diskuterades i den "gamla" tråden (hittar den inte nu).

Men som sagt var, det gäller hitta personer som ska driva detta.

Vi har säkert flera föreningsproffs bland forummedlemmarna som vet hur mycket tid nånting liknande kan ta i anspråk.

Jag är själv ordförande i en förening sedan flera år och före det på nåt sätt i styrelsen, så jag vet att det kan vara svårt med engagemanget ibland.

Link to comment
Share on other sites

Jag sitter också med i flera föreningars styrelser och har varit ordförande i åtskilliga genom åren och startat ett par och vet att det kräver engagemang och tid att driva som oftast tas från själva intresset så det är lite av ett kall att driva saker som detta - och det blir inte lättare av att folk bor på olika orter. Av bilsammanhang är jag medlem i Classic Mustang Club of Sweden och har tidigare varit medlem i Club of American Ford och Stockholms sportvagnsklubb eller vad de heter och tycker att det är skoj med bilklubbar och vinsten av att organisera sig är avsevärd.

Jag kan göra det mesta utom möjligtvis klubbtidning - jag layoutar och formger hela dagarna och gör redan tillräckligt många såna på fritiden så det överlåter jag gärna till andra layoutkunniga med formkänsla.....

Jag gör även loggor och designprogram på jobbet så det är kanske nåt som Tommy och jag skulle kunna skapa tillsammans om han är intresserad av att bidra.

Såhär skulle det kunna gå till i början:

-Be snällt att få utgå från detta forum till att börja med för att bygga en organisation

-upprätta en interimstyrelse

- skapa stadgar

- beräkna budget för att fastställa medlemsavgift

- skaffa postgirokonto

- göra enkel webbsida och annonsera efter medlemmar

- skapa medlemsregister och ta in medlemsavgifter

- utlysa årsmöte för val av styrelse antingen på nån plats i Sverige eller digitalt...

- planera aktiviteter och klubblad etc....

- ta kontakt med försäljare och försäkringsbolag och ansöka om rabatter etc

- skapa lokalgrupper med träffar etc

Nu till en början är kostnaderna små så man behöver inte fläska på med några jätteavgifter, det är viktigare att ragga medlemmar.

Första tjing på medlemsnummer:

SvSK7 :prop:

Link to comment
Share on other sites

Jag gör även loggor och designprogram på jobbet så det är kanske nåt som Tommy och jag skulle kunna skapa tillsammans om han är intresserad av att bidra.

Inga problem! :D

Link to comment
Share on other sites

Skulle vara väldigt skojigt/praktiskt med någon slags klubb.

Hjälper gärna till med det jag kan:)...!!

Ett av dom stora problemen som jag ser är att det är så pass långt mellan alla "blivande" medlemmar. Men det går säkert att lösa:)

Vad finns det att skriva om i en tidning:)?

Link to comment
Share on other sites

Ett klubbblad eller tidning är kanske inte det första man startar, lite måste ju hända först ;)

Om man gör en tidning så kanske man följer Locostserien, skriver om lokala klubbträffar, SFRO-förändringar, byggtips, köpes/säljes, nyheter - nya modeller etc. Det är väl istort sett det som de flesta bilklubbstidningarna brukar innehålla.

Alla har trots allt inte tillgång till Internet fortfarande....

Jag tycker inte man ska ställa krav på att man har bil, men självklart föra register över medlemsbilar.

I Mustangklubbens matrikel så kan man slå upp vilka bilar medlemmar har efter efternamn, men även kolla listor med regnummer och se vem som äger den etc. Kan vara lite kul när man ser bilar på vägarna. Nu täcker ju Locostforumet de flesta av funktionerna somfrågelåda kontaktnät och social yta, problemet är att inte alla är med på grund av att det just är Locost och inte alla sjuor, vilket vore roligare.

Det finns idag inte något enkelt sätt att veta hur många sjuor det finns i Sverie eftersom de registreras under olika namn, detta skulle kunna bidraga lite till att hålla koll på antalet bilar vilket säkert kan hjälpa till om någon lagändring till vår nackdel skulle dyka upp, då kan vi lätt mobilisera oss och påvisa ett stort medlemsantal samt att det berör många bilar.

Link to comment
Share on other sites

Vad finns det att skriva om i en tidning:)?

Jag är helt klart med.

Vet tyvärr nada om foreningsarbete, men jag kan väl lära mig (samma erfarenhet som bilbygga i så fall :icon_oops: )

Hmm tidning. : Ditt bygge, hur långt har du kommet, garage bilder, klurige problem/lösningar. Vem kan vad etc. Typ som ett garage besök bare på papper..... Sen kommar ju träff, "S-klubb Seven" tours Norway etc... :D

Link to comment
Share on other sites

låter som en lysande idé och jag stödjer givetvis det hela till 100%... :wohow:

själv har jag dock inte mycket tid att lägga, men kan jag bidraga med något litet så gör jag givet det... :)

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra!

Jag hjälper gärna till, men liksom Acke har jag inte hur mycket tid som helst att bidra med.

" Ingen kan göra allt, men alla kan göra nå´t".

En sevenklubb kan ju bli hur bra som helst!

(Tjing på tredje medlemsnumret!) ;) :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra!

Jag hjälper gärna till, men liksom Acke har jag inte hur mycket tid som helst att bidra med.

" Ingen kan göra allt, men alla kan göra nå´t".

En sevenklubb kan ju bli hur bra som helst!

(Tjing på tredje medlemsnumret!) ;)  :icon_oops:

Jag kan som sagt även bidra med något arbete till klubben, kan säkert göra nå´t....

Har en del erfarenhet av föreningsverksamhet!

Link to comment
Share on other sites

Toppen! det verkar ju finnas lite folk som är beredda att dra i lite trådar.

Tror vi får styra över detta till en höstuppgift då flera med mig säkert drar i väg på annat under sommaren, men vi kan ju ha som mål att ordna en ordentlig bilklubb under höstens första månader?

Då finns det dessutom säkert fler medlemsbilar :D

Link to comment
Share on other sites

En liten komplikation i det hela kan vara att jag tror att Lotus och "kit-car" Catherham har en klubb som heter Sevenklubben. Dessutom är namnet skyddat av Caterham numera vilket gör att de flesta bilar trots allt inte heter seven även om man skulle kunna enas om att modelltypen gör det.

Frågan är hur man löser detta?

Svenska Sju-klubben?

Svenska Sjuklubben (måste skrivas ihop, särskrivningar är dålig svenska)

Svenska 7-bilsklubben

Svenska Se7enklubben - begripligt bara för de invigda....

Svenska Sevenreplika klubben - går ej då vitsen är att ALLA ska kunna vara med.

Klubben för Svenska sjuor är inte heller bra då det inte bara är svenska sjuor....syftningsfel

Man borde kanske göra en undersökning och röstning på ett par av de populäraste alternativen. Föreslå gärna fler!

Link to comment
Share on other sites

Såhär tycker jag, vad som helst som inte innehåller "Sju, Sjuor, Sjuan" det låter så försvenskat. Går inte Svenska 7-klubben?

Annars röstar jag nog på: Svenska Se7enklubben och Svenska 7-bilklubben

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker nog att man ska ha det på svenska eftersom det är en svensk klubb. Även om SevenCarClub ger en snygg ordbild och tacksam att bygga logga på.... ;)

Tycker lite som Henrik att Svenska 7-klubben eller Svenska 7-bilklubben låter bäst.

Link to comment
Share on other sites

Tycker själv att det känns helt fel att ha namnet på engelska, vi vänder oss ju enbart till svenska medlemmar i Sverige. Eller vill ni EU-anpassa er? ;)

Ska klubbtidningen också vara på engelska? :whistling:

Varför inte tyska?

Typ-7 Schweden ;) :D

Svenska 7-klubben :thumbup:

torrt, men svenskan är sån....

Link to comment
Share on other sites

Ja vore det inte för att det redan finns en Sevenklubb för enbart Lotus/Caterham så vore det ju klart bäst.

Men som läget är nu så måste vi undvika Seven - Se7en fungerar fortfarande dock, förutom.....

.......lägger man sig för nära namnmässigt så kommer alla från Sevenklubben att se rött och inte bli medlemmar iallafall och då finns det ingen mening att starta ytterligare en förening om bara Locostbilar är med, då fungerar ju Locost Sweden utmärkt redan....

Så namnet måste skilja sig tydligt.

Personligen har jag inget emot sju eller sjua på svenska, jag uttalar inte BMW 528 eller Porsche 911 med tyska siffror och hör ganska ofta folk säga Lotus elva så det är nog mest en vanesak. Dala7 har jag aldrig hört uttalas annat än Dalasju tex.

Fortsätt skicka förslag så får vi ordna en lista och rösta sen!

Link to comment
Share on other sites

Dessutom är namnet skyddat av Caterham numera vilket gör att de flesta bilar trots allt inte heter seven även om man skulle kunna enas om att modelltypen gör det.

Det är väl inte ordet "Seven" som är skyddat utan "Super Seven" ! eller har jag fel ?

Sedan håller jag med om att det är olämpligt att kalla klubben för Seven klubben genom att det redan finns en!

SevenCars Sweden eller Club SevenCars Sweden eller Sweden SevenCars Club..... Ops nu blev det Engelska igen! Sorry... ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag fick ett mail häromdagen att Sevenklubben skulle ha årsmöte så även om det inte är officiellt så vill jag inte stöta mig med Lotus/Caterhamägarna.

Jag tror både Superseven och Seven är namnskyddat. Inte för att det spelar så stor roll i sådanahär sammanhang.....

Skulle gärna höra vad real7 säger eftersom han har bra inblick i båda sidor.

Link to comment
Share on other sites

vore synd om "Svenska Sevenklubben" vore upptaget..  :(

men när jag sökte på sevenklubben på google fick jag bara upp ett enda svar... ( http://www.idetek.se/se7en/bild_dagbok/200...pics/l7cseknut/ )

Det verkar som om den klubben heter : Lotus Sevenklubben ! inte Svenska Sevenklubben...

eller varför inte helyllesvenskt: Föreningen Svenska 7:or dvs: FS7 :prop:

Link to comment
Share on other sites

Den heter Lotus Seven Club of Sweden.

Jag har fått ett långt svar från Björn, Real7 och väntar på ett ok att få lägga ut det på listan. Vi kan glömma allt som kan associeras med Seven, Se7en, 7 etc om vi ska följa regelboken, det är till och med så att sevenlistor i england stickprovskollas av Catherham så ingen använder dessa benämningar, förhoppningsvis får jag lägga ut hans svar så får ni läsa själva...

Hursomhelst så ställer det till väldiga svårigheter om man vill vara officiella och göra allt på rätt sätt. att bara utöka Se7endays och använda som löst kontaktnät är annars en väg som man kanske får gå om detta inte kan lösas.

Clubman är ju annars ett ord som ofta används för Sevens men då finns risk för sammanblandnng med andra bilar.

Link to comment
Share on other sites

Låter mer och mer som om vi får fortsätta med Locost Sweden. Ni som bygger Rush och andra kit får väl skit på tummen eftersom det kanske inte handlar om Locost i ordets rätta bemärkelse.

Men om det inte går att samla alla bilar av seventyp under ett tak, så är det väl inget som hindrar att vi jobbar för att samordna aktiviteter mellan klubbarna. Det kan det väl inte finnas så mycket motstånd emot från lotus/caterham-folket?

Känns lite trist det här med vi-och-dom.... :(

Link to comment
Share on other sites

Låter mer och mer som om vi får fortsätta med Locost Sweden. Ni som bygger Rush och andra kit får väl skit på tummen eftersom det kanske inte handlar om Locost i ordets rätta bemärkelse.

Men om det inte går att samla alla bilar av seventyp under ett tak, så är det väl inget som hindrar att vi jobbar för att samordna aktiviteter mellan klubbarna. Det kan det väl inte finnas så mycket motstånd emot från lotus/caterham-folket?

Känns lite trist det här med vi-och-dom.... :(

Vi kanske skall spinna vidare på LoMiHicost ? ;)

Det temat borde passa alla! :whistling:

post-19-1087920210.gif

Link to comment
Share on other sites

Vad jobbigt med namn. Varför inte skippa allt vad Seven och 7 heter och göra en klubb för alla amatörbyggda sportvagnar i sverige med en gång? Bara en tanke...

Fast det är väl det att orginal-Lotus räknas väl inte som amatörbyggen även om många levererades som kit... fast jag ser ju inte ned på dem för det. :hypocrite: Amatörbyggen som sådana har ju bara funnits i ca 20 år.

Annars kan man ju hedra upphovsmannen och kalla klubben för Klubb Colin, så får iaf han med Lotus elvan vara med också. ;)

Link to comment
Share on other sites

Låter mer och mer som om vi får fortsätta med Locost Sweden.

Detta är inte så dumt !

-Locost Sverige om vi skall försvenska det !

fast då har man bara försvenskat det till hälften ;)

Link to comment
Share on other sites

Låter mer och mer som om vi får fortsätta med Locost Sweden.

Detta är inte så dumt !

-Locost Sverige om vi skall försvenska det !

fast då har man bara försvenskat det till hälften ;)

*asg*

Det har du rätt i, Tänkte inte på det .... :icon_oops:

Då får det bli Lågkostnads Sverige, Svensk Lågbudget eller ngt liknande :D

Link to comment
Share on other sites

Annars kan man ju hedra upphovsmannen och kalla klubben för Klubb Colin, så får iaf han med Lotus elvan vara med också. ;)

Klubb Colin!

Helt ok! :D

Locost Sweden oavsett på svenska eller engelska finns ju redan så jag ser ingen anledning att uppfinna nåt som redan finns och fungerar. ;)

Man kanske får ge upp tanken att kunna förena alla Sevens under ett tak. Vi lär ju knappast få någon Caterham att vara med i en lågkostnadsklubb....

Högkostnadsklubben Sverige är vi dock alla redan medlemmar i.... :D

Link to comment
Share on other sites

Iden är för god för att en relativ bagettel som namnet skall sumpa den. Låt det ta tid så kommer ett bra namn förr eller senare.

Lev väl

Michael W

SJÖVIK

Link to comment
Share on other sites

Locost Sweden, kanske blir Svenska Budgetbyggarna om man nu skulle översätta det. ;)

Så Klubb Colin lät bra? Colins Kompisar eller Colins Kamrater skulle man ju kunna kalla det då också... Eller Chapmaniacs.. höhö.. nej just det, svenska skulle det vara. :whip:

Link to comment
Share on other sites

Många röstar för nåt med anknytning till locost eller lågbudget men det finns ju redan?

Denna lista är väl bevis nog. :wohow:

Locost Sveriges medlemsklubb finns redan och det vore lite synd att konkurrera med ett redan bra koncept. ;)

Läs om mitt första inlägg så förstår ni vitsen med det hela - att bredda kontaktytan lite och hitta vägar för att inkludera Rush/Westfield/Catherham/Lotus etc också. :thumbup:

För övrigt så är jag bara en röst bland många, om alla vill ha ett engelskt namn så ska inte jag sätta mig emot. :)

Link to comment
Share on other sites

Allvarligt nu, min röst faller tungt på "Svenska Locost Klubben"

Hmm... tror jag röstar för något icke "sär skrivet". ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...