Jump to content
Sign in to follow this  
gka

Yamaha FJR1300?

Recommended Posts

Ett tips till de som funderar på att bygga BEC...

Jag såg en sjua på Pistonheads med Yamaha FJR 1300-motor för ett tag sedan. Den verkar smidig för LHD-bilar eftersom den lutade åt höger istället för som brukligt åt vänster.

http://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_FJR1300

145 hästar är ju lagom. Den har även nån "smart" koppling som ska förhindra kärringstopp. Kan ju vara smidigt om det funkar.

Tyvärr hittar jag inte länken på Pistonheads nu, annonsen är nog borttagen, men jag hittade denna istället. Troligen samma bil:

http://www.gumtree.com/p/cars-vans-motorbikes/westfield-sei-w-yamaha-1300cc--stunning-condition/105446878

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blev lite nyfiken på motorn som lutar åt andra hållet men såvitt jag kan förstå av de bilder jag sett så har den samma layout som de flesta andra 4-cylindriga japaner. Primärtransmission och koppling på höger sida och utgående axel på vänster sida. Sett i färdriktningen då man sitter på motorcykeln.

post-2279-0-26662200-1343121089_thumb.jpg

Antagligen låter man kardanen gå förbi motorn och har en kort kedjetransmission mellan den och utgående axel. En sån layout skulle ju göra det enkelt att ändra utväxling också. Kanske rent av därför man gjort det då det kan vata svårt att hitt en lämplig bakaxelutväxling till vissa mc-motorer.

FJR 1300 har dessutom kardandrift så den är antagligen lite mer komplicerad att bygga om än att bara byta ut ett kedjedrev till en kardanadapter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med tanke på den bilden så vore det bättre att ha motorn tvärstäld.

Annars åker man på en vinkelväxel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bilen i första posten hade motorn längsmonterad och vänd åt höger och därmed utgående axel i växellådan vänd framåt. Men man har uppenbarligen inte monterat den så för att underlätta dragningen av rattstången då bilen är högerstyrd.

Antingen har man som sagt en vinkelväxel eller så har man byggt om den till kedjedrift.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motorn ser ut att sitta ganska högt så man kanske rent av har kardanen under motorn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kardan blir väl utåt vänster som den är monterad?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, om man inte byggt om den. Jag tycker i vart fall att motorn ser ut att sitta högt o det ser ut att vara gott om plats för avgasrören så jag får för mig att den sitter mer i mitten av bilen än vad som är vanligt. I alla fall jämfört med min egen bil. (Blackbird Caterham)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här är en som satt den på tvären i en MK Indy!

http://members.tele2.nl/hanjoosten/html/mk_indy.html

Här är två vänsterstyrda Indy till med likadan motor.

http://video.google.com/videoplay?docid=-1990454910786857779

Jag får inte heller ihop hur han med Westfielden har gjort för att få till drivningen med motorn åt höger. :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul med ider som man inte sett innan!

Vända slutväxeln !, vet att man gjorde det i VW lådor när dom byggde trikar om jag inte minns fel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...